Telenet mag van de Antwerpse ondernemingsrechtbank niet zomaar meer adverteren met de termen 'fiber', 'fibre' of 'glasvezel'. De provider heeft nu nog geen ftth-glasvezelnetwerk, waardoor het gebruik van de termen misleidend is, stelt de rechtbank.
De provider rolt nu via joint venture Wyre een fiber-to-the-homenetwerk uit in België en heeft daarom een fibercheck. Huishoudens kunnen daarmee zien of zij al op dat ftth-netwerk zitten. Daardoor suggereert de provider dat consumenten op dat netwerk kunnen aansluiten, terwijl dat in de praktijk nu nog maar voor weinig gebruikers het geval is, schrijft VRT NWS op basis van de uitspraak. Dat glasvezelnetwerk is naar verwachting pas in 2038 klaar.
Het gebruik van de term 'fibercheck' is daarom misleidend, stelt de rechtbank. Het gros van de klanten kan alleen een kabelinternetabonnement afsluiten, met lagere maximale snelheden dan glasvezel. Het gebruik van termen als 'glasvezel' ziet de rechtbank daarom als 'lokvogelpraktijk', omdat klanten er volgens de rechter pas later achter komen dat ze geen glasvezelabonnement kunnen afsluiten.
Telenet mag dan ook pas adverteren met glasvezel als die fibercheck positief is voor klanten, stelt de rechtbank. De provider moet daarom stoppen met het gebruiken van de drie termen. Doet Telenet dit niet, dan moet het bedrijf een boete van maximaal 1 miljoen euro betalen.
De provider zegt 'met verbazing' de uitspraak te hebben gelezen en gaat die nu verder bestuderen. Proximus, dat de zaak aanspande, zegt tevreden te zijn over de uitspraak. Deze glasvezelprovider won eerder een vergelijkbare rechtszaak tegen Orange.
https://tweakers.net/nieuws/244366/tele ... vezel.html
Telenet mag van rechtbank niet adverteren met 'fiber' of 'glasvezel'
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
- Bedankt: 84 keer
Internet:
(helaas alleen coax)
Mobiel:
&
(dual SIM)
Jobstudent @
(helaas alleen coax)Mobiel:
&
(dual SIM)Jobstudent @

-
splinterbyte
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 163 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Beter laat dan nooit zo'n uitspraak zeker?... hoe lang zijn die al niet bezig met "Fibernet" etc ?
En maximaal 1 miljoen euro boete gaan ze mogelijk gewoon betalen (peanuts voor TN en gaan ze lekker bij de klanten terughalen met een prijsverhoging) en gewoon verderdoen?
En maximaal 1 miljoen euro boete gaan ze mogelijk gewoon betalen (peanuts voor TN en gaan ze lekker bij de klanten terughalen met een prijsverhoging) en gewoon verderdoen?
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 203 keer
- Recent bedankt: 3 keer
En hun marketing afdeling zal bekijken om terminologie aan te passen, wie weet naar de NL gebruikte term "glasvezel-kabel"
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 236 keer
Als ik het goed voorheb zijn ze in het verleden al eens voor hetzelfde op de vingers getikt. Weet niet meer juist door welke commissie, jury, rechtbank of overheidsdienst maar het kwam op hetzelfde neer: misleiding.
Ik vond het al raar dat ze daarmee verder gingen maar wellicht hadden ze ergens een achterpoort gevonden.
Ik vond het al raar dat ze daarmee verder gingen maar wellicht hadden ze ergens een achterpoort gevonden.
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Was dat niet iets met "lichtsnelheid". Om van "onbeperkt*" nog te zwijgen.R2D2 schreef: 5 maanden geleden Als ik het goed voorheb zijn ze in het verleden al eens voor hetzelfde op de vingers getikt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
- Bedankt: 789 keer
Wat is het volgende? Een vezelrijke verbinding?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Patje
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 115 keer
- Recent bedankt: 2 keer
en soms staat het zen internet of giga internet , komen ze daar ook wakker ?
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!

Base Internet Speedtest https://www.speedtest.net/result/a/11785191507

Base Internet Speedtest https://www.speedtest.net/result/a/11785191507
- neils1108
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 24 keer
Die zullen waarschijnlijk veranderen van naam. Eigenlijk al best lang. Hun vonnis was al van deze zomer denk ik. Want Orange en Telenet zien Fiber als COAX met een beetje fiber rond ofzo, weet er niet het fijne van.
Mod: Quoten van de post net er boven is onnodig!
Mod: Quoten van de post net er boven is onnodig!
Laatst gewijzigd door on4bam 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
- raf1
- Elite Poster

- Bedankt: 2036 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Bij Orange is het ondertussen allemaal aangepast naar "Internet": Start Internet, Zen Internet, Giga Internet: https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... et-bij-jou
Bij Telenet overweegt men om de dwangsommen te betalen vermoed ik. Of CEO John Porter moet het Nederlandstalige vonnis nog laten vertalen naar het Engels.
Bij Telenet overweegt men om de dwangsommen te betalen vermoed ik. Of CEO John Porter moet het Nederlandstalige vonnis nog laten vertalen naar het Engels.
- raf1
- Elite Poster

Ter info, meer uitleg over deze uitspraak van de Antwerpse Ondernemingsrechtbank en het volledige vonnis vind je op: https://www.ictrechtswijzer.be/misleide ... oax-kabel/
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 236 keer
De rechtbank spreekt van "lokvogelpraktijk". En na beslissingen van de JEP in 2011 en 2025 was het zeker niet onbewust of goed bedoeld.
De strategie van misleiding, een bewijs van de kwaadaardigheid van dit bedrijf.
Sinds de volledige overname door Liberty Global is Vlaanderen een koloniaal wingewest geworden.
De strategie van misleiding, een bewijs van de kwaadaardigheid van dit bedrijf.
Sinds de volledige overname door Liberty Global is Vlaanderen een koloniaal wingewest geworden.
- neils1108
- Premium Member

Besef, ze konnen al veel eerder veranderen toen Orange hetzelfde vonnis kreeg van dezelfde rechtbank. Ze hebben nog een paar maandjes door gedaan. Heb door dat Telenet de laatste tijd zichzelf minder populair is aan het maken.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3910 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ze hebben 2 maanden de tijd om het misleidend gebruik van het woord "fiber" te staken, en dan beginnen de dwangsommen te lopen (tot een maximum van 1.000.000€) ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
Bij de klantendienst gisteren sprak betrokken medewerkster (terug) over hun fiber netwerk met een coax-terminal to the home ... De afkorting die volgens haar binnenkort zou gelanceerd is FICO (fiber-coax) TTH with future FTTH option ...
Il faut le faire !
En dan maar mensen in de winkel die ontwetend zijn proberen wijs te maken dat glasvezel dezelfde snelheden haalt als PX fiber. Hier nog niet zo lang geleden meegemaakt in de plaatste TN- winkel.
Ze zullen er bij TN wel een mouw aan passen.
Il faut le faire !
En dan maar mensen in de winkel die ontwetend zijn proberen wijs te maken dat glasvezel dezelfde snelheden haalt als PX fiber. Hier nog niet zo lang geleden meegemaakt in de plaatste TN- winkel.
Ze zullen er bij TN wel een mouw aan passen.
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zal inderdaad wel een uitleg komen waarom FICO beter is
Vraag mij trouwens af hoe Telenet met Wyre FTTH gaat doen. Bij Proximus hadden ze hier destijds al een lege tube voorzien naast de telefoonlijn tot binnen, maar bij Telenet komt enkel coax binnen. Geen zin om de voortuin open te spitten voor een tweede fiber
Vraag mij trouwens af hoe Telenet met Wyre FTTH gaat doen. Bij Proximus hadden ze hier destijds al een lege tube voorzien naast de telefoonlijn tot binnen, maar bij Telenet komt enkel coax binnen. Geen zin om de voortuin open te spitten voor een tweede fiber
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3910 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Naar analogie van Nederland...koenraaddeconinck schreef: 5 maanden geledenDe afkorting die volgens haar binnenkort zou gelanceerd is FICO (fiber-coax) TTH with future FTTH option ...
In Nederland is er een gelijkaardig process geweest en daar heeft ZIGGO de naam fiberkabel mogen houden.
- In Nederland wordt algemeen aangenomen dat het woord "kabel" gelijk is aan de coax (internet/TV via de kabel = internet/TV via de coax) - wij spreken ook nog van "kabel"televisie
.
Het woord fiber-kabel wil in NL dus zeggen: fiber + coax (HFC). - In Vlaanderen begrijpen wij onder fiberkabel niet fiber + coax, maar een "glasvezelkabel" ...
Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
Ik vroeg me af waarom de uitspraak van Telenet dat hun netwerk 95% uit glasvezel bestaat en slechts 5% uit coax (de laatse "meters") niet aangevochten wordt?raf1 schreef: 5 maanden geleden Ter info, meer uitleg over deze uitspraak van de Antwerpse Ondernemingsrechtbank en het volledige vonnis vind je op: https://www.ictrechtswijzer.be/misleide ... oax-kabel/
Dat is toch ook een volledig uit de lucht gegrepen?
De coax die uit de straatkasten (nodes) tot de huizen loopt (200 aansluitingen, 500 homes passed??) is toch veel meer dan 5%?
Fiber wordt toch alleen gebruikt voor de "lange afstanden" (verbindingen naar de kopstations, van de kopstations naar de straatkasten)
Of zie ik dat verkeerd?
Toegevoegd na 13 minuten 38 seconden:
Je bent tot niets verplicht, als je geen zin hebt m de voortuin open te spitten, dan niet héAvenger 2.0 schreef: 5 maanden geleden Vraag mij trouwens af hoe Telenet met Wyre FTTH gaat doen. Bij Proximus hadden ze hier destijds al een lege tube voorzien naast de telefoonlijn tot binnen, maar bij Telenet komt enkel coax binnen. Geen zin om de voortuin open te spitten voor een tweede fiber![]()
Hier heeft Proximus ook door mijn voortuin gegraven, niets beschadigd (onder de buxus en de aanplantingen door)
En er lag nog een buis met de kabel van mijn tuinverlichting, waar ze hun tube er nog hebben bijgekregen
Dus zo erg is dat allemaal niet
En jouw coax, zit deze niet in een wachtbuis tot aan de rooilijn, of tot aan de paddestoel?
Dan kunnen ze deze gebruiken?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Inderdaad, dat was eigenlijk ook mijn vraag. Gebruiken ze de coax om de Fiber door te trekken? Dan zou dit eventueel wel gaan.En jouw coax, zit deze niet in een wachtbuis tot aan de rooilijn, of tot aan de paddestoel?
Dan kunnen ze deze gebruiken?
- neils1108
- Premium Member

Ze gaan die dwangsommen betalen. De mensen bepikken is makkelijker, dan uw fout toe te geven.philippe_d schreef: 5 maanden geleden Ze hebben 2 maanden de tijd om het misleidend gebruik van het woord "fiber" te staken, en dan beginnen de dwangsommen te lopen (tot een maximum van 1.000.000€) ...
- raf1
- Elite Poster

In jaarverslagen tot 2022 publiceerde Telenet dat hun netwerk uit 68 000 kilometer lokale coaxlussen bestaat. Maar sinds de massale FTTH-uitrol van Proximus aan hun marktaandeel knabbelt, stelt Telenet de samenstelling van hun netwerk bewust verkeerd voor. In alle recente publicaties is het aantal kilometer coaxkabel in het Telenet-netwerk weggelaten.philippe_d schreef: 5 maanden geleden Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:Ik vroeg me af waarom de uitspraak van Telenet dat hun netwerk 95% uit glasvezel bestaat en slechts 5% uit coax (de laatse "meters") niet aangevochten wordt?raf1 schreef: 5 maanden geleden Ter info, meer uitleg over deze uitspraak van de Antwerpse Ondernemingsrechtbank en het volledige vonnis vind je op: https://www.ictrechtswijzer.be/misleide ... oax-kabel/
Dat is toch ook een volledig uit de lucht gegrepen?
De coax die uit de straatkasten (nodes) tot de huizen loopt (200 aansluitingen, 500 homes passed??) is toch veel meer dan 5%?
Fiber wordt toch alleen gebruikt voor de "lange afstanden" (verbindingen naar de kopstations, van de kopstations naar de straatkasten)
Of zie ik dat verkeerd?
Wat betreft die slogan "95% fiber". Telenet redeneert dat elke klant vanaf zijn kabelmodem een individuele verbinding heeft tot in het NOC in Mechelen en zegt dan: jouw individuele verbinding verloopt voor 95% van de afstand over glasvezel. Maar zo'n procentuele uitdrukking lijkt me sowieso misleidend.
De rechter heeft geoordeeld dat Telenet de term "fiber" (op zichzelf of in samenstelling) alleen mag gebruiken bij een 100% fibernetwerk, alleen bij FTTH. De rechtbank zegt zelfs expliciet fiber tot aan de eigen modem. Dat lijkt me toch zeer duidelijk. Ik denk dat het logisch is dat voor abonnementen die over coaxkabel (via het DOCSIS-protocol) aangeboden worden Telenet de slogan "95% fiber" niet meer mag gebruiken.