VDSL/fiber bij Fastic (was Prijsstijging met 4 euro)

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 224 keer

Ik heb geen cent betaald van die prijsverhoging. De dag voordat deze zou ingaan is mijn lijn overgezet geweest naar FASTfiber, wat zeer vlot gegaan is en met exact dezelfde specificaties als bij Edpnet. Sindsdien betaal ik € 1 minder dan voorheen (€ 34,95) in plaats van € 4 meer (€ 39,95). De vaste telefonie tarieven zijn ook goedkoper. Ondanks hun naam bieden zij trouwens ook VDSL aan als Fiber nog niet beschikbaar zou zijn.
Laatst gewijzigd door nickz 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Raar, had mail gestuurd naar FASTfiber. Ze doen niet meer aan nieuwe VDSL klanten aan te sluiten. Fastic is niet echt een perfecte optie. Op zich is edpnet geen ramp voor de prijs. Er zijn duurdere providers en tenminste heb ik support die weet wat ze doen heb je niet bij de duopolisten. Betaal liever beetje meer voor een deftig bedrijf dan 34 euro voor een bedrijf waar je met problemen amper support kunt bereiken.
Maar blijft mijn mening eh… :-D

(die 34 euro ging over Hey!)
:beerchug:

Internet: edpnet
86 Down / 27 Up
Mobiel: hey! & BASE
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 325 keer
Provider

nickz schreef: 5 maanden geleden Ondanks hun naam bieden zij trouwens ook VDSL aan als Fiber nog niet beschikbaar zou zijn.
Helaas niet helemaal correct. Zij bieden VDSL aan als men nog niet begonnen is met de aanleg van fiber. Is men wel al begonnen dan lukt het niet meer, ookal kan je nog 5jaar lang geen fiber nemen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1058 keer
Bedankt: 3912 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

neils1108 schreef: 5 maanden geleden Raar, had mail gestuurd naar FASTfiber. Ze doen niet meer aan nieuwe VDSL klanten aan te sluiten
Inderdaad geen nieuwe aansluitingen ...
Maar als je een werkende VDSL2 lijn hebt, kan je wel overstappen...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 325 keer
Provider

Niet correct Philippe.
Ik heb een werkende VDSL2 lijn (eerst EDPnet VDSL XS, nu Fastic Copper Mule). Als ik de beschikbaarheidstest doe bij fastfiber staat VDSL100 niet in het lijstje, enkel fiberproducten en een kadertje met 'binnenkort zijn deze producten beschikbaar'. Toen ik navraag deed bij fastfiber was het antwoord dat men geen VDSL abonnementen verkocht in gebieden waar fiber word uitgerold. Maakt niet uit of je het effectief kan nemen of je nog jaren in het duister tast over een datum wanneer het beschikbaar is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik had recent mail gestuurd naar Fastfiber:
Beste,

We activeren geen VDSL meer. VDSL is enkel nog voor onze bestaande VDSL klanten.
Blijft spijtig want zoals MaT zegt je weet niet hoelang je moet wachten tot je fiber krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten 41 seconden:
Zouden een keer hun site moeten updaten.

86 Down / 27 Up
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 3 keer

ozfunghi schreef: 5 maanden geleden Ik heb de mail met dit ticket pas vandaag gekregen. Ik lees nu in dit topic berichten die me doen denken dat EDPnet NIET in handen is van Proximus? Ik dacht dat 2 jaar geleden EDPnet in vereffening ging gaan en dat ze werden overgenomen door Proximus? Is dat dan anders uitgedraaid?
Dat is initieel wel zo gegaan, maar Proximus heeft EDPnet daarna (gedwongen? Iets met monopolie/concurrentie?) doorverkocht aan Citymesh, ergens eind 2023.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

neils1108 schreef: 5 maanden geleden Ik had recent mail gestuurd naar Fastfiber:
Beste,

We activeren geen VDSL meer. VDSL is enkel nog voor onze bestaande VDSL klanten.
Blijft spijtig want zoals MaT zegt je weet niet hoelang je moet wachten tot je fiber krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten 41 seconden:
Zouden een keer hun site moeten updaten.
Ik heb hetzelfde antwoord gekregen.
Men wilde mijn lijn niet overnemen omdat er fiber "gepland was".

Ja, Fiberklaar heeft ook met veel tralala aangekondigd dat ze naar hier zouden komen.
We zijn 3 jaar stilte verder en de laatste 2 jaar ook nergens nog werkzaamheden van hun te bespeuren.
Daar sta je dan.
ISP: Scarlet Loco (100/20Mbps (down/up), 100/35sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 (modem) + Opnsense (router)
Wifi: TP-Link Omada
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Logic3S schreef: 5 maanden geleden Ik heb hetzelfde antwoord gekregen.
Men wilde mijn lijn niet overnemen omdat er fiber "gepland was".
Bij mij is er zelfs nog geen fiber gepland. Ik wou gewoon VDSL bij hun. Ze willen denk ik meer focussen op fiber. Dat is dan ook hun volledig recht.

86 Down / 27 Up
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 10 keer

NickG schreef: 5 maanden geleden
ozfunghi schreef: 5 maanden geleden Ik heb de mail met dit ticket pas vandaag gekregen. Ik lees nu in dit topic berichten die me doen denken dat EDPnet NIET in handen is van Proximus? Ik dacht dat 2 jaar geleden EDPnet in vereffening ging gaan en dat ze werden overgenomen door Proximus? Is dat dan anders uitgedraaid?
Dat is initieel wel zo gegaan, maar Proximus heeft EDPnet daarna (gedwongen? Iets met monopolie/concurrentie?) doorverkocht aan Citymesh, ergens eind 2023.
Ah, bedankt. Citymesh, is dat ook niet wat er achter Digi zit? En die willen hun prijzen veel lager leggen... Dan is de reden achter de prijsstijging van EDP dat ze nog steeds bij Belgacom moeten huren, terwijl Digi hun eigen fiber netwerk wil uitrollen? Ik ga ervan uit dat wanneer Digi hun netwerk dan heeft uitgerold, dat EDP dat zal gebruiken?

Qua alternatieven, iemand die weet bij welk je beter af bent, Fastic of Fastfiber? Zelfde prijs (€35), zelfde fiber snelheid (150/50).
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

@ozfunghi Zou persoonlijk Fastfiber nemen, is persoonlijke mening. Bij Fastic moet je erbij nemen dat je en of om de maand een factuur kan krijgen of ineens om de 6 maand 6 facturen krijgt.

86 Down / 27 Up
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 224 keer

Fastic is een handelsnaam van Localitel BV.
FASTfiber is een aparte entiteit, maar maakt ook gebruik van netwerkinfrastructuur en IP-adressen van Localitel BV (deze naam verschijnt bijvoorbeeld bij speedtest.net of whatismyipaddress.com als ISP).

Het verschil is dat je bij FASTfiber ook vaste telefonie (via VoIP) erbij krijgt en dat hun website wel wat professioneler is en o.a. over een klantenportaal beschikt waar je kan inloggen.
Die van Fastic bestaat uit slechts vier pagina's + een pagina per product met een bestelformulier met slechts vier velden (naam, e-mail, gsm en circuit ID). Er is geen portaal voor klanten. Algemene voorwaarden en privacy beleid zijn ook nergens te vinden. Er staat evenmin aangegeven of je facturen via domiciliëring kan betalen (wat bij FASTfiber wel mogelijk is). Misschien is een bestendige opdracht wel een optie.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 713 keer
Bedankt: 431 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

ozfunghi schreef: 5 maanden geleden Ah, bedankt. Citymesh, is dat ook niet wat er achter Digi zit?
https://letmegooglethat.com/?q=edpnet+overname
ozfunghi schreef: 5 maanden geleden Dan is de reden achter de prijsstijging van EDP dat ze nog steeds bij Belgacom moeten huren, terwijl Digi hun eigen fiber netwerk wil uitrollen? Ik ga ervan uit dat wanneer Digi hun netwerk dan heeft uitgerold, dat EDP dat zal gebruiken?
Wat een manke conclusie. Die prijzen die ze moeten betalen, is wel vastgelegd bij het BIPT. Is niet na een overname, dat ze plots 20% als 'concurrent' moeten meer betalen. We zitten hier niet in USA. Citymesh heeft gewoon kapitaal nodig, om hun Fiber/5G netwerk te gaan uitrollen....daardoor kwam er plots 12% bij in 1 keer. Daarom was ik direct weg naar Hey! voor pak minder geld (wss. ook gemist?)
https://www.citymesh.com/nl/about/
ozfunghi schreef: 5 maanden geleden Qua alternatieven, iemand die weet bij welk je beter af bent, Fastic of Fastfiber? Zelfde prijs (€35), zelfde fiber snelheid (150/50).
Mss. iets meer online komen, en de gebruikers van dit forum niet als chatgpt ge/misbruiken.? Wij moeten toch niet alles gaan voorlezen....Iedereen heeft zijn mening al gepost pro/contra.
viewtopic.php?t=56994&start=40
viewtopic.php?t=68009
viewtopic.php?t=67438
viewtopic.php?t=64219
viewtopic.php?t=67666
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 10 keer

Ik had het specifiek over het grote prijsverschil tussen EDPnet en wat Digi vraagt, ervan uitgaande dat beide van Citymesh waren, maar Digi via een eigen netwerk dat amper uitgerold is en EDP via Proximus dat overal uitgerold is. Daar ging het me om.

De prijs van Hey heb ik niet gemist, ik zit bij Hey voor mijn mobiel abonnement, maar hun internet upload snelheid is te traag voor mij, maar bedankt om me er zo attent op te wijzen.
Modbreak:
Onnodige op de man reactie gewist
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

@ozfunghi ik deel de mening van neils1108, ik zou voor Fastfiber kiezen omwille van Fastic hun administratie problemen en zo.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

@nerph Vind het dan toch raar dat Fastic nog geen problemen met het Bipt of Ombudsdienst heeft gehad. Blijft nog steeds een bedrijf dat telecom diensten aanbied.

86 Down / 27 Up
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

en waarom zouden ze problemen met bipt of ombudsdienst moeten hebben ?
hun product werkt gewoon, dus als klant heb je geen klachten.... en als je geen klant bent, heb je ook niet te mekkeren, dus...

als iemand moeite heeft en geen klant kan worden, kan die daar zeker zijn eigen conclusies uit trekken en ergens anders gaan,
maar dat is dus opnieuw niet waard om de tijd van het bipt of de ombudsdienst te verspillen.

onthou ook dat fastic grotendeels een "bijkomende zaak" is voor hen, gezien ze vooral b2b doen en fastic gewoon een resultaat is van "we hebben de capaciteit op het netwerk, en het nodige netwerk toch al, dus why not".

ik denk dat het zelfs beter is dat ze niet teveel particuliere klanten aantrekken, want dan ga je er ook genoeg krijgen die het onderste uit de kan willen en niet helemaal weten wat ze doen, en dan dus de kosten voor support voor fastic zouden omhoog duwen, waar ze niks aan hebben.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

sowieso, fastic is nu niet iets om direct te zeggen dat gewone particulieren nemen. ik denk dat de meeste mooi braafjes bij de duopolisten zitten. en al die prijsstijgingen maar slikken.

86 Down / 27 Up
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

ik denk dat je de gemiddelde belg kan vragen van hoeveel merken van internet ken je, en dat ze niet verder zullen komen als telenet, proximus, en orange.
als ze "er wat van kennen" komt er mss base en scarlet bij, maar voor hey en mobile vikings zal je al moeten zoeken.
al de anderen (edpnet, fastfiber, fastic, en dan nog een x aantal kleinere 'niche markt' proximus resellers) zullen meestal niet gekend zijn.

digi heeft "het geluk" dat ze gekend zullen zijn doordat er redelijk wat nieuws rondom is geweest, maar ondertussen zal dat voor velen ook al weer "ergens achterin het hoofd" zijn tegenover de 3 klassiekers.

(hell, ik durf te wedden dat minstens 50% van de vlamingen bestetarief.be ook geeneens kent - niet dat die site, onderhouden door het bipt, iets waard is, maar soit )
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

dat is zeer spijtig want je kunt honderden euros in de maand besparen. maar ja het duurde bij mijn ouders en grootouders ook lang om hun van dat verschrikkelijke telenet abo af te krijgen. nu zitten ze beide bij edpnet en mobiel bij digi.

sowieso het bipt is er wel op aan het hameren dat de consument minder moet betalen.
https://www.nieuwsblad.be/binnenland/te ... 80706.html

86 Down / 27 Up
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 808 keer
Provider
Te Koop forum

Het bipt is een poedel zonder tanden, dus die mogen hameren wat ze willen, de duopolisten zullen pas plooien als ze niet anders kunnen.

Mensen zoals wij zijn een zegen voor die kleine merken, net zoals dit forum.
We zijn bijna allemaal actieve ambassadeurs van de alternatieven. Kijk gewoon even naar de "flairs". Zelden zal je proximus of telenet zien passeren hier.
Dus: Doe zo verder! Goed bezig. :wink:
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik denk de grootste alternatief hier die ik al veel zie is Hey!. Blijft nog steeds Orange aanhangsel. Dus de grote 3, maar als ze beter zijn wil ik ze zeker een kans geven. Ik vind het verschil tussen DIGI en Hey! al geweldig klein. Proberen allebij heel goedkoop zijn. Sowieso zie ik DIGI wel nog groeien. En edpnet (ziet er fatalistisch uit maar) die gaan volgens mij gewoon worden afgebouwd, consumer base naar DIGI en de bedrijven naar Citymesh. Maar ja, heb veel bijgeleerd op het forum. :-D

Sowieso moest Fiber bij mij aangesloten worden zal het Fastfiber worden... Wil Fastic kans geven maar had wat vraagjes en nog geen antwoord. :-(

86 Down / 27 Up
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”