Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Die prijs is nagenoeg gelijk als je alles zelf tegen de muur zwiert, je een hybride omvormer steekt en dat dit allemaal kan en mag. Heb je een installatie die groenestroomcertificaten krijgt mag je zomaar niet doen wat je wilt en riskeer je zelfs uw certificaten kwijt te spelen...

Tom
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan steek je een retrofit omvormer ipv een hybride omvormer en blijf je van de installatie met GSC certificaten af.
Dan wordt het nog eens een €200 goedkoper
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: 4 maanden geleden Het is geen kwestie van enthousiast te zijn of niet maar je investering te kunnen terug verdienen.
In een wereld waarin zotte dictators (pleonasme) de plak zwaaien en burgers willens en wetens zotte/incompetente politici verkiezen, zou ik me weinig zorgen maken over het rendement van PV en/of batterij.

@winter
Ongeacht hoe je winter definieert, krijg ik mijn 15kWh thuisbatterij moeiteloos vol op meerdere dagen.
Vanaf 1/3 ongeveer elke dag, tussen 1/11 en 1/3 is het wisselend, maar zelfs zonder volle batterij, draagt de batterij wel bij tot minder dure afname van het net.
Ik haal op 365 dagen 81% van mijn stroom van PV+batterij, dus koop 20% van mijn jaarverbruik in (zonder EV te laden, tanken deed ik vroeger ook "extern"). Met enkel een PV-installatie zal je moeite hebben om boven de 30% te komen.
daydreamke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 33 keer

Een verkoper heeft me eens wijs gemaakt dat je als batterijvermogen best vermogen omvormer x 1.5 neemt.

In ons geval lijkt dit wel een goed tip: 15.36kwh opslag ( 3 x Marstek) met een 10kw omvormer. We hebben bijna 20kVAp vermogen aan zonnepanelen liggen, zelfs in ons geval in de winter krijgen we ze amper vol.
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

Je kunt je plugin ook terug verkopen dan, dat gaat met een vaste installatie niet (zo makkelijk) ;)
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Ik bedoelde eigenlijk dat het zelfs voor ons met onze 20KVAp aan panelen (48 stuks) op 10kw 3f omvormer het volgens mij niet veel nut heeft om meer batterijen dan 3 te installeren. In de winter krijg je ze niet vol en in de zomer krijg je ze niet leeg.
Op zonnige dagen als vandaag en afgelopen dagen hebben we zo goed als geen verbruik. Overdag zetten we vloerverwarming aan zodanig het 23 graden is wanneer er geen productie meer is van pv panelen en warmtepomp dan uitschakelt. Zo blijft het lekker warm binnen tot de volgende dag (momenteel rond 9h/9h30) er genoeg pv productie is (>3kW) om het verwarmingssysteem terug in te schakelen.
Het verbruik 's avonds (elektrisch koken, veel verlichting (ook een stalling/loods), buitenverlichting, tv kijken, computer etc overbruggen we met de 3 Marstek batterijen.
heist_175
Moderator
Moderator

daydreamke schreef: 4 maanden geleden In de winter krijg je ze niet vol en in de zomer krijg je ze niet leeg.
Ik lees dat wel vaker, maar dat is niet mijn ervaring.
Ook in de wintermaanden (kies maar uit: november, december, januari, februari, maart) zijn er (minstens) enkele dagen dat ik de batterij (15kWh) volledig vol krijg.
En ook in de zomermaanden zijn er dagen dat het somber is, waarbij ik zonder batterij van het net zou moeten importeren.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

EnergyVision heeft een nieuwe manier gevonden om klanten aan te trekken: de Marstek Venus A wordt nu aangeboden in combinatie met hun zonnepanelen. Begrijp me niet verkeerd, dat is zeker positief nieuws. Alleen stel ik me nog één vraag: was de Venus A ondertussen al Synergrid-gecertificeerd? Ik dacht namelijk van niet.

https://www.energyvision.be/nl-be/nieu ... batterijen
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

Kan zijn dat ze er al zicht op hebben dat de certificering al bijna rond is. Voordat ze kunnen installeren zal het inderdaad officieel in orde moeten zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Je kunt je plugin ook terug verkopen dan, dat gaat met een vaste installatie niet (zo makkelijk) ;)
Waarom zou je een vaste installatie verkopen ?
Binnen vijf jaar raak je de plug in aan de straatstenen niet meer kwijt omdat iedereen de nadelen dan kent.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Alsof die vaste geen nadelen hebben.
Als ik zou verhuizen kan ik ze gewoon meenemen.

Ze hebben allebei nadelen en dat van die vaste is vooral als je ze moet laten installeren veel duurder zijn en als je wat pech hebt nog een abbonement mag nemen voor een ems..

Je ziet alleen de nadelen van de plug in batterijen en vergeet even dat niet iedereen zoals jij de mogelijkheid heeft een vaste batterij zelf te installeren..
Ik durf zelfs beweren dat 90% vd bevolking die vaste zelf niet kan installeren maar wel weg zal kunnen met die plugin...de drempel is veel lager .

Tom
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Het enige "nadeel" van een vaste batterij is dat ze geïnstalleerd moet raken.
Als je dat zelf niet kan, moet je wat moeite doen om een elektricien te vinden.
Kostprijs in regie is 4 werkuren maximaal.

Voor de rest is een vaste thuisbatterij vanaf 10kwh op ALLE parameters veel beter dan een plug in
En daar bovenop nog goedkoper.

Waarom je een abbo voor een EMS zou betalen als je pech hebt (welke pech dan ?) is me totaal niet duidelijk
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 110 keer

daydreamke schreef: 4 maanden geleden Ik bedoelde eigenlijk dat het zelfs voor ons met onze 20KVAp aan panelen (48 stuks) op 10kw 3f omvormer het volgens mij niet veel nut heeft om meer batterijen dan 3 te installeren. In de winter krijg je ze niet vol en in de zomer krijg je ze niet leeg.
Dat is ook mijn ervaring. Als het al een goede winterdag is gaat er al een groot stuk naar zelfverbruik en schiet er weinig over om nog in de batterij te steken.
heist_175
Moderator
Moderator

aantal dagen met volledig volle batterij sinds 2025/10
- oktober: 11
- november: 10
- december: 7
- januari: 6
- februari: 11
- maart: 13 (op 17 dagen tot hiertoe)

Dat noem ik niet "niets" of "nooit".
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Injectie 2025
Oktober 124kwh
November 82kwh
December 41kwh
Januari 57kwh
Februari 102kwh
Maart 177 kwh
Afname in die periode.. 1808kwh
Maw had verbruik met bijnan1/4 kunnen laten zakken als ik 80% efficientie reken
Gemiddelde piek 3.44

We proberen vaatwas wassen en drogen overdag te doen, ev steek ik hier nooit in vanwege capa tarief , koken overdag om savonds op te eten lukt nog niet vanwege werk en eten koud dan 😅..

Tom

Toegevoegd na 16 minuten 11 seconden:
duizend schreef: 4 maanden geleden Het enige "nadeel" van een vaste batterij is dat ze geïnstalleerd moet raken.
Als je dat zelf niet kan, moet je wat moeite doen om een elektricien te vinden.
Kostprijs in regie is 4 werkuren maximaal.

Voor de rest is een vaste thuisbatterij vanaf 10kwh op ALLE parameters veel beter dan een plug in
En daar bovenop nog goedkoper.

Waarom je een abbo voor een EMS zou betalen als je pech hebt (welke pech dan ?) is me totaal niet duidelijk
Ik heb bij buren sowieso al een abbonement gezien voor goedkopere batterijen..3000e voor de batterij en 120e per jaar abbonement ems.. joost mag weten waarom...
Ik wens u veel succes met een electricien te zoeken om even 4u werk te komen doen bij u...die start zijn camionette der nog niet voor en al zeker niet als jij materiaal gekocht hebt trouwens 4u werk is minstens 400e... Ik verhuur een appartement kn een groot gebouw, als daar een trappenhall schakelaar defect is is het weken soms maanden wachten tot er iemand wilt langs komen, zelfs diegene waarmee de syndicus vast samen werkt, en dan nog na de 2de keer komen er offertes om alle electriciteit te vervangen in de traphallen of ze komen niet meer.. Daarnaast als je dat ding niet zelf omhoog kan hangen ga je zelf ook geen materiaal kunnen aanschaffen en kom je terug bij installateurs all in...
Bizar hoe je alleen het voordeel vd vaste onderschrijft maar de nadelen weg wimpelt...
Het is toch wat het is...ieder zijn keuze en heeft waarschijnlijk ook wel een rationele en financiele onderbouwing daarvoor.

Tom
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
Bedankt: 203 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan de situaties moeilijk vergelijken natuurlijk. Hier is alles elektrisch, en kleine EV (Spring) die af en toe moet opgeladen worden.

Laatste noemenswaardige injectie was ergens eind augustus, en dan terug in maart.
Volle batterijen heb ik in de donkerste maanden dan ook niet gehad.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer
Provider
Te Koop forum

Ikzelf prefereer ook een vaste thuisbatterij. Sinds verleden week heb ik een Nkon ESS Pro 16kWh opgestart bij ons thuis. Ik had het "geluk" dat ik 3 jaar geleden bij het installeren van de zonnepanelen gekozen heb voor een Hybride omvormer (maar nog zonder batterij).

Deze omvormer kan met verschillende protocollen overweg voor communicatie batterij <-> omvormer. Zowel omvormer als batterij ondersteunen het Pylon(tech) CAN systeem en communiceren zoals het hoort.

- Kostprijs batterij: €1900 (in mijn geval €1600. Iemand bestelde de batterij maar die was niet compatibel met zijn omvormer. Dus heb geluk gehad om deze aan een iets lagere prijs te kunnen kopen)
- Energiemeter: €75
- Keuring: ?

Laat ons zeggen dat ik er vanaf ben voor €2200 en ik op deze manier een capaciteit heb van 16kWh.

Voordelen:
- grotere capaciteit voor minder geld (prijs/kWh)
- kan sneller ontladen/opladen dan een Marstek

Nadeel:
- Extra keuring nodig

Een collega van mij wou deze batterij ook kopen. Hij heeft echter geen Hybride omvormer en zit ook nog met Solaredge Power Optimizers. Voor hem dus een heel ander verhaal om deze batterij werkende te krijgen en de instapkost (nieuwe omvormer, Power Optimzers er uit halen, ...) is van een volledig andere grootorde.

Dus kocht hij een Marstek aan en is hier tevreden mee. Al ziet men snel in dat 5kWh weinig is en ze snel overgaan tot het aankopen van een 2de of zelfs 3de Marstek.

Het hangt voor mij dan echt wel af van situatie per situatie van wat die persoon al dan niet heeft van zonnepanelen/omvormer/GSC/... om van daaruit de meest logische keuze te maken in hun situatie.

Ondertussen sinds de opstart hier volledige op zonnestroom en batterij kunnen werken. Leuk om te zien al moeten we ook toegeven dat we nu in het beste seizoen zitten.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ik heb ook voor de keuze gestaan.
Een vaste solaredge batterij van 10 kw of een Zendure van 11,8 kw.
Ik heb 9.54 kw aan zonnepanelen liggen

De solaredge laten plaatsen ( omvormer was al geschikt) groenestroom teller moet vervangen worden, keuring...kwam op een dikke 7000 Euro.

Ik heb de rekensom gemaakt en tot de conclusie gekomen dat ik die niet krijg terug verdiend.

Ik heb gekozen voor de Zendure van 3200 Euro.

Het enige voordeel van de Solaredge is dat deze 4kw kan terug leveren, terwijl de Zendure maar 2.4Kw. Of ik moest er twee plaatsen dan zit ik aan 4,8 Kw.
Bij beide is er geen abonnement nodig als je met een dynamisch abonnement wil werken

Ik zou de solaredge ook zelf kunnen plaatsen, maar ben niet zeker dat ik zelf de omvormer kan laten spreken met de batterijen.

Ik heb alles elektrisch, in februari is ze toch niet vaak volledig volg geweest.
Nu in Maart is ze meestal net na de middag al vol.
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 25 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe zit dat eigenlijk met een plug in batterij en nog lopende gsc? Die energie komt toch door de groene meter en opladen is erna of zie ik dit mis? Of peuzel ik zo wat kwh af voor de gsc?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef: 4 maanden geleden Laat ons zeggen dat ik er vanaf ben voor €2200 en ik op deze manier een capaciteit heb van 16kWh.
Inderdaad, om dezelfde NETTO capaciteit te hebben moet je al vier marsteks van 5 kwh BRUTO kopen.

Dan zit je aan meer dan het dubbele qua prijs.
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

broke23 schreef: 4 maanden geleden Hoe zit dat eigenlijk met een plug in batterij en nog lopende gsc? Die energie komt toch door de groene meter en opladen is erna of zie ik dit mis? Of peuzel ik zo wat kwh af voor de gsc?
Daar verandert toch niks aan. Achter uw groene meter zitten in geval van een plug-in batterij toch enkel uw panelen....
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Is dat, zo nog niet bekeken maar als uw batterij rechtstreeks aan uw omvormer hangt loopt de laadstroom van de batterij niet via uw groenestroommeter... Bij ontladen wel natuurlijk maar dat betekent wel dat je de efficientie van uw batterij kwijt speelt in groenestroom certificaten..

Tom
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

Dat is toch niet waar. Zonder batterij duw je je energie direct op je net of het net. Bij een batterij is dit gewoon uitgesteld. Enige wat je moet doen met gcs is een bi-directionele meter plaatsen omdat je je batterij ook via het net kan laden.
Dit zou zonder bi-directionele meter zorgen voor schijnbaar extra zonneproductie, wat natuurlijk vals spelen is.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 4 maanden geleden aantal dagen met volledig volle batterij sinds 2025/10
- oktober: 11
- november: 10
- december: 7
- januari: 6
- februari: 11
- maart: 13 (op 17 dagen tot hiertoe)

Dat noem ik niet "niets" of "nooit".
Dat is zeker mooi! Wij zitten met een oost-west opstelling en eigenlijk hebben wij niets aan de wintermaanden. De batterij is hier in maart nog maar 3x vol geweest, en ook een paar keer bijna vol. Nu, er draait deze maanden wel een jacuzzi dus er is sowieso al wat hoger verbruik. Maar ik merk toch bij veel mensen dat die zuidopstellingen het een stuk beter doen in de wintermaanden. Nu, wij klagen niet hoor. Tussen maart en september draaien wij ook bijna volledig op zon/batterij. Moesten we nog enkele panelen op het zuiden kunnen leggen zou dat een mooie extra zijn. Maar ons dak is daar helaas niet op voorzien.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

charlez schreef: 4 maanden geleden Dat is toch niet waar. Zonder batterij duw je je energie direct op je net of het net. Bij een batterij is dit gewoon uitgesteld. Enige wat je moet doen met gcs is een bi-directionele meter plaatsen omdat je je batterij ook via het net kan laden.
Dit zou zonder bi-directionele meter zorgen voor schijnbaar extra zonneproductie, wat natuurlijk vals spelen is.
Dat zeg ik toch..alleen.moet je de efficientie vd batterij mee in rekening brengen dan want niet elke kw die je er in duwt komt er terug uit..

Tom
daydreamke
Premium Member
Premium Member

edwin.d schreef: 4 maanden geleden Ik heb ook voor de keuze gestaan.
Een vaste solaredge batterij van 10 kw of een Zendure van 11,8 kw.
Ik heb 9.54 kw aan zonnepanelen liggen

De solaredge laten plaatsen ( omvormer was al geschikt) groenestroom teller moet vervangen worden, keuring...kwam op een dikke 7000 Euro.

Ik heb de rekensom gemaakt en tot de conclusie gekomen dat ik die niet krijg terug verdiend.

Ik heb gekozen voor de Zendure van 3200 Euro.

Het enige voordeel van de Solaredge is dat deze 4kw kan terug leveren, terwijl de Zendure maar 2.4Kw. Of ik moest er twee plaatsen dan zit ik aan 4,8 Kw.
Bij beide is er geen abonnement nodig als je met een dynamisch abonnement wil werken

Ik zou de solaredge ook zelf kunnen plaatsen, maar ben niet zeker dat ik zelf de omvormer kan laten spreken met de batterijen.

Ik heb alles elektrisch, in februari is ze toch niet vaak volledig volg geweest.
Nu in Maart is ze meestal net na de middag al vol.
k ben hier uit nieuwsgierigheid eens aan kijken naar Zendure: de Solarflow 2400 AC+ met 14.4kwh opslag kost 4614EU, vind dit nogal vrij prijzig
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad vanaf het moment dat je 10kwh of meer batterij plaatst ben je gewoon dief van je eigen portefeuille als je een plug in koopt ipv een vaste thuisbatterij.
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Wij hebben voor onze 3 Marstek batterijen 3450EU betaald dus valt heel goed mee vind ik.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Valt reuze mee toch.
Is maar 1.000 euro duurder dan een veel grotere (NETTO capaciteit telt !!!) vaste thuisbatterij van 16,1kwh

viewtopic.php?p=1052452#p1052452
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 4 maanden geleden Is maar 1.000 euro duurder dan een veel grotere (NETTO capaciteit telt !!!) vaste thuisbatterij van 16,1kwh
Maar dan heb je enkel een batterij... tenzij je een hybride omvormer hebt. Als ik drie Marstek wil vergelijken dan kijk ik naar 3x Victron MPII, sturing, 3x Pylontech 5KW, installatie, keuring, ... en dan praten we over een heel andere prijs dan louter de prijs die jij nu opgeeft voor enkel een batterij.

De Marstek steek je gewoon in het stopcontact en je bent klaar (en met drie stuks kan hij 7500W terugleveren wat jou batterij volgens mij niet doet).

Gewoon wat onderdelen vergelijken is zoals appels en peren vergelijken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Waar haal je dat nu weer, kijk naar de link.

Batterij+ omvormer+keuring kost 2.520 euro,
dat is 1.000 euro goedkoper dan 3x marstek
die maar een netto capaciteit van 4,5 kWh heeft,
dus moet je eigenlijk vergelijken met 4x marstek ipv 3x

1x NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh Thuisbatterij = 1700 euro
1x Solis S5-EH1P5K- 1-fase - Hybride LV Omvormer = 670 euro
Keuring = 150 euro
TOTAAL = 2.520 euro
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Provider

Na een klein jaar zien ze dat 1 marstek "toch netto niet genoeg is" en komt er een tweede.
Vanaf 2 marsteks had je al beter een vaste installatie genomen, de prijs is dan nagenoeg gelijk.

90% van die gemiddelde gezinnen gaat over vijf jaar een EV en/of een warmtepomp hebben.
En dan sta je daar met je plug-in, maar geen nood ze is net afgeschreven dus hebben we geen verlies gemaakt.
Ik ben momenteel die keuze aan het maken tussen vast of plugin (zal beide wel zelf plaatsen en laten keuren) aangezien ik in de zomer verhuis. Daar is er een PV installatie op plat dak 3,69KWP (9panelen van 410W) aan een 3000W omvormer (sun2000-3ktl-l1). Op de omvormer (hybride) zou ik batterijen kunnen aansluiten (Luna 2000) , een vaste installatie dus. En dus in theorie ook een betere RTE aangezien geen AC gekoppeld systeem. Alleen vind geen info over hoe goed deze '0 op de meter' en 'piek-shaving' kan doen ,terwijl voor populaire plugin batterijen wel info te vinden is.
Als ik geen rekening hou met kosten van plaatsing en keuring en dus enkel kijk naar de aankoopprijs per kwh opslag dan kom ik véél goedkoper uit met een plugin batterij van marstek / indavolt enz.
Ik veronderstel dus dat de terugverdientijd van de marstek venus E een pak eerder zal zijn dan bijv luna2000 aan de hybride omvormer hangen. Voorlopig bekijk ik dus die vooral.
Voor eventuele uitbreiding ga ik moeten wachten tot ik er woon de data analyseren van de opwek. 5.12 (-10% vanwege DOD en omvormer verlies hoop ik netto op 4KWh per marstek te zitten) zal ik wel vol en leeg krijgen (warmtepomp aanwezig). Of ik meer kan opslaan én verbruiken zal ik uit de data moeten halen als ik er woon. Marstek is dan direct 5kwh extra (kan op een andere fase dan) , maar op eerste zicht is een 2x 2KW (bruto) uitbreiding van een modulair systeem niet goedkoper dan een marstek. Ik zou het eventueel wel in de kelder zetten, en marstek is 1 stuk en loodzwaar , wat weer nadeel is t.o.v. modulair
Provider: Hey Telecom (150/15)
Modem/Router: Fritz!Box 6670 cable
TV: Mibox S TV en Chromecast Google TV
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Als je een vaste thuisbatterij zelf kan plaatsen is dat op termijn altijd goedkoper dan plug in.
Effectief Nul op de meter en peak shaving daar werkt een plug in te traag voor.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
Bedankt: 203 keer
Provider
Te Koop forum

Klopt, hier met plug-in zit er een vertraging van enkele seconden op.

In de praktijk met de 2 Marsteks en aansturing via CT003 heb ik op een dag dan nog een verbruik van 0.2-0.3 kWh.
Of €20-€30 op jaarbasis.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb op zich hetzelfde voor met mijn SAJ omvormer in samenwerking met hun Chint 3F energiemeter (via 3 CT klemmen).
Sinds vannacht tot nu heb ik 0.1kWh verbruik en gaf de batterij 0.4kWh aan het net. Reeds contact met hen opgenomen maar blijkbaar kan dit niet veel strakker dan dit.

Afbeelding
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Vaak kan je instellen hoe de batterij moet reageren rond het nulpunt.
Meestal staat er ingesteld dat de accu tussen de +75 en de -75 Watt verbruik er niets moeten gebeuren.
Anders is de batterij constant aan het regelen en bij deze kleine vermogens is het verlies groter dan de opbrengst.

De meeste digitale tellers sturen één keer per seconde hun gegevens door.
Bij oudere meters kan dit een keer per 3 seconde zijn, sommige zelfs een keer per 10 seconde.

Dan moet bij de meeste firma's de gegevens naar de fabrikant gestuurd worden( ergens in China), die dan de batterij gaan regelen.

Je hebt ook systemen die volledig lokaal draaien. Zowel bij een vaste als een stekker batterij.

Trouwens de grafiek van de holewizard P1 meter laat geen pieken zien. Tenzij in de nu weergave.

Mvg
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

Ik las op Tweakers dat iemand het volgende zegt: "De batterij wordt aangesloten via een stopcontact en zal standaard met maximaal 2500 W laden bij voldoende energie-overschot. Ontladen gebeurt standaard met maximaal 800 W."

Klopt dit? En is dat ook effectief toegelaten in België zonder dat die op een aparte zekering zit?
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Provider

Volgens de energienerds.nl doet de zendure het inderdaad beter dan marstek wat betreft 'nul op de meter'.
De vraag is of we die meerprijs gaan van zendure er gaan uithalen. Nu volgens hun revieuw is zendure ook veiliger en werkt volledig lokaal + goede integratie met HA en homey, toch ook gerustellend om niet afhankelijk te zijn van de cloud.
En modulair, ik denk met 5KW te beginnen en te bekijken of een extra module nodig is (zal maar 3.6KWp opwek hebben, en zal vermoedelijk maar meer ontladen dan 5KW als ik de warmtepomp als airco ga gebruiken, sporadisch en dus mogelijks niet genoeg om het terug te verdienen)
Provider: Hey Telecom (150/15)
Modem/Router: Fritz!Box 6670 cable
TV: Mibox S TV en Chromecast Google TV
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb de Marstek v3 ook volledig lokaal draaien. Internettoegang geblokkeerd en link met HA via de modbus plugin,
Laden/ontladen laat ik de batterij zelf regelen via CT003 P1 lezer. Alleen als ik de auto ga laden (plug detect en klaar met laden status), dan zet HA de batterij tijdelijk op manueel (=standby). Zo kan de auto laden op zonne-energie, zonder conflict met de batterij.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

edwin.d schreef: 4 maanden geleden Dan moet bij de meeste firma's de gegevens naar de fabrikant gestuurd worden( ergens in China), die dan de batterij gaan regelen.

Je hebt ook systemen die volledig lokaal draaien. Zowel bij een vaste als een stekker batterij.
Regelen doen ze niet vanuit de cloud... dat doet de batterij zelf (althans bij Marstek, je kan dus zonder problemen de internet toegang blokkeren).

Wel is het inderdaad zo dat je actuele cijfers naar de cloud gaan zodat je app ook buitenshuis zou werken en je inzicht zou hebben in je batterij (bij het blokkeren werkt dat dus niet langer maar dat heeft geen enkele impact op de werking van de batterij).
BMaster schreef: 4 maanden geleden Ik las op Tweakers dat iemand het volgende zegt: "De batterij wordt aangesloten via een stopcontact en zal standaard met maximaal 2500 W laden bij voldoende energie-overschot. Ontladen gebeurt standaard met maximaal 800 W."

Klopt dit? En is dat ook effectief toegelaten in België zonder dat die op een aparte zekering zit?
Inderdaad, de 800W instelling vereist geen aparte kring.
Flup schreef: 4 maanden geleden Volgens de energienerds.nl doet de zendure het inderdaad beter dan marstek wat betreft 'nul op de meter'.
De vraag is of we die meerprijs gaan van zendure er gaan uithalen.
NOM is iets wat niet bestaat... iedere batterij (wat ook nog eens afhankelijk is van je P1 meter) loopt enkel seconden achter en gaat dus bij een fluctuerende PV productie of eigen verbruikt even wat injecteren of van het net halen. NOM kan je trouwens ook niet halen als je PV overschot groter is dan 2500W want dan kan de batterij omvormer het niet aan... en idem bij groot eigen verbruik.

Persoonlijk zit ik met de MT Venus 3.0 gemiddeld aan zo'n 0.5 kWh injectie per dag... van dit te verbeteren ga je heus niet rijk worden (en zelfs geen meerprijs eruit halen).
Flup schreef: 4 maanden geleden Nu volgens hun revieuw is zendure ook veiliger en werkt volledig lokaal + goede integratie met HA en homey, toch ook gerustellend om niet afhankelijk te zijn van de cloud.
Veiliger omdat ze een blus systeem hebben (de vraag is maar of dat ook efficient werkt)... echter het gevaar van brand bij het type cellen dat men in thuisbatterijen gebruikt is heel klein.

Marstek werkt ook volledig lokaal (en is niet afhankelijk van de cloud, zelfs niet om een firmware upgrade te doen) en heeft tal van integraties met HA (de MT heeft trouwens gewoon Modbus over TCP/IP).
Flup schreef: 4 maanden geleden En modulair, ik denk met 5KW te beginnen en te bekijken of een extra module nodig is (zal maar 3.6KWp opwek hebben, en zal vermoedelijk maar meer ontladen dan 5KW als ik de warmtepomp als airco ga gebruiken, sporadisch en dus mogelijks niet genoeg om het terug te verdienen)
Ik heb momenteel één MT staan maar met de opbrengst van de PV panelen hier (en vooral bomen) krijg ik een tweede niet volgeladen gedurende voldoende dagen in het jaar dus een twee heeft geen zin want dat verdien je nooit terug. Ik laad ook de auto maximaal uit PV dus ook dat maakt de zin voor een extra batterij weinig zinvol.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”