Vraag ivm EnergyVision "Goedkope stroom 1.800 kWh vast" tarief

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Dag iedereen,

Ik zit momenteel bij Energie.be voor zowel gas als elektriciteit, en mijn contract loopt af 1 mei 2026. Hun voorstel voor daarna vind ik minder goed, en ik ben aan het kijken voor te veranderen van provider.

Vtest zegt dat EnergyVision en hun "Goedkope stroom 1.800 kWh vast" heel voordelig is, natuurlijk door de welkomstkorting dat ze geven, denk ik. Het is bijna "te goed" om te geloven.

Dit is wat er over gezegd wordt:
De welkomstkorting wordt toegekend op de vaste vergoeding en dat voor jouw eerste inschrijvingsjaar met dit product, de korting wordt toegekend na één ononderbroken jaar verbruik.
Mijn vraag: Kan iemand mij uitleggen wat ze juist bedoelen met "wordt toegekend op de vaste vergoeding"? De vaste vergoeding is €50, maar hun welkomstkorting is €-300?

Ik begrijp dat je wel een jaar klant moet blijven voor dat het toegekend wordt, maar ik begrijp gewoon niet goed wat ze bedoelen met dat het "toegekend wordt op de vaste vergoeding".

Alvast bedankt voor enige uitleg!
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 394 keer

is het niet zo dat ze vooral zonnepanelen leggen bij de mensen. En normaal gezien als je dan stroom op het net steekt betaal je daarvoor een vaste vergoeding ; en slaat het daar niet op ?
Volgens mij kan iedereen klant komen maar is vooral gericht naar mensen toe waar ze nog zonnepanelen kunnen leggen.
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
Acer Connect X6E 5G router : Free Max argeles sur mer
ZTE MU5001 5G proximus 400GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Ahja, misschien dat ze inderdaad de vaste vergoeding van injectie bedoelen.

Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit, als ik maar die €-300 korting (op elektriciteit) krijg. Bij gas is het €-50 (wat overeenkomt met de vaste vergoeding voor gas bij hen).

Ik heb aangeduid dat ik geen zonnepanelen heb, en het toont nog altijd €-300 welkomstkorting.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 203 keer
Provider

Had @karine ook nket iets voor dat ze 1.5j klant moest zijn tot toekenning ‘korting’.
Simpel uitgelegd.
1/5/2026 - 1/5/2027 energiecontract.
Meteropname: 10/2027 > dan pas berekening vn jouw ‘korting’. Dus je kan half uur lang aan duur tarief hangen.
Mochtk het mis hebben, corrigeer me.

Ik doe v-test en filter de “kortingen” weg.
Wat telt bij mij is de laagste prijs per kWh.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Oef, dat is natuurlijk echt minder als dat waar is. Mijn meteropname is in maart.

Ik filter kortingen ook normaal weg, maar wou eens kijken wat het tegenwoordig allemaal inhoudt. Als mijn contract van mei 2026 tot mei 2027 zou lopen, en dan nog eens tot maart 2028 zou moeten wachten voor mijn korting... nee, dat doe ik niet.

Edit:

https://support.energyvision.be/nl/supp ... stkorting-

"De korting wordt pas toegekend na één ononderbroken jaar verbruik en wordt toegepast op de afrekeningsfactuur."

Lijkt inderdaad te kloppen TheCeet, maar ik vraag mij af, als je dan EnergyVision verlaat na één ononderbroken jaar, pakt na 13 maand, wordt het dan ook niet toegekend op jou slotfactuur?

Ik ga het zowiezo niet riskeren denk ik.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Krijgt ge niet sowieso een eindafrekening als ge vertrekt? Want zo interpreteer ik dat toch. En ik zie ook nergens staan dat ze enkel op de vaste kosten geldig is.
e/ We kennen je een eenmalige welkomstkorting toe als je een nieuw contract aangaat. Dit geldt enkel
tijdens je eerste inschrijvingsjaar voor deze productversie. De korting wordt zowel verkregen bij het afsluiten van het contract door
een nieuwe klant als door een bestaande klant. De korting wordt pas toegekend na één ononderbroken jaar verbruik en wordt
toegepast op de afrekeningsfactuur.

Deze eenmalige korting is niet cumuleerbaar met andere promoties of kortingen.
Dus in uw geval, jaarlijkse meteropname in maart?, hebt ge 2 mogelijkheden als ge klant wordt op 1 mei.

1) ge blijft klant en krijgt de korting pas in maart 2028 na de normale jaarlijkse afrekening.

2) ge beëindigt het contract op 2 mei 2027, krijgt dan een eindafrekening van maart 2027 tot en met 1 mei 2027. Op deze afrekeningsfactuur wordt de korting toegepast.

Zelf heb ik de switch aangevraagd voor maart, mijn jaarlijkse meteropname gebeurt in mei. In het slechtste geval moet ik dus een jaar en 3 maanden klant blijven.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 41 keer

Ik moet inderdaad wachten tot de meteropname voor ik de korting bij Energy vision krijg maar het maakt niet uit want ze blijven de goedkoopste voor mij.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Als ik de korting er niet bij reken, is EnergyVision in mijn geval een stuk duurder.

Ik ga het waarschijnlijk gewoon niet riskeren. Ik ben al ooit eens klant bij hen geweest (voor een groepsaankoop) en toen ik wegging, had ik een (klein) creditnota dat ze mij nooit hebben uitbetaald (na meerdere mails te hebben verstuurd er over). Doet mij alleszins geen vertrouwen krijgen dat als ik dan een eindafrekening zou hebben dat in mijn voordeel is, door de welkomstkorting dan, dat ik die ooit zou uitbetaald krijgen.

Bedankt iedereen voor de info!

Toegevoegd na 9 minuten 3 seconden:
Fallschirmjaeger schreef: 5 maanden geleden En ik zie ook nergens staan dat ze enkel op de vaste kosten geldig is.
In de link in mijn post boven jou post staat er:
Wanneer je een nieuw contract aangaat, wordt er een eenmalige welkomstkorting toegekend op de vaste vergoeding en dat voor jouw eerste inschrijvingsjaar met dit product. De korting wordt pas toegekend na één ononderbroken jaar verbruik en wordt toegepast op de afrekeningsfactuur.
https://support.energyvision.be/nl/supp ... stkorting-
THeoMj
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

nerph schreef: 5 maanden geleden Dag iedereen,

Ik zit momenteel bij Energie.be voor zowel gas als elektriciteit, en mijn contract loopt af 1 mei 2026. Hun voorstel voor daarna vind ik minder goed, en ik ben aan het kijken voor te veranderen van provider.

Vtest zegt dat EnergyVision en hun "Goedkope stroom 1.800 kWh vast" heel voordelig is, natuurlijk door de welkomstkorting dat ze geven, denk ik. Het is bijna "te goed" om te geloven.

Die 1800 kWh was vroeger de eerste 1800 kWh die werd verbruikt.
Nu wordt die 1800 kWh verdeeld over 12 maanden.
Is zonder boe of ba door hun plotseling aangepast.
Dus nu 150 kWh per maand.
Hier ook gelezen in verband met jaarafrekening (the ceet)
Met maand afrekeningen is dit er niet.
En kostprijs door verbruik geeft u echt een idee van werkelijke kost.
Men geeft u een kruimel en daarna hopen ze aan u te verdienen.
In verleden daar ook klant tot ze aanpassing deden.
En na opzeg boden ze zelfs 100 € aan gratis op bankrekening.
Het probleem is niet de kostprijs energie, maar al de rest aan taksen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Heb vorige week ook ingetekend op energyvision, dit was de goedkoopste volgens de vreg (inc korting) dus als ze me die korting na een jaar niet geven ga ik naar de ombudsdienst. :cop:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vreg kan dat onmogelijk berekenen.

Het hangt af op je effectief 150 kWh per maand gebruikt, ook in de zomermaanden. Wie zonnepanelen en een batterij heeft, komt niet aan de 150kWh van april tot september.

En de ombudsman gaat doodleuk zeggen dat de korting pas bij de afrekening komt.
Hopelijk beschouwd men het aangaan van een contract bij een andere leverancier ook als “afrekeningsfactuur”

Voor 5 euro jaarlijks “meer” ben ik naar luminus comfyflex overgestapt.
Ik vertrouw de kleine lettertjes van energyvision voor geen haar.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef: 5 maanden geleden Heb vorige week ook ingetekend op energyvision, dit was de goedkoopste volgens de vreg (inc korting) dus als ze me die korting na een jaar niet geven ga ik naar de ombudsdienst. :cop:
Ombudsdienst 😂
Heb je hun kleine lettertjes wel gelezen?
Ze staan recht in hun schoenen. Ik heb het geluk dat ik in januari ben klant geworden en mijn meteropname in maart is en ik dan de premie krijg. Ben je klant geworden in april en de meteropname is in december zal je nog 8 maanden klant moeten blijven.
Maar zoals ik al schreef zitten ze van prijs heel goed. Het is enkel voor diegenen die jaarlijks overstappen om telkens de premie op te rapen nadelig.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik heb uiteindelijk gekozen voor variabel contract bij Ecofix, en was vergeten dat ik voor een groepsaankoop had ingeschreven.

Mega heeft de veiling gewonnen voor zowel vast & variabel voor de groepsaankoop, en beide komen een beetje goedkoper uit dan wat ik gekozen had bij Ecofix (vast contract is €40/jaar goedkoper, variabel geschat €60/jaar goedkoper).

Ik ga de extra moeite niet doen om nog eens te veranderen voor €40-60. Voor degene die geïnteresseerd zijn in de groepsaankoop: https://www.samenoverstappen.be/
karine
Elite Poster
Elite Poster

Wat denken jullie van Energy Vision Goedkope Stroom met vaste injectieprijs 3 jaar.
Vast injectietarief voor drie jaar: 4 cent per kWh
100% groene & lokale Belgische stroom
Contract: Vast-variabel
Vast tarief voor 1.000 kWh (9,54 cent/kWh (incl. btw))
Je overige verbruik is variabel(12 cent/kWh)

Ouders zitten al jaren bij Ecopower(+-12cent/kWh) en hebben zonnepanelen 5700WP.
Verbruik +- 2500kWh, injectie +- 3000kWh
In dit geval lijkt me dit toch een aardig voorstel of mis ik iets?

P.S : Energy Vision blijft met hun 10cent/kWh toch bij de goedkoopste lijkt mij zowel voor het contract injectie 3 jaar of het andere Goedkope stroom 1.800 kWh vast" tarief contract.
Laatst gewijzigd door karine 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Provider

Persoonlijk ben ik niet omvergeblazen van de tarieven.

Voorbeeld Energyknights, fiche van deze maand 3/2026
Afname: BelpexRLP * 1,03 + 7 komt op 9,76 cent/kWh
Injectie: BelpexSPP * 0,94 - 10 komt op 3,71 cent/kWh
Akkoord dat dit variabel contract is, dus in toekomst geen zekerheid van de tarieven.

Je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
karine
Elite Poster
Elite Poster

Je gaat er vanuit dat die testen redelijk betrouwbaar zijn en dan kom ik telkens bij Energy Vision uit.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 1 keer

karine schreef: 4 maanden geleden Vast tarief voor 1.000 kWh (9,54 cent/kWh (incl. btw))
Je overige verbruik is variabel(12 cent/kWh)

P.S : Energy Vision blijft met hun 10cent/kWh toch bij de goedkoopste lijkt mij zowel voor het contract injectie 3 jaar of het andere Goedkope stroom 1.800 kWh vast" tarief contract.
Opletten, het is geen 1800 of 1000 kwh vast per jaar.
In de zomer verbruik je niet genoeg.
karine
Elite Poster
Elite Poster

We gaan voor Energyknights, in ieder geval stuk goedkoper dan Ecopower.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 4 maanden geleden Opletten, het is geen 1800 of 1000 kwh vast per jaar.
In de zomer verbruik je niet genoeg.
Het is allemaal niet heel duidelijk op de site. Dan maar via chat met iemand gesproken. Daar zei men:

Bij het tarief Goedkope Stroom 1800 kWh vast wordt de 1800 kWh niet in één keer toegekend, maar gespreid over het volledige jaar. Concreet betekent dit dat het voordeel maandelijks pro rata wordt toegepast (150 kWh per maand), en dus niet uitsluitend geldt voor de eerste 1800 kWh van je verbruik.

Verbruik boven deze maandelijkse hoeveelheid wordt aangerekend aan het variabele tarief, dat afhankelijk is van de marktprijzen.

Aan het einde van het jaar maken we een afrekening. Daarbij controleren we of je effectief 1800 kWh aan het vaste tarief hebt verbruikt. Stel bijvoorbeeld dat je in totaal 1500 kWh aan het vaste tarief en 600 kWh aan het variabele tarief hebt verbruikt, dan passen we een correctie toe. Via deze terugbetaling (voordeelzekerheid) zorgen we ervoor dat je alsnog het voordeel krijgt van 1800 kWh aan het vaste tarief. In dit voorbeeld betekent dit dat uiteindelijk slechts 300 kWh aan het variabele tarief wordt aangerekend.

De prijs van het vaste gedeelte is 10.60 eurocent per kwh en deze zal de komende 10 jaar niet wijzigen. Dit kunnen we jou garanderen gezien we onze stroom zelf opwekken (zonenpanelen, windmolens, waterkracht) waardoor we dus niet afhangen van de markt! :-)

En dan ook nog gevraagd hoe die €200 welkomstkorting wordt verrekend bij maandelijkse afrekening:

Het wordt gewoon afgetrokken van het gehele totaal

Dus als de korting meer is als het te betalen bedrag krijg je inderdaad een creditnota en terugbetaling

Ik heb net de switch gemaakt, start vanaf begin mei. Ik zal het binnen 13 maanden laten weten. 8)
karine
Elite Poster
Elite Poster

Twee weken geleden afrekening van EnergyVision ontvangen.
Ik had dus een maandelijks voorschot van €105 voor elek+gas wat ik al abnormaal laag vond maar zij hebben het zo voorgesteld.
Die mooie welkomspremie waar ik op zat te wachten en daarvoor 1 jaar klant moest blijven was al een tegenvaller, namelijk €99. Ik heb de vraag gesteld hoe dit komt maar nog geen reactie ontvangen.
Dan de afrekening. Gas bij te betalen €233, elektriciteit bij te betalen €478.
Dit brengt mijn maandrekening dus op €164 i.p.v. €105.

Ik ben nu aan het kijken om over te stappen en kom bij Octa+ terecht.
Wat me wel opvalt bij meerdere leveranciers is : Aanrekening vaste vergoeding : Voor eerste 6 maanden van het contract volledig te betalen, vanaf de 7de contractmaand per dag dat je klant bent.
Ik veronderstel dat het de bedoeling is dat je dus sowieso 6 maanden klant blijft bij hen of zie ik dat verkeerd ?
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Het wilt gewoon zeggen dat als je voor 6 maanden van leverancier wissel, je 6 maanden vaste vergoeding moet betalen.

Een voorbeeld: Ik zit bij Ecofix (Flexy Online) en de jaarlijkse vaste vergoeding is €10 voor elektriciteit en €10 voor gas, dus €20 op jaarbasis. Als ik zou overschakelen (voor zowel elektriciteit als gas) voor 6 maanden klant te zijn, zou ik voor elektriciteit €5 vaste vergoeding moeten betalen, zelfde bij gas, dus in totaal €10.

In verband met EnergyVision: Welke bedrag gaven ze aan als welkompromie toen jij klant werd bij hen @karine?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Welkomskorting was toen €175.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

ik ben benieuwd naar hun uitleg waarom je dan €99 korting kreeg.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben ook benieuwd
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misschien werd die al verrekend op een tussentijdse afrekeningsfactuur?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Probleem gevonden, en het ging over €205 korting.
Ze waren de "welkomskorting" van het gas vergeten.

Bedankt voor jouw bericht.
Door de huidige drukte liet ons antwoord even op zich wachten, onze excuses hiervoor!
Jouw welkomstkorting voor elektriciteit is €105, voor gas is dit €100.
We kijken dit inderdaad voor jou na en passen de correctie toe op jouw afrekeningen!

Voorschotfacturen hebben ze nog geen kaas van gegeten lijkt me. Ik kom van €105/maand.
Gelieve het bedrag van € 117,70 te betalen voor 26/05/2026.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Hun facturatie systeem begint mij wel tegen te steken. Ik betaal mijn facturen altijd op het moment dat ik ze ontvang, maar in hun klantenportaal blijft deze blijkbaar als "onbetaald" gemarkeerd tot de volgende factuur uitkomt. Dan pas verspringt het naar betaald.

Op den duur twijfel ik nog aan mijzelf of ik ze wel effectief betaald heb. Hopelijk verbetert dat in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik had onlangs ook een vervelend ervaring met EnergyVision.

In februari gaf ik aan van leverancier te veranderen (van Energie.be naar Ecofix GP), voor zowel elektriciteit als gas, op 1 mei. Dit was dus voor het Midden-Oosten probleem begon.

Einde maart, na dat de prijzen aan het stijgen waren door Iran conflict, besloot ik om mijn elektriciteit nogmaals over te zetten, maar deze keer naar EnergyVision en hun 1800 kWh vast formule. Ik had ze gecontacteerd om te vragen of ik de wissel al mocht doorgeven met bedoeling dat het overgezet zou worden 1 juni (dus ik zou een maand bij Ecofix GP zitten). Dit was volgens hen geen probleem om al door te geven einde maart.

Ik heb mijn data ingevuld op hun website en doorgegeven, maar voor één of andere reden ging het verwerken van mijn aanvraag niet automatisch. Ze moesten het dus manueel doen.

Na een tweetal weken, midden in april, kreeg ik een mail dat mijn aanvraag verwerkt was, met wisseldatum 1 mei. Ja lap...

Ik heb hen gebeld om dit te melden, ze beloofden het te veranderen, maar door dit fout was het wissel naar Ecofix GP van Energie.be dus niet gebeurd voor elektriciteit.

Ik heb dus naar Energie.be en Ecofix GP moeten mailen en bellen om dit opgelost te krijgen, en uiteindelijk heb ik ook EnergyVision laten weten dat ik mijn contract wou herroepen, door de fout dat ze maakten en alle gevolgen daarvan.

Het is nu allemaal opgelost, en uiteindelijk vallen de prijzen bij Ecofix GP deze maand wel mee. Soms denk ik dat ik het te ingewikkeld maak voor mijn eigen... :-D
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

@karine Is het dan uiteindelijk goedgekomen met jou korting en afrekening?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Hun reactie op 12 mei was dus :
Jouw welkomstkorting voor elektriciteit is €105, voor gas is dit €100.
We kijken dit inderdaad voor jou na en passen de correctie toe op jouw afrekeningen!

Ik heb vandaag het voorschotfactuur van juni ontvangen maar heb nog geen correctie gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”