Fritz!Box 7530 of niet

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hallo, ik zit bij Mobile Vikings (VDSL) en zit eigenlijk met een vraag. Ik heb een Internetbox die in Bridge staat en een Unifi UCG Ultra (PPPoE) die eigenlijk al het werk doet. Nu ben ik eigenlijk eens geinteresseerd om te weten of ik de Internetbox zou vervangen met een 7530 die ik op vinted voor 33 euro kan kopen. Zou die iets kunnen verbeteren aan mijn huidig netwerk of niet?

(mod edit: Titel aangepast, want '7530' zegt niet veel als je niet mee bent in het hele F!B verhaal)
:beerchug:

Internet: edpnet
86 Down / 27 Up
Mobiel: hey! & Mobile Vikings
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1058 keer
Bedankt: 3912 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Neen.
Als geen gebruik wilt maken van de toeters en bellen van de Fritz!Box, maar deze alleen als domme modem wilt gebruiken, is het weggesmeten geld.
Wat zou je nog kunnen/willen verbeteren?

PS. Je kan de Fritz!Box niet in bridge mode gebruiken op een single VLAN VDSL2 lijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Opzich, ja het is wel weggesmeten geld. En waarschijnlijk wanneer er Fiber in mijn huis ligt kan ik waarschijnlijk toch de Internetbox er van tussen nemen en de RJ45 van de ONT direct verbinden met de UGC Ultra.

Toegevoegd na 11 uren 36 minuten 22 seconden:
Enigste probleem is wil eigenlijk in feite een vast ip zodat ik mijn home server buiten huis ook kan bereiken (proxmox, immich en nextcloud). Maar bij edpNet heb je je eigen modem nodig. Twijfel eigenlijk wat ik dan zou nemen.

86 Down / 27 Up
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

Als je al proxmox hebt kleine container erop met wireguard zodat je veilig kan connecten en zet er 1 of ander dynamisch dns script op en dan kan je altijd connecten dmv je url.
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ik heb gewoon een eigen domeinnaam en een cloudflareddns docker container die de dns veranderd bij wijziging van mijn IP.

Je zou ook tailscale kunnen gebruiken, dat gebruik ik voor mijn unraid server, radarr, sonarr en zo te kunnen bereiken buitenshuis zonder dat anderen er aan kunnen.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Mijn huidig setup is nu dat de subdomains van mijn domein via Cloudflare naar mijn WAN IP staan. Dan in NGINX op mijn home server de subdomains allemaal juist gezet. Maar heb door dat dit niet de meest stabiele manier is. Maar waren al lang aan het kijken om van Mobile Vikings naar edpNet voor vast te gaan. Hun static IP is heel interessant.

86 Down / 27 Up
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ik denk dat Fastic misschien een betere keuze is als je een static IP wil?

https://fastic.be/vdsl-100-40.html - €3/maand voor een static IP, €38/maand in totaal dan.

Ze zijn wel moeilijker te contacteren gelijk, en sommigen op userbase hebben al maanden geen factuur ontvangen. Dus bij edpnet heb je wel het voordeel dat ze makkelijker te contacteren zijn.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik ga waarschijnlijk dan een Draytek Vigor kopen. Mischien 165-167 of de 130 series. Sowieso Annex A. Maar zal eens kijken bij Fastic en edpNet

Toegevoegd na 2 minuten 27 seconden:
Op zich is toch gewoon als "domme" modem te gebruiken en Draytek Vigor 130 kan ik ergens gratis krijgen. Hun max speeds zijn lager maar een keer dat ik fiber heb mag het apparaat er toch van tussen.

86 Down / 27 Up
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1058 keer
Bedankt: 3912 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Gaat dit nu nog altijd over de Fritz!Box 7530, want ik kan het even niet meer volgen ...

De Fritz!Box 7530 ondersteunt PPPoE passtrough. Je kan de Fritz!Box dus alleen als "domme modem" gebruiken als jouw provider nog met PPPoE werkt.
Met andere woorden:
  • als je een "single VLAN" VDSL2 lijn hebt, kan je geen bridge activeren (vb Proximus, Mobile Vikings, ...).
  • ls je een "triple VLAN" VDSL2 lijn hebt, kan je via PPPoE wel een extern IP adres krijgen.
Welke router je wilt gebruiken is hier niet relevant...
En nu al iets kopen, met de hoop dat je ooit eens een glasvezel aansluiting zal krijgen is wellicht voorbarig. Dat kan nog jaren duren (tenzij je info hebt dat fiber in de nabije toekomst mogelijk wordt op jouw locatie :wink:) .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ja, mischien is het wel redelijk voorbarig. Mobile Vikings ondersteunt nog PPPoE. Maar ben van plan te switchen naar edpNet of Fastic. (Static IP is handig en ondersteunen beiden PPPoE vermoed ik.) Maar twijfel eigenlijk want kan dan even goed op tweedehands zoeken naar een Draytek Vigor 167. Maar als 7530 ook werkt is dat ook goed voor mij.

Toegevoegd na 8 uren 28 minuten 55 seconden:
@philippe_d Zou dan een Draytek 167 beter werken?

86 Down / 27 Up
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Waarschijnlijk toch een Draytek Vigor 167 kopen. Best in bridge blijkt. De 7530 zou eigenlijk ook niet echt een slechte optie zijn. Op zich PPPoE Passthrough zou niet zo een ramp zijn. Anders had ik ook nog een Draytek Vigor 2765 gevonden.

86 Down / 27 Up
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

de 7530 kan je wel dynamish ip laten updaten dan moet dat niet verder ergens in uw opstelling. van de vigor weet ik het niet. ik gebruik dat van avm fritzbox samen met freedns.afraid.org, werkt perfect. ook per pppoe, via fastic.
je kan er ook een vast ip nemen dan kan je alsnog een dynamische update gebruiken als je wenst... dan is de dynamische update enkel niet meer nodig
fastic kan cgnat zijn ook maar ik heb er een vast en dynamisch ip en het dynamisch is geen cgnat. misschien soms wel maar ik reboot de modem niet veel
en inderdaad vanaf september nog geen factuur mogen ontvangen, de telefoon daar schakelt blijkbaar dikwijls door naar af bij proberen telefonisch bereiken.
heb wel specifiek gevraagd of pppoe en 2 logins mogelijk waren en of het dynamisch cgnat was
edp werkt met gewoon extern ip denk ik in geval van dynamisch, toen ik daar nog bij was , was dat toch het geval. ook kon ik met eenzelfde login 2 pppoe maken, hoewel ik overal las dat dat geen officiele approval heeft. ook edp klant geweest dus , tot ze hun prijs wat verhoogden
zowel daar als bij fastic vlekkeloze internetverbinding maar 2 pppoe wou ik zeker officieel, en ook een vast ip, ook daarom mijn overschakeling
een fritz 7520 kan je goedkoper vinden dan de 7530 , op bv vinted, en heeft softwarematige beperking van usb en lan speed maar is intern dezelfde, is eventueel te unlocken
bij doorgroeien naar fiber later, zijn deze 7520/30 hun wireguard links wel trager dan bij hun nieuwere modellen, ingeval je wireguard vanop op je router zelf zou willen regelen
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Had 7530 nu voor 33 gevonden. Maar zal eens kijken voor 7520. Maar gaat toch in bridge staan. Maar heb al DDNS enzo geprobeerd. Werkt soms soms dan niet en gebruikt gewoon resources. Betaal dan liever 2 euro meer in de maand voor een vast. Ook handig is dat ik dan eindelijk weet hoe de lijnstatus en info enzo is. Heb gelezen dat dat kon met Fritzbox.

86 Down / 27 Up
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”