"Werken in je buurt" in de nacht

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jap
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 15 keer

Beste allen,

Ik merkte eerder deze week dat er in de Telenet app aangegeven staat dat er "Werken in [mijn] buurt" gepland staan op zowel 23 februari als 2 maart (aan het vaste netwerk, dus niet mobiel, regio Kapelle-op-den-Bos), met mogelijke onderbrekingen telkens tussen 01:00u en 06:00u. Deze nacht inderdaad een tweetal onderbrekingen gehad tussen 1u en 2u, van telkens een tiental minuten. Ik ben nieuwsgierig: weet iemand van jullie wat voor "werken" Telenet mogelijks uitvoert in het midden van de nacht wanneer er zo'n bericht in de app staat? Het valt me vooral op dat het 2 weken na elkaar gepland staat, telkens 's nachts en telkens in de nacht van zondag op maandag.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

interessant om te zien dat er nog mensen uit kapelle-op-den-bos zijn hier. :-D

ik merk dezelfde werken regelmatig op in onze buurt. alsook regelmatig wel eens storingen.

ik zag op de kaart van het bipt ook dat er sinds Q1 2026 werken gepland zijn voor uitrol wyre: https://www.bipt-data.be/nl/projects/at ... .606755829

Misschien heeft het daar iets mee te maken? Al werd er voor wyre nog geen aankondiging gedaan van werken tot op vandaag.
Jap
Plus Member
Plus Member

Ik denk dat die kaart enkel toont waar de operatoren plannen om fiber uit te rollen, en ze wordt elk kwartaal up to date gebracht (vandaar de "2026Q01", zijnde laatst aangepast in Q1 2026). Ze toont m.i. dus (jammer genoeg) niet wannéér er fiber uitgerold zou worden, maar enkel waar. Dat gezegd zijnde heb ik de laatste weken Wyre wel in de weer gezien in de Neromstraat, en dat leken me fiberwerken te zijn. Het zou me wel verbazen als ze deze nacht in mijn directe omgeving bezig waren met fiber...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Proximus doet dat ook 's nachts. Laswerken 's nachts om zo weinig downtime te hebben voor een groter gebied dacht ik.

@Jap ...Het zou me wel verbazen als ze deze nacht in mijn directe omgeving bezig waren met fiber....

Die servicebusjes van Fluvius krijgen 's nachts/weekend ook geplande opdrachten, niet enkel storingen oplossen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

Op vraag van grote klanten (mijn werkgever oa) gebeurt dit ook snachts. Het kunnen ook werken binnen in een gebouw zijn die impact hebben, het moet daarom niet buiten zijn.
Er zijn meerdere redenen te bedenken om dit 'buiten kantooruren' te doen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2034 keer
Recent bedankt: 12 keer

Hoogstwaarschijnlijk gaat dit om een "nachtelijke overname".

Dit wil zeggen dat men een glasvezeltraject in het (backbone)-netwerk wijzigt. Een bestaande verbinding wordt uit dienst gesteld en "overgenomen" door een nieuwe verbinding.

Dit kan gepaard gaan met een upgrade. Bijvoorbeeld een oude 10 Gbps-verbinding via een oud tracé die wordt overgezet op een gloednieuwe 100 Gbps-verbinding die recent opgeleverd is.
Jap
Plus Member
Plus Member

Bedankt, allemaal - interessant! @raf1 , is er een manier voor mij om via één of andere data-uitlezing in mijn modem te zien of er een upgrade plaatsgevonden heeft?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Niet echt. Je latency (ping) kan verbeterd zijn of je snelheid kan stabieler zijn. Maar als je woning aangesloten is via coaxkabel dan is dat de flessenhals en bepaalt de coaxkabel je latency en snelheid en dan verandert er voor jou niets.

Als je een traceroute hebt van voor de "nachtelijke overname" en één van erna kan je eventueel vergelijken of je route gewijzigd is.
Maar meestal gaat het louter om een fysieke wijziging van het glasvezeltracé, dus blijven de hops en de logische route identiek.

Tenzij er een nieuwe point-of-presence (PoP) in gebruik zou genomen zijn in het kader van de FTTH-uitrol. Je kan altijd eens gaan kijken in de Azalealaan in Kapelle-op-den-Bos.
Jap
Plus Member
Plus Member

Bedankt, @raf1. Ik zit inderdaad op coax. Latency is altijd al goed geweest, maar ik zal voor de lol eens testen of er iets veranderd lijkt te zijn (misschien best na 2 maart, wanneer er nog werken gepland staan). Een nieuwe PoP is wel een mogelijkheid, al zit ik misschien iets te ver verwijderd van de Azalealaan (concreet regio Nieuwenrode, wat toch al een eindje is van centrum Kapelle-op-den-Bos). Ik zal dit weekend eens langsrijden...
Cecemel
Plus Member
Plus Member

hou me maar op de hoogte jap!
ben zelf super geïnteresseerd in de fiberuitrol, zeker in kapelle-op-den-bos! maar ik heb maar beperkte technische skills hieromtrent. wel een goede basiskennis mee :)
ik woon in de overzetstraat, regio stk dus.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

In Kapelle-op-den-Bos is FTTH beschikbaar via Fiberklaar. Dus ik snap niet waarom je dan nog coaxkabel hebt.

Voor Nieuwenrode zijn er voorlopig geen FTTH-plannen bekend.
Jap
Plus Member
Plus Member

@raf1 Nieuwenrode is een deelgemeente van Kapelle-op-den-Bos, maar in tegenstelling tot centrum Kapelle is er in Nieuwenrode inderdaad nog geen fiber beschikbaar. Anders zou ik effectief al lang overgestapt zijn! Wat betreft de FTTH-plannen in Nieuwenrode: ik heb vandaag ontdekt dat de BIPT-kaart voor het eerst aanduidt dat fiber in Nieuwenrode gepland zou zijn (aan te leggen door Wyre). Tot zeer recent was Nieuwenrode een opvallende witte vlek op die kaart (tussen allemaal gebieden waarvoor wél fiber gepland was). Voorzichtig goed nieuws dus...

@Cecemel Is er in de Overzetstraat nog geen fiber van Fiberklaar beschikbaar?
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Er is hier inderdaad een fiberklaar aansluiting. Maar ik wil graag blijven met mijn pakket waar ik zit gezien extra voordelen en tevreden. Dus ik zit nog steeds tevreden op de coax van telenet. Maar de backup fiber van fiberklaar ligt al binnen.. ik wil alleen liefst op wyre blijven bij telenet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Merkentrouw begrijp ik niet, maar 'You do you'.

De glasvezelkaart van het BIPT is inderdaad vandaag geüpdatet, dat had ik nog niet gezien.
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Ja. Ik zag die update ook raf. En wyre staat precies overal gepland.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik vermoed dat de data die Wyre aan het BIPT bezorgt zwaar overdreven is. Wyre kleurt zelfs oppervlakte in waar geen woningen staan.
Eerst FTTH zien, dan geloven.
Jap
Plus Member
Plus Member

Dat Wyre wat overdrijft, zou wel kunnen. In ieder geval lijkt de kans me zéér klein dat in Kapelle-op-den-Bos twee netwerken gelegd zullen worden. Dus waar nu al Fiberklaar light, zoals bij Cecemel, kan ik me niet voorstellen dat er ook nog Wyre fiber komt. Allicht zal Telenet daar zijn diensten aanbieden op de Fiberklaar-fiber in het kader van de nieuwe samenwerkingsafspraken.

Met de merkentrouw ben ik ook niet helemaal mee. Telenet is ongelooflijk duur en de klantendienst is in mijn ervaring verschrikkelijk. Als er bij mij nu fiber lag, was ik al lang weg naar bijvoorbeeld Mobile Vikings.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Kaart van BIPT klopt hier totaal niet
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Bij mij klopt het ook niet meer, volgens die kaart is er hier geen glasvezel terwijl ik het gebruik :P
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Jap
Plus Member
Plus Member

Er is inderdaad wel duidelijk iets misgelopen met de laatste versie van de kaart. Heel wat plekken waar fiber beschikbaar is, staan nu gewoon wit aangeduid alsof er niets is. Dat heeft die kaart wel vaker voor als ik het me goed herinner. Misschien omdat bepaalde providers te laat hun informatie doorgeven? In ieder geval werd dat de vorige keren wel redelijk snel opgelost, denk ik.
Cecemel
Plus Member
Plus Member

@Jap interessant voor jou om te weten: gisteren werd een opstalrecht voor wyre in het kader van het plaatsen van een HUB voor hun glasvezelnetwerk goedgekeurd door de gemeenteraad.
Jap
Plus Member
Plus Member

@Cecemel Bedankt voor de update! Ik had er denk ik al iets van gezien, maar ging het niet om een HUB meer in het dorp van KodB zelf? Ik betwijfel dat die tot aan Nieuwenrode zal reiken... (als ik het goed heb, staan er al zo'n 2 van Proximus in KodB, die reiken ook niet tot hier).
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Ja. De hub komt in de azalealaan. Geen idee voor hoeveel adressen en hoe ver dit zal reiken.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”