Thuisbatterij
-
daydreamke
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 33 keer
Bekijk eens naar de Marstek Venus e3
Toegevoegd na 23 minuten 12 seconden:
Toegevoegd na 23 minuten 12 seconden:
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
- PeterP
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 47 keer
In de Nord Pool integratie zitten in ieder geval de kwartierprijzen verwerkt.broke23 schreef: 5 maanden geleden Wat ik me nu wel afvraag, die kwartierprijzen waar we nu mee zitten ipv uurprijzen, zit dat al verwerkt in de graphs van bvb een entso-e via home assistant ? want ik zie enkel uurtabellen ?
-
tom35
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 73 keer
Heb hier thuis een 3F 25A hoofdzekering met op 2 fasen een zp installatie van 4KW (op oosten gericht).
Ik ben van plan op die 2 fases een thuisbatterij te hangen van 5kw , als ik de data van de P1 meter bekijk (injectie en afname) dan zou ik daarmee bijna van April tot en met september toekomen om aan een zo goed als nul verbruik te komen in die periode.
Ik had gedacht aan 2 marstek venus e3 van 5kw , eentje per fase, maar nu kom ik zendure solarflow 2400AC tegen...
Die laatste zou toch wel wat duurder zijn als ik naar een 5kw per fase ga (4k vs 2,3K) , is er een reden om toch voor die zendure te gaan...
Peakshaving is nice maar we zitten met een gemiddelde piek van 3,3 kw dus veel gaat dat niet helpen en in de winter van het net laden om daarna te ontladen is niet echt efficient, mijn madam zou wel gelukkiger zijn moest ze daar zo niet telkens moeten op letten...
Zendure zou de software wat stabieler zijn (marstek verliest blijkbaar nogal is de connectie), zijn er nog voor of nadelen die jullie ondervinden ?
Homewizard is nog duurder dus die valt eigenlijk af...
Tom
Ik ben van plan op die 2 fases een thuisbatterij te hangen van 5kw , als ik de data van de P1 meter bekijk (injectie en afname) dan zou ik daarmee bijna van April tot en met september toekomen om aan een zo goed als nul verbruik te komen in die periode.
Ik had gedacht aan 2 marstek venus e3 van 5kw , eentje per fase, maar nu kom ik zendure solarflow 2400AC tegen...
Die laatste zou toch wel wat duurder zijn als ik naar een 5kw per fase ga (4k vs 2,3K) , is er een reden om toch voor die zendure te gaan...
Peakshaving is nice maar we zitten met een gemiddelde piek van 3,3 kw dus veel gaat dat niet helpen en in de winter van het net laden om daarna te ontladen is niet echt efficient, mijn madam zou wel gelukkiger zijn moest ze daar zo niet telkens moeten op letten...
Zendure zou de software wat stabieler zijn (marstek verliest blijkbaar nogal is de connectie), zijn er nog voor of nadelen die jullie ondervinden ?
Homewizard is nog duurder dus die valt eigenlijk af...
Tom
-
karine
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 41 keer
Connectie verliezen was vroeger met de WiFi van de marstek een probleem. Ik heb nu een acces point naast de batterij hangen en geen problemen meer. De nieuwe V3 kan met netwerkkabel worden aangesloten.
-
ddd
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
- Bedankt: 203 keer
Hier 2 Marsteks v2 sinds juni-juli met CT003, geen wifi problemen. Doen hun werk prima samen.
De nieuwere v3 kan idd bekabeld aangesloten worden.
Eentje op 2500W ontladen (eigen kring) en de andere op 800W.
In de winter zet ik ze beide op 800W om meer pieken af te kunnen vlakken, al valt het tegen met zo weinig zon.
Op welke fase ze hangen, doet voor het verbruik niets.
De nieuwere v3 kan idd bekabeld aangesloten worden.
Eentje op 2500W ontladen (eigen kring) en de andere op 800W.
In de winter zet ik ze beide op 800W om meer pieken af te kunnen vlakken, al valt het tegen met zo weinig zon.
Op welke fase ze hangen, doet voor het verbruik niets.
-
tom35
- Elite Poster

Ik twijfel ook om ze op 2500W terug leveren te zetten maar dan moet ik die aangeven aan fluvius..
Die regel doet me denken aan en huiveren over een nieuw aankomende belasting op batterijen ....
Aan zich maakt dat voor fluviuls juist niks uit of die batterij nu 2400W of 800W binnen je netwerkt terug levert, zelfs niet moest ze dat van het net halen want uiteindelijk is dat alsof er een kleine kookplaat op staat dan...dus vandaar die link naar aankomende belastingen...
Tom
Die regel doet me denken aan en huiveren over een nieuw aankomende belasting op batterijen ....
Aan zich maakt dat voor fluviuls juist niks uit of die batterij nu 2400W of 800W binnen je netwerkt terug levert, zelfs niet moest ze dat van het net halen want uiteindelijk is dat alsof er een kleine kookplaat op staat dan...dus vandaar die link naar aankomende belastingen...
Tom
-
ddd
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
- Bedankt: 203 keer
Aanmelden moet eigenlijk altijd, ook op 800W.
Tenzij je geen PV hebt ofzo.
https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-e ... toestellen
"Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is."
Als ze al een belasting gaan heffen, gaat die al lang terugverdiend zijn voordat deze belasting er is... Ze kunnen het ook altijd zien natuurlijk, dat er "een" batterij is.
Volgens mij is er meer kans op een boete voor het niet aanmelden, dan een belasting.
Tenzij je geen PV hebt ofzo.
https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-e ... toestellen
"Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is."
Als ze al een belasting gaan heffen, gaat die al lang terugverdiend zijn voordat deze belasting er is... Ze kunnen het ook altijd zien natuurlijk, dat er "een" batterij is.
Volgens mij is er meer kans op een boete voor het niet aanmelden, dan een belasting.
-
tom35
- Elite Poster

k heb ondertussen wat rond gekeken en merk dat in duitsland de zendure toch een heel pak goedkoper zijn waardoor ze maar een paar 100e verschil geven.
De app van zendure zou beter zijn (met de nadruk op zou...) en integratie in home assistant is mogelijk (wat ik binnenkort hier ook ga opstarten).
Ik neig dus eerder naar de zendure dan marstek...
Tom
De app van zendure zou beter zijn (met de nadruk op zou...) en integratie in home assistant is mogelijk (wat ik binnenkort hier ook ga opstarten).
Ik neig dus eerder naar de zendure dan marstek...
Tom
-
karine
- Elite Poster

Ik heb ze gekocht bij Multi solar. Je kan ook bij marstek zelf kopen. Ken wel iemand in de straat hier waar de batterij na 6 maanden niet meer wou opladen maar enkele dagen later werd er al een nieuwe geleverd.
-
karine
- Elite Poster

Collega had er in één keer 12 aangekocht, ging toen €50 van de prijs vanaf.
Prijzen blijven intussen ook wel dalen. Bij Multi solar bv momenteel al aan €1185/stuk oftewel €2320 voor twee.(€1160/stuk)
Prijzen blijven intussen ook wel dalen. Bij Multi solar bv momenteel al aan €1185/stuk oftewel €2320 voor twee.(€1160/stuk)
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik zie hier prijzen in Duitsland van 900 euro (echter ze verzenden niet naar Belgie).
Zijn er hier trouwens mensen met een 3 fase setup... hoe zien jullie dat precies met een (this)batterij ?
Zijn er hier trouwens mensen met een 3 fase setup... hoe zien jullie dat precies met een (this)batterij ?
-
tom35
- Elite Poster

Ja idd....moet je voor opletten..in duitsland word de btw er paq bij gerekend nadat je aangegeven hebt van belgie te zijn. Maar dan nog heb ik de zendure solarflow 2400 ac (niet de ac+) tegen gekomen voor 2900e voor 2 sets van 2 batterijen 3000w en een sturing..
Tom
Tom
- honda4life
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 393 keer
Heb me deze gekocht (opgelet, de homologatie is nog lopende).
Was niet zo voor het niet-modulaire concept van Marstek.
Wel even rekening met houden dat de verliezen aanzienlijk zijn bij lage last en je je sluipverbruik 's nachts maar een rendement heeft van 60 à 70%
https://thuisbatterij.nl/winkel/indevol ... flex-2000/
Was niet zo voor het niet-modulaire concept van Marstek.
Wel even rekening met houden dat de verliezen aanzienlijk zijn bij lage last en je je sluipverbruik 's nachts maar een rendement heeft van 60 à 70%
https://thuisbatterij.nl/winkel/indevol ... flex-2000/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
lucdec
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 88 keer
@Hondalife
Is die Indevolt PowerFlex 2000 dan beter dan de Marstek ? Hoe weet je dat?
Wil je dit toelichten aub? Ik begrijp het niet...Wel even rekening met houden dat de verliezen aanzienlijk zijn bij lage last en je je sluipverbruik 's nachts maar een rendement heeft van 60 à 70%
Is die Indevolt PowerFlex 2000 dan beter dan de Marstek ? Hoe weet je dat?
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 40 keer
De Marstek, zeker de eerste versies, zijn bekend om hun laag rendement. ( rond de 70%)
Als je ze oplaad met zonnepanelen is dat niet zo erg,
De Zendure heeft een veel beter rendement, Net als de Homewizard, maar die kan maar max 800W terug leveren en de opslag is zeer beperkt.
De Zendure kan je in België ook vinden aan de prijzen van in Nederland.
Of de beobat bijdrage wordt doorgestort is een andere vraag
Het rendement van mijn Zendure zat vandaag op 80 %.
Mvg
.
De Zendure heeft een veel beter rendement, Net als de Homewizard, maar die kan maar max 800W terug leveren en de opslag is zeer beperkt.
Mvg
.
-
edwin.d
- Pro Member

Ik heb voordat ik tot de aankoop overging van een thuisbatterij heel wat gelezen en uit praktijk testen kwam vaak naar boven dat het rendement door Marstek wel heel rooskleurig werd voorgesteld. En dan ga je best niet lager dan 10% ontlading.
Hier vind je meer info bij het tabblad efficiëntie : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... fficientie
Gisteren was mijn batterij 100% vol, vanmorgen zo goed als leeg. ( heb elektrische verwarming)
Hier vind je meer info bij het tabblad efficiëntie : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... fficientie
Gisteren was mijn batterij 100% vol, vanmorgen zo goed als leeg. ( heb elektrische verwarming)
-
edwin.d
- Pro Member

Ik was wat snel : tabblad stond nog op de maandgegevens.
Er is 88Kw in de batterij gegaan en er is 77 Kw uitgehaald op deze grijze maand. Al is ze nu nog wel redelijk vol.
Zendure zelf spreekt van een ac rendement van 92%. Dat is wel heel optimistisch.
Er is 88Kw in de batterij gegaan en er is 77 Kw uitgehaald op deze grijze maand. Al is ze nu nog wel redelijk vol.
Zendure zelf spreekt van een ac rendement van 92%. Dat is wel heel optimistisch.
-
tom35
- Elite Poster

Klopt, dat is dan rond de 3500e 2 sets "sturing" + 2 batterijen.. In duitsland zit je echter inclusief BTW aan een 3000€.edwin.d schreef: 5 maanden geleden De Marstek, zeker de eerste versies, zijn bekend om hun laag rendement. ( rond de 70%)
Mvg
.
Wat je wel hebt is bebat.... weet niet of er dat in duitsland/nederland in zit en dat is een redelijke kost voor die batterijen...3€ per kilo ongeveer * 104kilo...
Wat ik lees en terug vind is dat de software van zendure meer toekomst gericht is waar de software van marstek eenvoudiger is en dus makkelijker in stelbaar maar met minder features...
Ik ken mezelf een beetje en heb soms wel de neiging om te denken dat iets duurder beter is (tja...) maar omdat ik dat weet had ik hier de vraag gesteld of er mensen meer ervaring hebben.
Wat de fases betreft, inderdaad daar kijkt de slimme meter niet naar maar als ik dan toch een batterij zou zetten zou ik liefst hebben dat ik effectief neutraal wordt..
Binnen 3j zijn mijn GSC's afgelopen, dan plaats ik op de beide installaties 3f omvormer en leg ik nog een paar panelen bij op het westen, dan kan ik daarna nog 1 batterij bijsteken zodat de batterijen per fase in balans zijn...
Tom
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Toch wel want je batterij is steeds aangesloten op één fase... en kan dus alzo maar 800/2500 W terugleveren voor louter die fase.ddd schreef: 5 maanden geleden Fases hebben met de batterijen niks te maken. Afrekening gebeurt over alle fases heen.
Sluit je op iedere fase een batterij aan dan kan je 2400/7500W terugleveren als je verbruik natuurlijk ook een mooie spreiding heeft over je fases.
Dat de afrekening over de fases heen gaat staat dus volledig los van het vermogen.
Edit... alhoewel, bij nader inzien kan je op één fase ook meerdere batterijen hangen (telkens wel op een andere kring dan) en alzo meer terugleveren.
- honda4life
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 393 keer
Waarom zou je niet volledig ontladen, wat zijn de feiten en fabels (op den duur moet je ze altijd op 60% houden en heb je er ook niks aan).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- lacer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De cellen moeten ook de kans krijgen om deftig te balanceren, lukt dit in de wintermaanden met een kleine PV installatie ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04