Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1058 keer
Bedankt: 3912 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Jap schreef: 5 maanden geleden Het probleem van "meerdere providers mogelijk" zou binnenkort opgelost moeten zijn met de samenwerkingsovereenkomst tussen Proximus/Fiberklaar en Wyre/Telenet. Waar één fiberlijn ligt, zouden de andere providers toegang moeten krijgen tot die lijn.
Dat zie je een beetje te optimistich ...
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen Proximus/Fiberklaar en Wyre/Telenet (die nog niet offivieel goedgekeurd is) wordt Vlaanderen in 3 zones verdeeld:
  • zone A:
    - dit zijn de meest bevolkte gebieden (stadscentra).
    - hier leggen Proximus/Fiberklaar en Wyre elk hun eigen glasvezel.
    - klanten van Telenet kunnen niet aansluiten op de glasvezel van Px/Fiberklaar (en omgekeerd).
  • zone B:
    - dit zijn de minder bevolkte gebieden (buiten de centra).
    - hier wordt het grondgebied verdeeld tussen Wyre (60%) en Fiberklaar (40%).
    - Hier ligt er dus maar één lijn, en de andere providers krijgen toegang tot die lijn.
  • zone C:
    - dit zijn de dunst bevolkte gebieden (boerebuiten?).
    - hier komt er voorlopig géén glasvezel :oops: .
    - hier kijgt Proximus toegang tot de Wyre coax in de zones waar de koperlijn uitgeschakeld wordt.
Je kan dus niet zomaar zeggen dat, "waar één fiberlijn ligt, de andere providers overal toegang zouden krijgen tot die lijn".
In zone A is dat niet het geval: Telenet/BASE en Orange/Hey! hebben hier geen toegang tot de Fiberklaar glasvezel, en klanten blijven dus op de coax, zolang Wyre hun glasvezelkabel niet ligt ....

Zo begrijp ik het, maar dit is wellicht nog niet definitef :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kunnen we ergens terug vinden in welke zone welke gemeente ligt..
Hier in Reet-Rumst zijn de buizen al id grond gestoken vorige jaar...nu zal het weer afwachten zijn wanneer de rest volgt, ook daar zouden ze bij fiberklaar beter mogen over communiceren..

Tom
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 270 keer

Het is een beetje een klucht aan het worden. Zo groots de reclame en communicatie campagnes waren enkele jaren geleden, zo stil is het nu. Achter de schermen zal er wel een planning zijn mag ik hopen, maar wij weten van niets… men had die reclame en promo budgetten beter opgespaard.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2038 keer

Fiberklaar is afhankelijk van de goedkeuring van het toekomstige samenwerkingsverband waarbij Telenet en Proximus moeten overeenkomen voor de B-gebieden waar Wyre uitrolt en waar Fiberklaar uitrolt. Die onderhandeling bepaalt uiteindelijk ook de C-gebieden waar Wyre-coaxkabel een monopolie zou krijgen.

Sommige gebieden die vroeger aangekondigd zijn als Fiberklaar-gebied zijn ondertussen al toegekend aan Wyre. Over andere gebieden is er wellicht nog discussie. Zolang er geen duidelijkheid is, staan bepaalde gebieden "on hold" en wordt er voorlopig niet meer verdergewerkt.

Gebieden die 100% zeker uitgerold worden vind je op: https://www.proximus.be/en/id_cr_fiber_ ... check.html

Al de rest is onzeker en dat ligt niet aan het vorige bestuur van Proximus dat Fiberklaar heeft opgericht en ooit de ambitie had om 95% FTTH uit te rollen.

Of Wyre (Liberty Global) een betrouwbare partij is om snel FTTH uit te rollen is een ander paar mouwen. Liberty Global heeft vorige week nog eens herhaald dat er bij Ziggo in Nederland bijvoorbeeld geen centimeter FTTH uitgerold wordt.
Jap
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Je kan dus niet zomaar zeggen dat, "waar één fiberlijn ligt, de andere providers overal toegang zouden krijgen tot die lijn".
In zone A is dat niet het geval: Telenet/BASE en Orange/Hey! hebben hier geen toegang tot de Fiberklaar glasvezel, en klanten blijven dus op de coax, zolang Wyre hun glasvezelkabel niet ligt ....
Dat klopt. Voor de duidelijkheid: ik ging ervan uit dat Lebbeke niet in zone A (maar wel in B) zal liggen, al neem ik dat misschien te snel aan. Als het B is en er Wyre-fiber komt te liggen, dan zouden de andere operatoren in principe toegang moeten krijgen tot de Wyre-fiber.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Eerst was het fiberklaar en dan zonder uitleg Wyre

Iemand van gemeente liet weten dat ze van fiberklaar niets meer gehoord hadden

Logica klopt dus dat zone B is hebben iets meer dan 20.000 inwoners ondertussen
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
custk9
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 17 keer

tom35 schreef: 5 maanden geleden ...
, ook daar zouden ze bij fiberklaar beter mogen over communiceren..
Situatie hier. Werken in de straat, juni 23. Definitieve aansluiting in huis, november '24. Sindsdien radiostilte.

Ik heb medio december de aannemer gemaild voor mijn situatie (wijkpop is NIEL02). Ik heb van de aannemer (MIH) daags erna een eerlijk antwoord gekregen. Zo moesten nog de spoorlijnen onderboord worden. Deze werken waren gepland in februari en zowaar was er opmerkelijk veel MIH activiteit tijdens de krokusvakantie. Zo werden er inderdaad werken uitgevoerd aan de twee kanten van de spoorlijn hier. Rommel ligt er nog maar da's een andere zaak. Ik vertrouw dus op die man zijn oordeel dat er Q2 een aansluiting gerealiseerd kan worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

raf1 schreef: 5 maanden geleden Of Wyre (Liberty Global) een betrouwbare partij is om snel FTTH uit te rollen is een ander paar mouwen.
Telenet wil zijn aandeel in Wyre (nu 67%) trouwens met 50% verminderen... blijkbaar heeft er een Europese speler interesse.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik zou denken aan orange of digi, eventueel een compleet nieuwe kan ook
Internet = Hey Telecom
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 145 keer
Te Koop forum

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen Proximus/Fiberklaar en Wyre/Telenet (die nog niet offivieel goedgekeurd is) wordt Vlaanderen in 3 zones verdeeld:
zone A:
Lijkt me duidelijk en gemakkelijk te situeren
philippe_d schreef: 5 maanden geledenzone C:
Idem als zone A = duidelijk
philippe_d schreef: 5 maanden geledenzone B:
Dit lijkt me minder duidelijk. Hier in Aalst zijn er buiten het stadscentrum ('de ring') ook dicht bevolkte gebieden.

De criteria voor zone B lijken me nogal vaag ...

Gaan er later ook kaarten gelanceerd worden waar de verschillende zones duidelijk aangeduid zijn?

Ik vraag me finaal af of dit alles nu plots de uitrol van fiber in een stroomvesnelling zal brengen ... ? Of was dat niet de bedoeling van de samenwerkingsovereenkomst?

Ook hier liggen er al ducts onder de grond te rusten in vrede sedert 2023 ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 391 keer
Bedankt: 747 keer

IMG20260304135535.jpg
Glasvezel wordt nu door geblazen vlak naast mijn huis
Bijlagen
IMG20260304135501.jpg
IMG20260304135506.jpg
IMG20260304135515.jpg
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Na meer dan twee (of is het al drie jaar) heeft men uiteindelijk de fiber in de grond gestoken (inclusief m'n siersteentjes).

Er zijn nog wel geen splitsingen gemaakt naar de woningen... alles zal dus nog eens terug open moeten... nu ja, ooit zal er dus wel fiber komen zeker ?
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Ja je begrijpt het niet he..je zou denken omzet genereren is belangrijk dus daar waar kabels id grond gestoken worden zo snel mogelijk fiber in blazen en dan woningen aansluiten..nope..jaren er tussen laten....inkomsten zijn niet belangrijk blijkbaar..

Tom
Necroslave84
Starter
Starter

Wyre werkt in zones om fiber aan te leggen keer halve straat dan keer een hele straat vreemde manier van werken?! zo ga het niet vooruit gaan !
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

In onze straat in Erembodegem zijn er net 2 weken aan werken achter de rug door een onderaanneming ten dienste van Fluvius om de bekabeling voor zowel Fiberklaar als Wyre onder de grond te steken. Maar ook hier nog geen vertakkingskabels. De hele saga blijft maar duren lijkt het mij. Ik dacht nochtans dat er hier in 2023 al werken waren gebeurd richting fiber.

Nuja, ik ben IT'er en geen aannemer natuurlijk dus het enige dat mij worst kan wezen is dat er eindelijk 's wat vaart achter wordt gezet. De bestaande optics/COAX is hier namelijk erg ruk, bij elke zware bui of langdurige regenval is het hier een uur over met de pret :roll: of het kan natuurlijk ook aan 1 van hun kasten liggen.

Het blijft bij raden, want Telenet doet ook geen moeite om het probleem nader te checken, 'algemene storing'. Als je op een jaar tijd zo een 10 tot 20-tal van die algemene storingen voorgeschoteld krijgt, dan is het probleem niet meer algemeen maar structureel..
To download or not to download, that's the question.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Hoezo begrijpen jullie dit niet?

Elke meter gegraven sleuf kost geld.

Hoe meer meters gegraven sleuf je kan delen met andere nutsbedrijven, hoe goedkoper.
Dus Fiberklaar wacht op Wyre en Wyre wacht op Fluvius of de watermaatschappij.

Met vier nutsbedrijven tegelijk betaalt iedereen maar 25% van de normale kostprijs.

De huisaansluitingen doet men pas als het volledige traject tussen PoP-cabine en de woning voltooid is.

Het originele plan van Fiberklaar was om snel op eigen houtje uit te rollen.
Dat plan is geannuleerd, nu wacht Fiberklaar op Wyre of op het samenwerkingsverband dat nog van start moet gaan.

Als je vandaag geen fiber kan krijgen is VDSL het stabielste netwerk.
Met de slecht onderhouden coaxkabel van Telenet/Wyre heb je eerder vroeg dan laat storingen.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Terecht Raf maar je kan je afvragen waarom het jaren moet duren tussen sleuven graven -lege buizen in de grond steken- en dan uiteindelijk de fiber er door blazen en de woningen aansluiten...
Als ze toch op wyre en co wachten om gezamelijk die sleuven te trekken zou je denken dat ze focus leggen op die lege buizen vullen met fiber en dus zo abbonementen afsluiten..

Tom
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Omdat een deel van het traject naar de PoP-cabine nog niet aangelegd is in straat X.

Precies omdat het ene nutsbedrijf op het andere wacht dat in straat X ook een sleuf zal moeten graven over pakweg anderhalf jaar voor nieuwe waterleiding of verzwaring elektriciteitsnet.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

raf1 schreef: 5 maanden geleden Als je vandaag geen fiber kan krijgen is VDSL het stabielste netwerk.
Tenzij je pech hebt en VDSL ook niet stabiel is, zoals hier. Hier is er een gekende storing aan bekabeling onder een drukke gewestweg (Boudewijnlaan) die Px niet meer wil herstellen omdat ... fiber hier (al 3 jaar) op komst is maar uiteraard, met uitzondering van de ducts, nog niet aangelegd is. Lees: het opbreken van de gewestweg kost meer dan de winst die enkele VDSL- klanten opbrengt voor PX uiteraard.

En dus is hier én een brak VDSL- netwerk én een brak coax- netwerk. Kiezen tussen cholera of pest ...
koekjesvreter
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ik heb een dilemma:
- ze hebben hier vorig jaar mijn VDSL aansluiting vernieuwd, het vorige koperpaar was na een verbouwing niet meer bruikbaar.
- Fiber is uitgerold en aansluitbaar. Edpnet heeft me laten weten dat de aansluiting 200 euro kost waarvan ze de helft voor hun nemen.
- Ik heb de snelheden van fiber niet nodig maar ik ben er me wel van bewust dat koper gaat uitgefaseerd worden.
- stel dat ik wil kunnen kiezen uit de concurrentie, wat is dan het stappenplan? Toch edpnet vragen over te schakelen naar fiber en 100 euro betalen?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Is het niet goedkoper eerst bij PX en dan na paar maanden naar Edpnet.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Base Internet Speedtest https://www.speedtest.net/my-result/d/e ... cf3d3606e8
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Klopt laatst gezegde, neem abbo px het goedkoopste, schakel na een week als het goed werkt over dan zit je tevens binnen je 14 dagen opzeg

Even wat digitaal gedoe in te vullen maar gaat snel nadien zit je altijd op gemak

Mooi dat EDPnet wilt tussenkomen maar doe via PX bespaart beide partijen 100eu
Internet = Hey Telecom
katoke66
Starter Plus
Starter Plus

Sinds een 2-tal weken zie ik hier overal affiches van Proximus hangen : Fiber is hier in Sint-Niklaas.
Nochtans kan ik nog steeds geen fiber laten aansluiten volgens de online tool van Proximus.
Fiber is wel al 'klaargelegd' door fiberklaar, maar nog steeds geen mogelijkheid om de effectieve aansluiting te bestellen :-(.

Is dit in andere regio's ook het geval ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat zegt de klantendienst? Zij moeten toch kunnen zeggen wat de oorzaak is? Het is niet omdat fiber beschikbaar is in St.-Niklaas dat dit voor alle wijken geldt. Hier in Aalst en deelgemeenten is er ook fiber maar ik woon in Aalst net buiten de stadsring en hier is ook nog geen aansluiting mogelijk wegens geen PoP voor de wijk. Of misschien is het gewoon een kwestie van update van hun site ... ?

Weet je of er voor uw wijk al een wijk PoP geïnstalleerd is en of deze actief is?
Janic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Hier hebben ze een jaar geleden al reclame gemaakt overal.
Aanleg is 3 jaar geleden gebeurd en de Proximus website blijft melden dat ik nog 13 maanden moet wachten.
Op dit moment zou het pas maart 2027 zijn dat we aangesloten kunnen worden.
De overburen kunnen al wel fiber aanvragen. In de buurt zijn het soms hele wijken waar het wel kan en soms halve straten. Er is echt geen logica in te vinden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Wij hebben al 2 keer reclame in de bus gehad om fiber te nemen maar behalve buizen in de grond steken is er nog niets gebeurd. Ik ga er van uit dat ze een hele stad/gemeente reclame in de bussen steken zonder er rekening mee te houden of er al fiber in alle straten ligt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Daarstraks iets raar vastgesteld bij check van beschikbaarheid van fiber op mijn adres op de PX- site:
Fiber beschikbaar.jpg
Doch nog geen wijk PoP voor zover ik weet, zeker nog geen fiber doorgeblazen hier in de straat etc. Zal zeker weer ergens een vergissing zijn ... ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ze zijn vergeten tussen iedere stap "wacht een goed jaar" te vermelden :lol:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Of 2 of 3 of 4 of ... :-)

Het feit dat zoveel potentiële klanten zitten te wachten op fiber en dan de inertie waarmee dit project uitgerold wordt, staat toch haaks op elke moderne bedrijfsvoering ... ? De wereld staat inderaad volledig 'op zijne kop' en veel lichtpunten zie ik niet.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 119 keer

Ik maak die opmerking ook al enige tijd: hoe verwachten ze nu dat dit project snel rentabiliseert als men niet zeer breed en duidelijk communiceert en sneller oplevert tussen de basisaanleg en de levering van de lijnen bij de klanten?

- veel te logge/manday heavy implementatie (3-5 interventies gemiddeld van een halve dag, vaak met ploegen van 3-5 man!).

- PLANNING (het is al pijnlijk duidelijk dat goede communicatie en afspraken maken zowel binnen de organisatie als naar de klanten écht problematisch zijn...)

- voedingen uiteraard eerst trekken per zone.

- tussen aanleg in de straat en de effectieve oplevering van lijnen bij klanten zouden 2 weken tot max. 2 maand mogen zitten. Bij gevel kabeling lijkt het me logisch dat dit sneller gaat dan bij grondaansluitingen.

- in principe is er 1 man nodig op afstand en 1 man bij de klant voor activatie van de lijn, als deze personen voldoende vaardig zijn en de juiste accesses hebben.

- er worden reclamefolders in bussen gedropped van personen die nog niet aansluitbaar zijn (zin? lijkt me puur geldverspilling en creatie van demand die niet kan worden beantwoordt: mensen zijn dat beu)

- Beslissingsstatus overeenkomst tss. Proximus/Fiberklaar/Wyre Belgische Mededingingsauthoriteit? Ik heb nu al maanden geen nieuwe communicatie of updates zien passeren...

- PLANNING / duidelijkheid naar de eindgebruikers toe i.v.m. de uitrol in zones? Wie krijgt ZONE A, B of C? Wat zal de wachttijd zijn voor ZONE C (allen op COAX)

- Ik heb ook het gevoel dat heel wat eindgebruikers zich momenteel niet bewust zijn dat als fiber wordt aangeleverd ze dit maar beter met 2 pollekes aanpakken zolang het gratis is. Veel mensen weten blijkbaar niet dat na de initiële installatie ronde ze gaan mogen betalen en dat koper dienst zal verdwijnen. Hierover moet veel beter worden gecommuniceerd vind ik.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Besluit: we maken nu al miljarden winst dus waarom nog denken aan 'klanten', die staan centraal maar zodanig dat ze eigenlijk in de weg staan ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mogelijk goed nieuws voor de uitrol van fiber in Vlaanderen.

Ik heb nog eens gepeild bij Soutions 30 hier naar de verdere planning van de fiber uitrol in de buurt. Ze hadden vanuit die hoek vorig jaar al meegedeeld dat in januari-februari van dit jaar een belissing verwacht werd van het gemeentebestuur wat toelating voor plaatsing van de PoP Aalst01 betreft.

Deze goedkeuring is er blijkbaar nog niet maar ... via mail is formeel bevestigd dat - mits bepaalde voorwaarden vervuld zijn - blijkbaar een groen licht van het gemeentebestuur niet meer nodig is om een PoP cabine te kunnen plaatsen. Dit is blijkbaar ook hier het geval.

Men is dus bezig met voorbereiding van de PoP-plaatsing met het oog op effectieve plaatsing in april-mei. Het is de bedoeling dat deze in het najaar effectief in dienst gesteld wordt.

Misshien fiber binnen dit en een jaar ... ? Ik besef maar al te goed natuurlijk dat alles mogeijk is en dat het voor hetzelfde geld 2028 wordt ...

Maar misschien toch wordt met wijziging van vergunningsvoorwaarden, één en ander gefaciliteerd ... ?
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 32 keer
Provider
Te Koop forum

Op 1/4/26 zijn ze eindelijke de fiber komen 'binnentrekken'. (geen grap) :-D bestelling via Proximus gedaan om aansluitkosten te vermijden

fiber contactdoos met fiberklaar logo hangt er.

wel een hele karwei geweest. na heel wat zoekwerk, waar ligt de blauwe duct nu juist onder het fietspad/voetpad, waar ligt die zwarte box. de blauwe pin had moeten aangeven waar het juist ligt, niet helemaal dus. wachtbuis van proximus/belgacom was 20j geleden net een meter te kort aan voetpad, dus een deel van de oprit moeten opengooien. tuurlijk hadden ze foto's, die werden aangevraagd via hun diensten, maar via eigen fotomateriaal snelheid in kunnen maken. dan de fiber erdoor gejaagd.
3-4 mensen mee bezig geweest, 2 voor de graafwerken en een stagiair, en iemand die in een straat verder kwam splicen.
had de indruk dat de 'splicer' meerdere adressen in de buurt deed, zag in andere straten ook nog teams bezig om fiber binnen te trekken.

komende week volgende afspraak voor de aansluitingen, ben benieuwd.
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@keerekeerweere : hopelijk dat dan alles vlekkeloos aangesloten geraakt.

Hier maakt Solutions 30 zich sterk dat in Q3-Q4 de PoP actief zal zijn.

Ik weet nu niet of ze eerst fiber doorblazen en dan de PoP plaatsen of dat dat pas nadien gebeurt ...

Mijn woning paalt vlak aan de straat en aan de ingang van mijn garage komt 'het koperpaar' van vroeger binnen (al sedert 2013) niet meer in gebruik. Ze beweren van FK dat ze de fiber door die wachtbuis zullen/kunnen jagen ... ?

Moraal van het verhaal: houd nog TN tot een 2- tal weken na ingebruikname van fiber en zeg dan alle diensten op bij Telenet of je kan - zoals in uw voorbeeld - nog voor onaangename verrassingen komen te staan ...
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 4 maanden geleden Moraal van het verhaal: houd nog tot een 2- tal weken na ingebruikname van fiber de huidige provider ... en zeg dan alle diensten op of je kan - zoals in uw voorbeeld - nog voor onaangename verrassingen komen te staan ...
ik heb hier nog vdsl die aan een paar redelijke lossen draden hangt. met de FK werken had ik voor de zekerheid een DIGI sim kaartje op een flybox 4g geactiveerd. (allemaal achter een opnsense). 5,- per maand /30GB als backup is me het wel waard....
kwestie van niet helemaal droog te vallen moesten ze ook de vdsl koperparen raken tijdens de werken :-)
uiteindelijk 2 dagen na de sim kaart besteld te hebben, kwamen ze met het nieuws dat 5G internet voor thuis hier 'beschikbaar' kwam aan 7,- eur 5G 100up/10down Mbit. tja we zien wel.
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Stormlord schreef: 4 maanden geleden - Ik heb ook het gevoel dat heel wat eindgebruikers zich momenteel niet bewust zijn dat als fiber wordt aangeleverd ze dit maar beter met 2 pollekes aanpakken zolang het gratis is. Veel mensen weten blijkbaar niet dat na de initiële installatie ronde ze gaan mogen betalen en dat koper dienst zal verdwijnen.
Koper of coax maakt niet uit... het is iets dat je gratis krijgt dus je moet echt dom zijn om dit niet te aanvaarden.

En ja, ook m'n buren moeten het allemaal niet hebben want hun Proximus/Telenet werkt prima :roll:
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Eens iets positiefs meegeven, fiber werd deze morgen volledig aangesloten en afgewerkt met zo'n internet box+ met een internet verbinding : 2.0Gb/0.2Gb
mijn speedtests gaan momenteel tot 0.949Gbps/0.394Gbps, maar ik zal nog wat moeten sleutelen aan m'n opnsense setup.
de technieker haalde deze ochtend 1.84Gbps down / 0.192Gbps up
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

Er gaan nog wat mensen verschieten ja, als koper uitgaat. En bij proximus is dat binnen 2 jaar na beschikbaarheid glasvezel. Voor coax is er geen termijn genoemd voor zover ik weet, maar die zullen uiteindelijk ook geen 2 infrastructuren blijven onderhouden.
Hou rekening met 600 tot 1200 euro aansluitkosten glasvezel als ze het echt zouden doorrekenen. Hier in de familie zijn er ook die de gratis aansluiting zonder abo geweigerd hebben.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 163 keer
Provider

qless schreef: 4 maanden geleden En bij proximus is dat binnen 2 jaar na beschikbaarheid glasvezel
5 jaar in de wijk, vastgelegd door het bipt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

qless schreef: 4 maanden geleden Er gaan nog wat mensen verschieten ja, als koper uitgaat. En bij proximus is dat binnen 2 jaar na beschikbaarheid glasvezel.
Of 3 jaar voor beschikbaarheid glasvezel al ... ?

Hier is dat nu eenmaal zo; PX wil niet meer overgaan tot herstellingen aan het kopernetwerk in de buurt omwille van de zgn. komst van fiber en de kosten van herstelling van de storing onder een gewestweg die de straat kruist.

Hier liggen al 3 jaar leidingen, in de straat is 1 PX klant die weigert over te gaan naar TN wegens ook problemen in de buurt met het TN netwerk en voor een 5 à 10- tal klanten extra, wegen inkomsten niet op tegen de massale uitgaven die dergelijke herstelling vergt. De klantendienst blijft bevestigen dat 'koper' hier in de buurt niet meer gerepareerd wordt en dit al gedurende 3 jaren.

In april-mei zou de wijk PoP geplaatst worden ... Let's hope.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”