Klimaatverandering in uw bloed

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
etw
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

https://phys.org/news/2026-02-carbon-di ... blood.html
Rising carbon dioxide levels are being detected within the human body, with new research warning a key blood marker for the gas could near its healthy limit within decades if current trends continue.
Dat is toch wel straf eigenlijk. Een nieuwe dimensie zoals het artikel zegt.

En dat allemaal bovenop alle andere negatieve effecten (ook niet te vergeten bijvoorbeeld: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7229519/ aka we zouden wel eens dommer kunnen worden van al die CO2).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

punt 1: hoezo vind je dat straf? als er (veel) meer van iets in de lucht zit dat je constant 24/7 inademt, zal je daar automatisch ook meer van in het lichaam terugvinden.
(net zoals microplastics)

en dat "we dommer worden".... have you seen the world lately?
etw
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Splitter schreef: 4 maanden geleden hoezo vind je dat straf? als er (veel) meer van iets in de lucht zit dat je constant 24/7 inademt, zal je daar automatisch ook meer van in het lichaam terugvinden.
(net zoals microplastics)
Het is biologie, dat is allemaal zo logisch niet. Genoeg voorbeelden van regulerende processen van stoffen waarbij je als je er meer van inneemt er gewoon ook terug meer van uitscheidt. Alleszins: dat is niet eens niet wat er hier gaande is. Het gaat hier over de hoeveelheden van een zgn marker, HCO3-, niet over CO2 zelf.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

dat reguleert toch het transport van?
dus meer co2 in de lucht => meer co2 dat je inademt => hogere hoeveelheid bicarbonaat nodig/aanwezig voor verhoogd transport => hogere waardes.

waar dat allemaal verder een effect op heeft, zoals de zuurtegraad en co.... geen idee (daar ben ik bijlange na niet slim genoeg voor),
maar hogere waardes in de lucht dat leidt tot hogere waardes in het bloed lijkt me nog steeds logisch oorzaak en gevolg?
(en relatief eenvoudig te testen als je iemand kan vinden om een jaar lang ergens op te sluiten waar de ratio's in de lucht precies gecontroleerd kunnen worden)

de ene zal zeggen dat dit "een aanpassing is van het lichaam om ermee om te gaan", terwijl de andere zal zeggen dat het net het omgekeerde is,
en de hogere hoeveelheden aangeven dat het lichaam zich net niet aanpast....

maar om te weten welke van die 2 gelijk heeft, zou je ofwel de hele wereld moeten testen (en dan zal je ongetwijfeld beide groepen vinden),
ofwel lang genoeg wachten om te kijken wat de waarheid is (maar zolang leven we niet)

zelf weet ik niet welke van de 2 het gaat zijn, maar vermoed ik dat het ook weinig uitmaakt, omdat de mens toch heel erg goed bezig is,
op verschillende vlakken, om te zorgen dat evolutie de tijd niet krijgt om zich aan te passen (oftewel: we'll kill ourselves before we can adapt)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer

Waarom allerhande hypothesen neerpennen in plaats van het onderzoeksartikel te lezen met de antwoorden?
R.I.P. streven naar 100% hernieuwbaren.
R.I.P. uitdovingsbeleid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

als je het tegen mij hebt: ik heb niet het hele onderzoek/studie gelezen (enkel het gelinkte samenvattende artikel), maar daar staat niet veel meer of minder in dan wat ik hierboven ook zeg ? (de ene zegt wel aanpassend, de andere niet en meer co2 in de lucht dat leidt tot meer bicarbonaat in het lichaam)

dus enerzijds weet ik niet welke hypotheses ik "neerpen", en anderzijds weet ik ook niet welke antwoorden er dan zouden zijn (zonder mss de hele studie zelf te lezen - maar dat ga ik niet doen, want daar ben ik ook niet geleerd genoeg voor om die volledig te begrijpen, ik hou het dus op het samenvattende artikel)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 4 maanden geleden de ene zegt wel aanpassend, de andere niet
Waar staat dat?

Calcium en fosfor: concentraties veranderen in het lichaam. Uiteraard heeft dat effect. Dat is aanpassen.
Of het lichaam zich functioneel zal aanpassen: allicht niet. Negatieve effecten zijn te verwachten: pas dan kan het gemeten worden.

Bovendien is dat niet enkel bij de mens dat het een meetbaar effect heeft.
De verandering van pH (zuurtegraad) in de oceanen/zeeën heeft diverse meetbare effecten op organismen zoals een minder sterk skelet, tanden...
Over de koraalriffen, of wat er nog van overblijft, kan men kort zijn natuurlijk.
R.I.P. uitdovingsbeleid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Author Associate Professor Alexander Larcombe said the findings suggest the human body may already be compensating for a changing atmosphere.
"I actually think that what we are seeing is because our bodies are not adapting," Dr. Bierwirth said.
naar mijn begrip is compenseren aanpassen (aan wijzigende omstandigheden, tot een limiet), en adapteren eveneens (maar met voordeel halen uit de verandering)
geen van beide zegt natuurlijk wel of niet of het een evoluerende verandering is, maar wel zegt de ene m.i. dus dat het lichaam wel aanpast, en de andere dat het lichaam dat niet doet.

maar ik vind dat ze dit effectief zouden moeten uitvoeren als een gecontroleerde studie - het is prima mogelijk om dat gecontroleerd te doen,
in de stijl van de biodome/biosphere experimenten van de 90's (itt microplastics in het lichaam, zou je hier wel een control group kunnen hebben)
.... al zal het misschien niet evident zijn genoeg mensen te vinden dewelke zich in een meer co2 rijke omgeving willen bevinden voor een langere duur)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het verschil al uitgelegd.
Dat jij het niet begrijpt, kan ik niet verhelpen.

Men heeft al data over een tijdsspanne van de afgelopen twintig jaar.
R.I.P. uitdovingsbeleid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

En toch leven we allen gemiddeld langer ....dan de middeleeuwer , toch iet dat positief is :angel:
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 46 keer

Voor diegene die van de cijfer houden:

De uitstoot van broeikasgassen in België is in 2024 voor het eerst sinds 2021 licht gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de Dienst Klimaatverandering heeft vrijgegeven. De toename is toe te schrijven aan hogere uitstoot in de Vlaamse industrie.

https://www.hln.be/binnenland/belgische ... ~a068c65f/

Heeft er iemand de cijfers voor 2025 ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Dat mag geen probleem zijn. De tandem NVA-MR is al volop aan het werk om doelstellingen, regelgeving en planning te milderen, te vertragen en uit te stellen. Halen we de normen niet, dan wijzigen we gewoon de normen.
Dat is het beleid van vandaag, op alle vlak.
Zit er te veel gif in het drinkwater? We verhogen de norm en het is opgelost.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Te weinig geslaagden, we maken het wat makkelijker. Geen interesse in kerncentrales, we verlagen de veiligheidsregels,...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”