Bericht gevonden toen ik wou aanmelden bij overheidswebsite:
Itsme: Enkel aanmelden via QR-code
Vanaf de week van 16 maart zal u zich bij itsme enkel nog kunnen aanmelden door het scannen van een QR‑code.
Aanmelden via telefoonnummer wordt dan niet langer ondersteund.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van itsme.
https://support.itsme-id.com/hc/nl/arti ... -niet-meer
Vanaf 16 maart 2026 enkel nog inloggen met qr code bij itsme
-
lirec
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 162 keer
comm erover van itsme zelf: https://support.itsme-id.com/hc/nl/arti ... ia-QR-code
kort:
- ze faseren login door ingave gsm nummer uit op termijn
- in de tussenfase zullen er al sites zijn die de overstap maakten en enkel itsme-QR inloggen nog kan. Dat is zo voor vlaanderen.
De titel van dit draadje is dus fout. Die moet zijn:
-Bij vlaanderen vanaf 16 maart.....
ofwel
-Itsme faseert login met telefoonnummer uit. Binnenkort zijn er reeds sites waar enkel itsme-qr nog ondersteund word.
kort:
- ze faseren login door ingave gsm nummer uit op termijn
- in de tussenfase zullen er al sites zijn die de overstap maakten en enkel itsme-QR inloggen nog kan. Dat is zo voor vlaanderen.
De titel van dit draadje is dus fout. Die moet zijn:
-Bij vlaanderen vanaf 16 maart.....
ofwel
-Itsme faseert login met telefoonnummer uit. Binnenkort zijn er reeds sites waar enkel itsme-qr nog ondersteund word.
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
- Bedankt: 756 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Goede zaak. Dan kan niemand jou een push notificatie sturen om "eens aan te loggen". Je moet zelf een itsme qr cose scannen met de app.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Sinds kort werkt MyGov ook op mijn LineageOS: een niet-geroote, wel unlockte bootloader telefoon.
Eindelijk!
@QR Itsme
Ik ben dat al een paar keer tegengekomen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Een paar banken precies ook.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
blaatpraat
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 119 keer
Goed nieuws voor de phishing pogingen.
Maar ook slecht nieuws voor een aantal zaken.
Mijn partner had laatst toegang nodig tot mijn MyMinfin voor wat documenten, in kader van haar invaliditeit (omdat ze een onderzoek doen naar het gezin).
Ik was aan het werk, en kon er niet bij zijn, dus via de klassieke methode van itsme heb ik ze toch toegang kunnen verschaffen.
Ok, dit is een uitzondering, het aantal pogingen tot phishing zal wel vele malen hoger liggen, maar toch...
Het zal in zulke gevallen toch terug om een verplaatsing (met verlof) vragen.
Maar ook slecht nieuws voor een aantal zaken.
Mijn partner had laatst toegang nodig tot mijn MyMinfin voor wat documenten, in kader van haar invaliditeit (omdat ze een onderzoek doen naar het gezin).
Ik was aan het werk, en kon er niet bij zijn, dus via de klassieke methode van itsme heb ik ze toch toegang kunnen verschaffen.
Ok, dit is een uitzondering, het aantal pogingen tot phishing zal wel vele malen hoger liggen, maar toch...
Het zal in zulke gevallen toch terug om een verplaatsing (met verlof) vragen.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
QR code doorsturen lijkt me niet onoverkomelijk?blaatpraat schreef: 4 maanden geleden Mijn partner had laatst toegang nodig tot mijn MyMinfin voor wat documenten, in kader van haar invaliditeit (omdat ze een onderzoek doen naar het gezin).
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Die dan weer kan onderschept worden en voor de nodige problemen zorgt... de huissleutel onder de mat leggen is ook niet onoverkomelijk...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
lirec
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 162 keer
Kan je makkelijk oplossen (in de meestel gevallen): activeer bvb je digitale sleutels "Beveiligingscode mobiele app" , zie https://iamapps.belgium.be/sma/generali ... igitalKeysblaatpraat schreef: 4 maanden geleden .... dus via de klassieke methode van itsme heb ik ze toch toegang kunnen verschaffen
....
Het zal in zulke gevallen toch terug om een verplaatsing (met verlof) vragen....
Ik kan probleemloos zo goed als overal inloggen voor mezelf, mijn vrouw, de 3 kinderen, mijn ouders,.....
Er zijn enkele diensten die absoluut egov/itsme/eid vereisen (kredietcentrale bvb). Maar op de meeste plaatsen (myminfin,...) volstaat dit veiligheidnveau om erin te geraken.
-
stefan1234
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 39 keer
Dit is inderdaad de meest digitaal resiliënte manier om in te loggen bij diensten die je identiteit moeten verifiëren, m.a.w. de enige legitieme manier. Steek de 2FA secret in KeePassX o.i.d. en stel het autofill-gedoe in, en het is zelfs sneller en handiger dan itsme. Niet dat "snel" en "handig" ooit als een relevante criteria horen beschouwd te worden, want in de praktijk schaadt dat altijd de nationale digitale resiliënte. Maar het refuteert wel dat luie cliché dat digitale resiliëntie gelijk staat met enorme opofferingen doen.
-
MarkDM
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 140 keer
Volgens mij is er meer gewijzigd op 16 maart.
Ik gebruik Itsme enkel bij mijn vaste PC op een dedicated gsm. Die had Android 9. Vanaf die dag werkte Itsme niet meer. Stopte onmiddellijk na het starten. Ook al verschillende maanden problemen met de verbinding. Ik moest dan de app en/of de telefoon herstarten.
Itsme geherinstalleerd en meteen gemerkt dat KBC-mobile er niet meer werkt. KBC vermeldt wel op hun website dat je nu Android 10 nodig hebt (vroeger Android 8 ). Bij Itsme staat dat Android 8 nog altijd voldoende is: Als oplossing schakelde ik dan maar over op een andere oude gsm met Android 11. KBC-Mobile = ok.
Itsme werkt nog niet: probleem om de QR-codes te scannen. Het toestel is nu een Google Pixel, niet geroot.
Vandaag toevallig ontdekt dat je bij Digi-Belgium Itsme nog kan gebruiken zonder QR-code. Zo gaat het wel.
Samengevat:
- Itsme vereist Android 10, dit staat foutief op hun website (Android 8 ).
- Hardnekkig probleem met de QR-code.
Te vermelden: in de Itsme-gsm zit een afgedankte simkaart die niet meer actief is. Maar zo werkt het al jaren. De internetconnectie verloopt via wifi. Het gebruikte gsm-nummer is dat van mijn hoofdgsm (bij een andere operator).
Ik gebruik Itsme enkel bij mijn vaste PC op een dedicated gsm. Die had Android 9. Vanaf die dag werkte Itsme niet meer. Stopte onmiddellijk na het starten. Ook al verschillende maanden problemen met de verbinding. Ik moest dan de app en/of de telefoon herstarten.
Itsme geherinstalleerd en meteen gemerkt dat KBC-mobile er niet meer werkt. KBC vermeldt wel op hun website dat je nu Android 10 nodig hebt (vroeger Android 8 ). Bij Itsme staat dat Android 8 nog altijd voldoende is: Als oplossing schakelde ik dan maar over op een andere oude gsm met Android 11. KBC-Mobile = ok.
Itsme werkt nog niet: probleem om de QR-codes te scannen. Het toestel is nu een Google Pixel, niet geroot.
Vandaag toevallig ontdekt dat je bij Digi-Belgium Itsme nog kan gebruiken zonder QR-code. Zo gaat het wel.
Samengevat:
- Itsme vereist Android 10, dit staat foutief op hun website (Android 8 ).
- Hardnekkig probleem met de QR-code.
Te vermelden: in de Itsme-gsm zit een afgedankte simkaart die niet meer actief is. Maar zo werkt het al jaren. De internetconnectie verloopt via wifi. Het gebruikte gsm-nummer is dat van mijn hoofdgsm (bij een andere operator).
Laatst gewijzigd door MarkDM 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- cyberbug
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
- Bedankt: 190 keer
- Contacteer:
als je een site die via een toestel bezoekt, waar de itsme app op staat, gaat de app rechtstreeks open zonder QR.
Op een toestel waar de itsme app op staat dien je de QR te scannen.
Op een toestel waar de itsme app op staat dien je de QR te scannen.
Greetz cyberbug