Hallo,
Is er een reden waarom digi de bestaande fiberaansluiting van Proximus niet gebruikt (lees huurt) om zo klanten te laten overstappen? Als je ziet wat je bij de meeste prividers betaald kunnen zij toch deze prijs matchen als je nu 10, 15 of zelfs 20€ moet betalen voor het top abonnement?
Gebruik proximusnetwerk
-
bvhalst
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 111 keer
Ik vermoed dat de wholesaletarieven van Proximus te hoog zijn… zie heel de historiek tussen edpnet en MV van enkele jaren terug voor Proximus edpnet overnam.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 2 keer
digi doet '15 euro voor 1gbps symmetrisch' (btw in?)
proximus hun 1gbps abbo kost per lijn in de wholesale tarieven al 42/m ex btw (2021):
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... -03-09.pdf
proximus hun 1gbps abbo kost per lijn in de wholesale tarieven al 42/m ex btw (2021):
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... -03-09.pdf
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2036 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Sowieso zijn de wholesaletarieven te hoog voor Digi aangezien het wholesaleaanbod van Proximus eigenlijk volledig gebaseerd is op hun duopolie met coaxkabel (Telenet).
Proximus biedt bijvoorbeeld ook geen passieve toegang aan, waardoor Proximus actief verhindert dat Digi zelf symmetrische snelheidsprofielen van 500 Mbps, 1 Gbps of 8 Gbps kan aanbieden tegen een kostengebaseerde prijs.
Met snelheidsprofielen zoals 150/50, 500/100 of 1000/500 heeft Proximus met hun wholesaleaanbod eigenlijk alleen een enigszins "betaalbaar" aanbod dat net iets hogere specificaties heeft dan de snelheden die Telenet op coaxkabel belooft.
In een normale markt zouden op open FttH-netwerken sowieso symmetrische snelheden van 100/100, 500/500 en 1000/1000 aangeboden worden. In België moet zelfs de wholesalemarkt zich plooien naar de copypaste-snelheidsprofielen van de duopolisten.
Au fond blijven alle FttH-netwerken in België op papier nog steeds gesloten voor alternatieve operatoren.
Je zal pas kunnen spreken van een open FttH-markt als een speler als Fastfiber of Edpnet op de volledige FttH-footprint van Proximus/Fiberklaar en Wyre morgen bijvoorbeeld 500 Mbps symmetrisch aanbieden voor 40 euro per maand.
Proximus biedt bijvoorbeeld ook geen passieve toegang aan, waardoor Proximus actief verhindert dat Digi zelf symmetrische snelheidsprofielen van 500 Mbps, 1 Gbps of 8 Gbps kan aanbieden tegen een kostengebaseerde prijs.
Met snelheidsprofielen zoals 150/50, 500/100 of 1000/500 heeft Proximus met hun wholesaleaanbod eigenlijk alleen een enigszins "betaalbaar" aanbod dat net iets hogere specificaties heeft dan de snelheden die Telenet op coaxkabel belooft.
In een normale markt zouden op open FttH-netwerken sowieso symmetrische snelheden van 100/100, 500/500 en 1000/1000 aangeboden worden. In België moet zelfs de wholesalemarkt zich plooien naar de copypaste-snelheidsprofielen van de duopolisten.
Au fond blijven alle FttH-netwerken in België op papier nog steeds gesloten voor alternatieve operatoren.
Je zal pas kunnen spreken van een open FttH-markt als een speler als Fastfiber of Edpnet op de volledige FttH-footprint van Proximus/Fiberklaar en Wyre morgen bijvoorbeeld 500 Mbps symmetrisch aanbieden voor 40 euro per maand.
Op het Proximus-netwerk zal er nooit een vrije keuze zijn aan profielen, dit is nu eenmaal eigen aan de gekozen topologie.
Binnen de Fiberklaar zones kan het wel, maar ook daar kiest er voorlopig niemand voor een volledig eigen aanbod en wordt er via bestaande GPON een aanbod opgemaakt.
Ook DIGI kiest voor eenzelfde "gesloten" netwerk. Het zou natuurlijk interessant worden moesten ze ooit een dekkend netwerk kunnen aanbieden, wholesale-prijzen worden dan vermoedelijk wel interessant voor partijen als Fastfiber.
Binnen de Fiberklaar zones kan het wel, maar ook daar kiest er voorlopig niemand voor een volledig eigen aanbod en wordt er via bestaande GPON een aanbod opgemaakt.
Ook DIGI kiest voor eenzelfde "gesloten" netwerk. Het zou natuurlijk interessant worden moesten ze ooit een dekkend netwerk kunnen aanbieden, wholesale-prijzen worden dan vermoedelijk wel interessant voor partijen als Fastfiber.
-
telemans
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik weet niet wat de toestand is van Digi
14 van hun eigen actieve antennes waar ik anders Digi heb krijg ik sinds 16 januari allen nog proximus.
Op mijn vraag of dat normaal is krijg geen antwoord.
Vermoed dat ze hun antennes uit zetten .
14 van hun eigen actieve antennes waar ik anders Digi heb krijg ik sinds 16 januari allen nog proximus.
Op mijn vraag of dat normaal is krijg geen antwoord.
Vermoed dat ze hun antennes uit zetten .
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3910 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Onderwerp: Gebruik proximusnetwerk
Deze discussie ging over het Proximus fiber netwerk voor (vast) internet.
@telemans
Kunt u eens stoppen om in gelijk welke discussie uit te wijden over DIGI
Deze post - en alle daarop volgende posts over DIGI mobile - zijn volledig off-topic.telemans schreef: 5 maanden geleden Ik weet niet wat de toestand is van Digi
Deze discussie ging over het Proximus fiber netwerk voor (vast) internet.
@telemans
Kunt u eens stoppen om in gelijk welke discussie uit te wijden over DIGI
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.