MacBook Neo
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
Nonkel google vind er nochthans genoeg waar je zelfs geen gereedschap nodig hebt om de accu te wisselen.cadsite schreef: 4 maanden geleden Zever hé. Kijk naar quasi elke laptop en alles is gelijmd. Hoe dom of slim de meute ook is, als er geen keuze is voor iets anders heb je euh... geen keuze.
Maar typisch meute gedrag hé
Het issernie
Ikkannieanders
Kmoettekikwel
Derstageenappeltjen oep
Enz…
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
- Bedankt: 807 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ja hoor...duizend schreef: 4 maanden geledenNonkel google vind er nochthans genoeg waar je zelfs geen gereedschap nodig hebt om de accu te wisselen.cadsite schreef: 4 maanden geleden Zever hé. Kijk naar quasi elke laptop en alles is gelijmd. Hoe dom of slim de meute ook is, als er geen keuze is voor iets anders heb je euh... geen keuze.
Maar typisch meute gedrag hé
Het issernie
Ikkannieanders
Kmoettekikwel
Derstageenappeltjen oep
Enz…
Dat zijn allemaal toestellen die zo dun zijn dat studenten die gemakkelijk mee krijgen?
Dat zijn toestellen die in het secundair onderwijs worden aangeboden?
Dat zijn toestellen die kunnen concurreren met de rest?
Als er nu 1 ding is dat je mij niet moet verwijten is het kuddegedrag. Dat toont enkel aan dat je mij 0,0% kent want anders zou je zo geen zever verkopen.
Ik dacht echt dat jij net dat tikkeltje verstandiger was. Wat kan een mens zich vergissen.
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
Als ik de laptop met verwisselbare batterij en een reserve batterij in mijn rugzak elke dag mee naar het werk kan nemen, waarom zou een student dat dan niet kunnen?
Er is altijd wel een “goeie” reden uit te vinden om de kudde te volgen zeker?
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De MacBook Neo is wel heel makkelijk te repareren blijkbaar. Geen lijm nergens gebruikt, alles zit vast met schroeven en kan je zelf vervangen zonder software lock.
Een zeer goede stap in de juiste richting, al denk ik dat de komende EU verplichtingen (ivm repareerbaarheid) hier ook iets te maken mee hebben.
Een zeer goede stap in de juiste richting, al denk ik dat de komende EU verplichtingen (ivm repareerbaarheid) hier ook iets te maken mee hebben.
- Kun
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 36 keer
Er is ook geen parts paring probleem meer met andere OEM componenten.
Geen idee of dit een probleem is voor third party componenten zoals een ifixit batterij.
https://nl.ifixit.com/News/116152/macbo ... n-14-years
ifixit geeft de Neo een 6/10. Ze gaan waarschijnlijk nooit een hogere score kunnen geven tenzij je de RAM en SSD zelf kan upgraden of vervangen.
Geen idee of dit een probleem is voor third party componenten zoals een ifixit batterij.
https://nl.ifixit.com/News/116152/macbo ... n-14-years
ifixit geeft de Neo een 6/10. Ze gaan waarschijnlijk nooit een hogere score kunnen geven tenzij je de RAM en SSD zelf kan upgraden of vervangen.
Internet + TV: Telenet
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
- Bedankt: 789 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Is wel een scherpe prijs.
Ik snap niet goed de fixatie op die opslag. Losse SSD's zoals de Samsung T7 serie lossen dat toch zo op en niet iedereen gebruikt zoveel opslag. Voor minder geld dan de upgrade kan je er 1TB aan toevoegen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cadsite
- userbase crew

Uiteraard heb je gelijk.duizend schreef: 4 maanden geleden Als ik de laptop met verwisselbare batterij en een reserve batterij in mijn rugzak elke dag mee naar het werk kan nemen, waarom zou een student dat dan niet kunnen?
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 59 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik ook niet, ik zit hier nog met een M1 air met 256GB, en die is niet eens vol. Het hangt natuurlijk af van use-case. En zoals je zegt, het is makkelijk op te lossen met externe schijven.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
- cadsite
- userbase crew

Externe schijven en mobiele toestellen vind ik geen handige combinatie. Tenzij je een laptop op een bureau gebruikt is het toch een gedoe, altijd dat aanhangsel eraan.
Als ik kijk naar mijn PC (desktop) dan is 256GB nog geen kwart van wat ik nodig heb om zonder zorgen te kunnen werken.

Mijn kinderen, die hun PC enkel gebruiken voor hun opleiding komen ook ruim toe met hun 256GB. Het is iets waar je wel goed over moet denken vind ik voor de aankoop, want zeg nu zelf, even de laptop mee op de trein, en dan met een externe schijf of stick werken is niet echt handig en een grote kans op fysieke schade door de zielige poorten. Of in een aula, op die kleine tafeltjes, dan is een externe schijf ook iets dat in de weg ligt.
Als ik kijk naar mijn PC (desktop) dan is 256GB nog geen kwart van wat ik nodig heb om zonder zorgen te kunnen werken.

Mijn kinderen, die hun PC enkel gebruiken voor hun opleiding komen ook ruim toe met hun 256GB. Het is iets waar je wel goed over moet denken vind ik voor de aankoop, want zeg nu zelf, even de laptop mee op de trein, en dan met een externe schijf of stick werken is niet echt handig en een grote kans op fysieke schade door de zielige poorten. Of in een aula, op die kleine tafeltjes, dan is een externe schijf ook iets dat in de weg ligt.
- Dizzy
- Elite Poster

Klopt, het is minder handig dan een interne schijf maar heb je die opslag echt altijd nodig? Ik kan me zelfs als fotograaf niet inbeelden dat ik 256GB aan beeldmateriaal altijd nodig heb. Als je al foto's toont zijn er dat nooit zoveel want anders ligt iedereen in slaap en je hebt ook niet altijd raw-beelden nodig 
Het zal wel aan de usecase liggen maar ik denk dat mensen die meer dan 256GB aan data constant nodig hebben erg dun gezaaid zijn. Misschien als je meer in video bezig bent?
Zo'n T7 is ook heel erg klein en je kan deze zelfs nog bevestigen aan de laptop met bvb wat velcro of een magnetische oplossing:
https://www.amazon.com/magnetic-ssd-enc ... +enclosure
Het zal wel aan de usecase liggen maar ik denk dat mensen die meer dan 256GB aan data constant nodig hebben erg dun gezaaid zijn. Misschien als je meer in video bezig bent?
Zo'n T7 is ook heel erg klein en je kan deze zelfs nog bevestigen aan de laptop met bvb wat velcro of een magnetische oplossing:
https://www.amazon.com/magnetic-ssd-enc ... +enclosure
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

Studenten streamen alles of bewaren in de cloud, dus die 256gb zal voor vele meer dan ruim voldoende zijn.
Deze MacBook Neo is duidelijk gemaakt als 'studentenlaptop' en hun in het Mac ecosysteem te zuigen.
Dat is de enigste reden waarom zo goedkoop en repareerbaar is.
Deze MacBook Neo is duidelijk gemaakt als 'studentenlaptop' en hun in het Mac ecosysteem te zuigen.
- Dizzy
- Elite Poster

Denk dat het toch druk zal zetten op Apple om dit meer toe te passen want louter stellen dat het moeilijk kan, hebben ze nu zelf gecounterd.
-
sukkelaar
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 11 keer
ik denk dat deze laptop voor 90% vd huis-tuin en keukengebruikers ruim voldoende is. voor mij zekerAvenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Studenten streamen alles of bewaren in de cloud, dus die 256gb zal voor vele meer dan ruim voldoende zijn.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 236 keer
Toch weer opmerkelijk de negatieve reacties op een product dat overal goed geëvalueerd wordt en dan vooral op de (mogelijke) gebruikers.
Sommigen blijven het moeilijk hebben met Apple en hun producten en voelen de nood om die frustratie ook telkens weer te uiten. Lang geleden was de Mac te niche, te duur en met een marktaandeel waardoor ze zeker falliet zouden gaan. Macgebruikers werden genegeerd. Windows was de standaard en als je zo stom was om voor Mac te kiezen dan was het je eigen fout dat je niet kon electronisch bankieren of andere software gebruiken. Met de komst en vooral het succes van de iMac is dat wat bijgedraaid, hoewel de keuze voor USB-poorten als een domme fout gezien werd.
Volgen hierna de iPod en de iPhone die op zich een groot succes waren, maar vooral gevestigde industriëen deden daveren. De iPhone werd eerst geweigerd als bedrijfstelefoon omdat die niet veilig zou zijn. Blackberry was de norm, maar 2 jaar later was de situatie omgekeerd en bleek de Blackberry net het probleem te zijn.
De weerstand tegenover Mac en iPhone bleek vooral gestuurd door traditionele IT-support leveranciers die geen brood zagen in devices die weinig of geen support nodig hadden.
De adaptatie van de iPad en de Apple Watch gingen nog sneller.
En nu de Apple-producten wel markaandeel hebben (of markleider zijn), dan zijn de gebruikers plots een meute, een massa makke schapen die de verkeerde keuze maken. En de lock in is nog zo een dooddoener. Zelf gebruik ik van Apple alle dingen die goed, veilig en handig zijn, maar ik ben op geen enkele manier beperkt want ik gebruik evengoed systemen, platformen en producten van andere aanbieders als die beter, goedkoper of leuker zijn. Een lock in zit enkel in je hoofd.
Sommigen blijven het moeilijk hebben met Apple en hun producten en voelen de nood om die frustratie ook telkens weer te uiten. Lang geleden was de Mac te niche, te duur en met een marktaandeel waardoor ze zeker falliet zouden gaan. Macgebruikers werden genegeerd. Windows was de standaard en als je zo stom was om voor Mac te kiezen dan was het je eigen fout dat je niet kon electronisch bankieren of andere software gebruiken. Met de komst en vooral het succes van de iMac is dat wat bijgedraaid, hoewel de keuze voor USB-poorten als een domme fout gezien werd.
Volgen hierna de iPod en de iPhone die op zich een groot succes waren, maar vooral gevestigde industriëen deden daveren. De iPhone werd eerst geweigerd als bedrijfstelefoon omdat die niet veilig zou zijn. Blackberry was de norm, maar 2 jaar later was de situatie omgekeerd en bleek de Blackberry net het probleem te zijn.
De weerstand tegenover Mac en iPhone bleek vooral gestuurd door traditionele IT-support leveranciers die geen brood zagen in devices die weinig of geen support nodig hadden.
De adaptatie van de iPad en de Apple Watch gingen nog sneller.
En nu de Apple-producten wel markaandeel hebben (of markleider zijn), dan zijn de gebruikers plots een meute, een massa makke schapen die de verkeerde keuze maken. En de lock in is nog zo een dooddoener. Zelf gebruik ik van Apple alle dingen die goed, veilig en handig zijn, maar ik ben op geen enkele manier beperkt want ik gebruik evengoed systemen, platformen en producten van andere aanbieders als die beter, goedkoper of leuker zijn. Een lock in zit enkel in je hoofd.
- Dizzy
- Elite Poster

Ach, dat zal altijd zo zijn dat je fans en haters hebt. Persoonlijk werk ik met win en Apple als het mij uitkomt. Apple levert gewoon ook kwaliteit en gebruiksgemak en dat is voor sommigen ook wat waard. En de lock-in is er ook maar enkel als je er dingen mee wil doen die, laat ons eerlijk zijn, de meeste gebruikers niet doen. Kortom, voor hen speelt die lockin veel minder of zelfs niet. Daartegenover staat ook dat je als gebruiker weinig rekening moet houden met onveiligheid wat op zich al als gebruiksgemak kan beschouwd worden.
Beide systemen hebben hun voor- en nadelen en het is niet zo dat het ene goed is en het andere slecht, het hangt af van uw gebruik en eigen voorkeuren.
En de prijs? Als iets langer meegaat door kwaliteit is dat niet altijd duurder. De ondersteuning bij Apple is goed en lang en de toestellen praktisch onverslijtbaar. Ik heb nog oude ipads die ik gebruik als fotoalbum, receptenboek, bewakingscamera,... De toestellen behouden ook goed hun waarde en zijn langer verkoopbaar.
Soit, Apple heeft met dit toestel een markt aangeboord voor wie de toestellen voordien mogelijk te duur waren. Het zal net zoals bij de SE-reeks weer nieuwe klanten naar hun systeem trekken die nadien gewoon zijn aan de voordelen. Eens je een toestel hebt is een volgend extra handig.
Ben dus geen fan, noch een hater en zal zelf wel uitmaken waar ik mijn geld aan uitgeef.
Beide systemen hebben hun voor- en nadelen en het is niet zo dat het ene goed is en het andere slecht, het hangt af van uw gebruik en eigen voorkeuren.
En de prijs? Als iets langer meegaat door kwaliteit is dat niet altijd duurder. De ondersteuning bij Apple is goed en lang en de toestellen praktisch onverslijtbaar. Ik heb nog oude ipads die ik gebruik als fotoalbum, receptenboek, bewakingscamera,... De toestellen behouden ook goed hun waarde en zijn langer verkoopbaar.
Soit, Apple heeft met dit toestel een markt aangeboord voor wie de toestellen voordien mogelijk te duur waren. Het zal net zoals bij de SE-reeks weer nieuwe klanten naar hun systeem trekken die nadien gewoon zijn aan de voordelen. Eens je een toestel hebt is een volgend extra handig.
Ben dus geen fan, noch een hater en zal zelf wel uitmaken waar ik mijn geld aan uitgeef.
- cadsite
- userbase crew

De meesten zijn hier toch ook vrij positief?
Er zijn gewoon een aantal terechte opmerkingen te maken. Net zoals andere producten is dit niet ideaal voor iedereen.
Er zijn gewoon een aantal terechte opmerkingen te maken. Net zoals andere producten is dit niet ideaal voor iedereen.
- Dizzy
- Elite Poster

Geen enkel product is voor iedereen ideaal. Mensen kiezen zelf wel wat ze aan een product willen geven dat voor HUN gebruik geschikt is. Wie absoluut veel interne opslag wil kan dan voor de air kiezen. Daarom net dat producenten hun catalogus diversifiëren, je zal moeilijk een toestel kunnen maken dat voor elk gebruik ideaal is. Zo'n allrounders zijn vaak ook duur en men gebruikt het overgrote deel van de betaalde functies niet.
Bij telefoons is dat nog scherper. Het grote verschil in prijs zit vooral in de camera's maar toch kopen mensen het dure model terwijl ze niet eens in staat zijn goede foto's te nemen. Men denkt nog altijd dat de kwaliteit aan het toestel ligt maar het is de gebruiker die een veel groter aandeel heeft. Als je geen kennis en aanleg hebt, zal je met geen enkele telefoon deftige foto's maken. Extra functies of kwaliteit is maar zinvol als je het ook gebruikt, anders is het weggesmeten geld.
Bij telefoons is dat nog scherper. Het grote verschil in prijs zit vooral in de camera's maar toch kopen mensen het dure model terwijl ze niet eens in staat zijn goede foto's te nemen. Men denkt nog altijd dat de kwaliteit aan het toestel ligt maar het is de gebruiker die een veel groter aandeel heeft. Als je geen kennis en aanleg hebt, zal je met geen enkele telefoon deftige foto's maken. Extra functies of kwaliteit is maar zinvol als je het ook gebruikt, anders is het weggesmeten geld.
- Kun
- Premium Member

https://www.macrumors.com/2026/03/20/ap ... hievement/
Ik denk dat alle budget merken doodsbang zijn, zeker tijdens deze RAMpocalypse.Apple's CEO Tim Cook today said the Mac just had its "best launch week ever for first-time Mac customers," which suggests that the new MacBook Neo has been a hit with customers buying their first laptops or switching from Windows.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat is sinds de lancering van MacNeo ook de vraag die investeerder opwerpen aan het management van oa ASUS etc. En die hebben daar geen antwoord op.
Nu Apple financieel gezien de barrière gesloopt heeft (€2K voor een laptop is wat van de zotte), zijn er nog genoeg redenen om toch niet vrijwillig de Apple-fuik in te zwemmen, me dunkt. Maar de bedrijven (ASUS etc) zelf zien dat blijkbaar zo niet.
https://www.standaard.be/media-en-cultu ... 76600.html
Tijdens een kwartaalpresentatie wou Nick Wu, de cfo van pc-producent Asus, het vooral hebben over de prestaties van zijn bedrijf, maar daar had geen investeerder oor naar. De belangrijkste vragen? “Wat gaat de impact van de Macbook Neo op de sector zijn? En hebben wij een antwoord klaar?”
“Het staat vast dat dit apparaat een schok doorheen de sector gaat sturen”, zei Wu. Hij gaf ook aan dat het bedrijf vorig jaar al geruchten had opgevangen dat Apple bezig was met een budget-laptop. Tussen zijn tanden door liet hij verstaan dat Asus en de verzamelde pc-markt eigenlijk geen antwoord klaar hebben.
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

Voor veel budget laptops zal dat de doodsteek kunnen zijn. Mac gaat met 8GB ram altijd veel sneller en beter werken dan Windows. Scherm kwaliteit en batterijduur ook significant verschil. Om nog maar te zwijgen van de goedkope plastic behuizing van budget laptops en al de voorgeïnstalleerde bloatware. Zie de traditionele PC merken hier ook geen antwoord op vinden behalve nog veel slechtere laptops dan nu in de €400 - €500 prijscategorie 
- Kun
- Premium Member

Apple heeft zoveel MacBook Neo's verkocht dat ze niet meer genoeg "binned" A18 Pro chips meer hebben.
Zo belachelijk populair is dit product. Hilarisch.
https://www.macrumors.com/2026/04/07/ma ... e-dilemma/
Zo belachelijk populair is dit product. Hilarisch.
https://www.macrumors.com/2026/04/07/ma ... e-dilemma/