Probleem betalen met KBC via Apple Pay bij Colruyt
- proximusboyke
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 394 keer
Ik zit met merkwaardig probleem. Als ik in de colruyt met apple pay kbc wil betalen mislukt het 8/10 keer als ik dan apple pay keytrade of ing neem of europabank via curve lukt het meteen. Kbc live vind ook geen oplossing, aja meneer direct bellen als het zich voordoet. Deze namiddag terug hetzelfde dan betaald met keytrade buitenkomen direct bellen, jamaar meneer met direct bellen bedoel ik bins dagge in de winkel zijt. Kzegge ja tis sust alsof die mensen hopen tijd hebben om andere klanten te laten wachten. Soms nog mensen met dit probleem ?
(mod edit: titel aangepast. "kbc colruyt" zegt weinig)
(mod edit: titel aangepast. "kbc colruyt" zegt weinig)
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
Acer Connect X6E 5G router : Free Max argeles sur mer
ZTE MU5001 5G proximus 400GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
macbook air 2024
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 708 keer
- Bedankt: 791 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Misschien heb je teveel ethische producten gekocht, dat kan je niet betalen met KBC 
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
- Bedankt: 237 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En wat hangt er aan die apple pay? Een creditcard zal niet werken want Colruyt aanvaardt geen creditcards. Enkel debit.proximusboyke schreef: 08 feb 2026, 01:12 Als ik in de colruyt met apple pay kbc wil betalen mislukt het 8/10 keer
Laatst gewijzigd door R2D2 10 feb 2026, 07:41, in totaal 2 gewijzigd.
- proximusboyke
- Elite Poster

@R2D2 dat zou het moeten zijn zou het altijd moeten mislukken in de colruyt. En op hun site staat dat apple pay aanvaard wordt. Maar het is debit.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
- proximusboyke
- Elite Poster

altijd colruyt kuurne verschillende terminals
Eersta waar ik aan dacht terminal maar dan zou apple pay keytrade ook niet werken
Eersta waar ik aan dacht terminal maar dan zou apple pay keytrade ook niet werken
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 708 keer
- Bedankt: 791 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Heb je niet gewoon meerdere kaarten aan Apple pay en kies je soms onbewust een CC?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
Stroper
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 176 keer
Neen, das gewoon omdat KBC met Mastercard werkt, terwijl Keytrade met Visa werkt.
Zolang het maar Debit-kaarten zijn, Colruyt zelf aanvaard geen Credit. (De plaatselijke Okay's, van dezelfde Colruyt-groep, aanvaarden echter wel Credit-varianten).
Zolang het maar Debit-kaarten zijn, Colruyt zelf aanvaard geen Credit. (De plaatselijke Okay's, van dezelfde Colruyt-groep, aanvaarden echter wel Credit-varianten).
- proximusboyke
- Elite Poster

sommige winkels ook aan de grens. Maar de mijne is debitStroper schreef: 09 feb 2026, 19:43 Neen, das gewoon omdat KBC met Mastercard werkt, terwijl Keytrade met Visa werkt.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
-
novie
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 21 keer
Colruyt accepteert wel degelijk Visa/Mastercard in Wallonië, tenminste toch in de winkel in Arlon alsook anderen in Wallonië. Mogelijks in Vlaanderen anders, maar zeggen dat Colruyt geen credit cards accepteert klopt niet.R2D2 schreef: 09 feb 2026, 09:07 Een creditcard zal niet werken want Colruyt aanvaard geen creditcards. Enkel debit.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 204 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hun website zegt nochtans iets anders:
Overzicht betaalmiddelen:
https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/ ... almiddelen
FAQ:
Overzicht betaalmiddelen:
https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/ ... almiddelen
FAQ:
https://www.colruyt.be/nl/contact/betal ... ietkaartenHet is helaas niet mogelijk om te betalen met kredietkaarten, zoals bijvoorbeeld Visa of Mastercard.
Bij het gebruik van de kredietkaart wordt er per betaling een hoge transactiekost aangerekend. Deze kosten willen wij niet voor onze klanten, aangezien wij altijd de laagste prijzen willen blijven garanderen. Daarom aanvaarden we deze niet.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.10
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.10
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
Vaganzza
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 263 keer
Nog altijd zijn er velen die denken dat Mastercard/Visa kaarten altijd kredietkaarten zijn, maar dat is dus niet zo. Gisteren nog probleemloos met Curve via Apple Pay kunnen betalen in de Colruyt. Da's de enige manier om effectief met een kredietkaart daar te betalen 
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
-
CCatalyst
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 605 keer
Wordt het "meteen" geweigerd door de terminal, of lijkt het eerst door te gaan maar komt er na een seconde of langer pas een foutmelding (wat betekent dat het tenminste nog het netwerk opgaat)?proximusboyke schreef: 08 feb 2026, 01:12 Als ik in de colruyt met apple pay kbc wil betalen mislukt het 8/10 keer
Weet je welke foutmelding er verschijnt op het scherm van de terminal?
Ze accepteren de debetvarianten van Visa en Mastercard nu overal. Ze hebben dat pas gedaan nadat er wetgeving kwam die bepaalde dat een kaartverwerker dezelfde tarieven moet hanteren voor Bancontact EN Mastercard/Visa DEBIT mits beide op dezelfde kaart staan, maw nadat ze niet meer "extra" moesten betalen eroovr. En daarna hebben ze nog een paar jaar ermee gewacht ook. Maar nu dus overal.novie schreef: 10 feb 2026, 07:02 Colruyt accepteert wel degelijk Visa/Mastercard in Wallonië, tenminste toch in de winkel in Arlon alsook anderen in Wallonië. Mogelijks in Vlaanderen anders, maar zeggen dat Colruyt geen credit cards accepteert klopt niet.
De kredietvarianten van Visa en Mastercard aanvaarden ze niet, want ja dat kost hen een paar cent meer en gezien de steeds slechter wordende financiele toestand van Colruyt (omdat ze stilstaan en niet meer in staat zijn te moderniseren en innoveren, zie bijvoorbeeld zondagsopeningen en self-scan) zal dat er wel niet inzitten.
Je hebt betaald met een debetkaart (Curve/Mastercard Debit). Het kan wel zijn dat je een kredietkaart gekoppeld hebt aan je Curve en daar het geld uiteindelijk van komt, maar dat weet Colruyt niet. Curve betaalt het verschil.Vaganzza schreef: 10 feb 2026, 07:50 Nog altijd zijn er velen die denken dat Mastercard/Visa kaarten altijd kredietkaarten zijn, maar dat is dus niet zo. Gisteren nog probleemloos met Curve via Apple Pay kunnen betalen in de Colruyt. Da's de enige manier om effectief met een kredietkaart daar te betalen
Het is idd jammer dat vooral kleine zelfstandigen nog altijd denken dat Mastercard/Visa Debit meer kost dan Bancontact. Dat is niet zo. De tarieven zijn gelijk. Ze daarvan proberen te overtuigen heeft geen zin (heb ik al gemerkt). Jammer voor de verkoop van buitenlanders die ze op die manier mislopen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 feb 2026, 10:00, in totaal 1 gewijzigd.
-
novie
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 21 keer
Het betreft wel degelijk een Mastercard Credit Card van Beobank (Flying Blue/Air France, geen Curve), dus geen Debet kaart hoor. Mogelijks kunnen de filialen tegen de Luxemburgse grens wel met een kredietkaart omgaan, in Luxemburg kan je perfect met kredietkaart betalen bij Colruyt.Vaganzza schreef: 10 feb 2026, 07:50 Nog altijd zijn er velen die denken dat Mastercard/Visa kaarten altijd kredietkaarten zijn, maar dat is dus niet zo. Gisteren nog probleemloos met Curve via Apple Pay kunnen betalen in de Colruyt. Da's de enige manier om effectief met een kredietkaart daar te betalen![]()
Laatst gewijzigd door novie 10 feb 2026, 09:45, in totaal 1 gewijzigd.
-
CCatalyst
- Elite Poster

Ja, "filialen" (idd, Colruyt Laagste Prijzen werkt anno 2026 nog steeds uitsluitend met filialen) dicht bij de grens, daar aanvaarden ze kredietkaarten van oudsher wel (al van voor ze MasterCard/Visa Debit algemeen aanvaarden) want een buitenlander heeft geen Bancontact. En de vestigingen in andere landen ook (voor zover er na nieuwe rondes van kosten besparen nog overblijven - Colruyt Frankrijk ging al dicht). Maw: als ze teveel verliezen door geen kredietkaarten te aanvaarden, dan kunnen ze het wel.novie schreef: 10 feb 2026, 09:36 Het betreft wel degelijk een Mastercard Credit Card van Beobank (Flying Blue/Air France, geen Curve), dus geen Debet kaart hoor.
Zelfde met AH vroeger, op Schiphol kon het wel, elders niet. Vandaag de dag hebben die ook reeds overal MasterCard/Visa Debit en in sommige winkels ook kredietkaarten.
- proximusboyke
- Elite Poster

@TheCeet : https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/ ... almiddelen
staat duidelijk carte blue en dat is een kredietkaart frankrijk.
@CCatalyst onmiddellijk :verrichting afgebroken
Ondertussen heeft kbc mij de oplossing aangeboden
verwijder de kaart uit apple pay en opnieuw opzette, kzegge tegen em Da zou de oorzaak moeten zijn dan zou ze nooit werken en zou ik dit zeker op meerdere plaatsen hebben. Dan zal te terminal apple pay niet aanvaarden, kzegge jawel want keytrade werkt perfect.
Nu vragen ze opnieuw te proberen als het niet lukt ing te proberen, als het ook niet lukt is het omdat mastercard is en keytrade visa. Heb daar mijn grootste twijfels over maarja wil het proberen.
staat duidelijk carte blue en dat is een kredietkaart frankrijk.
@CCatalyst onmiddellijk :verrichting afgebroken
Ondertussen heeft kbc mij de oplossing aangeboden
Nu vragen ze opnieuw te proberen als het niet lukt ing te proberen, als het ook niet lukt is het omdat mastercard is en keytrade visa. Heb daar mijn grootste twijfels over maarja wil het proberen.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
-
CCatalyst
- Elite Poster

Als het er onmiddellijk op komt wanneer je het consumentenapparaat aanbiedt (dus zonder iets van pauze nav verwerkingstijd) is het idd omdat het aangeboden schema niet ondersteund wordt. KBC gaat dan ook niet real-time kunnen helpen want zonder datatransfer kunnen ze aan hun kant niets zien van die transactie. Let wel op dat dat bij systemen waar de terminal aan de kassa gekoppeld is (zoals bij Colruyt Laagste Prijzen) de kassa per transactie "dynamisch" kan zeggen aan de terminal welke kaarten hij wel/niet mag aanvaarden. Bij Delhaize zie je dat nog altijd waarbij expliciet "kredietkaart" geselecteerd moet worden op de self-POS of de bediende POS, anders zal de terminal ze niet aanvaarden. Maar ik dacht niet dat Colruyt Laagste Prijzen dat ook deed, tenzij er recent iets veranderd is
Zou idd vreemd zijn. Wat kan volgens mijproximusboyke schreef: 10 feb 2026, 13:17Nu vragen ze opnieuw te proberen als het niet lukt ing te proberen, als het ook niet lukt is het omdat mastercard is en keytrade visa. Heb daar mijn grootste twijfels over maarja wil het proberen.
1 - Je selecteert een KBC Mastercard kredietkaart ipv een KBC Mastercard debetkaart.
2 - Apple Pay kaart werd op afstand (tijdelijk) geblokkeerd door KBC of is niet meer "geverifieerd", maar dat had je wel gezien/geweten. Iig opnieuw toevoegen zou dit moeten oplossen.
3 - Als je nog een oudere KBC debetkaart met Maestro hebt (er zijn er nog een deel in omloop en Apple Pay wordt hier ook nog op ondersteund) dan kan het wel als Colruyt Laagste Prijzen niet langer Maestro ondersteunt:
Kijk eens op je apparaat als je de kaart selecteert:
Maestro logo: Rode en blauwe cirkel
Mastercard logo: Rode en gouden cirkel
- proximusboyke
- Elite Poster

@CCatalyst ik begrijp wat je bedoeld, maar als je paar seconden later keytrade of ing aanbied en het lukt wel op dezelfde terminal paar seconden later. Dan weet mijn kleinsten teen dat de oorzaak bij kbc ligt.
Oude kaart heb ik niet, omdat ik deze pas in augustus heb geopend.
Oude kaart heb ik niet, omdat ik deze pas in augustus heb geopend.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
-
CCatalyst
- Elite Poster

Als de terminal meteen een foutmelding geeft, dan is het omdat het schema niet geaccepteerd wordt. De betaling werd niet aangeboden aan KBC en door hen geweigerd, zoiets zou minstens een seconde of langer duren (moet via internet verlopen met ganse TCP en TLS opbouw) en kan dus niet meteen een foutmelding geven.proximusboyke schreef: 10 feb 2026, 23:02 @CCatalyst ik begrijp wat je bedoeld, maar als je paar seconden later keytrade of ing aanbied en het lukt wel op dezelfde terminal paar seconden later. Dan weet mijn kleinsten teen dat de oorzaak bij kbc ligt.
Mogelijkheden:
- Je selecteerde een KBC Visa/Mastercard kredietkaart ipv een KBC Visa/Mastercard debetkaart. KBC ondersteunt beide types met Apple Pay en ze hebben allebei hetzelfde logo. Colruyt Laagste Prijzen aanvaardt enkel de debetkaarten (tenzij grens/buitenland).
- Je selecteerde een KBC debetkaart, maar hij werd "tijdelijk" geblokkeerd op afstand door KBC. Desondanks kan je zo'n kaart wel nog selecteren en aanbieden, maar dan krijg je ook meteen een foutmelding op de terminal. Je kan eventuele blokkering nagaan in je Wallet.
- De kassamedewerker had eerst "Bancontact" geselecteerd, en toen je opnieuw probeerde met Keytrade/ING had hij "Apple Pay" of "Mastercard/Visa Debit" geselecteerd. Dit is IMHO iets dat bij Delhaize kan voorvallen maar niet bij Colruyt Laagste Prijzen (hun systeem laat die optie niet AFAIK), maar in theorie is het een mogelijkheid.
In al deze gevallen is het normaal dat het daarna wel werkt met een andere debetkaart.
- proximusboyke
- Elite Poster

@CCatalyst het is sowieso debit. heb geen krediet, zou da nooit moeten hebben. Ik zeg altijd betalen met apple pay. Zou wel moeten lukken dat ze telkens 2 of 3 x missen en als je dan andere kaart selecteer dat ze dan juist de goede knop selecteren.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
-
anonyme
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 12 keer
Bij mij is de ervaring bij sommige handelaars alsvolgt (en ik heb al gehoord dat sommige Colruyt's dat ook hebben, dus dat er verschil zit tussen filiaal Colruyt):
Indien er onmiddellijk verrichting afgebroken opkomt op de terminal: dan aanvaardt handelaar enkel Bancontact en mijn KBC kaart is een Maestro kaart in Apple Pay.
Wat er ook momenteel nog van toepassing van is, want ik dacht dat Bancontact en Maestro eruit gaan en dat dat allemaal iets wordt als VISA debit (het fijne weet ik er ook niet van, ik volg het nietmeer zoals vroeger).
Indien er onmiddellijk verrichting afgebroken opkomt op de terminal: dan aanvaardt handelaar enkel Bancontact en mijn KBC kaart is een Maestro kaart in Apple Pay.
Wat er ook momenteel nog van toepassing van is, want ik dacht dat Bancontact en Maestro eruit gaan en dat dat allemaal iets wordt als VISA debit (het fijne weet ik er ook niet van, ik volg het nietmeer zoals vroeger).
- proximusboyke
- Elite Poster

Maar al die dingen die jullie zeggen zouden altijd moeten gebeuren. Maar soms werkt het wel. En als het nie lukt een neem dan een andere kaart in wallet en lukt wel zal wel problemen zijn met kbc
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
-
CCatalyst
- Elite Poster

Het feit dat de kaart onmiddellijk geweigerd wordt (en niet pas na een seconde verwerking of langer) isoleert het probleem wel naar de manier waarop uw consumentenapparaat de kaart aanbiedt. Dat kan idd liggen aan hoe KBC die geprovisioneerd heeft.proximusboyke schreef: 11 feb 2026, 20:15 En als het nie lukt een neem dan een andere kaart in wallet en lukt wel zal wel problemen zijn met kbc
- Als je de iPhone of Apple Watch neemt en doet alsof je je KBC kaart aanbiedt voor Apple Pay, welk kaartlogo staat er precies op het scherm van het apparaat? Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro? Noteer dat het logo van Maestro en Mastercard slechts 1 kleur verschillen.
Iig ook eens proberen: werkt de KBC-kaart in andere winkels wel? Een goeie test is Delhaize self-checkout => kredietkaart selecteren (of "andere kaarten") => dan zou die moeten werken.
Indien niet: kaart verwijderen uit Apple Pay en opnieuw toevoegen.
- proximusboyke
- Elite Poster

nogmaals de kaart werkt in ALLE winkels delhaize (brood halen vuilniszakken) aldi lidll gamma hubo eens gekeken
kbc :
23/12 10/01 en 24/01 is er betaald met kbc
de andere zaterdagen geweigerd. dus na 2 3. weigeringen betaald als volgt
17/01 betaald met ing
31/01 en 07/02 betaald met keytrade
27/12 en 03/01 betaald met curve europabank
kbc :
23/12 10/01 en 24/01 is er betaald met kbc
de andere zaterdagen geweigerd. dus na 2 3. weigeringen betaald als volgt
17/01 betaald met ing
31/01 en 07/02 betaald met keytrade
27/12 en 03/01 betaald met curve europabank
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024
- proximusboyke
- Elite Poster

verleden week was ondanks aankoop non food toch volledig betaald met mijn maaltijdcheques. Vandaag veel finish machinereiniger gekocht deze moest ik appart betalen, maar terug niks met kbc, onmiddellijk proberen ing en geen probleem.
Gisteren ook niks in carrefour fankrijk. dinsdag auchan wel lidll frankrijk niet.Was zodanig kwaad heb bijna alles overgezet naar ing.
Door het veel verhogen van overschrijvingslimiet ben ik waarschijnlijk opgevallen, want gisteren belden ze waarom ik zo een grote bedragen overschreef, toen ik vertelde, ben ik paar keer doorverbonden geweest en uiteindelijk iemand gekregen die zei ; zal te maken hebben met een intern systeem die fraude kan opsporen en daarom waarschijnlijk de betaling niet toelaat. Kzegge sorry meneer voor mijn grof taalgebruik maar zo ern b*llsh*t heb ik nog nooit gehoord. En nu gaak zeker geen spijt hebben, als ik in een winkel ben wil ik kunnen betalen punt.
Gisteren ook niks in carrefour fankrijk. dinsdag auchan wel lidll frankrijk niet.Was zodanig kwaad heb bijna alles overgezet naar ing.
Door het veel verhogen van overschrijvingslimiet ben ik waarschijnlijk opgevallen, want gisteren belden ze waarom ik zo een grote bedragen overschreef, toen ik vertelde, ben ik paar keer doorverbonden geweest en uiteindelijk iemand gekregen die zei ; zal te maken hebben met een intern systeem die fraude kan opsporen en daarom waarschijnlijk de betaling niet toelaat. Kzegge sorry meneer voor mijn grof taalgebruik maar zo ern b*llsh*t heb ik nog nooit gehoord. En nu gaak zeker geen spijt hebben, als ik in een winkel ben wil ik kunnen betalen punt.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
mercedes e220 OML
macbook air 2024