Slimme meter en continue straling?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds vandaag verhuizen we naar een nieuw pand in de vlaamse ardennen: een pand met een éénfasige slimme meter, waar ik op zich niet tegen ben, want dan kan ik maandelijkse facturatie laten doen. En we gaan van een 40j oude EPC F villa naar een moderne EPC B met dan nog bedraad netwerk naar elke kamer, dus een vooruitgang.

Het huis ligt op een heuvel met zicht op een iconische molen in de streek, en een GSM mast staat ongeveer 1km verder.

Maar tot onze grote verbazing straalt de slimme meter continu, en zijn er meerdere pulsen per seconde, en dit gaat zo eindeloos door!

En dan dit:

https://omgeving.vlaanderen.be/nl/stral ... tale-meter
De digitale meter in dit onderzoek blijkt minder 1% van de tijd te zenden. Het overgrote deel van de dag wordt dus geen straling uitgezonden. De gemiddelde elektrische veldsterkte (dat is de maat voor de sterkte van de straling) varieert tussen 0,014 en 1,25 V/m. Dat is lager dan de norm die gelijk is aan 8,9 V/m.
Wat je in de video ziet, hoort een slimme meter dus helemaal niet te doen, en als ik de slimme meter bij mijn vriendin meet (niet heuvelachtige streek), dan straalt deze dus niet. We moeten lang wachten alvorens we eens iets kunnen meten! Dus het lijkt er op dat mijn situatie buitensporig is.

De slimme meter zoals in bovenstaande video zit in een aparte garage, die aangebouwd is aan de villa. Er zit dus redelijk wat "muur" tussen de slimme meter en de slaapkamers en living, en in die ruimtes meten we niks, en voelen we ook niks. Gelukkig maar.

Maar tijdens het opvullen van de nieuwe garage met verhuisdozen waren we na een uurtje duizelig, en zijn dan de stralingsmeter gaan halen, en tot onze grote verbazing straalt de meter dus continu. Fatsoenlijk is dit niet, want gaat boven het meetbaar bereik van onze meter (meer dan 2000µW/m2, dus meer dan 0,868V/m).

Het lijkt er op alsof de slimme meter "schreeuwt" naar de mast.

Zijn er manieren om na te gaan of er communicatie is tussen de slimme meter en Fluvius via het GSM netwerk?
Of manieren om te achterhalen of deze meter niet correct communiceerd?

Ik heb uiteraard het EAN nummer.

Kan dit soort continue straling uitgezet worden, want ik weet uit ervaring dat > 2000µW/m2 geen pretje is om lang in te vertoeven.
Het bizarre is ook dat de straling extreem directioneel is. dus geen omni patroon zoals de buitenantenne die ze soms plaatsen

Ik heb een 4G router en ga eens kijken of ik met dat ding in de garage internet kan opzetten als test. Ik kan dan eens het idle patroon (zonder connected clients) meten, om te kijken of dit gelijkaardig is.

Update: in dezelfde ruimte is er ook een draadloze gas- en watermeter. Het kan goed zijn dat de periodieke communicatie door wireless m-bus gebeurt:

https://omgeving.vlaanderen.be/sites/de ... finaal.pdf

Maar deze stralingspieken zijn dan ABSURD gezien de gasmeter en watermeter op minder dan twee meter zich van de slimme electriciteitsmeter zich bevinden.
Wireless M-BUS werkt op 868 Mhz, en blijkbaar mag je dus een halve Watt knallen met een 10% duty cycle:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/85107

Ik zou eens met een SDR tool kunnen uitpijlen op welke frequenties deze pulsen zitten.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 184 keer
Provider
Te Koop forum

Plaats een kooi van faraday rond de meter zodat de straling enkel deze door de muur naar buiten gaat.

Als de pulsen een paar milliseconden lang zijn dan mag je er gerust een paar per seconde sturen en nog altijd onder de 1% zitten
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

Ub4b is back?

Ik denk dat je fluvius zal moeten contacteren.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Zonder de frequentie te weten kun je hier moeilijk iets over zeggen. Straks is het een gsm die je in je broekzak hebt zitten, aangezien die meter alles tussen 800MHz en 2.7GHz meet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

FredericV schreef: 5 maanden geleden Maar tijdens het opvullen van de nieuwe garage met verhuisdozen waren we na een uurtje duizelig,
Ik zou een alu hoedje opzetten en me er wat minder druk in maken... gaat veel doen aan je hoofdpijn.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Provider
Te Koop forum

als die echt te hoog/vaak zit te zenden zou ik dat niet zomaar afschrijven.
after all, er zijn ook mensen die geen (duidelijke) last hebben van huizen geisoleerd met uf-schuim, en anderen die jaren geleden niet geloofd werden dusjah.

maar voor hetzelfde geld is er natuurlijk een gaslek ofzo in die garage waar je duizelig van zou worden
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 444 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

DarkV schreef: 5 maanden geleden
FredericV schreef: 5 maanden geleden Maar tijdens het opvullen van de nieuwe garage met verhuisdozen waren we na een uurtje duizelig,
Ik zou een alu hoedje opzetten en me er wat minder druk in maken... gaat veel doen aan je hoofdpijn.
Ik reageerde ook eerst zo met mensen die last kregen van straling, eigenlijk trok ik het ook in het belachelijke zoals jou reactie totdat ik eens moest gaan werken in de omgeving van een zendmast (aantal meter er van af) van de politie dan weet je meteen dat straling niet goed is. Ik stond daar nog geen minuut en toen begon ik me ook duizelig te voelen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Splitter schreef: 5 maanden geleden maar voor hetzelfde geld is er natuurlijk een gaslek ofzo
Normaal zou je dit moeten ruiken
aardgas is van nature geurloos en kleurloos, maar er wordt tetrahydrothiofeen toegevoegd, waardoor het de typische penetrante gaslucht krijgt. Dit is bewust gedaan om gaslekkages tijdig te signaleren
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AnD schreef: 5 maanden geleden Ik reageerde ook eerst zo met mensen die last kregen van straling
We hebben deze discussie hier enkele jaren geleden reeds gehad en ik ga ze niet opnieuw voeren (zeker niet met mensen die rondlopen met dergelijke meter en niet weten wat ze meten).

Trouwens 1999 µW/m2 (wat ik in de video zelfs niet zie) is gelijk aan ongeveer 0,87 V/m... terwijl de norm in Vlaanderen op 20.6 V/m (900MHz) en 29 V/m (1800MHz) ligt. En wat de Bio Initiative norm betreft... daar is al veel over geschreven (maar als je dat gelooft zou ik dringend verhuizen naar een onbewoond eiland en al zeker niet achter een PC gaan zitten om hier dergelijk dingen te posten).
AnD schreef: 5 maanden geleden totdat ik eens moest gaan werken in de omgeving van een zendmast (aantal meter er van af) van de politie dan weet je meteen dat straling niet goed is. Ik stond daar nog geen minuut en toen begon ik me ook duizelig te voelen.
Je weet toch dat onder de mast de straling het kleinste is en dat ze verder exponentieel afneemt (zodat je heel snel onder de norm zit welke reeds enorm veilig is).
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

De slimme meter heeft dit bizarre gedrag maar één dag vertoond. Ondertussen meten we regelmatig opnieuw, en de meter is overwegend stil. Ter test een wifi die SSID beacons uitzendt, straalt harder en continu.

Fluvius wil dit wel eens komen bekijken, want ze vinden mijn extreme meting interessant genoeg. Gisteren lang met een medewerker aan de lijn gehangen. Hij vertelde mij zelfs over het havana syndrome, en dan dit ...

https://www.telegraph.co.uk/world-news/ ... amage-usa/

Op de 1e verdieping heb ik tijdelijk een 4G router gezet via Telenet (om de achtertuin in de gaten te kunnen houden), en een speedtest doet ongeveer 21 mbit, dus GSM ontvangst is daar zeker niet problematisch, maar de slimme meter zit wel op een plaats waar er geen line of sight is met de mast. Deze moet meer "muur" overwinnen van de buren, maar dan nog, de slimme meter doet geen abnormale dingen en is conform met de claims van imec.

@DarkV spijtig jouw ad-hominem gedrag.

De huidige norm zoals bepaald door de overheid houdt geen enkele rekening met niet-thermische effecten. Het voorzorgsprincipe wordt niet gehanteerd. Elk ander effect dan opwarming wordt dus ontkend of genegeerd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Hoe moderner het huis, hoe hoger de EPC, hoe beter de isolatie, ook naar signalen toe.
En een gsm systeem dat zijn toren moeilijker vindt, gaat volle bak uitstralen idd.

Persoonlijk ben ik ook absoluut geen fan van de slimme meter, maar dan eerder omdat ik geen fan ben van extra stoorzenders in huis waar ikzelf geen controle over heb. Mijn woning, mijn beslissing wat er zoal zit te zenden en ontvangen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

FredericV schreef: 4 maanden geleden De huidige norm zoals bepaald door de overheid houdt geen enkele rekening met niet-thermische effecten.
Het absurde aan de thermische effecten is dat men deze uit pure ellende heeft genomen wat men kon totaal niets anders aantonen... dus zelfs de thermische effecten is pure kwakzalverij/bedrog !
FredericV schreef: 4 maanden geleden Het voorzorgsprincipe wordt niet gehanteerd. Elk ander effect dan opwarming wordt dus ontkend of genegeerd.
Het thermische effect is reeds een enorm voorzorgsprincipe... volgens datzelfde principe mag de zon zelfs niet schijnen :bang:

En andere effecten worden niet ontkend... ze zijn er gewoon niet, niemand kan ze aantonen (zelfs het Bio Initiative niet, althans niet met wetenschappelijke documenten die een echt oorzakelijk verband aantonen).

En verder ga ik me hier onthouden... tegen mensen met alu hoedjes heeft wetenschap geen zin.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”