Thuisbatterij
-
Freec
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 29 keer
Zonet deze set gekocht, volgens mij verkeerd geprijst... Via zendure zelf meer dan dubbele prijs
https://www.amazon.de/dp/B0FG26B68K
Iemand een idee of hij goed werkt met de homewizard p1 meter? Of beter de p1 van zendure kopen?
Iemand een idee of hij goed werkt met de homewizard p1 meter? Of beter de p1 van zendure kopen?
-
toxictooms
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik heb hier sinds een paar maanden de zendure solarflow 2400ac staan, werkt momenteel perfect.Freec schreef: 4 maanden geleden Zonet deze set gekocht, volgens mij verkeerd geprijst... Via zendure zelf meer dan dubbele prijs
Ik heb beide p1 meters, die van zendure en Homewizard. De Zendure werkt momenteel niet altijd samen met de P1 van HW.
Bij mij bv werkt het met beiden maar op het tweakers forum lees ik dat het bij anderen niet werkt. Er zal wel een update voor uitkomen vermoed ik.
Nu de zon weer meer van de partij is, kan ik de zendure goed testen.
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik heb ook de twee P1 meters, zendure en homewizard. Bij mij werken ze zonder problemen via de splitter van homewizard.
De app van Zendure herkent ook de P1 meter van homewizard, maar krijgt geen gegevens uitgelezen.
De app van Zendure herkent ook de P1 meter van homewizard, maar krijgt geen gegevens uitgelezen.
-
tom35
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 73 keer
Zou dat kunnen omdat dat in duitsland zonder btw is..Freec schreef: 4 maanden geleden Zonet deze set gekocht, volgens mij verkeerd geprijst... Via zendure zelf meer dan dubbele prijs
Als je via zendure.de zelf wilt bestellen leveren die trouwens niet ik belgie..bij ons komt daar bebat bij en een hoger btw... op de .be website staan de batterijen standaard een paar 100e meer dan op de nl of de wzbsite ik vermoed door bebat..
Tom
-
lucdec
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 88 keer
Ik wil binnenkort een Marstek aankopen.
Wat is jullie advies inzake P1 meter? Deze van Marstek mee bestellen? Of toch maar deze van Homewizzard aankopen? Of is het totaal om het even....
Wat is jullie advies inzake P1 meter? Deze van Marstek mee bestellen? Of toch maar deze van Homewizzard aankopen? Of is het totaal om het even....
-
ddd
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
- Bedankt: 203 keer
Als je nog niets hebt, is Homewizard sowieso een goed idee om al inzage te hebben in uw verbruik.
1 Marstek werkt prima met HW. Als je meerdere batterijen wil, zou ik de CT003 bij kopen.
1 Marstek werkt prima met HW. Als je meerdere batterijen wil, zou ik de CT003 bij kopen.
-
daydreamke
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 33 keer
Bij meerdere batterijen altijd de ct002 kopen
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
- honda4life
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 393 keer
Niet vergeten de verliezen in te calculeren en de veroudering van de batterij. Je hebt meer nodig dan de verbtuikte energie tussen zonsondergang en zonsopgang.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
Nexus1980
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
@honda4life yup. Met AC batterijen mag je blijzijj met een RTE van 75%. Dat is wat de populaire Marsteks ongeveer geven. Wat bedoel je met veroudering? De meeste geven 6000 cycli. De nieuwste chniezen zelfs 10k. Dat valt toch dik mee?
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De nieuwe Venus E v3 heeft zelfs in de 80% RTE. Cycli (zeker bij NOM) zou ik mij geen zorgen over maken.
Binnen 10 jaar is dat ding toch zo verouderd dat je op zoek gaat naar iets nieuws...
Binnen 10 jaar is dat ding toch zo verouderd dat je op zoek gaat naar iets nieuws...
-
tom35
- Elite Poster

In weze maakt dat niet uit..als na 5j dat ding is terug betaald speelt dat geen rol dat te vervangen anderzijds..mijn 2de installatie zonnepanelen van scheuten heeft een degradatie van zeker 30 tot 40% op die 16 j...ze liggen er op en kost niks extra dus vervangen levert weinig meerwaarde, hetzelfde kan je voor die batterijen zeggen waarom vervangen als ze gewoon wat minder efficient zijn....de meerwaarde zal klein zijn..
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
- Recent bedankt: 2 keer
In de meest optimale omstandigheden en juiste belasting... in realiteit lees ik cijfers van 50 a 60, soms 70%.
Nu ja, ik heb zonet ook een bestelling geplaatst... vraag me af of ik het me ga beklagen (gezien de recente ellende die je op Tweakers kan lezen in het Marstek forium).
Bij de Venus E 3.0 is normaal een P1 meter bijgeleverd... dus die kan je dan gewoon gebruiken als je toch geen andere hebt.lucdec schreef: 4 maanden geleden Ik wil binnenkort een Marstek aankopen.
Ik heb hier zelf al enkele jaren een HW P1 dus ik ga die gebruiken en die van Marstek links laten liggen.
Niets, CT002 of CT003 als je meerdere Marstek batterijen hebt (al ga ik gewoon via HA de Shelly Pro 3 EM emuleren).
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
rare redenering, net als de batterij geld begint op te brengen smijt jij ze weg en koop je een andere.tom35 schreef: 4 maanden geleden In weze maakt dat niet uit..als na 5j dat ding is terug betaald speelt dat geen rol dat te vervangen
-
sky
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 117 keer
Ik ben aan het wachten op de goedkeuring van de solarflow 2400 ac+
Dacht te starten met de zendure p1 meter om dan nadien over te schakelen naar home assistent als de integratie op punt staat.
Waarom via een ct002 of ct003 als je ook een zendure p1 meter rechtstreeks kan aansluiten?
Dacht te starten met de zendure p1 meter om dan nadien over te schakelen naar home assistent als de integratie op punt staat.
Waarom via een ct002 of ct003 als je ook een zendure p1 meter rechtstreeks kan aansluiten?
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

Over een jaar in werking geteld nu (via onafhankelijke HomeWizard plug) kom ik in mijn geval op een RTE uit van 76,88% voor mijn Venus E v2. En gebruik deze enkel voor NOM (dus vooral nachtverbruik). Vind dat geen slechte RTE en de v3 zou nog tot 5% beter zijn.DarkV schreef: 4 maanden geledenIn de meest optimale omstandigheden en juiste belasting... in realiteit lees ik cijfers van 50 a 60, soms 70%.
Nu ja, ik heb zonet ook een bestelling geplaatst... vraag me af of ik het me ga beklagen (gezien de recente ellende die je op Tweakers kan lezen in het Marstek forium).
-
tom35
- Elite Poster

Je leest maar de helft van wat ik geschreven heb...
Dat ze minder efficient worden is geen ramp maar als ze onbruikbaar worden omdat de software niet meer werkt dan is het geen ramp want ze zijn afgeschreven op 5j.. dat zeg ik..
Wat die goedkeuring 2400 ac+ betreft, oeps, de mijne zijn besteld en hoop ze donderdag ze te kunnen ophalen en installeren. Een zendure p1 kost 120e en heb nu al een shelly id kast staan maw kan beter did gebruiken..
Tom
-
tom35
- Elite Poster

Ik ga gewoon nog een week of 2 wachten met aangeven denk ik ..
Opstarten met 800w...
In weze heb ik eind deze week (als ze dan al kunnen geleverd worden) nog 30d tijd he..
Zendure belgie staat ook al.klaar om te verkopen dus zal wel goedkomen zeker...
Als daarna nog niet goed gekeurd is de de ac aangeven ipv de ac+
Opstarten met 800w...
In weze heb ik eind deze week (als ze dan al kunnen geleverd worden) nog 30d tijd he..
-
devastator
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 70 keer
Heeft er iemand de Marstek Venus E 10kwh? Ik krijg ze online niet gevonden, tenzij 2x 5kwh...
-
devastator
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 70 keer
Als ik me niet vergis was daar bij de v2 wel.sprake van?
-
sky
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 117 keer
En waar heb je ze besteld?tom35 schreef: 4 maanden geleden Ik ga gewoon nog een week of 2 wachten met aangeven denk ik ..![]()
Opstarten met 800w...
-
tom35
- Elite Poster

Offgridpowerstation.... is niet ver rijden en betalen buj ophalen, als de levering dan nog uitblijft ben ik allesinds geld nog ni kwijt
Btw zendur nl is goedkoper dan belgie maar alleen de be site levert aan belgie, de .de alleen aan duitsland enz..
Tom
Btw zendur nl is goedkoper dan belgie maar alleen de be site levert aan belgie, de .de alleen aan duitsland enz..
Tom
-
duizend
- Elite Poster

Blijft raar hoor, tevreden zijn als ze afgeschreven zijn op 5 jaar zonder ook maar enige winst te maken.tom35 schreef: 4 maanden geleden Dat ze minder efficient worden is geen ramp maar als ze onbruikbaar worden omdat de software niet meer werkt dan is het geen ramp want ze zijn afgeschreven op 5j.. dat zeg ik..
Er zijn genoeg batterijen die minder kosten voor dezelfde nuttige capaciteit, waar gewoon standaard 10 jaar garantie op zit.
Die zijn afgeschreven op vijf jaar en geven daarna minstens vijf jaar pure winst, waarschijnlijk zelfs eerder 10 tot 15 jaar pure winst
-
tom35
- Elite Poster

Ik heb er bij geschreven dat ik panelen heb die 30 tot 40% rendement verlies hebben maar er ook nog liggen. Daarnaast heb ik geschreven dat het geen ramp is, dat is iets anders dan tevreden zijn natuurlijk.
Mijn zonneboiler daarentegen, 10j verre van afgeschreven dus, de originele installateur die de zaak heeft verkocht en iets anders doet vertikt van te helpen. Diegene die het over gekocht heeft verdiend 100.000den met consulting nu dus heeft geen interesse om problemen op te lossen... dat vind ik erg en vooral frustrerend omdat je dat zelf niet onder controle hebt (een.lek gehad en heb product nodig om.bij te vullen)
Tom
Mijn zonneboiler daarentegen, 10j verre van afgeschreven dus, de originele installateur die de zaak heeft verkocht en iets anders doet vertikt van te helpen. Diegene die het over gekocht heeft verdiend 100.000den met consulting nu dus heeft geen interesse om problemen op te lossen... dat vind ik erg en vooral frustrerend omdat je dat zelf niet onder controle hebt (een.lek gehad en heb product nodig om.bij te vullen)
Tom
-
duizend
- Elite Poster

Tjonge, wij verschillen serieus van manier van aanpakken.
Niks mis mee bedoeld hoor…
Ik zou die panelen er asap afzwierven en vervangen door andere die passen op het huidige frame. Dat kan gedaan worden door iedereen die op het dak durft met een paneel. Een 500wp paneel kost 50 euro.
En ik zou nooit een (plug in) batterij kopen als ik niet zeker was dat ze 15 jaar meeging en ze gemakkelijk uitbreidbaar was.
Een plug-in lijkt een goedkope oplossing, maar is het totaal niet op lange termijn.
En dan kom je na vijf jaar tot de conclusie dat je eigenlijk toch beter een gewone thuisbatterij aan je omvormer hangt, maar geen probleem want de plug-in is afgeschreven.
Nu ja, gezien het aantal plug in enthousiastelingen hier, ben ik uiteraard verkeerd.
Ik zou die panelen er asap afzwierven en vervangen door andere die passen op het huidige frame. Dat kan gedaan worden door iedereen die op het dak durft met een paneel. Een 500wp paneel kost 50 euro.
En ik zou nooit een (plug in) batterij kopen als ik niet zeker was dat ze 15 jaar meeging en ze gemakkelijk uitbreidbaar was.
Een plug-in lijkt een goedkope oplossing, maar is het totaal niet op lange termijn.
En dan kom je na vijf jaar tot de conclusie dat je eigenlijk toch beter een gewone thuisbatterij aan je omvormer hangt, maar geen probleem want de plug-in is afgeschreven.
Nu ja, gezien het aantal plug in enthousiastelingen hier, ben ik uiteraard verkeerd.
-
bruma
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 97 keer
tom35 schreef:Vreemd ik heb vorige maand op de officiële website van zendure P1's gekocht aan 99€ waar ze bij toeleveranciers aan 119€ stonden.duizend schreef: 4 maanden geleden
Een zendure p1 kost 120e en heb nu al een shelly id kast staan maw kan beter did gebruiken..
Tom
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
-
Nexus1980
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Wat brengt jou tot die conclusie? Marstek geeft 10j garantie op zijn thuisbatterijen. Dat is een feit. Trouwens de batterijmarkt is volwassen genoeg. LFP zijn veilig. Marstek claimt 6000 cycli. De nieuwste batterijen 10k cycli. In het laatste geval betekent dat ze na 30j de geest pas geven.duizend schreef: 4 maanden geleden
En dan kom je na vijf jaar tot de conclusie dat je eigenlijk toch beter een gewone thuisbatterij aan je omvormer hangt, maar geen probleem want de plug-in is afgeschreven.![]()
Nu ja, gezien het aantal plug in enthousiastelingen hier, ben ik uiteraard verkeerd.![]()
-
tom35
- Elite Poster

Die panelen leveren nog gsc op dus waarom zou ik die er af zwieren.duizend schreef: 4 maanden geleden Tjonge, wij verschillen serieus van manier van aanpakken.
En dan kom je na vijf jaar tot de conclusie dat je eigenlijk toch beter een gewone thuisbatterij aan je omvormer hangt, maar geen probleem want de plug-in is afgeschreven.![]()
Nu ja, gezien het aantal plug in enthousiastelingen hier, ben ik uiteraard verkeerd.![]()
Daarnaast heb ik nog meer dan dak genoeg om er bij te leggen als ik dat zou willen dus dat zou pas weg gesmeten geld zijn.
(Heb er 36 liggen en kan er vlot nog 20-30 bijleggen pal op het westen..).. Daarnaast lever ik nu al zoveel terug in de zomer dat die meeropbrengst niks oplevert, dus al is het maar 50e voor een paneel zoals jij zegt..diegene dat dat er op zwiert moet ook betaald worden toch... dus bij 18 panelen ben je rap 2000kwijt als je geen nieuwe omvormer moet steken...2000e dat ik nooit zal terug verdienen met die enkele centen dat ik krijg als terugleververgoeding met het risico dat dit binnen een paar jaar zelfs geld betalen gaat betekenen...
Dus je kan wel een mening hebben maar het is niet dat die voor iedereen en allemaal op gaat...
Zps die afbetaald zijn vervangen is geen issue maar een batterij wel..dat vind ik pas bizar..
Wat die plugin betreft, de enige reden waarom ik die nu kies is zoals gezegd diezelfde zps met gscs...
Ik zou graag naar een 3f omvormer gaan maar dat kan ten vroegste binnen 4j.. Bij die nieuwe omvormer zou dan een batterij kunnen komen maar dat is dus nlg 4 tot 5j wachten..Als ik dus nu die plugin koop en die zijn binnen 5j afbetaald is dat geld dat ik niet moet afgeven aan die oplichters van fluvius en dus geld gewonnen...Als ik dan naar een vaste batterij zou gaan binnen 5j is het niets verdiend maar ook niets weg gesmeten... Ik kan ze weg doen voor een paar 100e of zelfs weg geven of whatever, ik heb nog altijd die batterijen voor dat gespendeerd geld waar het anders in de graaiershanden van fluvius had terecht gekomen.. win win..
Tom
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 202 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Die staat op pagina 10 bovenaan:broke23 schreef: 4 maanden geleden die marstek e 3.0 van 5,12 kwh, is deze nu goedgekeurd voor BE ? op die synergrid staat ie niet tussen, dus wat wil het dan zeggen, op eigen risico ?
https://www.synergrid.be/images/downloa ... _NL-FR.pdf
Verschil tussen aangesloten als 2500 of 800w.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

Je moet eigenlijk altijd als 2500W registreren ook al zet je instelling op 800W, gezien het de omvormer betreft (2500W) en niet de software limitatie. De 800W omvormer versie is hier (of elders) namelijk nog niet te koop.
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
- Recent bedankt: 2 keer
En waarom zou ze dat op lange termijn niet zijn ?duizend schreef: 4 maanden geleden Een plug-in lijkt een goedkope oplossing, maar is het totaal niet op lange termijn.
Het gaat allemaal om het ding terug te verdienen en voor zij die thuisbatterijen plaatsen voor bedragen van 5000, 8000 of soms zelfs meer vraag ik me af of ze ooit de berekening hebben gemaakt wanneer ze dat gaan terugverdienen. Ik ben ook lange tijd aan het kijken geweest naar Victron/Pilontech installaties maar ik kan het gewoon niet verantwoorden (ook al is het technisch beter dan een plugin batterij).
Het is geen kwestie van enthousiast te zijn of niet maar je investering te kunnen terug verdienen.duizend schreef: 4 maanden geleden Nu ja, gezien het aantal plug in enthousiastelingen hier, ben ik uiteraard verkeerd.![]()
-
duizend
- Elite Poster

Terug verdienen ???
1x NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh Thuisbatterij = 1700 euro
1x Solis S5-EH1P5K- 1-fase - Hybride LV Omvormer = 670 euro
Keuring = 150 euro
TOTAAL = 2.520 euro
3x Marstek 5,12kwh = 15,36 kwh
TOTAAL = 3.360 euro
1x NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh Thuisbatterij = 1700 euro
1x Solis S5-EH1P5K- 1-fase - Hybride LV Omvormer = 670 euro
Keuring = 150 euro
TOTAAL = 2.520 euro
3x Marstek 5,12kwh = 15,36 kwh
TOTAAL = 3.360 euro
-
TomG
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 477 keer
- Bedankt: 106 keer
15 of 16 kWh is voor een gemiddeld gezin zonder EV en/of warmtepomp teveel (en dus ook te duur).
In de winter krijg je die nauwelijks opgeladen, in de zomer krijg je die over de nacht nauwelijks leeg ...
Dacht dat er ook een regel/richtlijn was om de waarde van het vermogen van je zonnepanelen installatie (ongeveer) te laten overeen komen met de opslagcapaciteit van je batterij. Dus een PV installatie van 5 kWp met een batterij van 5 kWh.
Maar als je die capaciteit toch nodig hebt, lijkt het mij inderdaad verstandiger om voor een vaste installatie te kiezen.
In de winter krijg je die nauwelijks opgeladen, in de zomer krijg je die over de nacht nauwelijks leeg ...
Dacht dat er ook een regel/richtlijn was om de waarde van het vermogen van je zonnepanelen installatie (ongeveer) te laten overeen komen met de opslagcapaciteit van je batterij. Dus een PV installatie van 5 kWp met een batterij van 5 kWh.
Maar als je die capaciteit toch nodig hebt, lijkt het mij inderdaad verstandiger om voor een vaste installatie te kiezen.
-
duizend
- Elite Poster

Na een klein jaar zien ze dat 1 marstek "toch netto niet genoeg is" en komt er een tweede.
Vanaf 2 marsteks had je al beter een vaste installatie genomen, de prijs is dan nagenoeg gelijk.
90% van die gemiddelde gezinnen gaat over vijf jaar een EV en/of een warmtepomp hebben.
En dan sta je daar met je plug-in, maar geen nood ze is net afgeschreven dus hebben we geen verlies gemaakt.
Vanaf 2 marsteks had je al beter een vaste installatie genomen, de prijs is dan nagenoeg gelijk.
90% van die gemiddelde gezinnen gaat over vijf jaar een EV en/of een warmtepomp hebben.
En dan sta je daar met je plug-in, maar geen nood ze is net afgeschreven dus hebben we geen verlies gemaakt.