Overstappen van Telenet internet naar Scarlet internet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
metoyou
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 3 keer

Momenteel heb ik internet via de coax kabel. ( Telenet )

Op mijn adres is er (nog) geen fiber aansluiting mogelijk.
Dus, als ik zou overschakelen naar Scarlet zal ik aangesloten worden op een vdsl2 lijn, denk ik.

Is een telefoon stopcontact nodig voor scarlet internet ?

Als het goed is komt er een telefoonkabel binnen in mijn garage. Kan deze niet meteen testen want de kabels zitten allemaal los, en heb ook geen meettoestel.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Scarlet zit op het VDSL netwerk van PX, dus ja je wordt aangesloten op een VDSL2 lijn. De technieker van PX zal een aansluitpunt aansluiten voor de telefoonlijn om te zetten. Jij moet niets voorzien, de PX technieker sluit alles aan (aansluitpunt/modem).
:beerchug:
metoyou
Member
Member

Wat ik me afvraag ...
Heb ik echt geen telefoonlijn nodig die binnen komt in garage waar de modem zal geplaatst worden ?

De klantendienst van scarlet zegt dat ik niets nodig heb .... , ook geen telefoonlijn.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

En waarom zou je niet kiezen voor Base of hey ? is via dezelfde coax.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey Livebox Cable Modem https://www.speedtest.net/nl/result/18968189727.png
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden Heb ik echt geen telefoonlijn nodig die binnen komt in garage waar de modem zal geplaatst worden ?
Ja, maar bij de eerste afspraak komt er een technieker langs om alles te bekijken. Pas daarna moet je een nieuwe afspraak maken voor de lassers/graafploeg die de kabel effectief naar binnen trekken en aansluiten. Jij moet zelf niets doen, alleen de afspraken regelen. :-)
metoyou
Member
Member

@neils1108

*** Om de één of andere redenen kan ik je laatste bericht niet citeren, dus dan doe ik het op deze manier.

Dank je voor de duidelijkheid!
De communicatie van scarlet zou veel beter kunnen hieromtrent. Het is helemaal niet duidelijk dat er eerst iemand 'gewoon' komt kijken, en dat er dan pas nadien iemand komt om alles aan te sluiten.

Toegevoegd na 12 minuten 44 seconden:
metoyou
Member
Member

Patje schreef: 4 maanden geleden En waarom zou je niet kiezen voor Base of hey ? is via dezelfde coax.

Via de website van " bestetarief.be " heb ik me laten leiden voor een nieuwe operator.

1/ Ik ga mijn kabelabonnement tv stopzetten bij telenet omdat ze de app en telenet tv gaan stopzetten vanaf april. Vanaf dan ga ik effectief streamen via chromecast.
Het internet van telenet valt elke dag wel meermaals heel even uit, + , ik denk dat ik niet ga toekomen met de 150GB als ik alles ga streamen.

Daarom ga ik direct doorhappen en telenet helemaal buiten gooien.

2/ Scarlet komt momenteel als beste uit de lijst via ' bestetarief.be ' , rekening houdend qua prijs en de snelheid die ze beweren te kunnen leveren. 70 down, 20 up, met 3TB data.

Base en Hey zijn duurder, oké, ze beweren sneller down en upload snelheid te leveren.
Maar heb ik dit nodig voor te kunnen streamen, en normaal te internetten ? Gok van niet.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden Het internet van telenet valt elke dag wel meermaals heel even uit
Kan mogelijk zijn omdat er nog mensen in uw straat op de COAX zitten, en als die allemaal op hetzelfde moment beginnen streamen dan kan uw node wel eens verzadigen. Wat die onstabiliteit kan veroorzaken. COAX is een gedeelde lijn. Heeft wel snellere download, maar vind VDSL persoonlijk ook iets stabieler.
metoyou
Member
Member

@neils1108

Ik denk dat het het proberen waard is.
Moet de kleine lettertjes nog eens lezen of je je abonnement bij Scarlet, als het echt hard zou tegenvallen, weer kan opzeggen na voorbeeld 1 maand.

Kan jij zeggen of ik voldoende zou hebben aan de snelheden die Scarlet beweert me te kunnen leveren om te streamen ?
Ze beweren 70 down en 20 up.
Laat ons zeggen dat de realiteit daar nog wat van zal afwijken, en 50 down en 10 up nemen. Is dit voldoende om te kunnen streamen zonder haperingen ?
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden Ze beweren 70 down en 20 up.
Laat ons zeggen dat de realiteit daar nog wat van zal afwijken, en 50 down en 10 up nemen. Is dit voldoende om te kunnen streamen zonder haperingen ?
Normaal gezien wel. Je moet eens zien waar de ROP (wijkkast) staat in uw straat. Zoals bij mij staat hij 70m van mij, dus ik haal heel goeie speeds. Dat is nu wel het enige nadeel aan VDSL: hoe verder je bent van die ROP, hoe trager uw snelheid.
metoyou
Member
Member

@neils1108

Ja, dat is inderdaad de vraag waar de wijkcentrale in mijn straat staat.
Ik informeerde hiervoor al bij Scarlet. Kreeg meteen een vraag terug waarom ik dat wilde weten, haha!

Scarlet beweert dat zij dat niet weten waar mijn woning op aangesloten is / wordt, maar ze zeggen dan wel dat ik een snelheid van 70 / 20 ga hebben. Hoezo kunnen zij dat zo zeggen, alleen met mijn adres.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Er bestaat al jaren de proximus tool waarbij je kan weten welke snelheid haalbaar is op jou adres.
Zij kunnen idd zien hoeveel je zal halen.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... ctie.html/
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey Livebox Cable Modem https://www.speedtest.net/nl/result/18968189727.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3907 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden @neils1108
*** Om de één of andere redenen kan ik je laatste bericht niet citeren, dus dan doe ik het op deze manier.
Dat is "by design": het is is namelijk niet de bedoeling om het laatste bericht te citeren, als je antwoordt op het vorige bericht :wink:
metoyou schreef: 4 maanden geleden De communicatie van scarlet zou veel beter kunnen hieromtrent. Het is helemaal niet duidelijk dat er eerst iemand 'gewoon' komt kijken, en dat er dan pas nadien iemand komt om alles aan te sluiten.
Ik denk ook niet dat ze iemand sturen om "eens komt kijken" :wink: . Er zal een technieker komen om jou aan te sluiten, en deze zal onverichterzake terugkeren als hij bemerkt dat er nog geen lijn binnenligt (wat zeer onwaarschijnlijk is). Dan komt er een ploeg lassers indien nodig ...
metoyou schreef: 4 maanden geleden Als het goed is komt er een telefoonkabel binnen in mijn garage. Kan deze niet meteen testen want de kabels zitten allemaal los, en heb ook geen meettoestel.
Je kan dat niet zelf uitmeten. Als deze draden nergens aangesloten zijn zal er dus ook geen spanning op staan. De technieker zal dan wel het juiste paar kunnen identificeren.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
metoyou
Member
Member

Patje schreef: 4 maanden geleden Er bestaat al jaren de proximus tool waarbij je kan weten welke snelheid haalbaar is op jou adres.
Zij kunnen idd zien hoeveel je zal halen.

Dank je :-D
Had deze link ook al gevonden via het forum hier.

Via deze link kan je 5 verschillende internet producten kiezen, en dan varieert de snelheid.
Enig idee welk product te vergelijken is met scarlet internet loco ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Hier spreken we over 2 verschillende zaken:
  1. de snelheid die jouw lijn aakan (= Proximus).
  2. de snelheid van je abonnement (=Scarlet, MV, etc ...).
Wat je dus moet doen is:
  • kijk op de site van Proximus, en kies het hoogste abonnement dat bij jou beschikbaar is. Noteer hiervan de snelheid (voorbeeld 85/30).
  • kijk op de site van Scarlet, en vind de geadverteerde snelheid van jouw abonnement (voorbeeld 70/20)
  • de hoogste snelheid die je dus kan halen is het laagste van beide (zowel download als upload)
Als je dus ver van de ROP woont, en de max. snelheid op de Proxismus site is lager dan 70/20, dan moet je met deze lagere snelheid rekening houden ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
metoyou
Member
Member

@philippe_d

Als ik je bericht goed heb begrepen vind je hier een screenshot van de geadverteerde snelheden op mijn adres.
Die staan dan "ver" van de info die Scarlet aangeeft in een persoonlijk bericht welke snelheden ik kan halen. ( 70 / 20 )
Bijlagen
Screenshot_20260322_204316_Chrome.jpg
Screenshot_20260322_204144_Chrome.jpg
metoyou
Member
Member

Via deze link kom ik aan volgende snelheden met een abonnement, Internet Maxi.
Bijlagen
Screenshot_20260322_205312_Chrome.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dat ziet er toch goed uit ...
Dat wil zeggen dat jouw lijn geen bottleneck is, en dat je dus bij Scarlet de geadverteerde snelheid (min of meer) zal halen :-)
metoyou
Member
Member

Ervaring met de klantendienst van Scarlet :roll:

1/ Via mail krijg ik te horen : Om de snelheid van je internetabonnement te weten op je adres, moet je bellen naar de technische dienst.
Antwoord : Wij kunnen dat niet :cry:

2/ De technische dienst zegt dat je daarvoor moet bellen naar het algemene nummer!
Antwoord : Oh, maar dat is voor de technieker, die kan dat pas meten ter plaatse :wink:

3/ Uiteindelijk ook contact opgenomen via twitter.
Die zeggen dat ik maar 50 downloadsnelheid kan halen, omdat ik ruim 400m van de straatkast zit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Met VDSL2 is dat inderdaad zo dat je dat niet voor 100% op voorhand kan weten
  • Als je modem voor de eerste keer inlogt (synchroniseert), dan krijg je een basis profiel
    • zone 1 (vectoring) zal dat 70/30 zijn (loop att. < 0.4dB = meestal < 400m)
    • zone 2 (vectoring) zal dat 50/15 zijn (loop att. < 0.7dB = meestal 400m - 700m)
  • Daarna (kan enkele weken duren) monitort DLM jouw lijn, en als deze stabiel is zal DLM de sync snelheid verhogen
    • in zone 1 tot maximaal 100/40 (meestal 100/35)
    • in zone 2 tot maximaal 100/40 (theoretisch, in de praktijk max 85/30
  • zie tabel: viewtopic.php?t=51035&hilit=vdsl2+tabel
metoyou schreef: 4 maanden geleden 3/ Uiteindelijk ook contact opgenomen via twitter.
Die zeggen dat ik maar 50 downloadsnelheid kan halen, omdat ik ruim 400m van de straatkast zit.
Jij zit dus blijkbaar in "zone 2", je gaat dus starten met 50/15, maar DLM zal jouw sync in stappen verhogen naar het maximum dat jouw lijn aankan (heeft te maken met afstand, kwaliteit van de telefoonkabel, storingen onderweg ...). Dat weten ze nooit op voorhand.

PS
Het bovenstaande heeft alleen te maken met de syncsnelheid van jouw modem
Gezien jouw abonnement beperkt is tot 70/20, wordt de werkelijke snelheid een combinatie van beide beperkingen.

Als je van Telenet naar Scarlet wilt, dan kan je toch Scarlet eens uittesten? En je Telenet pas opzeggen als je tevreden bent?
Of je Scarlet opzeggen als je niet tevreden bent?
Beide hebben een contract van onbepaalde duur, dat je op ieder moment kan opzeggen.
metoyou
Member
Member

@philippe_d

Vanaf 7 april ga ik overschakelen op chromecast om tv te kijken. Daarom beslist dat ik best een internetabonnement neem met ' onbeperkte data ' , dus mijn abo op telenet easy internet zet ik sowieso stop bij de ingang van een nieuwe provider.
Volgens " bestetarief.be " kom ik bij volgende providers die " onbeperkte data " geven, geen fiber mogelijk op mijn adres momenteel.

Scarlet Loco : 34 euro / maand

Edpnet VDSL XL : 39.95 / maand, met 12 maanden 4 euro korting.

Ik vermoed dat de snelheid die Scarlet kan geven, dat dit hetzelfde zal zijn bij Edpnet ?

De snelheden die Edpnet weergeeft, als minimale snelheid op hun website op mijn adres, komt +- overeen met de info die te vinden is op de website van Proximus, als de minimale snelheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden De snelheden die Edpnet weergeeft, als minimale snelheid op hun website op mijn adres, komt +- overeen met de info die te vinden is op de website van Proximus, als de minimale snelheid.
De data komen van Proximus, dus normaal dat dit +- overeen komt :-)
metoyou schreef: 4 maanden geleden Ik vermoed dat de snelheid die Scarlet kan geven, dat dit hetzelfde zal zijn bij Edpnet ?
  • De maximum snelheid van Scarlet Loco is 100/20
  • De maximum snelheid van EDPNet XL is 100/40
Afhankelijk van jouw lijn (zie mijn uitleg hierboven) zal je modem syncen aan een bepaalde snelheid (vb 85/30).
Maar de werkelijke snelheid die je zal krijgen zal nooit hoger zijn dat de snelheid van de gekozen formule.
m.a.w. bij Scarlet Loco is de upload beperkt tot 20 Mbps.
metoyou schreef: 4 maanden geleden Vanaf 7 april ga ik overschakelen op chromecast om tv te kijken. Daarom beslist dat ik best een internetabonnement neem met ' onbeperkte data ' , dus mijn abo op telenet easy internet zet ik sowieso stop bij de ingang van een nieuwe provider.
Dat is jouw keuze ...
Mijn advies zou zijn: eerst de nieuwe VDSL2 provider kiezen, en pas nadat alles werkt en getest is, uw weken telenet easy internet opzeggen.
Je betaalt dan wel enkele weken dubbel, so what?
Je bent niet eens zeker wanneer jouw VDSL2 aansluiting in orde zal zijn?

PS - waarom 7 april?
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden Edpnet VDSL XL : 39.95 / maand, met 12 maanden 4 euro korting.
Hierbij wel zeggen dat eigen modem nodig is. Heb het zelf al een maand heel tevreden over. Klantendienst is altijd snel en correct, wat bij sommige telco's beetje zoek is. Je steunt ook een iets kleinere telco. Enigste nadeel (misschien) is eigen router die aan de voorwaarden voldoet. Een tweedehands Fritz!Box of BBOX V3+, zijn meestal op platformen als 2dehands/Vinted aan de lagere kant te vinden.
metoyou
Member
Member

PS - waarom 7 april?
Omdat Telenet vanaf die datum mijn aangekochte digicorder stap per stap buiten werking wil stellen. Lees = Functies stap per stap niet meer mogelijk maken.
Ik vind het teleurstellend dat ze geen rekening houden met hun klanten, zeker als je al jaaaaren klant bent.

Mijn advies zou zijn: eerst de nieuwe VDSL2 provider kiezen, en pas nadat alles werkt en getest is, uw weken telenet easy internet opzeggen.
Je betaalt dan wel enkele weken dubbel, so what?
Je bent niet eens zeker wanneer jouw VDSL2 aansluiting in orde zal zijn?
Dank je voor je advies, wordt heel erg gewaardeerd!

Ik zou denken, als je gebruikt van " Easy switch " je abonnement bij de huidige provider pas wordt stopgezet eenmaal de diensten van de nieuwe provider werken. Of ben ik hier te naiëf in ?

Alleszins, de actie bij Scarlet loopt tot 31 maart, dus ik probeer ten laatste die dag een beslissing te nemen.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden Ik zou denken, als je gebruikt van " Easy switch " je abonnement bij de huidige provider pas wordt stopgezet eenmaal de diensten van de nieuwe provider werken. Of ben ik hier te naiëf in ?
De moment dat alles is geactiveerd en bij hun systemen als werkend staat. Sluiten ze uw abonnement af bij Telenet. Er bestaat een kans dat uw VDSL lijn gigantisch slecht kan zijn, of dat je problemen ervaart de eerste twee weken. En dan heb je geen backup plan meer.
metoyou
Member
Member

@neils1108

Heb gebeld met de klantendienst van Telenet in verband met of er een opzegtermijn dient gerespecteerd te worden bij opzeggen van internet. De medewerker aan de telefoon zei dat dit niet van toepassing is, dat bij een opzegging dit meteen in gaat.
Ook al lees ik via internet dat dit max 30 dagen kan duren.

Ik ga jullie advies opvolgen en het internet van Telenet nog even behouden tot ik weet of Scarlet goed werkt. Fingers crossed dat dit goed zal gaan.
metoyou
Member
Member

neils1108 schreef: 4 maanden geleden
metoyou schreef: 4 maanden geleden Edpnet VDSL XL : 39.95 / maand, met 12 maanden 4 euro korting.
Hierbij wel zeggen dat eigen modem nodig is. Heb het zelf al een maand heel tevreden over. Klantendienst is altijd snel en correct, wat bij sommige telco's beetje zoek is. Je steunt ook een iets kleinere telco. Enigste nadeel (misschien) is eigen router die aan de voorwaarden voldoet. Een tweedehands Fritz!Box of BBOX V3+, zijn meestal op platformen als 2dehands/Vinted aan de lagere kant te vinden.

Dank je wel voor deze opmerking dat een eigen modem nodig is, daar had ik over gelezen :oops:
Het is dus wel degelijk een héél goed idee om mijn huidige internet abonnement nog even te houden, nogmaals dank!!

Ook, dank je wel aan @philippe_d
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Wanneer ik overgestapt ben van telenet naar proximus was ik ook zeer wantrouwig en heb tn tv bog zeker een paar maand aangehouden.. Ik heb jareb pxs gehad met 50/10 lijn en kon perfect tv zien of streamen terwijl ik ah downloaden was..
Nu ben ik bij scarlet en een 75/20 lijn..loopt goed en 40e goedkoper dan pxs... De zoon ondertussen ook scarlet en de schoonzus gaat ook lmschakelen..je hebt minder tv zenders dat wzl mr 40e per maand is veel geld..
Succes
Tom
metoyou
Member
Member

Update :

1/ Na registratie via itsme merk ik in het contract niet het correcte huisnummer.

2/ Ondanks op de website staat vermeld : Actie tot en met 31/03, Gratis activatie + installatie, staat er op het contract doodleuk dat ik de activatiekost moet betalen!?

3/ Ondanks via de telefoon klantendienst werd gezegd dat ik bij een online bestelling zelf een datum zou kunnen kiezen voor installatie, wordt deze mogelijkheid niet weergegeven.

Kortom, het begint niet goed, en natuurlijk heb ik de bestelling niet volledig afgerond.
Ga de klantendienst hiermee confronteren, en hopelijk kunnen ze me deze week nog klant maken aan de huidige voorwaarden. Benieuwd!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

metoyou schreef: 4 maanden geleden Dank je wel voor deze opmerking dat een eigen modem nodig is, daar had ik over gelezen :oops:
Het is dus wel degelijk een héél goed idee om mijn huidige internet abonnement nog even te houden, nogmaals dank!!
Der opmerking over eigen modem geldt alleen voor EDPNet
Bij Scarlet zal je gratis (bruikleen) een B-box3 of Internet box krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”