Hallo;
ik heb een oude desktop PC die wellicht in oktober windows 10 definitief vaarwel moet zeggen en niet goed is voor windows 11. Na vele jaren trouwe dienst begint hij ook steeds trager te worden.
Deze PC is hoofdzakelijk voor internet, oudere spelletje (genre rollercoaster, Locomotion,...), films downloaden/bekijken en van die toestanden.
Behalve 1 geheugensleuf op het moederbord die defect is, werken alle onderdelen nog perfect.
Ik zou hem alnog willen upgraden om windows 11 op te draaien (en iets sneller te maken).
Wie kan mij suggesties geven om de onderdelen die ik zou moeten vervangen en een richtkostprijs.
M.a.w. is het, het sop op de kolen waard om dit nog te doen?
Waar kan ik best de onderdelen kopen?
Alvast bedankt voor mogelijke suggesties.
Hieronder de huidige specificaties:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 750 @ 2.67GHz 29 °C
Lynnfield 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. P55-USB3 (Socket 1156)
Graphics
LU28R55 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5700 Series (Sapphire/PCPartner)
Storage
238GB Crucial_CT256M550SSD1 ATA Device (SATA (SSD))
931GB Western Digital WDC WD10EARS-00Z5B1 ATA Device (SATA )
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7241S ATA Device
Audio
High Definition Audio-apparaat
Upgrade van PC : suggesties
-
orionis
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 145 keer
- Bedankt: 42 keer
Ik vrees dat je windows 11 best vergeet.
Enkel ram zou idd een optie zijin, maar dan ga je nog moeten hacks moeten toepassen omdat je cpu niet supported is.
Zou je die ook gaan vervangen, dat zit je met nieuwe cpu, mobo en (duur) ram.
Ik zou overwegen om hiervan een linux systeem te maken.
Voor te internetten en films downloaden / kijken zou dat geen probleem mogen zijn.
Zelfs oude games zouden moeten lukken via steam / proton
Enkel ram zou idd een optie zijin, maar dan ga je nog moeten hacks moeten toepassen omdat je cpu niet supported is.
Zou je die ook gaan vervangen, dat zit je met nieuwe cpu, mobo en (duur) ram.
Ik zou overwegen om hiervan een linux systeem te maken.
Voor te internetten en films downloaden / kijken zou dat geen probleem mogen zijn.
Zelfs oude games zouden moeten lukken via steam / proton
- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch 2
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
-
yaris
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 41 keer
Voor 100 euro koop je een 2dehands mini pc met 8GB ram met een I5 van 8ste of 9de generatie. Je kan je 1TB harde schijf in kwijt en werkt nog met windows 11. Normaal gratis want voor windows 10 is daar een licentie in de bios ingebakken. Zal ook qua stroomverbruik wel wat schelen. Ik zou de desktop wegsmijten.
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
- Bedankt: 276 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De grootste anti-oude-pc regel in de Windows 11 vereisten, is de aanwezigheid van een TPM 2.0 controller op het moederbord, om de encryptiesleutels te kunnen bewaren.
Onder andere Linux Ubuntu en Linux Mint zijn populaire Windows vervangers, geloof ik, en ze hebben ook een "Live" modus zodat je ze kan uitproberen vanaf een USB stick (dus zonder volledige installatie op de SSD). Linux zal ook een stuk sneller werken dan W11 op oudere hardware.
Je kan ook je Windows 10 installatie nog een paar jaar langer rekken met hulp van een script -- in deze topic vind je aanwijzingen daarvoor: Windows 10 Home nog één jaar updates zonder voorwaarden, al is het waarschijnlijk niet zo goed om expliciet de naam van de workaround te posten, maar via google zal je 't wel vinden (of via pm hier).
Maar gezien de leeftijd van je systeem, kan je uiteraard beter naar een nieuwer tweedehands systeem uitkijken. Voor suggesties moeten we dan best ook je budget en (vage) locatie kennen.
Onder andere Linux Ubuntu en Linux Mint zijn populaire Windows vervangers, geloof ik, en ze hebben ook een "Live" modus zodat je ze kan uitproberen vanaf een USB stick (dus zonder volledige installatie op de SSD). Linux zal ook een stuk sneller werken dan W11 op oudere hardware.
Je kan ook je Windows 10 installatie nog een paar jaar langer rekken met hulp van een script -- in deze topic vind je aanwijzingen daarvoor: Windows 10 Home nog één jaar updates zonder voorwaarden, al is het waarschijnlijk niet zo goed om expliciet de naam van de workaround te posten, maar via google zal je 't wel vinden (of via pm hier).
Maar gezien de leeftijd van je systeem, kan je uiteraard beter naar een nieuwer tweedehands systeem uitkijken. Voor suggesties moeten we dan best ook je budget en (vage) locatie kennen.