Trouwens zelf in verleden eens ooit iets gekocht bij persoon die paranoia was en met mij mee ging naar de bank zodat die mij het geld zag afhalen. Daarna stak hem dat cash in machine ernaast om op zijn rekening te storten
Wederom serieuze phishing oplichting XX..000 € na xxx.. telefoontje
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wordt inderdaad niet makkelijk als (tweedehands) verkoper. Bij payconiq trouwens eens meegemaakt dat het geld een dikke week geblokkeerd was voor het op mijn rekening verschenen is. De koper was gelukkig wel oprecht en geld is uiteindelijk op mijn rekening gekomen, maar sindsdien betrouw ik payconiq niet meer, want je hebt geen zekerheid dat na een geslaagde transactie het geld wel op je rekening zal komen. Blijkbaar is dat nu met overschrijvingen hetzelfde. Gok dat je nog extra de naam op het paspoort kan controlleren met dat van de overschrijving, maar ook al dikwijls gehad dat met de rekening van de vrouw betaald werd terwijl de man kwam afhalen of omgekeerd. Cash is ook niet altijd veilig, dus het wordt wel moeilijk om te weten wat je nog moet aanvaarden of niet. Trouwens ook al meermaals gehad dat zoon iets voor vader kwam afhalen of omgekeerd, dus dat is ook niet ongewoon.
Trouwens zelf in verleden eens ooit iets gekocht bij persoon die paranoia was en met mij mee ging naar de bank zodat die mij het geld zag afhalen. Daarna stak hem dat cash in machine ernaast om op zijn rekening te storten
Nu zelfs dat lijkt me nog niet fail proof want als je met een gestolen bankkaart geld zou afhalen en dan terug storten op een andere rekening zal de bank dat uiteindelijk ook wel blokkeren...
- Matt555
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
- Bedankt: 60 keer
Uiteraard geeft dat extra werk voor planning overschrijving ..., maar KBC en Crelan kan je de weeklimiet aanpassen tot 0 ..., dagelijkse limiet tot ...0 ,tom35 schreef: 4 maanden geleden En hoe doe je dat dan want veel banken bieden die optie niet of zoals een belfius dat je dat een aanpassing in de limieten direct live staat maw niets waard...
Hier heb ik de kastjes vd banken weg gestopt, als we die nodig hebben is het altijd even zoeken, dat vertraagt en geeft al een ongemakkelijk gevoel...
Itsme is nog een risico...
Tom
Debet card kan je ook in weeklimiet (= algemene limiet ) & daglimiet zetten .
Bij KBC kan je ingeval je betreffend telefoontje niet vertrouwd ....tegelijkertijd op je ONGEOPENDE KBC app ..., dus gewoon tijdens gesprek de openingspagina om aanmelden (niet aanmelden nodig !! op een screen button tippen en dan zou je weten of gesprek van KBC komt of niet ( werkt vermoedelijk alleen op KBC want ik denk niet dat KBC heel BE netwerk kan checken , en uiteraard enkel indien fraudeur KBC imago gebruikt veronderstel ik (?)..... wel technisch geval
Natuurlijkt is dit een beperking om vlug vlug betalingen te doen Gelukkig zijn mijn nodige betalingen /overschrijving tijdens 1 betreffende week , dus 1 op 4 weken extra werk tijdelijke verhoging je limiet ..., maar ja wat anders nog te doen ?
Qua debitcard heb ik tevens ATM afhaling met Smartphone gecanceld , stel je maar voor dat je smartje verloren / gepikt is ....
Ook heb ik bij mijn debit card zo een RFID blockage card zitten , die uitlezen op afstand blokkeerd (getest aan Aldi betalings bakje , en inderdaad debit en Blocking card samen kon geen uitlezing geven , debit enkel wel . Dit vermijd dan ook crimineel copieren / uitlezen op korte afstand , bvb aan winkel kassas en openbaar vervoer allerhande welke dan die info kan gebruiken voor verdere fraude cases .....TRIESTIGE WERELD geworden Heb op banken gespreid enkel genoeg maar staan , de rest onder eigen controle , brengt wel niets op ,maar veel minder kans om gelden kwijt te spelen ..... want "interest-greed" is de reden waar die criminelen van profiteren
EN als al voorgaande ook niet meer helpt , dan blijft er nog enkel de spreekwoordelijke " onder de matras " over
" give rope and any monkey shall climb..." 
-
boulder
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 284 keer
Ze zijn niet allemaal zo makkelijk te detecteren, natuurlijk.
Men werkt ook doelbewust met heel lange email adressen, dan zie je op een toestel met een klein scherm, zoals een smartphone alleen het linkergedeelte, terwijl het deelte met .co niet zichtbaar is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
tom35
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 73 keer
Sorry maar limieten helpen je niet altijd ze..Matt555 schreef: 4 maanden geledenUiteraard geeft dat extra werk voor planning overschrijving ..., maar KBC en Crelan kan je de weeklimiet aanpassen tot 0 ..., dagelijkse limiet tot ...0 ,tom35 schreef: 4 maanden geleden En hoe doe je dat dan want veel banken bieden die optie niet of zoals een belfius dat je dat een aanpassing in de limieten direct live staat maw niets waard...
Hier heb ik de kastjes vd banken weg gestopt, als we die nodig hebben is het altijd even zoeken, dat vertraagt en geeft al een ongemakkelijk gevoel...
Itsme is nog een risico...
Tom
Debet card kan je ook in weeklimiet (= algemene limiet ) & daglimiet zetten .
Bij KBC kan je ingeval je betreffend telefoontje niet vertrouwd ....tegelijkertijd op je ONGEOPENDE KBC app ..., dus gewoon tijdens gesprek de openingspagina om aanmelden (niet aanmelden nodig !! op een screen button tippen en dan zou je weten of gesprek van KBC komt of niet ( werkt vermoedelijk alleen op KBC want ik denk niet dat KBC heel BE netwerk kan checken , en uiteraard enkel indien fraudeur KBC imago gebruikt veronderstel ik (?)..... wel technisch geval
Natuurlijkt is dit een beperking om vlug vlug betalingen te doen Gelukkig zijn mijn nodige betalingen /overschrijving tijdens 1 betreffende week , dus 1 op 4 weken extra werk tijdelijke verhoging je limiet ..., maar ja wat anders nog te doen ?![]()
Qua debitcard heb ik tevens ATM afhaling met Smartphone gecanceld , stel je maar voor dat je smartje verloren / gepikt is ....
Ook heb ik bij mijn debit card zo een RFID blockage card zitten , die uitlezen op afstand blokkeerd (getest aan Aldi betalings bakje , en inderdaad debit en Blocking card samen kon geen uitlezing geven , debit enkel wel . Dit vermijd dan ook crimineel copieren / uitlezen op korte afstand , bvb aan winkel kassas en openbaar vervoer allerhande welke dan die info kan gebruiken voor verdere fraude cases .....TRIESTIGE WERELD geworden
RFID-blokkeringskaart 2 stuks.png
Heb op banken gespreid enkel genoeg maar staan , de rest onder eigen controle , brengt wel niets op ,maar veel minder kans om gelden kwijt te spelen ..... want "interest-greed" is de reden waar die criminelen van profiteren
EN als al voorgaande ook niet meer helpt , dan blijft er nog enkel de spreekwoordelijke " onder de matras " over![]()
Belfius heeft ze ook maar je kan ze nu aanpassen en nu direct met die aangepastte limiet een overschrijving doen dus het is een vals gevoel van veiligheid en helpt je juist niets..Hoe het bij argenta en kbc zit weet ik niet..
Dat het wat lastiger is lig ik ook niet van wakker ze ..voornaamste is veiligheid...
Tom
-
johann
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 58 keer
Als ik het goed begrijp, moet je als verkoper van dure tweedehands spullen dus gewoon de tactiek toepassen van die oplichters en helers: de ontvangen som zo snel mogelijk ettelijke keren van bankrekening laten wisselen (wel zorgen dat je limieten hoog genoeg staan!) en er binnen het half uur na de transactie fysiek goud mee kopen?
Of ik er nu mee moet lachen of toch vooral bezorgd moet zijn, weet ik even ook niet. Interessante werkwijze met die horloges, zoveel is wel duidelijk. (Maar echt: wie koopt nu van die afschuwelijke Rolexen? Er zijn toch veel spannendere horloges op de markt dan zo'n prutsmerk? Dan eerder een Schauer Chronograph Kulisse of zo...)
Of ik er nu mee moet lachen of toch vooral bezorgd moet zijn, weet ik even ook niet. Interessante werkwijze met die horloges, zoveel is wel duidelijk. (Maar echt: wie koopt nu van die afschuwelijke Rolexen? Er zijn toch veel spannendere horloges op de markt dan zo'n prutsmerk? Dan eerder een Schauer Chronograph Kulisse of zo...)
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
- Bedankt: 789 keer
- Recent bedankt: 3 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/09 ... s-een-hak/
Als een "hacker" als deze al zo'n resultaat kan halen dan is het toch bedenkelijk dat de overheden en politie zo weinig doen aan dit fenomeen dat duidelijk crimineel en georganiseerd is.
Als een "hacker" als deze al zo'n resultaat kan halen dan is het toch bedenkelijk dat de overheden en politie zo weinig doen aan dit fenomeen dat duidelijk crimineel en georganiseerd is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik postte daar gisteren al over met info op de website van Inti zelf.
viewtopic.php?p=1051685#p1051685
viewtopic.php?p=1051685#p1051685
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
Volkomen mee eens maar ... this is Beglium ! Ze moeten natuurlijk hiervoor middelen krijgen van ... onze eminenties en als iets voor hun niet prioritair is dan hebt ge het vlaggen.Dizzy schreef: 4 maanden geleden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/09 ... s-een-hak/
- Dizzy
- Elite Poster

Je vraagt je af wat dan wel prioritair is? Cybersecurity is een ernstige zaak die veel mensen en grote sommen betreft die bovendien de criminaliteit financiert. Wat is dan prioritair? Er zijn ook niet echt veel middelen voor nodig als je ziet hoe deze man heel snel en eenvoudig erg belangrijke info kan bekomen en zelfs de daders hun activiteiten kan beperken. Het is het zoveelste bewijs dat men er veel meer aan kan doen maar dat de ernst nog niet is doorgedrongen. Waarschijnlijk moet een Waalse phishingbende BDW's moeder haar rekening leeghalen tegen dat er beweging in komt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
- Bedankt: 236 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Wat volgt zal zeer waarschijnlijk overkomen als een samenzweringstheorie maar eerlijk gezegd: ik geraak er meer en meer van overtuigd.
Als je wat kritisch romdom je kijkt zie je, ook in je eigen buurt, op allerlei vlakken en op kleine en grotere schaal, gevallen van fraude, oplichting, witwassing, corruptie etc. Het overstijgt de witteboordencriminaliteit, want de verwevenheid met de traditionele en harde criminaliteit is al meermaals aangetoond. De reactie van de overheid, en dan heb ik het vooral over onze politieke bestuurders, bestaat uit gelatenheid, laisser faire of negatie.
Ik zie meer en meer aanwijzingen dat de politiek en justitie geïnfiltreerd zijn door de criminaliteit.
De Hanlon's Razor gaat niet meer op. Die dingen zijn niet meer te wijten aan incompetentie, miscommunicatie of onkunde.
Inti bewijst dat phishing effectief aan te pakken is maar blijkbaar ontbreekt de wil om er iets aan te doen. Ik durf zelf spreken van onwil.
Mochten de banken effectief het slachtoffer zijn, dan zou er al lang wetgeving en handhaving zijn want de bankenwereld heeft rechtstreekse invloed op de wetgevende en uitvoerende macht.
Als je wat kritisch romdom je kijkt zie je, ook in je eigen buurt, op allerlei vlakken en op kleine en grotere schaal, gevallen van fraude, oplichting, witwassing, corruptie etc. Het overstijgt de witteboordencriminaliteit, want de verwevenheid met de traditionele en harde criminaliteit is al meermaals aangetoond. De reactie van de overheid, en dan heb ik het vooral over onze politieke bestuurders, bestaat uit gelatenheid, laisser faire of negatie.
Ik zie meer en meer aanwijzingen dat de politiek en justitie geïnfiltreerd zijn door de criminaliteit.
De Hanlon's Razor gaat niet meer op. Die dingen zijn niet meer te wijten aan incompetentie, miscommunicatie of onkunde.
Inti bewijst dat phishing effectief aan te pakken is maar blijkbaar ontbreekt de wil om er iets aan te doen. Ik durf zelf spreken van onwil.
Mochten de banken effectief het slachtoffer zijn, dan zou er al lang wetgeving en handhaving zijn want de bankenwereld heeft rechtstreekse invloed op de wetgevende en uitvoerende macht.
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
Ze zijn er zelfs mee verweven: bv. CD&V-BACOB-ARCOPAR ...R2D2 schreef: 4 maanden geleden ... want de bankenwereld heeft rechtstreekse invloed op de wetgevende en uitvoerende macht.
Hoeveel politici zouden er ook niet in de raden van bestuur van banken zetelen of er minstens aandeelhoudeer zijn ... Dus, de cirkel is rond.
In eerdere posts heb ik al - tot ongenoegen van velen - gesproken over 'het establishement'. Wel dit is het.
Zoals het was, is en zal zijn: "money rules the world ..."
En finaal ... veel mensen hebben na beroving niet veel middlelen om gerenomeerde advocaten te betalen om hun geld terug te eisen van de banken en na de emotionele mokerslag die hierbij hoort in al zijn gedaanten, ook niet veel meer moed meer. Het is immers een Goliath tgo. 'de reus' gevecht waarbij in dit geval 'de reus' het wel quasi-altijd haalt.
- Data technicus
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 144 keer
De laatste tijd krijg ik op mijn orange nummer anonieme oproepen maar in de visuele voicemail van orange is het nummer wel te zien en blijkt altijd gewoon een Belgisch gsm nummer te zijn. Zouden providers hier iets aan doen als je dit naar hun doorstuurt dat ze deze nummers dan blokkeren.
Het zijn de hele tijd zo een band oproepen waar ze spreken over bank transacties. Via mijn Google drive kan ik het bestand hier delen en kunnen jullie zelf eens luisteren.
Het zijn de hele tijd zo een band oproepen waar ze spreken over bank transacties. Via mijn Google drive kan ik het bestand hier delen en kunnen jullie zelf eens luisteren.
-
tom35
- Elite Poster

Als een journalist dergelijke dingen op zo een korte tijd kan vinden dan maak je mij niet wijs dat politie/gerecht/interpol whatrever hier niets kan aan doen..
Dit is gewoon geen interesse of geen wil/goesting....
Gebruik het aangeslagen geld om te investeren in justitie en gerecht om die daders hard maar dan ook heel hard aan te pakken...
Die geldezels zijn eigenlijk ook slachtoffer, van iets verder af is het duidelijk wat die van plan zijn maar als je diep in de miserie zit of een tiener, die zien dat niet altijd...
De kleintjes worden zo aangepakt maar de organisatie of organisatoren blijven bestaan en doorgaan...
https://www.hln.be/binnenland/onze-jour ... ~ada71ab1/
Eigenlijk zie je hetzelfde met drugs, waar zijn we als maatschappij mee bezig...
Die berichtjes krijg ik ook al wel is maar ik leg direct in, prive nummers accepteer ik zelden tot nooit...
Dit is gewoon geen interesse of geen wil/goesting....
Gebruik het aangeslagen geld om te investeren in justitie en gerecht om die daders hard maar dan ook heel hard aan te pakken...
Die geldezels zijn eigenlijk ook slachtoffer, van iets verder af is het duidelijk wat die van plan zijn maar als je diep in de miserie zit of een tiener, die zien dat niet altijd...
De kleintjes worden zo aangepakt maar de organisatie of organisatoren blijven bestaan en doorgaan...
https://www.hln.be/binnenland/onze-jour ... ~ada71ab1/
Eigenlijk zie je hetzelfde met drugs, waar zijn we als maatschappij mee bezig...
Die berichtjes krijg ik ook al wel is maar ik leg direct in, prive nummers accepteer ik zelden tot nooit...
- Dizzy
- Elite Poster

Wow, we steken hier echt wel dingen op. Geld dat belangrijk is in de wereld, wist ik nog niet 
Dat de banken nauw verwezen zijn in onze maatschappij is dan ook logisch want zij verzorgen een zeer belangrijke functie, betaalverkeer. Aan grote belangen hangen ook politieke belangen dus de connectie is ook daar logisch. Dat is nog wat heel anders dan een groot complot. Wat wel zo is, is dat banken een zekere macht hebben en deze ook graag gebruiken. Het is bij alle grote bedrijven zo dat de belangen van de sector verdedigd worden. Men noemt dat de lobby maar in feite is het corruptie maar dan op legale wijze.
De politiek zou het algemeen belang moeten dienen maar jan met de pet heeft minder macht/geld dan die grote bedrijven en dus kunnen zij naast en buiten de wet opereren. Bekijk de bankencrisis, overheden en dus burgers hebben kunnen opdraaien voor het hebzuchtig geknoei van de banken die zelf niet meer wisten met wat ze bezig waren.
Die inti is niet echt een journalist net zoals hij ook geen echte hacker is. Het feit dat iemand zoals hij met al bij al beperkte kennis en kunde dit kan klaarspelen zonder al te veel moeite geeft inderdaad aan dat men het probleem niet ernstig genoeg neemt. De domste worden veelal gepluimd en men maakt er zich vanaf door met die slachtoffers wat te lachen, ook hier zien we die reactie.
Men grijpt pas in als het de spuigaten uitloopt en blijkbaar is het nog altijd niet erg genoeg en krijgen deze criminelen de vrije baan.
Maar het gaat al lang niet meer om de goedgelovige oma die haar spaarcenten kwijtspeelt want er worden ook ziekenhuizen afgeperst en zelfs de stad Antwerpen kon niet ontsnappen. Allemaal niet erg genoeg. We doen verder.
Het lijkt wel eigen aan de mens. Men doet pas iets als het echt niet meer anders kan. Bekijk de klimaatproblematiek, als uw meubels niet door de straat drijven is er geen probleem voor de meeste. Als uw dochter niet vermoord wordt door een narcistische zot is er geen probleem, als uw kind niet weggemaaid wordt door een wegpiraat is er geen probleem, vul maar aan...
Dat de banken nauw verwezen zijn in onze maatschappij is dan ook logisch want zij verzorgen een zeer belangrijke functie, betaalverkeer. Aan grote belangen hangen ook politieke belangen dus de connectie is ook daar logisch. Dat is nog wat heel anders dan een groot complot. Wat wel zo is, is dat banken een zekere macht hebben en deze ook graag gebruiken. Het is bij alle grote bedrijven zo dat de belangen van de sector verdedigd worden. Men noemt dat de lobby maar in feite is het corruptie maar dan op legale wijze.
De politiek zou het algemeen belang moeten dienen maar jan met de pet heeft minder macht/geld dan die grote bedrijven en dus kunnen zij naast en buiten de wet opereren. Bekijk de bankencrisis, overheden en dus burgers hebben kunnen opdraaien voor het hebzuchtig geknoei van de banken die zelf niet meer wisten met wat ze bezig waren.
Die inti is niet echt een journalist net zoals hij ook geen echte hacker is. Het feit dat iemand zoals hij met al bij al beperkte kennis en kunde dit kan klaarspelen zonder al te veel moeite geeft inderdaad aan dat men het probleem niet ernstig genoeg neemt. De domste worden veelal gepluimd en men maakt er zich vanaf door met die slachtoffers wat te lachen, ook hier zien we die reactie.
Men grijpt pas in als het de spuigaten uitloopt en blijkbaar is het nog altijd niet erg genoeg en krijgen deze criminelen de vrije baan.
Maar het gaat al lang niet meer om de goedgelovige oma die haar spaarcenten kwijtspeelt want er worden ook ziekenhuizen afgeperst en zelfs de stad Antwerpen kon niet ontsnappen. Allemaal niet erg genoeg. We doen verder.
Het lijkt wel eigen aan de mens. Men doet pas iets als het echt niet meer anders kan. Bekijk de klimaatproblematiek, als uw meubels niet door de straat drijven is er geen probleem voor de meeste. Als uw dochter niet vermoord wordt door een narcistische zot is er geen probleem, als uw kind niet weggemaaid wordt door een wegpiraat is er geen probleem, vul maar aan...
- on4bam
- Moderator

Ik denk dat je niet echt weet wie Inti isDizzy schreef: 4 maanden geleden Die inti is niet echt een journalist net zoals hij ook geen echte hacker is. Het feit dat iemand zoals hij met al bij al beperkte kennis en kunde dit kan klaarspelen zonder al te veel moeite geeft inderdaad aan dat men het probleem niet ernstig genoeg neemt.
Hij is niet "niet echt een journalist" hij is geen journalist. Hij heeft wel een beveiligingsbedrijf. Dus wel een hacker, de zaken waarmee hij in de media komt zijn meestal echter geen hacks maar handigheidjes om in slecht beveiligde websites te geraken.
De zaken die hij op zijn presentaties (o.a. op Nerdland festival) laat zien zijn dikwijls van het niveau "dat kan ik ook, als ik er op was gekomen", bv. zoals in een URL iets veranderen zodat je iets te zien krijgt dat je normaal niet te zien krijgt.
Bye, Maurice
- Dizzy
- Elite Poster

Dat bedoelde ik dus zonder er te diep op in te gaan. Zijn "hackingtechnieken" worden vaak nogal bekritiseerd. Heb hem ook al bezig gezien op een marketingcongres, typisch iets voor hackers natuurlijk 
Het punt is echter dat als zo iemand dit kan bereiken dan moeten overheden en banken dat ook kunnen, neen moeten doen. Nu lijkt het alsof die gasten met een knalrode bestelwagen met Sardonis op rondrijden en de politie hen niet kan vinden. Inti ziet zo'n camionette direct
Het punt is echter dat als zo iemand dit kan bereiken dan moeten overheden en banken dat ook kunnen, neen moeten doen. Nu lijkt het alsof die gasten met een knalrode bestelwagen met Sardonis op rondrijden en de politie hen niet kan vinden. Inti ziet zo'n camionette direct
-
boulder
- Elite Poster

De overheden zaten massaal in de raden van bestuur van Dexia.Dizzy schreef: 4 maanden geleden De politiek zou het algemeen belang moeten dienen maar jan met de pet heeft minder macht/geld dan die grote bedrijven en dus kunnen zij naast en buiten de wet opereren. Bekijk de bankencrisis, overheden en dus burgers hebben kunnen opdraaien voor het hebzuchtig geknoei van de banken die zelf niet meer wisten met wat ze bezig waren.
Het is heel schijnheilig van hen om dan te doen alsof de overheden slachtoffer waren, zij zaten mee aan de knoppen...
- Dizzy
- Elite Poster

Je maakt een kapitale (what's in a name) fout. Die mannen zitten daar niet voor de belangen van de staat of algemeen belang maar om het belang van de bank algemeen belang te maken. Dat sommige politici tegen het algemeen belang handelen is niet nieuw, noch zou ik dat willen ontkennen. Uiteindelijk is de burger het slachtoffer van de entente tussen politiek en banken.
-
tom35
- Elite Poster

Weer eentje en erger dat die man zelf niet beseft dat hij die overschrijvingen eigenlijk zelf gedaan heeft zegt genoeg denk ik...de banken zijn niet zo lek als een zeef wel is er totaal geen beveiliging ingebouwd buiten die digipas. Daar moet echt werk van gemaakt worden..
Blijkbaar zijn er banken die rekeningen kunnen afkoppelen van online transacties...dat is allesinds al een oplossing om geld dat je niet direct nodig hebt veilig te stellen..
https://www.hln.be/binnenland/boekhoude ... ~af74fa3a/
Tom
Blijkbaar zijn er banken die rekeningen kunnen afkoppelen van online transacties...dat is allesinds al een oplossing om geld dat je niet direct nodig hebt veilig te stellen..
https://www.hln.be/binnenland/boekhoude ... ~af74fa3a/
Tom
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer

Als je als "fiscaal consultant", toch iemand met verstand zou je denken én met ervaring in financiën en banken, niet doorhebt dat die URL zo fake is als wat, heb je toch een probleem, me dunkt?
- Payconiq is ondertussen Wero
- *ddns.net is echt "eender wat"
- open is geschreven met een nul -> 0pen
Hij bevestigt dus zelf keer op keer verschillende betalingen, maar vindt wel dat het de schuld is van de bank?Via die link moest hij enkele stappen doorlopen met zijn kaartlezer. Maar de betaling leek telkens niet te lukken. “Ik dacht dat er telkens een cijfer ontbrak in de code”, vertelt hij. “De verkoper zei: ‘Doe het nog eens. Misschien heb je verkeerd gedrukt.’” Achteraf bleek dat moment cruciaal.
- Dizzy
- Elite Poster

Meeste mensen zijn geen techneuten en weten niet eens wat een url is, laat staan hoe dat opgebouwd is. Ze zien een betrouwbare naam en dat stelt hen gerust. Dat is ook het opzet van de oplichters, vertrouwen winnen en dan toeslaan. Merk ook op dat men aandringt en zo dwingt om snel te handelen wat tijd om na te denken of kritisch te zijn vermindert.
Zou ik er zelf in trappen? Denk ik niet maar ik acht het waarschijnlijk dat heel wat mensen er wel in trappen. Dat maakt de oplichters niet minder schuldig en de slachtoffers niet minder slachtoffer. Ze zijn hun geld kwijt en de daders gaan er andere (criminele) zaken mee doen.
Hier wat uitleg van politie over de actie van Inti: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/10 ... er-vragen/
Een pak excuses terwijl er wel degelijk wat aan te doen valt. Een bewijs van de prioriteit die eraan gegeven wordt dus. En de phisher fhishte verder
Zou ik er zelf in trappen? Denk ik niet maar ik acht het waarschijnlijk dat heel wat mensen er wel in trappen. Dat maakt de oplichters niet minder schuldig en de slachtoffers niet minder slachtoffer. Ze zijn hun geld kwijt en de daders gaan er andere (criminele) zaken mee doen.
Hier wat uitleg van politie over de actie van Inti: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/10 ... er-vragen/
Een pak excuses terwijl er wel degelijk wat aan te doen valt. Een bewijs van de prioriteit die eraan gegeven wordt dus. En de phisher fhishte verder
- on4bam
- Moderator

De dag dat er een paar excellenties geld kwijt zijn door phishing zal er wel snel iets wettelijk geregeld worden.
In elk geval, als je boekhouder bent en gedaan hebt wat op de screenshot te zien is.. tja...
In elk geval, als je boekhouder bent en gedaan hebt wat op de screenshot te zien is.. tja...
Bye, Maurice
- Dizzy
- Elite Poster

Lijkt wel op het veranderen van facturen door een ander rekeningnummer te gebruiken. Ook dat zou moeten opvallen maar in veel bedrijven wordt helaas nog te vaak gewoon betaald. Hier is de aanpassing door controle op de naam WEL een goede ingreep om dit te voorkomen.
-
boulder
- Elite Poster

Punt is dat het politici zijn.Dizzy schreef: 4 maanden geleden Je maakt een kapitale (what's in a name) fout. Die mannen zitten daar niet voor de belangen van de staat of algemeen belang maar om het belang van de bank algemeen belang te maken.
Achteraf kwamen ze dan ook zichzelf "verdedigen" door te zeggen dat ze niet veel van bankzaken kennen.
Als je werkelijk met het algemeen belang bezig bent, dan stuur je iemand met verstand van zaken.
De politiek heeft daar boter op het hoofd.
Het is dus niet dat de politiek de banken gered heeft, ze hebben ze zelf mee om zeep geholpen.
Opmerking: bij heel veel intercommunales is het dezelfde ziekte.
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

Grootste probleem is ook met al die geldige linken om te betalen. De mensen worden gewoon dat je via een link een betaling kan doen. Of dat bij inscannen van een QR code een webpagina om te betalen wordt geopend. Bij een factuur met QR code werkt dat iedere keer weer anders als ik bv in Argenta App de QR code scan. Soms wordt je overschrijvingsformulier gewoon voor jou ingevuld (de manier waarop het zou moeten werken!) en moet je bevestigen. Maar ook vele keren opent die een externe website waar je dan met payconiq kan betalen of met bankkastje. Hetzelfde met betalingen via link (zoals payconiq). Zo wordt het voor leken wel niet evident om het onderscheid tussen een geldige betaallink (of QR code) en een malifide te onderscheiden. Volgens mij ligt de verantwoordelijkheid toch ook wel bij de banken/betaalplatformen om dit te herzien en veiliger te maken ook al moet je iets inboeten voor gebruiksgemak.
- Dizzy
- Elite Poster

Herlees mijn post nog eens want dat is wat er staat.boulder schreef: 4 maanden geledenPunt is dat het politici zijn.Dizzy schreef: 4 maanden geleden Je maakt een kapitale (what's in a name) fout. Die mannen zitten daar niet voor de belangen van de staat of algemeen belang maar om het belang van de bank algemeen belang te maken.
Achteraf kwamen ze dan ook zichzelf "verdedigen" door te zeggen dat ze niet veel van bankzaken kennen.
Als je werkelijk met het algemeen belang bezig bent, dan stuur je iemand met verstand van zaken.
De politiek heeft daar boter op het hoofd.
Die QR codes en links zijn inderdaad vaak even twijfelachtig dan de phishing pogingen. Ik gebruik dat dus niet bij Argenta omdat het ook niet echt sneller gaat dan gewoon een bedrag invullen en tekenen met Face ID. Die QR codes worden soms ook overplakt waardoor je mogelijk een betaling aan een ander doet of je gegevens gestolen worden.
-
tom35
- Elite Poster

Inderdaad...ben der ook geen grote fan van... het is allemaal ontworpen om betalen gemakkelijker te maken maar het maakt het phisen ook makkelijker..
Een overlay maken waar 20e op staat terwijl je 2000 afrekent lijkt me eerlijk gezegd ni zo geweldig moeilijk...
We krijgen er zo via doccle, de poetsdienst...9 op de 10 vul ik gewoon zelf de data in..neemt iets meer tijd maar is zekerder..
Een ding heb ik hier thuis al zwaar ingepeperd bij iedereen...dat kastje heb je nooit maar dan ook nooit nodig...ik heb nu ook afgesproken met de partner die ver weg te stoppen dat we al een aantal vertragingen inbouwen...
Tom
Een overlay maken waar 20e op staat terwijl je 2000 afrekent lijkt me eerlijk gezegd ni zo geweldig moeilijk...
We krijgen er zo via doccle, de poetsdienst...9 op de 10 vul ik gewoon zelf de data in..neemt iets meer tijd maar is zekerder..
Een ding heb ik hier thuis al zwaar ingepeperd bij iedereen...dat kastje heb je nooit maar dan ook nooit nodig...ik heb nu ook afgesproken met de partner die ver weg te stoppen dat we al een aantal vertragingen inbouwen...
Tom
-
johann
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 58 keer
In plaats daarvan doe ik aan verregaande compartimentering. Betalingen via QR-codes en dergelijke worden afgehandeld op een rekening waar weinig geld op staat en voor een grotere transactie dankzij instantoverschrijvingen à la minute aangevuld kan worden vanaf een rekening bij een andere bank. Wie erin zou slagen om 2000 euro te vermommen als 20 euro, is eraan voor de moeite. En ik denk niet dat er een oplichter de moeite zal nemen om mijn jungle van rekeningen te ontwarren. Dus nogmaals, want mij betreft: lang leve de instantoverschrijvingen en uiteraard steeds goed uit je doppen kijken voor je iets autoriseert.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 162 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/12 ... fstal-cvc/
Dit is iets waarvan ik het krijg. In het kader van "gebruiksgemak" cruciale beveiliging weglaten en zo dus de deur openzetten.
Op die manier ben ik 20 jaar geleden ook slachtoffer geweest. Aankopen bij UK webwinkels, betaalt met visa en daarna de webshop die gehackt werd en waarvan bleek dat zij uw kaartnr, cvc code en naam bijhielden en anderen dus toegang hadden. En opeens was er een transactie uit Malta bij Unibet voor €1600 van mijn kaart. Gelukkig wel kunnen blokkeren toen.
Pas weken later kwam er pas in de Britse pers een bericht dat de bewuste winkel (shopto) gehackt was en wist ik daar de oorzaak lag.
Sindsdien vermijd ik Visa kredietkaart betalingen online als ik kan, maar gebruik ik Paypal als tussenstuk. Zo weet ik dat een lek direct aan Paypal kan toegeschoven worden als dat ooit nog eens gebruikt met de kredietkaart.
Maar uiteraard is debet nu natuurlijk ook Visa geworden en zit ge daar met dezelfde miserie.
Dit is iets waarvan ik het krijg. In het kader van "gebruiksgemak" cruciale beveiliging weglaten en zo dus de deur openzetten.
Op die manier ben ik 20 jaar geleden ook slachtoffer geweest. Aankopen bij UK webwinkels, betaalt met visa en daarna de webshop die gehackt werd en waarvan bleek dat zij uw kaartnr, cvc code en naam bijhielden en anderen dus toegang hadden. En opeens was er een transactie uit Malta bij Unibet voor €1600 van mijn kaart. Gelukkig wel kunnen blokkeren toen.
Pas weken later kwam er pas in de Britse pers een bericht dat de bewuste winkel (shopto) gehackt was en wist ik daar de oorzaak lag.
Sindsdien vermijd ik Visa kredietkaart betalingen online als ik kan, maar gebruik ik Paypal als tussenstuk. Zo weet ik dat een lek direct aan Paypal kan toegeschoven worden als dat ooit nog eens gebruikt met de kredietkaart.
Maar uiteraard is debet nu natuurlijk ook Visa geworden en zit ge daar met dezelfde miserie.
- Matt555
- Elite Poster

Banken zullen niet anders kunnen dan toch een minimum aan kantoren of openingstijd ervan open te houden en aldaar in volle vertrouwen je bankkaart en andere bankzaken te doen ..... of anders gaan velen zich een solide kluis thuis aanschaffen ...
- Matt555
- Elite Poster

Goed voor nadat je problemen hebt , ..... ik haal wel liever mijn kaart zelf af , en doe een grote overschrijving bvb naar mijn Thai bank wel ter plaatse .... vermijd me tevens ook een " compliance check " dan indien ik het zelf zou overschrijven .... heb tenslotte toch een betalende rekening voor iets ...tom35 schreef: 4 maanden geleden Banken hebben nu al noodnummers waar ze 24/24 7/7 bereikbaar zijn he..
Google maar is op de naam van je bank met noodnummmer en steek ze ineens in je kontakten ...![]()
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

Banken zelf mogen trouwens ook wel wat meer checks doen. Bij Argenta bv is de max limiet online €25.000 wat je zelf kan instellen.
Bij aankoop nieuwe wagen moest ik online een overschrijving doen die hoger was dan die limiet.
Blijkbaar was even bellen naar het kantoor en mijn naam zeggen voldoende om die limiet uit te schakelen.
Had eerlijk gezegd toch iets meer checks verwacht aan hun kant of eens een ritje naar het kantoor.
In hun verdediging, had daar enkele weken eerder eens gevraagd naar een simulatie autolening, maar dan beslist om toch elders te nemen.
Maar toch, ging mij iets te makkelijk
Dus als een phisher het lef heeft om naar de bank te bellen kan die mogelijk de limiet zelfs volledig uitschakelen met een smoes.
Toegevoegd na 7 uren 14 minuten 42 seconden:
Cash thuis ipv op de bank is ook niet veilig als je goedgelovig bent:
https://www.hln.be/binnenland/valse-ban ... ~ad30be46/
Bij aankoop nieuwe wagen moest ik online een overschrijving doen die hoger was dan die limiet.
Blijkbaar was even bellen naar het kantoor en mijn naam zeggen voldoende om die limiet uit te schakelen.
Had eerlijk gezegd toch iets meer checks verwacht aan hun kant of eens een ritje naar het kantoor.
In hun verdediging, had daar enkele weken eerder eens gevraagd naar een simulatie autolening, maar dan beslist om toch elders te nemen.
Maar toch, ging mij iets te makkelijk
Toegevoegd na 7 uren 14 minuten 42 seconden:
Cash thuis ipv op de bank is ook niet veilig als je goedgelovig bent:
https://www.hln.be/binnenland/valse-ban ... ~ad30be46/
-
boulder
- Elite Poster

Neen, jij zegt dat ze het belang van de bank willen algemeen belang maken.
Dat is niet wat ze doen.
Ze zitten daar om eigen zakken te vullen en de partij te dienen.
- Dizzy
- Elite Poster

Je hebt dus na herlezing nog altijd niet gesnapt wat ik ermee bedoelde.
Uiteraard is het belang van de banken niet hetzelfde als het algemeen belang. Ze (zowel bank als politici) stellen het soms wel zo voor. Ze verklaren hun aanwezigheid in die banken als manier om de algemene belangen te dienen maar in feite zitten ze daar om belangen van de banklobby te dienen en dus niet het algemeen belang. Dat er daar ook nog een verloning en eventueel electoraal voordeel bij komt, is extra leuk... voor hen maar niet voor het algemeen belang.
Bekijk de regeling rond de spaarrekeningen bvb, dat is puur in belang van de banken. Waarom moet uw geld 1 jaar blijven staan om recht te hebben op de intrest, waarom wordt dat zo sterk afgestraft als je 1 dag te vroeg je geld opvraagt? Juist. Ook de concurrentie speelt amper want slecht nieuws (lagere rente-hogere kosten) wordt om beurt door een andere bank gebracht.
Soit, er is nog veel te verbeteren aan het Belgisch bankwezen maar ze zijn een sterke lobby en bepalen deels zelf de regels, dan weet je het wel.
Uiteraard is het belang van de banken niet hetzelfde als het algemeen belang. Ze (zowel bank als politici) stellen het soms wel zo voor. Ze verklaren hun aanwezigheid in die banken als manier om de algemene belangen te dienen maar in feite zitten ze daar om belangen van de banklobby te dienen en dus niet het algemeen belang. Dat er daar ook nog een verloning en eventueel electoraal voordeel bij komt, is extra leuk... voor hen maar niet voor het algemeen belang.
Bekijk de regeling rond de spaarrekeningen bvb, dat is puur in belang van de banken. Waarom moet uw geld 1 jaar blijven staan om recht te hebben op de intrest, waarom wordt dat zo sterk afgestraft als je 1 dag te vroeg je geld opvraagt? Juist. Ook de concurrentie speelt amper want slecht nieuws (lagere rente-hogere kosten) wordt om beurt door een andere bank gebracht.
Soit, er is nog veel te verbeteren aan het Belgisch bankwezen maar ze zijn een sterke lobby en bepalen deels zelf de regels, dan weet je het wel.
-
tom35
- Elite Poster

Straffer..de bank werkt met fifo ivm spaarrekeningen...dat wat ik er eerst op zet wordt er eerst afgehaald net om die getroiwheidspremie niet te moeten uitbetalen... ik heb nu een spaarrekening waar ik nooit aan kom en eentje met wat minder buffer op..die laatste gebruik ik om eventueel iets af te halen...
Maar ook goed nieuws...
Europol en Microsoft ontmantelen "één van de grootste phishingoperaties ter wereld": meer dan 500 Belgische slachtoffers
Europol en Microsoft ontmantelen "één van de grootste phishingoperaties ter wereld": meer dan 500 Belgische slachtoffers
https://vrtnws.be/p.NvymE8PwG
Tom
Maar ook goed nieuws...
https://vrtnws.be/p.NvymE8PwG
Tom