Pulskiezen niet langer ondersteund? klassieke analoge lijn (geen VOIP met modem)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JonasRetro
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Hey

Ergens bij ons hangt nog zo een antieke draaitelefoon aangesloten op een klassieke analoge lijn van Proximus.

Aangezien dit niet bij ons thuis is en deze telefoon zelden gebruikt werd, merkte ik nu pas dat dit blijkbaar niet meer werkt. (Ik heb er enkele maanden terug nog mee gebeld en toen werkte dit nog).

We draaiden een nummer en helaas niks, maar ook met andere toestellen dat pulsekiezen doen werkt dit niet. Dan maar een toestel genomen met DTMF en bam alles werkt meteen.

In principe geen ramp, gewoon een ander toestel hangen en alles werkt terug.

Maar vond het wel interessant om is te vragen, andere mensen met dezelfde ervaringen.
Wel onpraktisch dat men dat niet even meldt… Ik moest bellen en dat lukte niet.

PS: verwar dit niet met mijn vorig topic waar ik op een andere plek overstapte naar VOIP… (en grappig genoeg daar ondersteunt mijn ATA wel pulse 😂)…

Groetjes
Laatst gewijzigd door JonasRetro 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3910 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Proximus zal jouw lijn overgeschakeld hebben van de klassieke PSTN via de LEX (telefooncentrale) naar VoIP.
Hierbij wordt het telefoonsignaal gegenereerd in de ROP (PES = PSTN emulation of vaste lijn via een kaart in de ROP).
Vergelijk dit met een VoIP ATA die in de ROP staat

Deze switch is volledig transparant voor de gebruiker.
Waarschijnlijk is hierbij het "pulse dial" niet meer ondersteund?

Er bestaan toestelletjes om om pulse naar DTMF om te zetten. Zoek naar "Pulse dial to DTMF converter" of naar "Pulse to (dual) tone converter"

Je kan met zo'n toestel wel nog altijd gesprekken beantwoorden.
Maar het kan ook gebeuren dat deze oude telefoons niet meer meebellen met het inkomend signaal, omdat de belspanning via een ATA een stuk lager ligt dan vanuit een klassieke telefooncentrale (>48V wisselspanning).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JonasRetro
Member
Member

Dankjewel voor de snelle reactie @philippe_d, er moet inderdaad iets aangepast zijn, want het is wel even geleden alles werkte nog prima toen.

Maar de telefoonbel werkt nog prima, inkomende oproepen gaat de bel nog netjes mee (inkomend is dus nog prima).
't Was daarom dat die telefoon daar altijd is blijven hangen, omdat het zo een goeie bel had die je goed hoorde.

Maar LEX staat dat voor de fysieke centrales van vroeger?
Want Proximus had hier vroeger enkele gebouwen, die zijn intussen al lang buiten gebruik hier.
+- 5 jaar geleden zijn al die gebouwen hier buiten gebruik gesteld, en sommige zijn verkocht, en andere staan nog steeds te koop (want ja wie wil een huis zonder ramen :? )

Maar wat me wel opvalt, de kasten van Proximus is nu zo een stickertje opgeplakt "Proximus Fiber".
Dat was vroeger niet, dus er is vast wel iemand eens aan komen werken.

Dat zijn 2 kasten naast elkaar idem als deze
Afbeelding
bron van de foto: Wikipedia

Groetjes
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Het was, toch zeker in het begin, zelfs op een "gesimuleerde" analoge lijn (dus eentje via PES) mogelijk om met puls te kiezen. Proximus heeft echter enkele jaren geleden te kennen gegeven dat ze dit gingen uitschakelen, en dat ging regio per regio. Ik kan er helaas niet direct zo nog iets over vinden, maar dat is een aantal jaren geleden effectief kort nieuws geweest.
Misschien zat jij dus in één van de laatste regio's waar dit gestopt is.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

JonasRetro schreef: 5 maanden geleden
Dat zijn 2 kasten naast elkaar idem als deze
Afbeelding
bron van de foto: Wikipedia

Groetjes
Linkerkast is de kabelverdeler, rechterkast is de ROP, waar onderandere VDSL2 wordt meegedaan, en ook POTS emulatie als er geen LEX of LDC meer is. Als er wel nog een LEX/LDC actief is, wordt er een splitter toegepast zodat VDSL2 in de ROP wordt afgehandeld, en de analoge POTS doorgaat naar de LEX.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
JonasRetro
Member
Member

Ik denk inderdaad dat het al enkele jaren een gesimuleerde analoge lijn is, omdat de vroegere centrale (die echt geweten was als telefooncentrale) jaren geleden al verkocht is (en gesloopt..)

Maar ik denk dat men inderdaad gewoon in de ROP iets aangepast heeft of gemoderniseerd dat dit niet meer werkt.

't Zal voor de verzamelaars van draaitelefoons dus iets anders moeten worden dan een analoge PX lijn.

Voor ons maakt het bijzonder weinig uit eigenlijk, maar was wel even interessant om te weten :wink:.

Het heeft er me wel even bij doen stilstaan, welke functie heeft die analoge lijn nog in dit gebouw... VOIP zou hier misschien ook goeie oplossing zijn, met eveneens een serieuze kostenbesparing...
Zeker omdat hier door de GSM eigenlijk nog amper gebeld wordt, maar het is toch praktisch om nog een fysieke vaste telefoon te hebben...
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Weet dan, als je naar VoIP zou overstappen, dat er ATA's zijn die ook nog pulskiezen ondersteunen. Zo zou je dus zelfs je (zeer) oude toestel nog kunnen gebruiken. Ik doe het zelf namelijk zo.
JonasRetro
Member
Member

@payphoneuser Haha inderdaad, heb ooit zo een ATA kunnen testen.

Kon het me niet laten om daar echt is met een draaitelefoon mee te bellen, en ja werkte prima...
Wel in settings pulse dialing moeten activeren dacht ik...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Jammer he, ik heb ook nog oude telefoons.
Ik heb het zelf ook gemerkt een paar jaar terug, toen ik een oude (dtmf) telefoon testte die ook een pulse schakelaar had (waardoor die pulsen emuleerde); ik was toen verbaasd dat dit niet meer werkte, want ze melden dat inderdaad op geen enkele manier.

Er bestaan inderdaad pulse>dtmf convertors, maar de laatste keer dat ik checkte waren die niche en duur.
Iirc bestaan er zelfs 2 modellen; zij die echt pulse>dtmf converteren, en zij die gewoon een extra dtmf keypad in de lijn tussen telefoon en aansluiting steken.
JonasRetro
Member
Member

@ITnetadmin Hier heeft het echt nog heel lang gewerkt...

Ahja ik heb het opgelost door er gewoon nog een andere telefoon bij te hangen, nu 2 telefoons als er iemand belt dus goed hoorbaar :)...

Maar ik was er eerlijk gezegd echt niet van op de hoogte dat men dit aan het uitfaseren was...

In NL las ik al dat men PTSN opzich al uitfaseert, wat anderzijds ook hier te verwachten is...

Maarja wel tof dat we "antieke" telefoons kunnen laten werken op VOIP... Daar zit dan ook de toekomst....
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3910 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Pulse dial wordt bijna niet meer ondersteund.
Voor zover ik weet werd dat nog ondersteund op oudere Fritz!Box modellen, zoals de FRITZ!Box 7272, 7360, 7390, 7490..
Nieuwere FRITZ!Boxen ondersteunen dat ook al lang niet meer..

Dus als je nog zo'n oude FB op de kop kan tikken, dan kan je de oude telefoon met pulskiezen omzetten naar VoIP.
Je kan alleen maar cijfers uitsturen, en geen * of #.
En ook geen "toontjes' voor als je op een keuzemenu terecht komt :wink: .

Toegevoegd na 11 minuten 39 seconden:
Als je met zo'n telefoon naar 101/112 belt, kan je niet kiezen of je de politie of ambulance nodig hebt, maar moet je geduldig wachten tot de keuzemenu 2 keer voorbijgekomen is. Dan wordt je automatisch doorverbonden naar politie (101) of brandweer (112).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JonasRetro
Member
Member

Ik heb puls kiezen wel is getest op een Grandstream HT818 en dat werkte echt prima.
Maar dat was eerder als "test", wou het weten of zoiets kon op VOIP.

Maar mochten mensen specifiek naar zo een VOIP ATA zoeken dat puls kiezen ondersteund
https://www.classicrotaryphones.com/for ... ic=20386.0
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Alvast bedankt.
Hopelijk zijn er ook nog bakjes die pulse>dtmf doen op een analoge lijn, want de meeste providers doen zelf aan ATA en geven je enkel de analoge lijn.
(Zelfs als je moeite zou doen ivm "eigen modem" etc, Telenet gebruikt zelfs geen VOIP maar een andere cable specific standard.)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”