Snel vast contract gas nemen?
-
karine
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 41 keer
Plots is er overal paniek daar de gasprijzen volgende week 35% gaan stijgen.
Is het zoals men zegt nu best om toch over te stappen op gas vast tarief (oude prijzen van februari) of is dit een beetje overdreven en is de impact veel minder groot?
Is het zoals men zegt nu best om toch over te stappen op gas vast tarief (oude prijzen van februari) of is dit een beetje overdreven en is de impact veel minder groot?
-
ben144
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 40 keer
Keuze moet je zelf maken, niets is zeker, maar...
- De winter is bijna gedaan.
- Tump wilt voor de midterms ook dit terug stabiel hebben.
- Hogere prijzen geeft altijd meer productie elders, fracking, canada etc.....wat uiteindelijk weer voor stabiliteit zorgt.
- Big money wint altijd.
- De winter is bijna gedaan.
- Tump wilt voor de midterms ook dit terug stabiel hebben.
- Hogere prijzen geeft altijd meer productie elders, fracking, canada etc.....wat uiteindelijk weer voor stabiliteit zorgt.
- Big money wint altijd.
-
karine
- Elite Poster

Ik denk er ook zo over. We zitten bijna in april, dus voor echte vriestemperaturen is de kans eerder al klein.
Nu de beurzen zo blijven dalen moet Trump het ook aardig warm krijgen.
Nu de beurzen zo blijven dalen moet Trump het ook aardig warm krijgen.
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
- Bedankt: 258 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
De winter is inderdaad bijna gedaan, maar tegen dat de productie en aanvoer terug genormaliseerd is (maar wat is tegenwoordig nog normaal?) zijn we volgens mij wel een aantal maanden verder. Ik heb eerder vandaag mijn contract omgezet naar vast (wat amper hoger ligt dan mijn huidig variabel) met in het achterhoofd dat mochten de prijzen toch weer stabiliseren, ik terugkan naar variabel.
Wat (gekleurd?) leesvoer:
Wat (gekleurd?) leesvoer:
Computer(k)nul
-
karine
- Elite Poster

Probleem hier is dat ik bij Energy Vision zit en mijn nieuwe klant premie pas ontvang bij opname meterstand in april. Dus ik moet sowieso bij hen klant blijven en wie weet ben ik mijn premie kwijt wanneer ik overschakel van variabel naar vast.
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Da's inderdaad iets om rekening mee te houden en dat maakt vergelijken nog minder makkelijk.
Let er bij de V-Test op dat EnergyVision er zeer goedkoop uit komt omwille van welkomstkortingen (en louter en alleen daardoor!).
Let er bij de V-Test op dat EnergyVision er zeer goedkoop uit komt omwille van welkomstkortingen (en louter en alleen daardoor!).
Computer(k)nul
-
THeoMj
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Hier maar een idee
Huidige variable elek 36 cent al inn Ecopower (afrekening februari)
Nieuwe vaste elek 35 cent all in voor 3 jaar. Energy vision. vanaf 5 april.
Wat ga je kiezen ?
En waarom de vraag nu, ze moest er al zijn op 1 maart.
Toegevoegd na 1 minuut 30 seconden:
Huidige variable elek 36 cent al inn Ecopower (afrekening februari)
Nieuwe vaste elek 35 cent all in voor 3 jaar. Energy vision. vanaf 5 april.
Wat ga je kiezen ?
En waarom de vraag nu, ze moest er al zijn op 1 maart.
Toegevoegd na 1 minuut 30 seconden:
Wat betaal je nu all in ?karine schreef: 4 maanden geleden Probleem hier is dat ik bij Energy Vision zit en mijn nieuwe klant premie pas ontvang bij opname meterstand in april. Dus ik moet sowieso bij hen klant blijven en wie weet ben ik mijn premie kwijt wanneer ik overschakel van variabel naar vast.
-
karine
- Elite Poster

Ik betaal nu all in €105/maand voor elek+ gas(12.000kWh) wat ik extreem weinig vind.
Vorig jaar was dit €125/maand maar Energy Vision heeft zelf het voorstel gedaan van €105/maand.
Vorig jaar was dit €125/maand maar Energy Vision heeft zelf het voorstel gedaan van €105/maand.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3903 keer
- Recent bedankt: 8 keer
karine schreef: 4 maanden geleden Probleem hier is dat ik bij Energy Vision zit en mijn nieuwe klant premie pas ontvang bij opname meterstand in april. Dus ik moet sowieso bij hen klant blijven en wie weet ben ik mijn premie kwijt wanneer ik overschakel van variabel naar vast.
- Welkomstpremies etc. die maar op het einde van een volledig contractjaar berekend worden, verlies je meestal niet als je bij dezelfde leverancier klant blijft.
- Bij veranderen van leverancier kan je normaal een startdatum geven (vb nieuw contract afsluiten voor einde maart, met startdatum 2 mei...
Leveranciers die een vaste prijs aanbieden moeten zich ook op voorhand indekken voor de aangeboden volumes, maar als er nu massaal overgestapt wordt naar vaste prijzen hebben zij zich niet kunnen indekken voor deze onvoorziene grote volumes .
- dus ofwel gaan se failliet (vb Vlaamse Energie Maatschappij).
- ofwel staat er ergens in de kleine lettertjes een escape clausule.
- ofwel roepen ze force majeure in (abnormale marktomstandigheden).
Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:
Wat je nu per maand betaalt is compleet iirelevant, gezien dit louter voorschotten zijn. De bittere pil (bij te lage voorschotten) komt met de eindafrekeingkarine schreef: 4 maanden geleden Ik betaal nu all in €105/maand voor elek+ gas(12.000kWh) wat ik extreem weinig vind.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Bij Eneco zijn er inderdaad kleine lettertjes:
Aanbod geldig vanaf de start van de geldigheidsperiode vermeld op de tariefkaart en, binnen de grenzen van de beschikbare gas- en/of elektriciteitsvolumes voorzien voor dit product, uiterlijk tot en met de laatste dag van de geldigheidsperiode vermeld op de tariefkaart. Zie de bijzondere voorwaarden van het aanbod op de tariefkaart.
Computer(k)nul
-
karine
- Elite Poster

Het vorige voorschot was blijkbaar te hoog en dat was ook de reden dat ze het verlaagd hebben.philippe_d schreef: 4 maanden geleden Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:Wat je nu per maand betaalt is compleet iirelevant, gezien dit louter voorschotten zijn. De bittere pil (bij te lage voorschotten) komt met de eindafrekeingkarine schreef: 4 maanden geleden Ik betaal nu all in €105/maand voor elek+ gas(12.000kWh) wat ik extreem weinig vind.
Vorig jaar was dit €125/maand maar Energy Vision heeft zelf het voorstel gedaan van €105/maand.![]()
Ben wel eens benieuwd naar de afrekening die eraan komt.
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hoe zit het met de mensen die een vast contract hadden afgesloten voor dat het weggehaald werd? Hebben die nu enorm veel geluk of kan Mega op één of andere manier weigeren die mensen gas & elektriciteit te leveren?philippe_d schreef: 4 maanden geleden Mega - die met een vaste prijs de laatse iChoosr groepsaankoop won, heeft zijn vaste prijs aanbod teruggetrokken (en ook zijn prijlijsten tijdens de loop van deze maand aangepast).
Toen ik die vast contract zag was ik heel hard aan het twijfelen om die te nemen, het was redelijk aantrekkelijk, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik al verschillende slechte ervaringen had gelezen over Mega en hoe ze te werk gaan.
Laatst gewijzigd door nerph 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
-
phil48
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
karine schreef: 4 maanden geleden Plots is er overal paniek daar de gasprijzen volgende week 35% gaan stijgen.
En dàt terwijl er maar één vijfde van 's werelds olie en gas die beruchte straat van Hormuz moet passeren.
Voor België nog straffer, want slechts 5 procent van ons gas (volgens DPG Media) komt uit Qatar, de rest van zowat overal, inclusief de VS.
Zou het kunnen dat die paniekreactie gewoon puur platte commerce is ??
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Tuurlijk! Never waste a good crisis.
Hoe was het niet met het graan van Oekraïne bij het begin van de Russische agressie?
Hoe was het niet met het graan van Oekraïne bij het begin van de Russische agressie?
Computer(k)nul
-
x0f
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 55 keer
@nerph er zijn nog andere spelers dan mega met vaste contracten. Ik geef je wel gelijk, heb het bekeken, de reviews gelezen en ben geen klant geworden. Ik heb wel elders een vast contract afgesloten aan de heel gunstige januari tarieven.
- TiTanium
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 722 keer
- Bedankt: 472 keer
Ik heb het volgende voor...
Ik zou voor gas naar een vast willen gaan, maar verhuis binnenkort naar Itegem. Voor elektriciteit weet ik het nog niet 100%.
De nieuwe woning heeft zonnepanelen en een thuisbatterij. Ik kan het contract nog op men huidig adres laten starten vanaf 1/06 en op het nieuw adres vanaf 1/07. Gezien de situatie voor elektriciteit veranderd, maakt dat iets uit? Nu geen panelen of thuisbatterij.
"Verhuiskosten" zijn er volgens mij niet.
Ik zou voor gas naar een vast willen gaan, maar verhuis binnenkort naar Itegem. Voor elektriciteit weet ik het nog niet 100%.
De nieuwe woning heeft zonnepanelen en een thuisbatterij. Ik kan het contract nog op men huidig adres laten starten vanaf 1/06 en op het nieuw adres vanaf 1/07. Gezien de situatie voor elektriciteit veranderd, maakt dat iets uit? Nu geen panelen of thuisbatterij.
"Verhuiskosten" zijn er volgens mij niet.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
philippe_d
- Moderator

In principe zal MEGA die afgesloten contracten wel moeten honoreren....nerph schreef: 4 maanden geleden Hoe zit het met de mensen die een vast contract hadden afgesloten voor dat het weggehaald werd? Hebben die nu enorm veel geluk of kan Mega op één of andere manier weigeren die mensen gas & elektriciteit te leveren.
Ik was ook juist te laat, de dag dat ik wou toehappen was het aanbod al weggehaald
Zelf heb ik:
- Voor GAS, mijn huidig contract bij energie.be omgezet van variabel naar vast.
Bij energie.be kan je online heel gemakkelijk en zonder administratie je contract wijzigen van vast naar variabel (of dynamisch bij electriciteit). Het nieuwe contract gaat in op de dag zelf, en je kan maximaal één keer per maand switchen. - voor Electriciteit ben ik ingegaan op het aanbod van MEGA voor de Groepsaankoop Provincie W-Vl/ichoosr (variabel). Dat was stuk goedkoper dan mijn huidig variabel contract bij energie.be
In de V-test komt MEGA nogal dikwijls goedkoper uit dank zij allerlei kortingen, maar voor de Groepsaankoop zijn die kortingen blijkbaar in de prijs gerekend, en ook geen vaste vergoeding.
-
pkrs
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb dit vast contract op tijd kunnen aanvaarden en heb ook al een bevestigingsmail ontvangen van MEGA.nerph schreef:Hoe zit het met de mensen die een vast contract hadden afgesloten voor dat het weggehaald werd? Hebben die nu enorm veel geluk of kan Mega op één of andere manier weigeren die mensen gas & elektriciteit te leveren?philippe_d schreef: 4 maanden geleden Mega - die met een vaste prijs de laatse iChoosr groepsaankoop won, heeft zijn vaste prijs aanbod teruggetrokken (en ook zijn prijlijsten tijdens de loop van deze maand aangepast).
Toen ik die vast contract zag was ik heel hard aan het twijfelen om die te nemen, het was redelijk aantrekkelijk, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik al verschillende slechte ervaringen had gelezen over Mega en hoe ze te werk gaan.
3,41c€/kWh en €0 vaste vergoeding met startdatum 01/08.
- cyberbug
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
- Bedankt: 190 keer
- Contacteer:
Ik heb via My fluvius op 28-03-2026 nog snel een wijziging doorgevoerd van Dynamische naar vast. nu zi ik echter dat dit pas op 17-04-2026 zou ingaan.philippe_d schreef: 4 maanden geleden Bij energie.be kan je online heel gemakkelijk en zonder administratie je contract wijzigen van vast naar variabel (of dynamisch bij electriciteit).
wil dit zeggen dat ik aan de dure tarieven vasthang die vanaf volgende maand ingaan of telt hier de intekendatum ?

als de tarieven van 17-04-2026 gelden hebben ze ons weer mooi genaaid.
we zitten trouwens ook met 2 apps
- my fluvius beheer abonnementen, voorschoten en maandelijks verbruik.
- my luminus beheer detail verbruik, en abonnement (eigenlijke leverancier gas en Elektriciteit) deze app heeft momenteel technische problemen wegens werken... en zijn telefonische pas maandag bereikbaar.
Greetz cyberbug

-
philippe_d
- Moderator

Dat vindt ik heel bizar ...cyberbug schreef: 4 maanden geleden we zitten trouwens ook met 2 apps
- my fluvius beheer abonnementen, voorschoten en maandelijks verbruik.
- my luminus beheer detail verbruik, en abonnement (eigenlijke leverancier gas en Elektriciteit) deze app heeft momenteel technische problemen wegens werken... en zijn telefonische pas maandag bereikbaar.
Fluvius heeft toch niet te maken met de abonnementen, betalingen, voorschotten?
- cyberbug
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
- Bedankt: 190 keer
- Contacteer:
Sorry ik heb deze 2 omgewisseld.
- my luminus: beheer abonnementen, voorschoten en maandelijks verbruik. (hier hebben we een contract mee voor gas/elec)
- My fluvius: beheer detail verbruik, en abonnement (eigenlijke leverancier gas en Elektriciteit) detail verbruik niet te activeren wegens technisch probleem.
- my luminus: beheer abonnementen, voorschoten en maandelijks verbruik. (hier hebben we een contract mee voor gas/elec)
- My fluvius: beheer detail verbruik, en abonnement (eigenlijke leverancier gas en Elektriciteit) detail verbruik niet te activeren wegens technisch probleem.
Greetz cyberbug

-
karine
- Elite Poster

Betreft energy vision, is de korting na 1 jaar sowieso binnen en wordt deze van de afrekening afgetrokken.
Betreft de tarieven van maart komen ze met gas vast op 4,77€cent/kWh en €3,75€cent/kWh voor variabel.
Betreft de tarieven van maart komen ze met gas vast op 4,77€cent/kWh en €3,75€cent/kWh voor variabel.
-
philippe_d
- Moderator

Gezien je een hogere welkomstpremie krijgt bij vast, kost het vaste contract niet meer dan het variabele contract indien je verbruik niet hoger is dan 3.400 kWh.karine schreef: 4 maanden geleden Betreft de tarieven van maart komen ze met gas vast op 4,77€cent/kWh en €3,75€cent/kWh voor variabel.
Bij lagere verbruiken (< 3.400 kWh) is "vast" goedkoper dan "variabel"
-
Fluppeke
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 25 keer
Energy vision verkoopt zijn gas niet los en enkel in combinatie met elektriciteit. Het vast gas tarief is enkel te verkrijgen in combinatie met vast elektriciteits contract ( naam vast 3j) .Neem je hun 1800kw vast kan je enkel een variabel gas contract nemen. Dat maakt de vergelijking minder eenvoudig dan in de posts hierboven beschreven.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
-
bollegijs
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
- Bedankt: 60 keer
Bij EnergyVision kan je gas vaste prijs niet nemen via de website, die smeer je altijd een variabel contract aan via "bereken mijn prijs". Via chat is het wel gelukt om naar vast voor gas te gaan in combinatie met electriciteit 1800kw vast/variabel, alhoewel ik de contracten zelf nog niet ontvangen heb...
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
Dat gaat wel zeker via de website, je moet dan uiteraard wel het product 3 jaar lang vaste energie selecteren en niet de variabele of semi-variabele producten. Ja kan niet een variabele of semi-variabele elektriciteitsformule met vast contract gas nemen. Je moet het product 3 jaar vaste energie nemen (waar dan 1 jaar lang vaste prijs gas in zit, daarna wordt dit ook variabel).
-
sdecoster
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik zit bij Elegant voor gas.
Volgens de media bieden ze een mooie korting aan, ook voor bestaande klanten. Alles zou op de website moeten staan maar, het zal wel aan mij liggen, ik vind die niet.
Mail naar Elegant gestuurd voor tekst en uitleg maar uiteraard weer zo'n auto-reply dat het 'uitzonderlijk druk is enz....'.
Als ik alsnog antwoord op mijn mail krijg, post ik het hier maar misschien zijn er die de korting wél al gevonden hebben?
Volgens de media bieden ze een mooie korting aan, ook voor bestaande klanten. Alles zou op de website moeten staan maar, het zal wel aan mij liggen, ik vind die niet.
Mail naar Elegant gestuurd voor tekst en uitleg maar uiteraard weer zo'n auto-reply dat het 'uitzonderlijk druk is enz....'.
Als ik alsnog antwoord op mijn mail krijg, post ik het hier maar misschien zijn er die de korting wél al gevonden hebben?
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Nadat we overstapten (gas) kregen we een dag later een "aanbod" van Mega met een korting van €35 als we bleven. Thanks but no thanks. De nieuwe leverancier heeft een lager tarief en een lagere vaste vergoeding (verschil is al meer dan €35).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
bollegijs
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
- Bedankt: 60 keer
Voor de beide users hier die beweren dat je bij Energy Vision geen 1 jaar vast gas kan nemen met semi variabele electriciteitsformule: ik heb vandaag mijn contracten gekregen en het is me gelukt net zoals de support zei.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 162 keer
https://www.luminus.be/api-next/get-pri ... e=Flanders
Valt eigenlijk nog mee die prijs voor hun variabel. Nauwelijks gestegen t.o.v. maart volgens mij.
Valt eigenlijk nog mee die prijs voor hun variabel. Nauwelijks gestegen t.o.v. maart volgens mij.
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
- Bedankt: 806 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Mijn collega zat bij Engie.
Hij is vorige week donderdag over gestapt naar EnergyVision voor gas en elektriciteit.
Maandag kreeg hij telefoon van Engie dat hij een goedkoper contract zou krijgen, gelijk aan het aanbod van EnergyVision als hij toch zou blijven.
Zoals steeds, als je passief bent zetten ze je in 't zak. (gelukkig is hij toch vertrokken)
Hij is vorige week donderdag over gestapt naar EnergyVision voor gas en elektriciteit.
Maandag kreeg hij telefoon van Engie dat hij een goedkoper contract zou krijgen, gelijk aan het aanbod van EnergyVision als hij toch zou blijven.
Zoals steeds, als je passief bent zetten ze je in 't zak. (gelukkig is hij toch vertrokken)
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Er is ook geen reden om de variabele contracten in te grijpen: die stijgen mee als de gasprijs stijgt. Er is dus weinig risico voor de energieleverancier.
De echte vergelijking is tussen de vaste prijzen...
Het goedkoopste vaste contract - voor mijn verbruik - dat nu op VTest staat is Octa+: c€ 7,48/kWh + €65 vaste kost
De groepsaankoop van Mega was: c€ 3,41/kWh + €0 vaste kost
Serieuze stijging dus.
- cadsite
- userbase crew

Net even gekeken voor stroom bij luminus.
Ik heb mijn contract vast gezet in februari aan c€17.21, als je er nu vast neemt is het c€17,92. Verwaarloosbaar dus. (vaste kost €20)
Voor gas is het een ander verhaal.
Vast gezet door mij op 11/12/25 aan c€5,23/kWh, nu is dat c€7,78. (vaste kost €25)
Ik heb mijn contract vast gezet in februari aan c€17.21, als je er nu vast neemt is het c€17,92. Verwaarloosbaar dus. (vaste kost €20)
Voor gas is het een ander verhaal.
Vast gezet door mij op 11/12/25 aan c€5,23/kWh, nu is dat c€7,78. (vaste kost €25)
Laatst gewijzigd door cadsite 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator

Elektriciteit, groepsaankoop via iChoosr bij Mega:
- vaste kost €0/jaar
- piek c€ 12,16/kWh
- dal c€ 9,91/kWh
Goedkoopste nu is EnergyVision
- vaste kost €75/jaar
- piek+dal c€13,57/kWh
Toch ook een stijging.
Logisch, want voor een groot deel van de tijd wordt de elektriciteitsprijs bepaald door gascentrales. Gas is nu fors duurder, dus volgt de stroomfactuur ook.
- vaste kost €0/jaar
- piek c€ 12,16/kWh
- dal c€ 9,91/kWh
Goedkoopste nu is EnergyVision
- vaste kost €75/jaar
- piek+dal c€13,57/kWh
Toch ook een stijging.
Logisch, want voor een groot deel van de tijd wordt de elektriciteitsprijs bepaald door gascentrales. Gas is nu fors duurder, dus volgt de stroomfactuur ook.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 202 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Gaan we nu niet offtopic? Omdat dit topic oorspronkelijk over gas ging?
Als ik kijk naar Energy Knights, hun variabel elektriciteit Essentia Online:
https://www.energyknights.be/tariffcharts
Vaste kost van 10€/jaar
enkelvoudig (c€/kWh) 13,37
dag (c€/kWh) 13,66
nacht (c€/kWh)13,07
Als ik kijk naar Energy Knights, hun variabel elektriciteit Essentia Online:
https://www.energyknights.be/tariffcharts
Vaste kost van 10€/jaar
enkelvoudig (c€/kWh) 13,37
dag (c€/kWh) 13,66
nacht (c€/kWh)13,07
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
phil48
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
Iedereen heeft het hier over stijging van de gasprijs, maar als die oorlog op een bepaald moment stopt (wat logisch lijkt) dalen die gasprijzen, in combinatie met het eind van de winter (= minder vraag) óók weer natuurlijk...
Benieuwd wat dàn de beste optie bleek.
Benieuwd wat dàn de beste optie bleek.
- heist_175
- Moderator

Elektriciteit wordt ook gemaakt met gas.
Aangezien er gasinstallaties beschadigd zijn, zal het aanbod van gas voor langere termijn geraakt zijn.phil48 schreef: 3 maanden geleden Iedereen heeft het hier over stijging van de gasprijs, maar als die oorlog op een bepaald moment stopt (wat logisch lijkt) dalen die gasprijzen, in combinatie met het eind van de winter (= minder vraag) óók weer natuurlijk...
In de US is er ook meer vraag naar gas: een beperkende factor voor AI-datacenters is stroomvoorziening. En dus worden er gasturbines geplaatst om elektriciteit te maken, die dus op gas draaien
Ik lig alvast niet wakker van een giga-factuur, want ik weet op voorhand wat ik ga betalen
- cadsite
- userbase crew

Hetgeen velen blijkbaar vergeten is dat een vast contract, zonder angels zoals een korting na 1 jaar, ook perfect onderweg kan opgezegd of gewijzigd worden.
Ik vergelijk quasi maandelijks en pas aan indien het goedkoper kan.
In BE is 'vast', gelukkig enkel het tarief, niet de verbintenis als klant.
Ik vergelijk quasi maandelijks en pas aan indien het goedkoper kan.
In BE is 'vast', gelukkig enkel het tarief, niet de verbintenis als klant.