3 fase zonnepanelen vs 1 fase laadpaal

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Beste mede-userbasers,

Ik zit met een vraag rond mijn laadpaal. Ik besef dat er over dit onderwerp al gelijkaardige topics geweest zijn in het verleden, maar het gaat mij concreet over de load balancing (met CT klemmen).

Ik heb een Powerdale Nexxtender die 3 fase 32A aangesloten is in de zekeringskast. Load balancing (via CT klemmen) is actief.
Daartegenover heb ik een Solaredge 10kW (3 fase) omvormer en 11,06 kW piek aan zonnepanelen (Oost – West).

'Probleem' is dat de Kia EV3 van mijn echtgenote altijd 3 fase laadt. Dit betekent minstens 4,2kWh wat, met het capaciteitstarief, zeker in de wintermaanden vrij hoog is. De laadpaal kan niet automatisch (of zelfs niet manueel) switchen van 3 fase naar 1 fase. Nu heb ik het lumineuze idee om mijn laadpaal om te zetten naar een 1 fase 32A aansluiting door de bekabeling aan te passen. 'Nadeel' is dat het maximum laadvermogen daalt naar circa 7,4kWh (kan ik wel mee leven). Voordeel is dat het minimum laadvermogen daalt naar circa 1,4kWh.

Nu zit ik echter met die loadbalancing in mijn maag. Volgens Chatgpt moet ik de L2 en L3 klemmen verwijderen waardoor enkel het stroomverbruik van de woning op L1 gemeten wordt. Hierdoor wordt echter ook enkel naar de zonnestroom op L1 gekeken waardoor ik in de praktijk maar 1/3de van de stroom die de zonnepanelen leveren, kan gebruiken voor het laden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Mijn buikgevoel zegt dat de loadbalancing moet blijven zoals het is (dus meten op alle 3 de fases). Aangezien ik een digitale meter heb, wordt het verbruik op L1 (van het laden) automatisch verrekend met het eventuele overschot op L2 en L3 van de zonnepanelen.

Dus wie heeft er gelijk ? Mijn buikgevoel of Chatgpt. Of zitten we er alletwee naast ?

Thanks !

Uzzi
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 162 keer
Provider
Te Koop forum

slecht plan om meerdere redenen:

1) allicht is je net-aansluiting een 3 fase 400V 25 A?

Een laadpaal die je daarop 1-fase gaat aangesluiten dreigt - met mijn weliswaar beperkte elec. kennis - dus je hoofdzekering te tiggeren vanaf dat je:
A-langduring meer dan 5,75kw trekt
B-als je effectief probeert te laden aan 7,4kw: binnen de enkele seconden/minuten

voor A + B: ook verbruik huisinstallatie die op die fase zit meetellen.

2) je installatie is - neem ik aan - gekeurd na installatie van de laadpaal. In principe dient dat opnieuw te gebeuren als je de aansluit-bedrading laadpaal (spoelen is iets anders) aanpast van 3f naar 1f.

3) meting: inderdaad, je laadpaal zal met meetspoelen op maar 1f de injectie op de andere niet zien en geen rekening mee houden. 3f meetspoelen moet je dus zo houden. Of de paal het technisch ondersteund om 3f te meten maar 1f aangesloten te zijn is dan nog de vraag. Los van 1 hierboven dat het met een 25A aansluiting simpelweg geen goed plan is.

Dus:
A) Niet aan de 1f/3f prutsen => zoeken naar een oplossing bij de software van je laadpaal en/of je EV en/of extern (p1) systeem voor aansturing: bijvoorbeeld stoppen met laden als totaalverbruik >6kw. Dat valt best wel mee inzake capaciteitstarief, mensen overdrijven echt in hun idee van de prijs daarvan.
B) Stel zulke vragen aub niet aan chatgpt. Die geeft je een statistisch antwoord dat simpelweg niet van toepassing kan zijn op jou laadpaal. Lees de handleiding van je laadpaal (en EV).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 140 keer
Te Koop forum

Ik vind dat je paranoia doet over het capaciteitstarief. Heb je al concreet uitgerekend hoeveel het je zou kosten per maand aan 4,2 kW ? Dat is niet zo veel. 4kW is de standaardwaarde die klanten met een terugdraaiende teller aangerekend krijgen. Altijd eerst opzoeken en rekenen !

Het capaciteitstarief kost vrij weinig in vergelijking met je winst op brandstofverbruik met een benzine/diesel.

Het beste lijkt me de laadpaal in te tomen op bv 4,2 kW capaciteit met de ct-klemmen aan de electriciteitsteller van Fluvius. Dan kan je de zonnepanelen optimaal benutten.
Als die veel afgeven dan mag de laadpaal wel sterker opladen. De vermogensopname van de laadpaal wordt gecompenseerd door de afgifte van de zonnepanelen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Capaciteitstarief met terugdraaiende teller is 2,5kW
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

@Lirec : onze netaansluiting is 3 fase 400V 40A. De laadpaal is momenteel 3 fase 32A afgezekerd. Dit zou switchen naar 1 fase 32A.
Over je punt 1) heb ik ook al mijn kop zitten breken. Mijn redenering is : de laadpaal zal enkel maar 32A vragen op fase L1 indien de load balancing ziet dat op de 3 fases minstens 32A beschikbaar is. Dit betekent dat de zonnepanelen op dat moment minstens 10A (1/3de van de 32A) op L1 terugleveren. Dit zou betekenen dat de netto belasting van de laadpaal op fase L1 maximum 22A is. Aangezien de aansluiting van de woning 40A is, is er in dat geval nog 18A beschikbaar is voor piekbelasting door andere toestellen op L1.

Over je punt 3) De vraag is inderdaad hoe de meting met die CT klemmen precies verloop. Kan hij over de 3 fases meten zelfs indien de laadpaal maar 1 fase aangesloten is ?

@MarkDM : de kostprijs van het capaciteitstarief is niet gigantisch, dat klopt. Aan de andere kant, als je met een ‘eenvoudige’ aanpassing een lager piekverbruik kan hebben, dan zal ik dat zeker doen. He geld groeit met helaas nog niet op de rug. Bovendien zijn er nog andere toestellen in huis die electriciteit gebruiken. Door een verkeerde timing van laden/wasmachine/afwasmachine/… zijn er we er in januari in geslaagd om een piekverbruik van 7,2kW te hebben. Dat is wat van het goede teveel. Ondertussen ben ik er al in geslaagd om de laadpaal te integreren in Home Assistant en zorg ik er met automations voor dat dit soort ‘accidenten’ niet meer kunnen gebeuren.

Een ander belangrijk reden om dit te doen is een betere afstemming van het laden op de productie van zonnepanelen. Nu heb ik vaak dat de zonnepanelen een paar 100W aan het terugleveren zijn en dan zit je met een dilemma : laat je die electriciteit ‘verloren’ gaan (terugleververgoeding is peanuts en ik heb momenteel geen batterij) of begin je toch maar te laden en moet je pakweg 4kWh van het electricteitsnet afnemen. Als de minimum laadsnelheid daalt naar 1,4kWh dan is die keuze al iets eenvoudiger.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de handleiding van de Powerdale Nexxtender nog eens even bekeken. Bij Grid Connection Type 'Three phase : 3 X 400V + N) staat het volgende :
"Cabling instructions : Always place the three CT, even if the charging station is cabled in single or bi-phase."

Daaruit concludeer ik dat de laadpaal toch rekening houdt met alle fases zelfs indien de laadpaal maar 1 fase aangesloten is.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 140 keer
Te Koop forum

charlez schreef: 5 maanden geleden Capaciteitstarief met terugdraaiende teller is 2,5kW
Ja, maar er komt ook prosumententarief bij, gebaseerd op het vermogen v/d omvormer van je zonnepanelen.
Dit was toch zo bij afrekening in 2024 toen ik nog een terugdraaiende teller had.
Laatst gewijzigd door MarkDM 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Ik zat met dezelfde situatie. Ik heb in de laadpaal de L2 en L3 die via de laadkabel naar de auto vertrekken losgekoppeld. Alles voor de laadpaal is identiek gebleven.

De laadpaal gaat dat gewoon herkennen als een enkelfasige laadkabel ...

Natuurlijk mits je laadpaal toelaat om deze loskoppeling gemakkelijk te doen (hetgeen bij mij het geval was).
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 36 keer

LoadBalancing en Vermogensberperking zijn 2 verschillende dingen. Ze hebben invloed op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. LoadBalancing doe je op stroomsterkte, typisch hetzelfde getal voor de 3 de fasen. Vermogensbeperking gaat over het geheel, in principe in getal dat vrijelijk verdeeld wordt over de fasen.

EVCC kan dit netjes scheiden. Geen idee hoe goed powerdale dit kan scheiden. Puur voor loadbalancing zou ik maar over 1 fase meten.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

40A ipv de standaard 25A op 400v => dat vind ik wel grappig. Reden:
-bij intitiële aanleg is dat prijsverschil (vandaag) +- 640€
-verzwaren van 25A naar 40A is zelfs +- 970€
=> maar nu val je over pakweg max 3 kwu captar verschil. Dat kan je +5 jaar betalen daarmee & moet je op niets letten/inregelen/automatiseren/....
=> allicht kocht je dus een bestaand huis met deze installatie ;-)

Captar blijft voor mij geen goede reden om 3f=>1f te gaan met de laadpaal - tenzei je echt totaal nooit eens snel moet kunnen laden. Ook: je zonproductie van die 11,6 installatie is zo goed als nooit >7,5kw door de o-w opstelling? Zoniet verlies je daar mogelijk ook wat richting injectie net simpelweg omdat je het met 1f niet naar de auto kan sturen.
Dat je op 1f veel sneller auto laden op zonnestroom kan activeren is een veel betere reden om mogelijk toch naar 1f te gaan.

Maargoed. In het geval:
-van blijkbaar 40A
-van blijkbaar laadpaal die 3f meting / 1f aansluiting aanvaard
=> kan je kijken of je aan de paal zelf L2/L3 kan ontkoppelen en afdoppen*

*LET OP:
-ik vermoed dat je theoretisch nog altijd een herkeuring nodig hebt - maar gezien de interventie niet in de groepenkast is gaat uiteraard niemand dat doen.... Tegelijk lijkt het me net veiliger om de L2/L3 van de laadpaal in de kast af te doppen maar dat ligt aan mij dan zeker?
-tenzei ik me vergis kan je 400v op je paal/auto plaatsen als je iets misdoet met je nulgeleider!

punt1 opnieuw dan => kijk simpelweg na op welke fase grootverbruikers zitten. In volgorde van belangrijkheid +-: sauna/inductievuur/bubbelbad/stoomoven/oven/wasmachine/vaatwas/droogkast. Veel kans dat er 1 fase is die niets/weinig daarvan bedient & die je dus gebruikt voor de laadpaal dan. Zelfs 7,4kw langdurig opladen zou dan in praktijk (zo goed als) nooit een probleem mogen zijn lijkt me*

*En moest die 1e groep toch te regelmatig eruit vliegen => max laadsnelheid aanpassen of terug naar 3f gaan...
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

@iedereen : bedankt voor jullie input !

@Lirec : ik heb de woning inderdaad zo gekocht. Ik heb vernomen dat voor mijn tijd in het bijgebouw een wietplantage was. Ik vermoed dus dat ze toen die verzwaring hebben aangevraagd om dan te kunnen aftappen ?

Ik heb geen idee wat mijn piekproductie is. De 10kW omvormer is pas eind vorig jaar geïnstalleerd. Initieel stak er een 5kW omvormer maar die is tot 2 keer toe kapot gegaan (waarschijnlijk toch teveel panelen op een te kleine omvormer). In de zomer was er serieus clipping met die 5kW omvormer.

Qua grootverbruikers ... we koken op gas en hebben geen sauna of bubbelbad of zo. Grootste verbruikers zullen dus de oven, het wasmachine en afwasmachine zijn. Ik ga op de P1 meter eens in het oog houden welke fase het zwaarst belast worden wanneer er een aantal van die toestellen draaien. Op dit moment (wasmachine & droogkast draaien, auto is 3 fase aan 2,8kWh aan het laden), leveren we terug op fase 1 en verbruiken we op fase 2 (rond de 770W) en op fase 3 (bijna 1400W). Fase 1 lijkt op dit moment dus de beste kandidaat. Misschien dat ik in home assistant een automation kan creëren die het vermogen van de laadpaal verlaagt indien het verbruik op de desbetreffende fase te hoog wordt ? Lijkt me een goed idee ...

Ik ga de aanpassing sowieso door een elektrieker laten doen. Veel werk zal hij niet hebben, maar better be safe than sorry.

mvg,

Uzzi
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

suc6

Ps: in theorie, als de kastlayout het toelaat, kan de elektrieker resterende belasting op fase 1 verschuiven naar 2 of 3 door wat automaten te verplaatsen. Maar dan heb je een nieuw eendraadschema nodig en...zeker en vast een herkeuring ;-). Maar gezien er geen echt zware verbruikers aanwezig zijn (sauna, inductievuur, bubbelbad,...) is dat niet nodig. Normaal vliegt de zekering pas af als je langdurig de 8,8-9,4kw overschreid ofwel een sterke overschreiding hebt bvb >11kw. Dat zie ik hier niet gebeuren.

Nog 1 aandachtspunt misschien: de kabel van je groepenkast naar de laadpaal. 1 draad daarvan is dik genoeg om 7,4kw langdurig aan te kunnen, gegeven de lengte van de kabel? Ik heb het niet verder uitgeplozen of dat ooit een probleem zou kunnen zijn. https://www.essent.nl/kennisbank/elektr ... r-laadpaal is een startpunt...
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

De laadpaal is volledig voorzien voor 22kWh laden ... 3 fase 32A afgezekerd. Kabel van zekeringskast naar laadpaal is 5×6mm²
Kabellengte is circa 12m. Als de kabel 3 fase 22kWh aankan, dan vermoed ik dat 1 fase 7,4kWh ook wel zal lukken.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

12m 6mm2 zal inderdaad geen probleem vormen voor 7,4kw :-)

Maar het was een mogelijk puntje....
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”