Ik ben onlangs overgeschakeld van Telenet naar Mobile Vikings (fiber 2.5G op en neer). Mijn thuisnetwerk is een TP-link Omada setup bestaande uit een firewall/router (ER8411) en een 2.5Gb switch welke onderling via SFP+ verbonden zijn.
Ik heb een vraagje ivm SFP+ RJ45 modules welke kunnen gebruikt worden bij de Omada ER8411 Firewall/Router.
Op de website van Omada staat enkel SFP+ fibre modules beschikbaar terwijl mijn Mobile Vikings modem enkel 10G over RJ45 aanbiedt.
Wanneer ik echter op Tweakers zoek naar SFP+ RJ45 modules krijg ik er een aantal te zien, maar zijn deze ook compatibel met de ER8411?
Kan ik ook een SFP RJ45 2.5G module gebruiken in de SFP+ WAN poort van mijn ER8411?
Ik heb deze vraag reeds naar de support van Omada gestuurd, maar het enige antwoord ik daar kreeg was een verwijzing naar de SFP+ fiber modules op hun site ipv welke SFP+ RJ45 modules beschikbaar zijn.
Daar dit mijn eerste fiber setup thuis is alvast bedankt voor jullie geduld en hulp!
Omada vs Mobile Vikings vraagje
-
Predtech007
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3907 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Je hebt 3 manieren waarop je jouw Omada kan aansluiten op jouw fiber setup:
Met "My Proximus" beodel ik jouw geval de MV tegenhanger of de MV Helpdesk.
Toegevoegd na 15 minuten 4 seconden:
Toegevoegd na 5 minuten 28 seconden:
Optie (1) vereist dat je de Internet Box in BRIDGE mode kan zetten
Maar blijkbaar zijn er momenteel problemen hiermee: viewtopic.php?t=68008
Ik zou dus voor optie (2) ogf optie (3) gaan
- WAN poort Omada aansluiten op de Internet Box (LAN1/BRIDGE poort).
- één van de RJ45 poorten als WAN configureren (nadeel: max 1 Gbps).
- of de 10G SFP+ WAN poort gebruiken met een SFP+ RJ45 module (snelheid beperkt tot 2.5 Gbps)
- in beide gevallen in "My Proximus" de BRIDGE functie instellen (MAC adres van de Omada ER8411 ingeven)
- WAN poort van de Omada aansluiten op de Proximus Fiber modem (ONT).
- één van de RJ45 poorten als WAN configureren (nadeel: max 1 Gbps).
- of de 10G SFP+ WAN poort gebruiken met een SFP+ RJ45 module.
- in beide gevallen de Omada WAN poort instellen op VLAN20.
- Omada direct aansluiten op de ONTP (Fiber aansluitdoos).
- de 10G SFP+ WAN poort gebruiken met een SFP+ XGS-PON module. Module moet geschikt zijn als ONT.
- Omada direct verbinden met Glasvezelaansluitdoos (ONTP) via de geschikte Fiber patch kabel.
- via "My Proximus" uw eigen XGS-PON modem registreren.
- de Omada WAN poort instellen op VLAN20.
Met "My Proximus" beodel ik jouw geval de MV tegenhanger of de MV Helpdesk.
Toegevoegd na 15 minuten 4 seconden:
Hoe zijn deze verbonden? SFP+ RJ45 modules of een SFP+ fiber? Welke poort gebruik je op de Omada ER8411?Predtech007 schreef: 4 maanden geleden Mijn thuisnetwerk is een TP-link Omada setup bestaande uit een firewall/router (ER8411) en een 2.5Gb switch welke onderling via SFP+ verbonden zijn.
Toegevoegd na 5 minuten 28 seconden:
Optie (1) vereist dat je de Internet Box in BRIDGE mode kan zetten
Maar blijkbaar zijn er momenteel problemen hiermee: viewtopic.php?t=68008
Ik zou dus voor optie (2) ogf optie (3) gaan
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
Predtech007
- Starter

Momenteel heb ik de quick and dirty methode gedaan: 3x LAN kabel van de Internet box naar 3 vrije RJ45 WAN poorten van de ER8411 (en deze dan ook als WAN geconfigureerd). Zo haal ik mijn 2.5Gb download (upload is echter beperkt tot 1Gb ipv 2.5 Gb).
Mijn eigenlijke oorspronkelijke vraag was (door mijn basis kennis fiber) of er verschil was tussen verschillende SFP+ RJ45 modules van verschillende merken (behalve dan de prijs). Dit om te voorkomen dat wanneer ik een module koop deze niet compatibel blijkt met mijn ER8411. De helpdesk van TP-link leek dit voorlopig niet te snappen, aangezien ze me doorverwezen naar fiber SFP+ modules ipv SFP+ RJ45 modules).
Initieel idee was om optie 1) - stap 2 toe te passen, gebruik makende van een SFP+ RJ45 module (met als vraag, maakt het uit welk merk of is dit sowieso algemeen compatibel).
Mijn eigenlijke oorspronkelijke vraag was (door mijn basis kennis fiber) of er verschil was tussen verschillende SFP+ RJ45 modules van verschillende merken (behalve dan de prijs). Dit om te voorkomen dat wanneer ik een module koop deze niet compatibel blijkt met mijn ER8411. De helpdesk van TP-link leek dit voorlopig niet te snappen, aangezien ze me doorverwezen naar fiber SFP+ modules ipv SFP+ RJ45 modules).
Initieel idee was om optie 1) - stap 2 toe te passen, gebruik makende van een SFP+ RJ45 module (met als vraag, maakt het uit welk merk of is dit sowieso algemeen compatibel).
-
philippe_d
- Moderator

Waarschijnlijk niet. Zowel "ethernet" als "SFP/SFP+" zijn internationale standaarden, dus onderling compatibel?Predtech007 schreef: 4 maanden geleden Mijn eigenlijke oorspronkelijke vraag was (door mijn basis kennis fiber) of er verschil was tussen verschillende SFP+ RJ45 modules van verschillende merken (behalve dan de prijs)
-
Stormlord
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 119 keer
Er zijn verschillen: er zijn switches die geen base-T/X SFP+ ondersteunen (de implementatie op ), en sommige switchfabrikanten verwachten hun eigen microcode identifier om de SFP te ondersteunen. Je kijkt dus best naar een compatibele SFP+ (e.g. fs.com) of een gecertifieerde SFP+ SKU van de switch fabrikant (TPLink) zelf.
-
Predtech007
- Starter

Even een snelle update: na installatie van de SFP+ 10G RJ45 was alles top: 2.5Gbit up en down. Ik kreeg echter gisteren ook een melding dat de firmware van de Omada controller (OC220) een update had (1.4.6). Na deze update is de hoofdpijn echter begonnen... De firmware leek correct the zijn geinstalleerd, met gewone toegang tot alle mogelijkheden. De problemen begonnen toen echter bij de ER8411 RJ45 poorten. Deze lijken allen corrupt te zijn momenteel. Alle toegewezen VLANS zijn zichtbaar in het overview, maar er is geen communicatie met de verbonden toestellen. Ook pingen lukt niet meer. Verder lijken alle poorten telkens om de 34min10s voor 2 seconden de verbinding te verbreken (er wordt hiervoor telkens een alert gegenereerd). Wanneer ik de desbetreffende toestellen verbind met mijn SG3128XP-M2, welke via SFP+ verbonden is met de ER8411, is er geen probleem met de verbinding...
Het lijkt of door de update alle RJ45 poorten van de ER8411 corrupt lijken te zijn.
Hebben jullie hier enig idee van wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt!
Toegevoegd na 1 minuut 27 seconden:
Het lijkt of door de update alle RJ45 poorten van de ER8411 corrupt lijken te zijn.
Hebben jullie hier enig idee van wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt!
Toegevoegd na 1 minuut 27 seconden:
Thanks! Ik heb uiteindelijk toch een reply gekregen van de helpdesk met een correcte SFP+ van TP-link zelf. Heb deze besteld en is reeds geplaatst! Met de post hierboven als gevolgStormlord schreef: 4 maanden geleden Er zijn verschillen: er zijn switches die geen base-T/X SFP+ ondersteunen (de implementatie op ), en sommige switchfabrikanten verwachten hun eigen microcode identifier om de SFP te ondersteunen. Je kijkt dus best naar een compatibele SFP+ (e.g. fs.com) of een gecertifieerde SFP+ SKU van de switch fabrikant (TPLink) zelf.
-
philippe_d
- Moderator

Geen ervaring met Omada familie ...
Maar gezien het probleem onstond met een Firmware update van de Controller (OC220) is een downgrade misschien wel de oplossing?
je zal dan waarschijnlijk alle instellingen kwijt zijn, tenzij je een oude back-up hebt van de instellingen?