Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

honda4life schreef: 5 maanden geleden Heb me deze gekocht (opgelet, de homologatie is nog lopende).
Was niet zo voor het niet-modulaire concept van Marstek.

https://thuisbatterij.nl/winkel/indevol ... flex-2000/
Het feit dat je batterijen kan bijpluggen zonder dat je telkens een volledige BMS unit moet aanschaffen spreekt me ook wel meer aan (al blijf je dan natuurlijk wel vast op 2500W teruglevering zitten)... echter de Indevolt is met 5.38 kW zo'n 800 euro duurder wat de terugverdientijd niet echt ten goede komt. Concreet komt de Marstek op 23 cent/W, de Indevolt op 37 cent/W en zou een gelijke capaciteit dus 1200 versus 1901 euro kosten, 5 jaar terugverdien tijd zou bij de Indevolt dus bijna 8 jaar zijn !

Ik las trouwens net dat de Indevolt per 2 kW batterij slechts 1000W kan teurgleveren... je moet dus al drie modules hebben of je komt niet aan de 2500W !
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Modulair allemaal mooi in theorie, maar vrees als je binnen x-aantal jaar beslist om bij te plaatsen je moeilijk nog een module gaat vinden.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 110 keer

Je merkt wel dat bij Zendure iedere nieuwe set weer een nieuw type batterij nodig heeft en dat ze dus niet onderling uitwisselbaar zijn (of toch niet officieel ondersteund). Voordeel is wel dat je misschien koopjes kan doen? Zo heb je nu al een Zendure AB3000X batterij voor +-650 eur bij een BE winkel.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 393 keer
Provider

Doen ze dat niet om hun minimum SOC aan te houden door zelfverbruik?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Voor zij die een Marstek hebben... hebben jullie ook een RS485-ethernet adapter gekocht voor ModBus koppeling met HA ? (of gaat dat via een andere methode ?)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 32 keer

De aanmeldingsplicht is ook zoiets waar ik me vragen over stel... Ik heb een PV setup van 800W, kleiner dan moet je niet aanmelden maar vanaf 800W blijkbaar wel. Ik ging er precies van uit dat het was, geen aanmelding tot 800W, vanaf meer dan 800W wel aanmelden... Zucht. :) Dan ben ik in overtreding want heb ze niet binnen de 30 dagen aangemeld.

De praktijk echter: hoe gaan ze ooit bij Fluvius weten of mijn setup nu -800W is of meer dan 800W?

Nu, je moet ze aanmelden 30 dagen na installatiedatum, toch niet na aankoopdatum? Wie kan dat controleren?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 41 keer

Allemaal theorie. Buurman heeft 6 extra plug in panelen bijgelegd(3x800W) en daar is niets van aangegeven.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Nochtans simpel om dat te weten te komen..
Het verbruik snachts van zo goed als naar 0 je eigenverbruik stijgt en dus daalt de afname vh net...
Fluvius heeft al aangegeven dat ze weet hebben van heel wat niet aangegeven batterijen..
Als het wat meevalt heb ik een nul verbruik tussen april en september...
Dat wat met de terugdraaiende teller ook tot ze id mot kregen dat dd geldstromen stopte en toen kwam de belasting..dat gaat hier ingetwijfeld ook volgen, fluvius heeft al aangegeven dat de 57e capatarief te laag is en de kosten niet dekt. Ze zullen zoal bij de zp houders de batterijhouders zwart gaan maken want ook zij hebben het net nodig id winter, als het lang donker is of bij slecht weer... zal het zelfde riedeltje worden..

Tom
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 4 maanden geleden Voor zij die een Marstek hebben... hebben jullie ook een RS485-ethernet adapter gekocht voor ModBus koppeling met HA ? (of gaat dat via een andere methode ?)
De Venus e 3 heeft in de ethernet poort zelf een adapter. (Vanaf fw 144)
Dus geen bijkomende rs485 tcp-rtu nodig.

Hier 3x Venus e 3 gewoon via ethernet aangesloten en aansturing via home assistant en modbus tcp.
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 203 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Fluvius stuurt ook brieven naar adressen waar ze merken dat het verbruiksprofiel van de ene dag op andere plots anders is. Daarin staat dan dat ze vermoeden dat er een niet aangegeven batterij aanwezig is, indien dit zo is manen ze aan om deze aan te melden via mijn.fluvius.be platform
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
karine
Elite Poster
Elite Poster

Voor twee marstek batterijen heb je toch de P1 van marstek zelf nodig of lukt dit met de p1 van home Wizard ook?

Het lijkt dat de p1 van marstek veel trager reageert dan die van home Wizard.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3907 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

karine schreef: 4 maanden geleden Voor twee marstek batterijen heb je toch de P1 van marstek zelf nodig of lukt dit met de p1 van home Wizard ook?
Het probleem met de P1 van Home Wizzard is dat beide batterijen onafhankeleijk van elkaar werken gaan werken.
Als je de batterijen instelt op "Zelfconsumptoe (opslaan overtollige zonne energie of "nul op de meter") dan gaan ze dat elk afzonderljijk proberen, met het gevolg dat er situaties komen waarbij de ene batterij ontlaadt, terwijl de andere aan het laden is (ze laden mekaar voortdurend op en af).

Met de P1 van Marstek is dat niet het geval (batterijen lopen synchroon)

Zo begrijp ik het.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb er nu 2 via de Marstek P1 en synchroon lopen ze alvast niet.
Ik heb de tweede nu wel pas gisterennamiddag aangesloten.

Ik las wel het volgende : De Master-Slave relatie werkt alleen als de batterijen fysiek verbonden zijn met de meegeleverde communicatiekabels (vaak RS485 of CAN-bus kabels).
Is het inderdaad zo dat de twee batterijen met elkaar moeten verbonden zijn via de RS485 ingangen want de V2 heeft geen RS485?

Andere oplossing zou kunnen zijn wanneer de batterijen straks beiden 100% zijn opgeladen het systeem zichzelf gaat herkalibreren.
Bijlagen
Screenshot_2026-03-05-05-22-28-36_efce0c7f94e692d6582c5d6fbeda718a.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik zou inderdaad afwachten tot ze beide goed gecalibreerd zijn (paar dagen?)
Volledig synchroon moet misschien niet, zolang ze niet (in tegenrichting) beginnen te pendelen (waarbij de ene de andere oplaadt en omgekeerd).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
daydreamke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 33 keer

Wij hebben 3 x Marstek venus E3 5.12kwh batterij met de Marstek CT002 energiemeter en dit werkt zeer goed.
De batterijen staan niet op dezelfde locatie als de digitale teller met CT002.
Voor de CT002 heb ik een Unifi AP voorzien met aparte SSID Marstek 2.4ghz aangesloten op managed Unifi switch.
Op de locatie van de batterijen, 40 m ervandaan, staat er ook een managed Unifi switch waarop de 3 batterijen bekabeld zijn aangesloten (upt patch kabels).

Zoals het nu is werkt hetgeen ondertussen al een maand zeer stabiel, ik heb zeer slecht ervaringen gehad met de Marstek CT003 P1 meter (niets waard). Ik zou altijd de CT002 meting adviseren met stroomspoelen.

Opgelet: 1 batterij kan met vele energiemeters werken (p1 home wizzard, shelly, etc), meerdere batterij werkt enkel met Marstek CT002 of CT003 omdat er daar de logica inzit zodanig bijvoorbeeld de één ontlaad terwijl de ander oplaad etc ... Ik spreek uit ervaring want heb dit getest met een Shelly energiemeter :)

Sinds afgelopen zondag hebben we trouwens niets van energieverbruik ...

We hebben 19.8kwp zonnenpanelen (48 stuks) op een 10kw 3f omvormer op een 3x400v+N net.
De 3 batterijen zitten elk apart afgezekerd C16A op een andere fase in de meterkast in de loods aangesloten op aparte blauwe CEE stekker 230V. (Ont)laden staat bij alle 3 op 2500W.

Tot nu toe zeer tevreden, denk prijs/kwaliteit zeker aan te raden!
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Bon, ik heb mijn 2 paneeltjes dan toch maar aangemeld... Nergens wordt er gevraagd van wanneer de installatiedatum is, dus ik stel me nog meer vragen bij de aanmeldplicht binnen de 30 dagen...

Ik vraag me ook af wie die 86 pagina's van Synergrid Technisch Voorschrift C10/11 heeft gelezen alvorens ze het vinkje kleurden bij het bevestigen van de aanvraag. :eek:
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 21 keer

karine schreef: 4 maanden geleden Allemaal theorie. Buurman heeft 6 extra plug in panelen bijgelegd(3x800W) en daar is niets van aangegeven.
Het gaat niet om het aantal panelen maar om de omvormer.

Ik heb nu 2 panelen van 445 wattpiek op een 800w omvormer, daar wil ik nog eens 2 panelen van bijplaatsen op dezelfde omvormer om in het voor- en najaar toch net een beetje meer opbrengst te genereren.

Als jouw buurman die extra panelen dus ook op dezelfde omvormer heeft aangesloten hoeft hij niets te doen, want de max output van de omvormer blijft 800w.
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Je moet blijkbaar je omvormer en panelen wel aangeven vanaf 800 Watt. Nu ik heb het deze winter hier even aangekeken, pas sinds 14 dagen haal ik iets van deftig rendement met die 2 paneeltjes. Ipv 0,3 tot 0,5 kWh op bewolkte dagen, dan gaat een dure investering van 2 extra paneeltjes zich daar ook niet in terugverdienen vrees ik. Vandaag levert de gewone installatie dan op zich al te veel waardoor een deel van de opbrengst van die 2 paneeltjes dan weer het net op gaat. Goh ja. de spreiding van mijn opbrengst is nu wel beter verdeeld. Soms leveren die 2 extra paneeltjes 20% van mijn dagopbrengst, soms maar 10%.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 325 keer
Provider

daydreamke schreef: 4 maanden geleden Opgelet: 1 batterij kan met vele energiemeters werken (p1 home wizzard, shelly, etc),
De officieel ondersteunde meters zijn:
  • Shelly Pro 3EM
  • Shelly EM gen3
  • Shelly PRO EM-50
  • Homewizard P1
  • Everhome Ecotracker P1
Onofficieel kan je nog meer meters gebruiken die ondersteunt worden door emulatiesoftware als unimeter en b2500.

Zelf had ik al een P1-dongle-pro van smart-stuff.nl (Nog een oudere revisie, toen het nog een simpel los printplaatje was). Hierop draait ESPHome die de data verzendt via MQTT. Unimeter (in een docker container) leest de MQTT berichten uit en emuleert een Shelly Pro 3EM voor de marstek.

Lijkt ingewikkeld als je niet bekend bent met bovenstaande begrippen, maar ik had de dongle, ESPHome en MQTT al. Voor mij was de keuze dus mijn huidige dongle vervangen door een compatibele (met mogelijks verlies aan functionaliteit voor HomeAssistant) of een emulator proberen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 18 keer
Te Koop forum

SPR schreef: 4 maanden geleden Je moet blijkbaar je omvormer en panelen wel aangeven vanaf 800 Watt.
Ik heb geprobeerd om mijn Marstek Venus E batterij (MST-BIE5-2500 ) aan te melden bij Fluvius maar na het invullen van het type batterij word er gevraagd om het type omvormer te geven.
Ik heb geen idee waar ik deze informatie moet halen, na telefonisch contact met Fluvius zei men dat deze info noodzakelijk was.
Wie kan hier een antwoord op geven ?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
Provider
Te Koop forum

Zo?

Afbeelding
Jan007
Pro Member
Pro Member
Te Koop forum

Dank aan ddd, inderdaad zo moest het.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Is er iemand die de twee batterijen met elkaar verbonden heeft via een utp kabel of dient daar de ingang niet voor.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Gewoon aan uw netwerk hangen, niet aan elkaar.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Sinds de batterijen volledig vol geladen zijn lijkt het er al wat beter uit te zien.

Toegevoegd na 31 minuten 5 seconden:
Maar wat ik nog niet begrijp.
Afwasmachine staat op en Home Wizard geeft verbruik van +-2500watt.(woning+afwasmachine)
Echter geeft er maar één Marstek V3 ophetzelfde moment 500watt aan.
Ook zie ik het dagelijks verbruik in de Home Wizard app stijgen.
Iemand een idee?
Bijlagen
2.jpg
1 .jpg
aaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

karine schreef: 4 maanden geleden Is er iemand die de twee batterijen met elkaar verbonden heeft via een utp kabel of dient daar de ingang niet voor.
Er is geen ingang... het is een RS-485 uitgang en een Ethernet uitgang.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

karine schreef: 4 maanden geleden Afwasmachine staat op en Home Wizard geeft verbruik van +-2500watt.(woning+afwasmachine)
Echter geeft er maar één Marstek V3 ophetzelfde moment 500watt aan.
Ook zie ik het dagelijks verbruik in de Home Wizard app stijgen.
In de marstek app de batterij openen en nog eens refreshen. Deze status is niet realtime zoals in homewizard.
Best een homwizard socket op de Marsteks zetten om real time te meten.

Hoger verbruik kan niet normaal van de batterij komen.
Met welke P1 meter stuur je de batterijen aan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

karine schreef: 4 maanden geleden Ook zie ik het dagelijks verbruik in de Home Wizard app stijgen.
Wat bedoel je met "dagelijks verbruik?
Home Wizard kan jouw verbruik niet meten, alleen jouw 'import" (levering) en jouw "export" (teruglevering), toch?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de marstek p1 dongle.
Dus wanneer je home Wizard sockets aan de batterij steekt krijg je rechtstreekse uitlezing op de home Wizard display?
In de home Wizard app staat net verbruik aan de linkerkant en rechts de injectie. Dat net is toch wat je effectief nog verbruikt hebt?
Jan007
Pro Member
Pro Member
Te Koop forum

DarkV schreef: 4 maanden geleden
karine schreef: 4 maanden geleden Is er iemand die de twee batterijen met elkaar verbonden heeft via een utp kabel of dient daar de ingang niet voor.
Er is geen ingang... het is een RS-485 uitgang en een Ethernet uitgang.
Is dit geen ethernet ingang ?
Ik heb de vraag gesteld aan AI en dit is het antwoord:
Screenshot 2026-03-06 121612.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Omdat je de vraag stelt over een "ethernet ingang" antwoordt AI met "ethernet ingang" :-( ...
Ik heb problemen met het woord ingang of uitgang, en gebruik liever "poorten" gezien de communicatie in 2 richtingen verloopt :wink:

De Marstek heeft 2 RJ45 aansluitingen:
  • één LAN/ethernetpoort
  • één RS485 poort (hoewel hiervoor ook een RJ45 gebruikt wordt, is dit geen "ethernet").
Beide poorten zijn 2 richting, dus ook geen "ingang" of "uitgang".
Voor RS485 hangt het van de firmware af, of deze alleen lezen is, of je ook data kan terugsturen (= schrijven naar een register).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

karine schreef: 4 maanden geleden home Wizard sockets aan de batterij steekt krijg je rechtstreekse uitlezing op de home Wizard display?
Als je 2 Marsteks hebt, zou ik de aansturing toch doen via de Marstek P1.

Met sockets doe ik hier voor beide. Zo heb je live inzicht van wat er gebeurt. En juistere RTE.

Dashboard met voor elke Marstek "nu" en "dag" waardes + onderaan totale verbruik/injectie "dag".

Afbeelding
karine
Elite Poster
Elite Poster

De batterijen doen soms nog vreemd. Zo wordt er op deze moment al een tijdje 600w uit de v2 getrokken en helemaal niets uit de v3.
Vreemde. Ook na refresh in de app is er een verschil van 30% tussen beide batterijen.
Wat wel opviel:
Wanneer ik in de app van de V2 CT aanklik staat er "het apparaat bewaakt het uitgangsvermogen in realtime."(ingesteld enkelvoudige fase) Uitgangsvermogen referentie FaseA.
Wanneer ik in de app van de V3 CT aanklik staat er "Uitgangsvermogen referentie, diagnose mislukt, probeer het opnieuw."(ingesteld enkelvoudige fase)
Daarna Uitgangsvermogen referentie, blijft diagnose bezig staan.

Na wat onderzoek erbij uitgekomen dat bij de CT van de V3 bij meterselectie de foutieve digitale meter stond aangeduid. Dit juist ingesteld en nu weer afwachten.

Toegevoegd na 9 uren 25 minuten 59 seconden:
Helaas, vanmorgen de V2 leeg en de V3 nog 42%.
Ook blijft de V3 diagnose bezig aangeven en wanneer ik refresh in de app begint deze plots aan 2492w te laden terwijl er geen zon is.
Bijlagen
44.jpg
33.jpg
22.jpg
11.jpg
Screenshot_2026-03-06-23-33-51-67_efce0c7f94e692d6582c5d6fbeda718a.jpg
daydreamke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 33 keer

Ik zou eens proberen met nieuwe ct003 of ct002. We hebben iets gelijkaardig voor gehad met onze 3 batterijen
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
karine
Elite Poster
Elite Poster

De V3 heeft het vannacht weer opgegeven. Verbinding met CT verloren ondanks deze via ethernet is aangesloten.
Daarnet de batterij aan en uitgezet, CT brandt weer groen maar ontlaadt niet.

Toegevoegd na 4 minuten 59 seconden:
En even later Verbinding CT weer weg ondanks perfecte ethernetverbinding.
Bijlagen
99.png
88.jpg
77.jpg
66.jpg
55.jpg
karine
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer de CT dan toch weer eens groen oplicht gaat de batterij plots 2495w ontladen terwijl er in het huis maar +-300w verbruik is.

Intussen contact opgenomen met de firma waar ik de batterij kocht en die steken alles op een nieuwe update.
V3 heeft V147
V2 heeft V157.1
Bijlagen
100.png
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

v2 en v3 hebben sowieso andere firmware versies.
Gebruikt u nu de CT003 om beide batterijen aan te sturen?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik gebruik CT003 ja.
Net fabrieksinstelling terug gezet, CT groen maar de batterij is nu aan 797w aan het opladen terwijl er geen zon is.
Direct daarna valt ze terug naar 0.

Toegevoegd na 15 minuten 11 seconden:
En we zijn weer terug aan het ontladen.
De CT003 even uitgetrokken en alles draait weer zoals het hoort. :|
Weet iemand wat de laatste firmwareversie van de V3 batterij is?
Bijlagen
300.png
200.png
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Afbeelding

Een volledig nieuw model... of de kleine variant van de Venus E 3.0... misschien toch even wachten voor een aankoop ?
JUD
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Provider

Aha @DarkV interessant. Ik was een aankoop van de venus V3 aan het overwegen. Maar puur financieel nooit terug te verdienen met mijn beperkte verbruik.

Een 3kWh versie voor €750 zou nog net te verantwoorden zijn denk ik voor mij.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”