Als je denkt dat het sluiten van Android terugslag gaat geven, kan je je voorstellen wat er zou gebeuren als MS ineens zegt dat alle programma's door hen moeten gesigned worden of het mag niet draaien op Windows?
Zij zijn ook geen "open" platform, maar hebben zich toch aan ettelijke regels te houden inzake concurrentie etc.
Noch windows, noch MS-DOS, of consoorten, hebben ooit gezegd "enkel programmas/devs die wij goedkeuren op ons OS", en dat hoort zo.
Het is al erg genoeg dat de overheid er niet in slaagt om bedrijven te verplichten om GSMs rootbaar te maken voor zij die wensen, laat staan verbieden om bootloaders etc te locken. Een GSM is een computer, en zou even installbaar moeten zijn als een PC; bootable usb stick erin en installen maar (incl het beschikbaar stellen van de originele OS van de GSM om die terug te flashen naar factory indien gewenst).
Het is toch belachelijk dat je by default geen admin kan zijn op je eigen gekochte toestel?
Je mag "open" ook niet met "open source" verwarren; ik heb het niet over het blootgeven van de code (wat leuk zou zijn), maar het toelaten van externe devs om apps/programmas te schrijven zonder enige controle, keuring, of dergelijke.
Ik ben volledig tegen "wat meer verplichtingen en controles toevoegen aan hun versie van hun os dat ze voor hun toestellen en apps ontwikkelen"; vandaar ook dat ik blijf zeggen dat OS en de programma's erop agnostisch van mekaar moeten zijn. Ontwikkel je een OS, dan mag je geen controle uitoefenen over welke programma's ervoor geschreven worden.
Apple vind ik daarom geen goed voorbeeld (voor mij), omdat Apple imo iets doet dat ze niet zouden mogen doen, en ook zij worden tegenwoordig door de EU gepushed om sideloading toe te laten (al is het dik tegen hun goesting).
Dat weerhoudt hen niet om dit wel te doen in hun eigen app stores, uiteraard; dat moet beveiliging genoeg zijn (en let's face it, daar lukt het hen nu ook al niet goed om alle scam apps tegen te houden).
En AOSP is overigens niet meer zo open (source) als vroeger; dat ding wordt al jaren systematisch uitgehold door Google. Vorig jaar nog hebben ze de hele development intern gemaakt.
AOSP has been gutted by Google over the years, with the company moving more and more parts of the operating system into closed-source, non-AOSP components, like Google Play Services. While you can technically still run bare AOSP if you’re really hardcore, it’s simply unusable for 99% of smartphone users out there.
https://www.osnews.com/story/144140/goo ... ributions/
Je kan, a la Apple, argumenteren dat de Android versie van Google zelf niet open "moet" zijn, maar wat is mijn *realistisch* alternatief, aka welk open platform zit op >25% van alle telefoons? De EU (en zelfs de US vroeger) heeft voor minder opgetreden bij MS.