Proximus geeft geen publiek IP?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Le3333333
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Beste allen,

Ik heb een Deco systeem achter de Internet Box + gezet (fiber). Alle basiszaken werken, maar ik merk dat de Deco een intern IP krijgt en geen publiek IP.

- Internet box staat in bridge (met WAN Mac)
- Deco staat in router mode
- Deco staat op dynamic IP
- Uiteraard alles al x keer gereboot en gereset

Ik heb een andere router getest en ook daar enkel een intern IP... ik zie wel dat de bridge modus iets doet, maar het lijkt alsof hij toch steeds 192.168.129.x toekent. Wat ook raar is is dat ik soms nog andere devices zie in de Proximus UI.

Volgens mij werkt de bridge modus dus niet correct. Iemand een idee?

Alvast bedankt!
J
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3903 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Le3333333 schreef: 5 maanden geleden Iemand een idee?
De meest voor de hand liggende redenen zijn:
  • niet het juiste MAC adres ingevoerd?
  • of niet het correcte formaat?
  • of de DECO niet aangesloten op de LAN1/BRIDGE poort van de Internet Box?
De beste methode is:
  1. verwijder het MAC adres uit de bridge via "Mijn Proximus"
  2. sluit de WAN poort van de DECO (in router mode) aan op de LAN1 poort van de InternetBox. De DECO krijgt nu een intern IP (192.168.129.x).
  3. Controleer in Mijn Proximus de aangesloten apparaten. Je ziet nu de DECO staan met bovengnoemd IP adres en het bijhorende WAN MAC adres.
  4. Copy/Paste dit MAC adres naar de bridge instelling.
    Hiermee zorg je (a) voor het correcte MAC adres en (b) in het correcte formaat.
Gebruik ook de juiste LAN poort. De Internet Box in bridge mode, werkt nog altijd als router en deelt interne IP adressen uit op de andere LAN poorten.
Een toestel op de LAN1 poort zal géén IP adres krijgen, als het MAC adres niet overeenstemt (ook geen intern IP) ...
Le3333333 schreef: 5 maanden geleden ik zie wel dat de bridge modus "iets" doet
Dat is een zeer vaag statement :wink: Wat "zie" je dan wel??

Toegevoegd na 9 minuten 42 seconden:
Le3333333 schreef: 5 maanden geleden Ik heb een Deco systeem achter de Internet Box + gezet (fiber).
Waarom zet je eigen een router achter de Internet Box?

Sluit jouw DECO direct aan op de ONT, en stel de WAN poort in op VLAN20.
Dan heb je de Internet Box niet meer nodig ...

Tenzij je 2 netwerken wilt (met 2 afzonderlijke publieke IPv4 adressen)?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Le3333333
Starter
Starter

Hallo Philippe,

Ik heb de methode toegepast, maar ik ben zeker dat ik het juiste WAN MAC adres had ingevuld. Ook nu blijft het 192.168.129.x wat ik in de Deco krijg. Ik heb nog wel als stap 5 opnieuw de ethernet kabel in de 10G/Bridge poort verstoken, correct?

Wat ik had gemerkt met een alternatieve router, is dat hij 192.168.129.6 vóór de bridge setting toegekend had, na de bridgesetting ging hij hem ook herkennen als 192.168.129.0. Dus het lijkt alsof de internet box gewoon het eerst mogelijk beschikbare interne IP gaat geven. Alternatief zie ik ook te pas en ten onpas wired devices (aan de Deco) in de connected lijst (in PXS) komen. Soms popt plots mijn raspberry pi daartussen, terwijl de internet box correct in bridge staat (volgens mij). Het is echter niet de volledige lijst zoals wanneer de Deco in access point zou staan. Vandaar mijn stelling: de bridge lijkt wel iets te doen, maar niet het publiek IP door te geven.

Ik dacht dat de bridge methode het eenvoudigst was om te doen + als het werkt het veiligste. Ik kan de Internet box+ elimineren, maar daarstraks werkte dat niet op het eerste zicht. Ik kan morgen nogmaals proberen. Maar dat lijkt me minder veilig dan bridge en 2 routers, of mis ik me?

Bedankt voor de hulp in ieder geval! Hopelijk gaan we er samen geraken :-)

Mvg
J
Laatst gewijzigd door Le3333333 5 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Le3333333
Starter
Starter

Ik heb nog eens geprobeerd, maar krijg geen internet door indien ik de internetbox er tussen uit laat.

Heb VLAN = 10 ; Priority 0 ingesteld.

De DNS Server op die van Proximus ingesteld

MAC van de Internet box gecloned, maar allen zonder succes
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Vlan 10 werkt niet op single vlan. En gezien je een internet box hebt, heb je sowieso single vlan.

Het antwoord staat hierboven.
philippe_d schreef: 5 maanden geleden Sluit jouw DECO direct aan op de ONT, en stel de WAN poort in op VLAN20.
Le3333333
Starter
Starter

Oei, dat wist ik eigenlijk. Het kan zijn dat ik 20 had gebruikt, maar ik zal het straks nogmaals proberen.

Moet ik effectief het DNS adres instellen en MAC Cloning doen? Of moet dat niet. Nog iets anders? (Exl. IPTV, dat doe ik later dan wel)

Toegevoegd na 1 uur 54 minuten 55 seconden:
Update: blijkt dat mijn 3 hersencellen zich waarschijnlijk vergist hadden. Het werkt nu. TVbox lijkt ook te werken, hoewel ik dacht dat dat op een aparte fysieke poort moest geconfigureerd worden.

MAC adres heb ik tot hiertoe nog niet gecloned trouwens.

Mis ik nog iets?

Bedankt voor de hulp al iedereen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Le3333333 schreef: 5 maanden geleden blijkt dat mijn 3 hersencellen zich waarschijnlijk vergist hadden
Ja blijkbaar. We geven jou de pap in de mond met gedetailleerd stappenplan ..
Dan moet het werken :-) .

Nergens hebben we Mac cloning aangehaald ...
Ook geen idee waar je het WAN Mac adres van de internetbox zou halen?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Le3333333
Starter
Starter

In de Proximus UI laat hij (net zoals de Deco) het MAC adres zien van de internet box hier. Gezien het het WAN mac adres van de deco was, vermoed ik dat het ook de WAN MAC van de internet box is, maar dat is misschien een verkeerde veronderstelling.

Dus nu lijkt alles te werken, echter is de performance wat een koude douche. Ik haal 1.1 - 1.8 gbps, t.o.v. voordien 2.35 stabiel. (Bekabeld uiteraard, via dezelfde test in de Deco app) Dat is nog steeds veel maar natuurlijk wel een verschil. Volgens onze AI vrienden omdat de Deco niet hardwarematig geoptimaliseerd is. Volgen jullie dat idee? Of kan ik nog iets doen?

Update: via speedtest.net is het nog steeds 2.3 gbps, maar in de deco app dus beduidend lager (terwijl dat vroeger ook 2.35 was). Vreemd.

Gr
J
Le3333333
Starter
Starter

Update: blijkt effectief de CPU van de Deco te zijn waar de bottleneck zit.
hollie
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Hallo,

ik ben zopas overgeschakeld naar Proximus Fiber en heb dus de recente internet box. Op de LAN1/Bridge poort heb ik mijn Ubiquiti UDM aangesloten, het gedetecteerde MAC adres van de WAN interface vanuit de Proximus web interface gekopieerd naar de 'bridge' settings in diezelfde web interface en bridge mode geactiveerd.

Ik krijg eveneens steeds het 192.168.129.x adres op de WAN van de UDM. Al enkele malen alle toestellen gereboot, maar helaas: het helpt niet. Lijkt dus hetzelfde probleem als de topicstarter had.

Alleen: ik heb de internet box nodig voor de vaste lijn, dus ik kan de UDM niet rechtstreeks op de ONT aansluiten.

Al even met de helpdesk van Proximus gecommuniceerd. Daar zeggen ze dat de internet box settings correct zijn en dat ze me niet kunnen verderhelpen.

Zijn er nog tips of mensen die hetzelfde ervaren?

Vriendelijke groeten,
Hollie.
Le3333333
Starter
Starter

Dat is inderdaad hetzelfde fenomeen.
SUNWfrk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Ik heb hetzelfde issue op een Internet Box (DSL) en een UDMSE
For great justice, take off every Zigg!
hollie
Starter
Starter
Provider

En heeft dit ooit al eens gewerkt bij iemand? Kwestie om uit te maken of dit een nieuw probleem is en er een kans is dat dit opgelost raakt.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 25 keer

het aanzetten van de bridge-mode werkt momenteel niet, de koppeling tussen my proximus en uw internetbox (+ & 7+ ) is niet oke, u moet bellen naar de helpdesk , dit uitleggen en de operator een ticket laten aanmaken bij CPE team en deze zullen da handmatig inorde brengen...tis ne bug....
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Tja, gebeurt wel regelmatig eens met de Internetbox. Wil nu geen domme commentaar geven. Maar het is een nadeel als je uw dashboard cloud based maakt. Fritzboxen zijn goed maar hebben niet echt een echte bridge, eerder PPPoE Passthrough waarbij uw router ook een PPPoE session aanmaakt als uw provider toestaat dat je er meer dan 1 aanmaakt. Maar begrijp volledig het gebruik van de internetboxen.
:beerchug:
hollie
Starter
Starter
Provider

@Benbits bedankt voor de tip. Na enig over en weer bellen iemand aan de lijn gehad die de instelling van de internet box aangepast heeft. Nu krijgt mijn hardware een publiek IPv4 adres. IPv6 werkt momenteel nog steeds niet.

In ieder geval vertelde de dame aan de lijn me dat ik vanaf nu in geen geval de modem nog mag laten resetten of dat de instelling voor bridge mode weer gereset zal zijn. Lijkt er dus inderdaad op dat het iets is wat nog niet helemaal in orde is aan de kant van Proximus.
Le3333333
Starter
Starter

@hollie Hier werkt het effectief nog niet (zonder te bellen).
hollie
Starter
Starter
Provider

Hoi,

nog een korte update: ook met bellen/mailen/tickets naar de helpdesk lukt het voorlopig niet om een IPv6 adresblok toegewezen te krijgen op mijn router die aangesloten is op de internet box met bridge mode aktief.

IPv4 werkt, voor IPv6 krijg ik geen adres toegewezen als ik via DHCPv6 met prefix delegation size 56 een range van adressen aanvraag. In een pcap trace van de WAN side van mijn router zie ik dat ik van proximus een 'no address available' reply krijg op de request die mijn router uitstuurt.

Ik denk dat ik het hierbij zal laten. Gewoon een unmanaged switch achter de ONT zodat ik de internet box en mijn router rechtstreeks kan aansluiten, VLAN20 activeren op de WAN van mijn router en dan werkt zowel de vaste lijn als mijn netwerk IPv4+IPv6.

Bedankt voor jullie reacties, en hopelijk helpt dit iemand die hetzelfde probeert te doen.
Le3333333
Starter
Starter

Ik heb gisteren ook weer een poging ondernomen door te bellen, maar bij mij krijgen IPv4 zelfs niet aan de praat.

@hollie mag ik vragen waarom je een unmanaged switch tussen ONT en de internet box steekt? Gewoon voor de vaste lijn, of nog iets?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

hollie schreef: 4 maanden geleden Gewoon een unmanaged switch achter de ONT zodat ik de internet box en mijn router rechtstreeks kan aansluiten, VLAN20 activeren op de WAN van mijn router en dan werkt zowel de vaste lijn als mijn netwerk IPv4+IPv6.
Benieuwd of dat kan werken. Met unmanaged switchen weet je nooit op voorhand of ze de VLAN tag ongewijzigd doorgeven ??
hollie
Starter
Starter
Provider

Le3333333 schreef: 4 maanden geleden @hollie mag ik vragen waarom je een unmanaged switch tussen ONT en de internet box steekt? Gewoon voor de vaste lijn, of nog iets?
Ja inderdaad, ik heb nog een vaste lijn dus de Proximus internet box moet nog blijven.

Toegevoegd na 2 minuten 13 seconden:
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Benieuwd of dat kan werken. Met unmanaged switchen weet je nooit op voorhand of ze de VLAN tag ongewijzigd doorgeven ??
Ik kan bevestigen dat dit bij mij werkt. Is momenteel voorlopig een gewone D-Link gigabit unmanaged switch en ik heb een TP-Link EH210 besteld om het nice and tidy te kunnen afwerken voor permanente installatie.
Le3333333
Starter
Starter

Korte update van mijn kant. Bijna ongelooflijk maar waar...

We zijn zonet overgestapt naar Mobile Vikings (uit prijsoverweging), en daarbij vragen ze of je eigen toestellen gebruikt of niet. Ik had dus ja aangegeven.

De nieuwe modem (NB hetzelfde type toestel als van Proximus) stond meteen juist geconfigureerd en gaf automatisch het publieke IP door naar mijn eigen router... Wat dus Proximus niet in orde kreeg.
hollie
Starter
Starter
Provider

Ook een korte update van mijn kant: deze nacht om 01:20 is de netwerkverbinding op mijn UDM pro zonder verklaarbare reden uitgevallen terwijl de Proximus internet box nog netjes connectie had. De UDM krijg ik niet meer online, hij zit nu weer achter de internet box om tenminste toch connectiviteit te hebben...

To be continued...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”