Ik weet niet of deze vraag in het juiste subforum staat. Bij "Games" lijkt me nog het meeste correcte, hoewel dit evenzeer om veiligheid bij een Samsung Android telefoon gaat. Mits nodig, kan een moderator het topic verplaatsen naar het correcte subforum? "Games" leek me net iets correcter dan Netwerk & Beveiliging of smartphone subforum, maar het gaat om de veiligheid van een app op een Samsung Android smartphone.
Een vriend van me zou graag hebben dat ik de app Monopoly GO! installeer.
Zelf ben ik totaal geen gamer, maar gezien hij me uitnodigde voor het spel zouden zijn zonen dan gratis extra dobbelstenen krijgen als ik die invitatie aanvaard. Nadien kan ik de app (het spel dus) weer verwijderen.
Ik wil die vriend ook echt wel dat plezier doen en heb hem ook beloofd dat ik het zou installeren. Puur zodat zijn zonen die gratis extra dobbelstenen krijgen, ik zou de app nadien weer verwijderen van mijn smartphone.
Echter, ik ben niet geheel gerust hierin. Ik weet niet of die app veilig is, en tot welke dingen op mijn smartphone (Android) die toegang heeft.
Ik heb de voorwaarden gelezen in Google Play, en dat *lijkt* safe: naam, emailadres en Facebookaccount zijn blijkbaar optioneel.
Toch ben ik niet geheel gerust.
De voorwaarden staan hier: https://play.google.com/store/apps/deta ... monopolygo
Daarnaast las ik ook https://support.monopolygo.com/en het Wikipedia-artikel over deze app.
Dat de app kan zien welk type telefoon ik heb (Samsung met Android) en welke locatie ik heb, vind ik geen probleem.
Mijn voornaamste angst is dat de app zou kunnen toegang krijgen tot de SMS-gesprekken, WhatsApp-gesprekken of emails (Gmail via de Gmail-app) op mijn telefoon. Of dat de spelers van het spel (waaronder dus meerdere vrienden) toegang tot die privé-correspondentie zouden krijgen. Dat kan uiteraard nooit de bedoeling zijn.
Ook heb ik liever niet dat de app toegang heeft tot de foto's op mijn smartphone, en verbind ik de app liever niet met Facebook. Ik gebruik Facebook enkel vanop mijn PC (sporadisch) en wil dat niet gebruiken vanop mijn smartphone.
Zolang de app enkel kan zien welk type toestel ik heb (Android) en op welke locatie ik ben, is het prima om dit te installeren zodat ik die vriend een plezier kan doen. Maar ik maak me zorgen vooral over het verbinden met mijn Facebook-account en over hoe de app (of de spelers) toegang tot mijn Gmail, WhatsApp- en SMS-berichten zouden kunnen krijgen.
Maak ik me onnodig zorgen of is het beter die app te mijden?
Overigens nodigde die vriend me uit via een mply.io link met daarnaast een lange code (zodat je bij downloaden in die groep spelers belandt) ; deze link leidt via een .nl URL om naar de pagina op Google Play om de app te downloaden. Ik vind het bizar dat die .nl URL in beeld verschijnt voor ik op de Google Play pagina beland.
Kunnen jullie mij AUB vertellen of deze app veilig is, en of deze (en de medespelers van het spel) geen toegang hebben tot emails, SMS'en, WhatsApps en foto's op mijn telefoon?
Is deze game (app) veilig om te downloaden op smartphone?
-
AniMeshorer
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 1 keer
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
- Bedankt: 276 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het spel zelf lijkt een officiële versie te zijn en de vraag om DeviceID en locatie te kunnen bepalen, is vrij normaal.
De optionele zaken zoals toegang tot contacten, fotos, email adres, etc. zal waarschijnlijk dienen voor het aanmaken van een profiel om je voortgang en scores bij te houden.
't Is niet dat ze dan opeens alle info van je toestel kunnen halen, en ze krijgen ook geen toegang tot info van andere apps, maar gewoon opdat je niet telkens apart toestemming zou moeten geven als je een foto op je telefoon kiest als profielfoto in het spel, bijvoorbeeld. Zeker als ze daarbij derde partijen zoals Facebook gebruiken die verzot zijn op zulke persoonlijke info.
De kans is wel vrij groot dat je zo'n profiel gaat moeten aanmaken om vriendjes te mogen hebben in het spel.
De optionele zaken zoals toegang tot contacten, fotos, email adres, etc. zal waarschijnlijk dienen voor het aanmaken van een profiel om je voortgang en scores bij te houden.
't Is niet dat ze dan opeens alle info van je toestel kunnen halen, en ze krijgen ook geen toegang tot info van andere apps, maar gewoon opdat je niet telkens apart toestemming zou moeten geven als je een foto op je telefoon kiest als profielfoto in het spel, bijvoorbeeld. Zeker als ze daarbij derde partijen zoals Facebook gebruiken die verzot zijn op zulke persoonlijke info.
De kans is wel vrij groot dat je zo'n profiel gaat moeten aanmaken om vriendjes te mogen hebben in het spel.
-
AniMeshorer
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 1 keer
Bedankt! Maar wel even verduidelijken: ik heb geen intentie om dat spel te spelen, of om vriendjes te maken in dat spel.
Het gaat om een goede vriend die dat spel wél erg graag speelt. Als ik zijn invitatie aanvaard om Monopoly GO! te downloaden, dat spel 5 minuutjes speel (dan heeft hij zijn gratis dobbelstenen) en daarna de app weer verwijder, dan is alles OK. Mijn enige intentie om deze app te downloaden is een vriend plezier doen, ik ga zelf niet gamen. Net daarom ook dat ik hem dat plezier wel wil doen, enkel mits het geen onrust triggert over wat de app kan doen.
Wat ik NIET wil is:
* dat de app of de spelers die me inviteerden toegang krijgen tot mijn emails op mijn smartphone (Gmail account in de Gmail-app op Android)
* dat de app of de spelers toegang krijgen tot mijn SMS-verkeer
* dat de app of de spelers toegang krijgen tot mijn WhatsApp-communicaties
* dat de app toegang krijgt tot mijn foto's op mijn smartphone (de app "Galerij")
* dat de app automatisch verbinding maakt met Facebook. Ik heb de Facebook-app op mijn smartphone maar gebruik die nooit, ik doe social media enkel vanop mijn laptop. En dat wil ik zo houden, dus die Monopoly GO! mag geen automatische connectie maken met Facebook.
Dat zijn dus mijn angsten. Ik ben nogal snel (over)bezorgd van nature. Ik wil geen onrust aan mijn hoofd enkel om een vriend een plezier te doen. Ik wil die vriend wél dat plezier doen mits ik weet dat ik me geen zorgen moet maken.
Overigens, ik kreeg de invitatiecode om te installeren via een mply.io link met een code, die zorgt ervoor dat ik dan automatisch bij zijn groepje spelers beland en dat hij die gratis dobbelstenen krijgt. Maar als ik daarop klik verschijnt er een .nl URL in beeld, en dan pas gaat het richting de Google Play om de app te downloaden. Dat een ietwat vreemde .nl URL link in beeld komt voor ik doorverwezen word naar Google Play, dat stemt me ook niet bepaald gerust.
Het gaat om een goede vriend die dat spel wél erg graag speelt. Als ik zijn invitatie aanvaard om Monopoly GO! te downloaden, dat spel 5 minuutjes speel (dan heeft hij zijn gratis dobbelstenen) en daarna de app weer verwijder, dan is alles OK. Mijn enige intentie om deze app te downloaden is een vriend plezier doen, ik ga zelf niet gamen. Net daarom ook dat ik hem dat plezier wel wil doen, enkel mits het geen onrust triggert over wat de app kan doen.
Wat ik NIET wil is:
* dat de app of de spelers die me inviteerden toegang krijgen tot mijn emails op mijn smartphone (Gmail account in de Gmail-app op Android)
* dat de app of de spelers toegang krijgen tot mijn SMS-verkeer
* dat de app of de spelers toegang krijgen tot mijn WhatsApp-communicaties
* dat de app toegang krijgt tot mijn foto's op mijn smartphone (de app "Galerij")
* dat de app automatisch verbinding maakt met Facebook. Ik heb de Facebook-app op mijn smartphone maar gebruik die nooit, ik doe social media enkel vanop mijn laptop. En dat wil ik zo houden, dus die Monopoly GO! mag geen automatische connectie maken met Facebook.
Dat zijn dus mijn angsten. Ik ben nogal snel (over)bezorgd van nature. Ik wil geen onrust aan mijn hoofd enkel om een vriend een plezier te doen. Ik wil die vriend wél dat plezier doen mits ik weet dat ik me geen zorgen moet maken.
Overigens, ik kreeg de invitatiecode om te installeren via een mply.io link met een code, die zorgt ervoor dat ik dan automatisch bij zijn groepje spelers beland en dat hij die gratis dobbelstenen krijgt. Maar als ik daarop klik verschijnt er een .nl URL in beeld, en dan pas gaat het richting de Google Play om de app te downloaden. Dat een ietwat vreemde .nl URL link in beeld komt voor ik doorverwezen word naar Google Play, dat stemt me ook niet bepaald gerust.
-
Flippi
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 114 keer
Hoe zeker ben je dat al die andere apps die al op je smartphone staan geen toegang hebben tot alles wat je niet wil?
Als dat allemaal zoveel onrust en angst meebrengt blijf je misschien beter ver weg van het internet.
Als dat allemaal zoveel onrust en angst meebrengt blijf je misschien beter ver weg van het internet.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
- Bedankt: 276 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die mply.io link kan okee zijn maar ik zou 'm niet gebruiken want het blijft een onnodige tussenstap. De whois gegevens van die site verwijzen naar Scopely, de maker van de Monopoly game, maar de link zelf kan altijd naar een andere site gaan die dan als man-in-the-middle je gelijk wat kan voorschotelen. Als je het spel installeert, doe het dan zelf via de Google Play Store en let altijd op dat het de officiële app is (aantal downloads, de reviews, en zo).
De toegang die zo'n app vraagt, is voor als je zelf iets wil delen in de app. Bij legitieme apps ga je je daarrond geen zorgen hoeven te maken, maar ik vind je argwaan zeker terecht en een goeie houding als je iets nieuws op het internet moet gebruiken.
Ik neem aan dat de game je de 'optie' gaat geven om je Facebook account te gebruiken zodat je de vriendjes en voortgang in het spel kan opslaan. Facebook is evil dus welke info je dan vrijgeeft (aan Facebook zelf), weet ik niet maar persoonlijke info vergaren is hun businessmodel. Of die Monopoly vriendjes je FB profiel dan ook leren kennen, weet ik niet.
Van je zorgenlijstje is Facebook dus de onzekerheid -- ik vermoed dat zo'n FB profiel wel nodig zal zijn om tot een vriendengroepje toe te treden en dobbelstenen uit te delen.
De toegang die zo'n app vraagt, is voor als je zelf iets wil delen in de app. Bij legitieme apps ga je je daarrond geen zorgen hoeven te maken, maar ik vind je argwaan zeker terecht en een goeie houding als je iets nieuws op het internet moet gebruiken.
Ik neem aan dat de game je de 'optie' gaat geven om je Facebook account te gebruiken zodat je de vriendjes en voortgang in het spel kan opslaan. Facebook is evil dus welke info je dan vrijgeeft (aan Facebook zelf), weet ik niet maar persoonlijke info vergaren is hun businessmodel. Of die Monopoly vriendjes je FB profiel dan ook leren kennen, weet ik niet.
Van je zorgenlijstje is Facebook dus de onzekerheid -- ik vermoed dat zo'n FB profiel wel nodig zal zijn om tot een vriendengroepje toe te treden en dobbelstenen uit te delen.