Iran

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 792 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

neils1108 schreef: 4 maanden geledenToch raar dat er mensen zijn die deze aanval van de VS en Israel afkeuren. Maar dankzij Trump hebben we wel een mogelijke nucleaire aanval vermeden.
Pardon my French maar dit is wel onzin hé.
Enig idee wat kernwapens vermogen?
Weet dat degene die ze durft inzetten niet alleen z'n eigen doodsvonnis zal ondertekenen maar gans z'n land zal niet langer bewoonbaar zijn.
Trump, Poetin, Kim Jong-un en alle andere halfgare gekken weten dat, waarom zou Iran het dan niet weten.

Kijk naar Rusland, amper nog een nagel om aan hun kont te krabben en +1 miljoen slachtoffers, gebruiken ze kernwapens?
Nee want dit zou einde verhaal betekenen..
Trouwens.. de nucleaire capaciteit van Iran was enkele maanden geleden uitgeschakeld volgens Trump en Co.
Waarom dan nu opnieuw bombarderen?

Wat de US en Israel nu wel hebben bereikt is gans het Midden-Oosten op z'n kop zetten, en dat gaan ook wij voelen in onze portemonnee.
En voor Iran houd ik m'n hart vast, een shitload bommen droppen is makkelijk.
Van huis tot huis de slechte moslim terrorist gaan uitroken is een gans ander verhaal.

Ook niet onbelangrijk, de meest capabelen van de US legerleiding zijn buiten geschot, de overblijvers zijn vaak Trump bootlickers.

En Trump? die gaat na het opleggen van tarieven Spanje bedreigen omdat ze niet effe snel z'n kont willen kussen.
Maar wie Ali Khamenei nu moet gaan opvolgen weet hij even niet meer, de hoogste bieder zal winnen?
De zoon van wijlen de Sjah blijkt immers plots niet goed genoeg meer te zijn.

Misschien moet Poetin nog eens bellen..
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 40 keer

Petrikske schreef: 4 maanden geleden Wat de US en Israel nu wel hebben bereikt is gans het Midden-Oosten op z'n kop zetten
Door het Midden-Oosten op zijn kop te zetten wordt het voor Amerikaanse olie boeren misschien toch interessant om in Venezuela te investeren?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

vraag is of ze nog veel interesse zullen hebben om zaken te doen met een land dat totaal onbetrouwbaar blijkt te zijn sinds Trump aan de macht is gekomen.

Trump was de man die oorlogen ging stoppen en nooit ten oorlog ging trekken.

Sinds z'n aanstelling 1 jaar geleden heeft hij in totaal 8 landen (de US meegerekend) de US army aan het werk gezet.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Petrikske schreef: 4 maanden geleden Maar wie Ali Khamenei nu moet gaan opvolgen weet hij even niet meer, de hoogste bieder zal winnen?
De zoon van wijlen de Sjah blijkt immers plots niet goed genoeg meer te zijn.
Ja, Trump heeft zichzelf ook al rap weer tegengesproken. Maar dat verwondert mij ook al niet meer. :-D

Maar ben nu wel benieuwd naar die 'bloedwraak', die ze zo zitten te verkondigen. Toch moeten we hier in de EU extra waakzaam zijn rond Amerikaanse en Israëlische ambassades want dat is een feit, Iran is nog steeds bondgenoot met: Hamas, Hezbollah en veel andere terroristische organisaties. Dus de kans op wraakacties/terroristische acties tegen die ambassades of mensen of gewoon bondgenoten van de VS of Israël is eigenlijk best nog groot. :-(
:beerchug:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 4 maanden geleden Weet dat degene die ze durft inzetten niet alleen z'n eigen doodsvonnis zal ondertekenen maar gans z'n land zal niet langer bewoonbaar zijn.
Geloof je dat echt... als morgen de Russen een tactisch kernwapen inzetten in Oekraine... denk je dan echt dat iemand dat gaat vergelden (met het risico het verder te laten escaleren) ? Het enige wat hen misschien stopt om dit te doen is om echt aanzien te worden als het grote "evil" (al heeft Putin daar weinig last van gezien z'n huidige track record in Oekraine).
Petrikske schreef: 4 maanden geleden Trump, Poetin, Kim Jong-un en alle andere halfgare gekken weten dat, waarom zou Iran het dan niet weten.

Kijk naar Rusland, amper nog een nagel om aan hun kont te krabben en +1 miljoen slachtoffers, gebruiken ze kernwapens?
Nee want dit zou einde verhaal betekenen..
Tussen twee kernmachten zie ik het niet snel gebeuren... tussen een kernmacht en een land zonder nucleaire wapens durf ik er m'n hand niet voor in het vuur steken dat het nooit zou gebeuren. Betekend dit dat NK nooit de USA zal aanvallen... geen idee, met echte gekken weet je nooit (en wat mij betreft zit Iran in dezelfde familie).

Of de huidige oorlog de oplossing is (en de US een heilige is)... geen idee maar zoals ik al eerder schreef hou je de geest beter in de fles.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Toch moeten we hier in de EU extra waakzaam zijn rond Amerikaanse en Israëlische ambassades
Eerlijk? Wie wind zaait zal storm oogsten. Ik vind niet dat wij zouden moeten instaan voor de bescherming van hun ambassades. Idem voor hun legerbasis in het midden oosten. Waarom proberen de golfstaten die raketten uit de lucht te halen, met kans dat ze zelf slachtoffer worden. Gewoon laten vliegen en de Amerikaan moet maar zelf zorgen dat de luchtafweer op hun basis werkt. Eigen schuld, dikke bult
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ben wel benieuwd wat Iran nog achter de hand heeft, de luchtafweer in de buurlanden zou blijkbaar spoedig droog komen te staan en de US zou zelf al te maken hebben met schaarste.

Trump mag dus toeteren wat hij wil dit zou best nog serieus problemen kunnen veroorzaken.
Als we ook luisteren naar Trump en Rubio dan kunnen we ook niet anders dan concludereren dat er geen plan B is. (degene die voorzien waren om de macht over te nemen zijn immers ook gedood.)
Een exit plan is er al helemaal niet, ik vrees voor een groot fiasco als de Revolutionaire Garde zal weigeren om de wapens neer te leggen.

En denken dat enkel overheidsgebouwen in de toekomst het slachtoffer kunnen worden van aanslagen is behoorlijk naief, elk evenement waar veel mensen kunnen samen komen zal een risico worden.
Hebben we daar nog niet genoeg voorbeelden van?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

neils1108 schreef: 4 maanden geleden
boran_blok schreef: 4 maanden geleden Geloof je dat nu echt zelf?
Ja eigenlijk wel want wij onderschatten nu wel een beetje hoe ver Iran stond.
Wij onderschatten dat helemaal niet.
Netanyahu overschat dat al enkele decenia. Al 20-30 jaar lang staat Iran op "enkele weken" van een nucleaire bom. Ongelooflijk dat die man nog enige geloofwaardigheid heeft bij enkelen.
En was er geen bommencampagne in de zomer, om de nucleaire faciliteiten en ambities van Iran te fnuiken? Is dan de conclusie dat die bommencampagne - ook midden in onderhandelingen - toch een maar voor niets was?

Deze oorlog heeft niets met Iran te maken: er was niet meer of minder nucleaire dreiging dan voorheen en de bevolking wordt daar al decenia afgeslacht.
De enige reden voor de oorlog is de binnenlandse politieke agenda in zowel Israël als de USA.

Opnieuw: er was een solide - geen perfecte - deal tussen "de wereld" en Iran, genaamd JCPOA. De nietsnut Trump heeft dat opgezegd, zonder reden behalve Obama kl*ten.
En aangezien Trump zo'n nietsnut is, is het niet verwonderlijk dat hij geen betere deal kon bekomen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Vreemd, klagen dat een land dreigt een ander land aan te vallen maar steun geven aan een land dat effectief andere landen aanvalt :)

Vrouwenrechten zijn inderdaad een probleem op meerdere plaatsen maar het lijkt me ongepast om Trump te gebruiken om vrouwenrechten te bespreken, hij zou één van de laatste zijn waar ik dan aan denk. Je kan dan ook een Vangheluwe gebruiken in een betoog voor kinderrechten.

Het simplisme, een land is slecht, is verkeerd. De bevolking is vaak zelf het grootste slachtoffer van hun leiding. Dat geeft het volk ook een zekere verantwoordelijkheid maar dat kan je ook stellen bij de VS, die oranje clown is verdorie HERverkozen. Velen vragen zich steeds meer af of de VS nu ook een "slecht land" is ook al zijn niet alle Amerikanen het eens met het beleid of hebben ze op die clown gestemd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Petrikske schreef: 4 maanden geleden En denken dat enkel overheidsgebouwen in de toekomst het slachtoffer kunnen worden van aanslagen is behoorlijk naief, elk evenement waar veel mensen kunnen samen komen zal een risico worden.
Hebben we daar nog niet genoeg voorbeelden van?
Dat denk ik eigenlijk niet. Iran zijn Perzen. Hoeveel heb je al gehoord dat een Iraniër een aanslag pleegde? Het is ook een 'vredevoller' en wetenschappelijker volk. Dit in tegenstelling tot de al qaida's van deze wereld. Ze steun(de)en opstandelingen in de regio en overtuigd anti-Westers, dat wel.
Wees maar zeker dat, wanneer ze dit doorstaan, effectief binnen de 2 jaar 'de bom' hebben. Het is nu wel duidelijk dat een geviseerd land ze zeker nodig heeft. En de kennis hebben ze al lang.
Minister Francken: “Ik sta open voor militaire hulp aan het Midden-Oosten
Dat hij maar gaat. :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Uit onderzoek van inlichtingendiensten en gerechtelijke uitspraken blijkt dat er in de afgelopen decennia talloze aanslagen, complotten en moordpogingen zijn gepleegd die direct of indirect zijn terug te voeren op de Iraanse staat, de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) of door Iran gesteunde groeperingen (zoals Hezbollah). Deze aanvallen richten zich op Iraanse dissidenten in het buitenland, Israëlische/Joodse doelen en westerse belangen.

Aanslagen in Europa: Iran is verantwoordelijk voor meer dan 100 geplande of uitgevoerde aanslagen in Europa sinds 1979.
België/Frankrijk: In 2018 werd een poging tot een bomaanslag op een bijeenkomst van de Iraanse oppositie in Villepinte (bij Parijs) verijdeld. Een Iraanse diplomaat, Assadollah Assadi, werd hiervoor in België tot 20 jaar cel veroordeeld.
Verenigd Koninkrijk: De Britse inlichtingendienst MI5 meldde dat Iran tussen januari 2022 en eind 2024 verantwoordelijk was voor zeker 20 complotten om Britse staatsburgers of in het VK gevestigde personen te vermoorden of te ontvoeren.
Scandinavië: In 2025 rapporteerden Finse en Zweedse inlichtingendiensten een toename in Iraanse operaties tegen critici van het regime en Israëlische belangen.
Methoden: Iran gebruikt vaak huurmoordenaars, criminele bendes (waaronder soms leden van de Mocro Maffia) of inlichtingenofficieren die opereren onder diplomatieke dekking.
Midden-Oosten en VS: Iran voert via proxies (bondgenoten) drone- en raketaanvallen uit op Amerikaanse bases in Irak en Syrië. Ook worden Iraanse functionarissen beschuldigd van het beramen van moordaanslagen op Amerikaanse ambtenaren en burgers.
Toename (2020-2025): Tussen 2020 en 2024 zijn er 67 gedocumenteerde Iraanse terroristische operaties gerapporteerd, met een sterke focus op Israëlische en westerse belangen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

En dan heb je nog het vastzetten van "spionnen" om van terreur verdachte of veroordeelde "diplomaten" en ambassadepersoneel vrij te krijgen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De zoon van ayatollah Khamenei die zaterdag werd omgebracht zou de belangrijkste kandidaat zijn om z'n vader op te volgen.

En het hoeft niet te verbazen Mojtaba Khamenei is een hardliner.
https://nos.nl/l/2604862#UPDATE-92761110
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Petrikske schreef: 4 maanden geleden De zoon van ayatollah Khamenei die zaterdag werd omgebracht zou de belangrijkste kandidaat zijn om z'n vader op te volgen.
Alle, hoelang zou deze het overleven... :roll: Die kan waarschijnlijk ook binnen de kortste keren door een bom geraakt worden. Ze willen toch dat hele regime weg. Hoe? Weet niemand, want dat hele regime bestaat rond die revolutionaire garde en hun terroristische bondgenoten.

Ben wel benieuwd hoe de mensen in Iran hierover denken. Want je kan op TV wel alleen maar gelukkige mensen in de 'grote' steden tonen. Maar toont nog steeds niet de gemmidelde mens. Lees toch vaak dat de iets armere mens hier toch minder blij naar opkijken. Die worden dan ook wel het hardst getroffen in deze zaak.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ze zullen die opvolger wel diep onder de grond in een bunker houden vermoed ik.
Er zijn genoeg diep gelovigen in Iran, betwijfel of die mensen opnieuw onder de Westerse invloedssfeer willen leven.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Wat mij het meeste stoort, en zorgen baart is het feit dat Iran onschuldige landen als Qatar, Dubai, Abu dhabi, Cyprus, ... begint te beschieten. Die hebben niets met dit alles te maken. Zelf ben ik wel bang voor wat dit allemaal nog gaat teweeg brengen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Amerikaanse onderzeeër torpedeert Iraans marineschip voor kust van Sri Lanka", sprake van minstens 80 doden..
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ze beschieten Amerikaanse interesten natuurlijk. Die landen hebben Amerikaanse basissen vanwaar ze Iran aanvallen, dat maakt in elk geval de militaire doelen legitiem. Hoe stel je voor dat Iran zich verdedigd? Door alleen de US en Israel te bombarderen?

Wat mij ook stoort dat "ze" een school bombarderen... Als je burgerdoden begint te tellen slaat de balans ook door in 1 richting hoor, net als in Gaza sterven er een massa meer burgers langs de ene kant tegenover aan de andere kant.

Ideaal zouden er geen burgers getroffen worden maar dat gebeurt in geen enkele oorlog (sorry, major combat operation)
Bye, Maurice
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik geef je zeker geen ongelijk on4bam. Maar het lijkt er toch op dat ze niet alleen Amerikaanse basissen aanvallen.
In de andere richting is die school zeker ook absoluut uit de boze. En zelf ben ik eerlijk gezegd niet zo goed op de hoogte om hier een eerlijke en correcte mening over te hebben dus de redenen waarom en of dit allemaal al dan niet goed is laat ik in het midden. Het maakt me gewoon enorm bang naar wat de toekomst nog zal brengen. Ik weet dat vrede op aarde iets is waar de mensheid al jaren over spreekt, en wat nooit zal gebeuren. Maar ik heb toch een sprankeltje hoop dat we terug in een iets "normaler" leven kunnen terechtkomen waarbij je terug zorgeloos kan reizen en genieten van al het mooie wat deze wereld te bieden heeft. Het lijkt er de laatste jaren gewoon op dat het steeds verder escaleert langs alle kanten en dat maakt me ongerust. Is dit nu echt het nieuwe normaal en moeten we hier gewoon mee leren leven?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Al 20-30 jaar lang staat Iran op "enkele weken" van een nucleaire bom.
Er is geen enkele redenen om uranium tot meer dan 60% te verrijken als je geen ambities hebt om een nucleair wapen te maken... hoever ze er vanaf stonden weten ze alleen zelf maar feit is dat er wel een duidelijke intentie was.
heist_175 schreef: 4 maanden geledenEn was er geen bommencampagne in de zomer, om de nucleaire faciliteiten en ambities van Iran te fnuiken? Is dan de conclusie dat die bommencampagne - ook midden in onderhandelingen - toch een maar voor niets was?
Als je ziet hoe diep Iran onder de grond z'n infrastructuur zit dan moet je echt een glazen bol hebben om zomaar te besluiten dat er grote vernieling is na je bombardementen. Volgens mij heeft de CIA die twijfel ook duidelijk aangegeven maar Trump wist het natuurlijk beter.
on4bam schreef: 4 maanden geleden Wat mij ook stoort dat "ze" een school bombarderen...
Bedoel je "bewust" of "accidentieel"... van Putin weten we dat hij bewust de bevolking tracht te raken... of dat hier bewust was heb ik m'n grootste twijfels.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

DarkV schreef: 4 maanden geleden Bedoel je "bewust" of "accidentieel"... van Putin weten we dat hij bewust de bevolking tracht te raken
Van Bibi weten we dat ook.
Bye, Maurice
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Gasprijzen stijgen weer bij ons
Europese gasprijs stijgt weer
De Europese aardgasprijzen zetten donderdag hun snelle opmars weer voort, na wat respijt op woensdag. De situatie in het Midden-Oosten blijft de energiemarkten beïnvloeden.

Op de Nederlandse termijnmarkt - de Europese referentie - noteerde gas voor levering in april om 8.25 uur ruim 9 procent hoger op meer dan 53 euro per megawattuur.
We zullen dit wel voelen in onze portemonnee. :-(
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

🇧🇪 Stand van de Belgische gasvoorraden (februari–maart 2026)

- De voorraden zijn veel lager dan normaal voor de tijd van het jaar.
- Rond dezelfde periode vorig jaar waren de opslagen nog 32% gevuld, maar nu liggen ze aanzienlijk lager.
- Energie-experts waarschuwen dat de opslag technisch leeg kan raken tegen eind maart als de uitstroom en vraag op dit tempo blijven doorgaan.

België heeft relatief kleine fysieke gasopslagen, maar speelt een grote rol als doorvoerland via Zeebrugge. Daardoor kan de nationale voorraad snel dalen wanneer veel gas naar buurlanden wordt geëxporteerd.

Waarom slinken de voorraden zo snel?

- Hoge wintervraag door koude periodes.
- Grote doorvoer naar buurlanden: meer dan 60% van het gas dat België binnenkomt, wordt meteen uitgevoerd.
- Schommelingen in LNG‑aanvoer: de import van Qatarees LNG is sterk gedaald (−60% op jaarbasis), terwijl VS‑LNG toeneemt.

Vraag 1 is waarom deze keer de voorraden véél lager waren dan normaal.
Vraag 2 is of het verstandig is ruzie te maken met de VS op een moment dat zij - naast Qatar - de grootste uitvoerder zijn van gas. Willen we dat ze onze gaskraan à la Poetin straks ook dicht draaien? Dan zitten we volgende winter effectief in de kou.
Vraag 3 het was een relatief warme winter, waar ging dat extra groot verbruik dan naartoe ??
Vraag 4 waarom zakte de import vanuit Qatar VOOR de oorlog zo fel ??
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

Vind het ook wel straf, en de elektriciteitsprijzen in de avonduren waren ook al serieus gestegen.
Mogen we van geluk spreken dat nu zowat lente is de komende weken. Met mijn PV en plugin batterij al geen verbruik gehad de afgelopen dagen (en zo zullen er meer zijn).

En nu ziet het eruit dat Beiroet aan de beurt is :roll:
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Wat een klucht weer met die repatriëringsvluchten, Prévot zegt vandaag iet, Franken zegt vandaag wel.
Een 10-tal minuten geleden vloog een Belgische A400 over Egypte maar die nu (letterlijk) van de radar verdwenen.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die Francken is begot niet bekwaam om tijdig een toilet te vinden laat staan een mensenhandelaar als hij ernaast staat. Mocht Ben Weyts niet bestaan dan had hij de prijs voor meest incompetente politieker al kunnen opeisen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 60 keer

Emirates is al 60% van alle vluchten aan het uitvoeren en verwacht terug 100% operationeel te zijn in de "komende dagen". Hoe veilig dit allemaal is, is nog maar de vraag. Maar als je terugvlucht hebt met Emirates of Etihad zal je niet zo lang meer moeten wachten tot het aan jouw beurt is. Oman air vliegt ook al terug massaal.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb de indruk dat er GPS jamming in de buurt is, sommige vliegtuigen maken rare sprongen.
Ook gisteren zijn er al vluchten geweest, o.a. naar Moskou. Bij andere vluchten stond geen bestemming. Emirates heeft ook een aantal A380's verplaatst.
De disrupion index staat nog op 5 voor arrivals en 4.6 voor departures. Voor beiden zou er een half uur vertraging zijn.

In elk geval lijkt het er op dat ze geen aanvallen vanuit Iran meer verwachten.

Voor schepen lijkt er nog geen beweging in te zitten maar die komen natuurlijk veel dichter bij Iran.

Trump vindt ondertussen dat Iran zich onvoorwaardelijk moet overgeven EN dat hij zijn zeg heeft over wie de nieuwe leiders mogen zijn.
Bye, Maurice
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer
Provider
Te Koop forum

Burgemeester Catherine Moureaux (PS) steekt een stokje voor een geplande herdenking van de gesneuvelde Iraanse ayatollah Ali Khamenei in Molenbeek. Dat verneemt BRUZZ.
https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... 2026-03-06

De burgemeester van Molenbeek is eindelijk terug van haar 1 jaar lange ziekteverlof en neemt direct de juiste beslissingen.

Het imago van Molenbeek wordt steeds slechter en slechter. :eek:
Internet + TV: Telenet
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gerucht gaat dat Mojtaba Khamenei werd gekozen als nieuwe hoge leider.
Dit is dus de 2e zoon van Ali Khamenei die onlangs werd omgebracht door Israël.
US en Israël gaan nog veel luchtaanvallen mogen uitvoeren..

Toegevoegd na 6 minuten 10 seconden:
Update: Het klopt dus.
https://vrtnws.be/p.6K7BXn1pQ#bGl2ZWJsb ... A0MjU5MDUx
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Kun schreef: 4 maanden geleden
Burgemeester Catherine Moureaux (PS) steekt een stokje voor een geplande herdenking van de gesneuvelde Iraanse ayatollah Ali Khamenei in Molenbeek. Dat verneemt BRUZZ.
https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... 2026-03-06

De burgemeester van Molenbeek is eindelijk terug van haar 1 jaar lange ziekteverlof en neemt direct de juiste beslissingen.
Ik snap niet goed waarom je een herdenking van een dictator tegenhoudt, noch waarom je een tegenbetoging tegenhoudt.
Dat er in Iran (en veel andere landen, waaronder recentelijk de USA zelf) geen "freedom of speech" is, betekent toch niet dat we het verbod op meningsuitingen moeten importeren naar Molenbeek?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Een man die systematisch tot 30 000 vreedzame betogers liet afslachten mag inderdaad na zijn dood in ons land liefdevol herdacht worden :beerchug:

Dat er op UB nog mensen rondlopen die denken dat geen "freedom of speech" het enige is/was dat in dat land fout loopt :bang:
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Provider

https://www.hln.be/buitenland/oorlog-am ... ?slug_rd=1

Redactie
10 maart 2026, 19:44
Laatste update: 19:45

19:37
"Amerikaanse inlichtingendiensten zien aanwijzingen dat Iran stappen onderneemt om mijnen te plaatsen in Straat van Hormuz"

De Amerikaanse inlichtingendiensten zien aanwijzingen dat Iran stappen onderneemt om mijnen te plaatsen in de Straat van Hormuz. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CBS News. Het land zou hiervoor kleinere vaartuigen gebruiken die elk twee tot drie mijnen kunnen vervoeren.

Hoeveel mijnen Iran in stock heeft, is niet duidelijk. De schattingen lopen van 2.000 tot 6.000 stuks, van zowel Iraanse, Chinese als Russische makelij.
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
Kun
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Hoe kunnen ze mijnen leggen zonder schepen?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kun schreef: 4 maanden geleden Hoe kunnen ze mijnen leggen zonder schepen?
nog nooit van snelle Militaire Zodiacs gehoord ...? het type waar men ook enteringen en controles mee doet, kijk maar eens onder deze link
https://zodiacmilpro.com/zodiac-hurricane/
Laatst gewijzigd door Matt555 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Kun
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

IMG_5924.jpeg
IMG_5923.jpeg
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het ziet er naar uit dat Trump goed weet hoeveel economische schade die goedkope mijnen en Zodiacs kunnen doen als ik zijn dreigementen lees ....

Goedkope mijnen +( relatief goedkope ) Mil. Zodiacs in vegelijking met de kost ingeval van Korvetten Schepen verlies ,is een heel goedkoop concept ingeval van vernietiging ....vlugge vervanging , vergelijk het met de Oekrainse onderwaterdrones die Russiche Shepen in hun haven hebben getroffen , om iets groots te vernietigen zijn kleine dingen handig genoeg , ik vrees dat de Iraniers het op een lange slepende oorlog aansturen ( deden ze in feite al heel de vorige jaren met hun bemoeienissen in de regio )

PS : eigenlijk raar bericht van Trump , in 1 zegt hij dat er vernietigd zijn ,
in bericht 2 verwittigd hij Iran van geen mijnen te leggen ....wat is het nu eigenlijk ?... :angel:
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Matt555 schreef: 4 maanden geleden PS : eigenlijk raar bericht van Trump
Zijn er andere?
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het vermoeden bestaat dat Iran nog 70.000 drones zou hebben. https://thehill.com/policy/defense/5772 ... us-allies/

Die kunnen dus nog maanden verder, denk niet dat de Amerikanen zoveel geduld gaan hebben.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De Iraniërs zijn dan ook "thuis" hé. De Amerikanen moeten alles aanslepen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”