QuitGPT.org

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
etw
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Beetje een knullige site, maar zelf heb ik o.a. ChatGPT altijd proberen te mijden als de pest. Nu dit eindelijk wat meer wordt opgepikt op sociale media hier nog eens een korte samenvatting van de redenen (tekst gepost door Rutger Bregman):
One of the most effective things you can do right now to fight Trump and ICE is to cancel your ChatGPT subscription.

Most people have no idea that the company behind ChatGPT is now one of the biggest funders of Donald Trump’s political machine. OpenAI’s president, Greg Brockman, recently gave $25 million to MAGA Inc, making him the largest tech donor of the fundraising cycle.

And it gets much worse. ICE is now using OpenAI’s technology to screen job applicants for its deportation operations. According to internal sources, this has already led to untrained recruits being sent into the field. Meanwhile, OpenAI helped launch a $100 million Super PAC dedicated to destroying state-level AI safety laws. They want to ensure that only the federal government (read: Trump) gets to write the rules for the most powerful new technology on earth.

Now here’s what OpenAI doesn’t want you to know: they’re vulnerable. Very vulnerable. They’ve already dropped from 87% market share to 65% in a single year. They spend three dollars for every dollar they bring in. Their entire business model depends on you believing there’s no alternative. But Claude exists, Gemini exists, open-source alternatives like Confer, Alpine and Lumo exist, and most people who try them say they’re just as good or better.

Yes, the other companies have their issues too. But OpenAI is in a league of its own – both in how badly they behave and how exposed they are. ChatGPT’s users are relatively young and most of them are unaware of any of this. Most would never knowingly fund Trump’s biggest tech donor, or a company that helps ICE, or a product that tells children how to end their lives. They just don’t know yet.

So let’s tell them. Share this video. Let’s make an example of ChatGPT, and show Silicon Valley what people power can do.
Join the grassroots movement now: QuitGPT.org
quitgpt.org
openaifiles.org
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 203 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Gaan die dingen niet wat te ver?
Zo kan je ook zeggen dat Telenet klanten Israël steunen.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

ik versta het niet goed.
Als ik chatGPT gratis gebruik kost ik hen geld. Waarom moet ik dan stoppen met dat te gebruiken? Zodat ze geld uitsparen?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Gebruiken = data geven = systeem voeden. Zoals altijd: gratis bestaat niet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

De berekening die een ai systeem moet doen om te antwoorden kost veel energie.
Ik heb het amper gebruikt, maar een voorbeeld:
"schrijf mij een cursus van 3 pagina's over -commando x- in -programma y-.

Veel voeding zal daar niet in zitten, veel uitput wel.

openAI verliest geld aan elke prompt. Zelfs van de betalende gebruikers. Gratis bestaat niet, maar 'op de poef' wel.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zolang AI onzin blijft creëeren (eufimistisch "hallucineren" gedoopt), zie ik niet in waarom ik het zou gebruiken.
Een andere product (incl software) met zo'n slechte output, zouden weinig mensen ooit gebruiken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

het voorbeeld dat ik aangaf vond ik best wel handig.
Ik heb alles wel herschreven zodat het netjes in de rest van mijn cursus past, maar het was een heel handige start, netjes gestructureerd en logisch opgebouwd.
Als je een afgewerkt product als antwoord verwacht ben je er aan voor de moeite. Als je een goede start verwacht, kan het een aangename hulp zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer
Bedankt: 791 keer
Provider
Te Koop forum

Kan me wel ergens vinden in de uitleg maar het gaat uiteraard niet enkel op voor openAI. Vandaag stond er een artikel in DS over de Apple CEO die toch ook kruiperig doet tegenover de oranje clown, net zoals al de andere techbazen. Uiteindelijk blijft er weinig over. Dat zijn grote bedrijven en daar telt geld en niet normen en waarden. Do no evil is ook al lang geschrapt bij google.

We zien nu ook dat Europa begint na te denken over eigen initiatieven want het overwicht van de Amerikaanse tech is echt wel overdreven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

ChatGPT zelf nooit gebruikt. Was altijd redelijk foutief.
Gemini is goed voor alledaagse dingen of als je nog studeert. (Goedkoopste voor Pro Plan. 3,99 Euro/maand PROMO)
Claude is goed voor "vibe" coding. Of fouten uit codes halen. (Duurste voor Pro Plan. 20,00 Euro/maand)
Grok AI is een tussen de twee, zeer agressief en soms ja speciaal... :oops:
Voor de rest ja je hebt Meta's AI nog niet echt uitgeprobeerd. Hoorde ook niet echt veel over. En ja dan nog 70 andere ai chatbots.
:beerchug:

Internet: edpnet
86 Down / 27 Up
Mobiel: hey! & Mobile Vikings
etw
Starter Plus
Starter Plus

cadsite schreef: 05 feb 2026, 10:59 Als ik chatGPT gratis gebruik kost ik hen geld. Waarom moet ik dan stoppen met dat te gebruiken? Zodat ze geld uitsparen?
Dat is op korte termijn. De rest staat uitgelegd: het gebruiken is nog steeds een vorm van steun aan eerder twijfelachtige doeleinden, je betaalt met je data, en het is waarschijnlijk een kwestie van tijd eer er reclame in gaat komen. Minder gebruikers voor hen is op lange termijn slechter voor hen. En meer kans voor alternatieven die minder slecht zijn. Of, wie weet, misschien wel gewoon niet slecht.
Dizzy schreef: 05 feb 2026, 11:34 het gaat uiteraard niet enkel op voor openAI
Uiteraard niet, maar er zijn gradaties. Rechtstreekse steun aan iets wat uiteindelijk toch wel heel hard op een fascistisch regime begint te lijken is een nieuw dieptepunt.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Provider

Dit topic zou perfect gepast hebben in de thread over ethiek bij aankopen die ik hier maanden terug eens opgestart heb. Die ging veel breder (Temu e.d) maar ik probeer zelf toch ook waar het kan bedrijven te mijden wegens ethische redenen.
ChatGPT een paar keer gebruikt maar nu is het al lang geleden, meestal stak ik er tijd in om daarna toch alles zelf te moeten doen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Als je gericht zoekt en elk antwoord kritisch bekijkt is ChatGPT best wel nuttig.

En ethisch, hum. De Chinese economie (waar kinderen het vuile werk doen, gif te vinden is in 5 euro kledij a la Temu/Shein) steunen is geen probleem, want het zijn volwaardige partners.

Tot ze straks Taiwan importeren. :-D
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Provider

phil48 schreef: 05 feb 2026, 13:22 En ethisch, hum. De Chinese economie
Exact dat.
Het links laten liggen van (vooral US) AI valt dus ook onder dat ethische bezwaar.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
etw
Starter Plus
Starter Plus

phil48 schreef: 05 feb 2026, 13:22 Als je gericht zoekt en elk antwoord kritisch bekijkt is ChatGPT best wel nuttig.
Het hele punt van de thread is juist dat aangezien je hetzelfde kan zeggen van de altenatieven, dat juist meer redenen zijn om de alternatieven te gebruiken.

phil48 schreef: 05 feb 2026, 13:22 En ethisch, hum. De Chinese economie (waar kinderen het vuile werk doen, gif te vinden is in 5 euro kledij a la Temu/Shein) steunen is geen probleem, want het zijn volwaardige partners
Alhoewel dat niet echt het punt is, is dat ook al aan bod gekomen. Maar als we over andere dingen bezig zijn kan het misschien ook geen kwaad om eens iets veel dichter bij huis te nemen. Zoek eens op wat de arbeidsomstandigheden kunnen zijn van fruit en groenten die in Spanje en Portugal gekweekt worden en hier in de meeste grote supermarkten volop te koop zijn. Mensen die in krotten wonen met onvoldoende toegang tot geneeskunde en zelfs water, in verschroeiende temperaturen, en natuurlijk onderbetaald want een deel van hen is illegaal. Elk jaar meerdere doden. Ethisch, hum. Nog dichterbij kan ook, in eigen en omringende landen: arbeisomstandigheden bol.com en consoorten.

Maar zie comment on4bam: blijkbaar is daar al een ganse thread over :-)
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ze zijn AI gewoon door u strot aan het rammen. Het werkt bij bepaalde dingen voor geen meter en blijkt zelfs gewoon verlieslatend te zijn. Blijkt dat OpenAI's Partners in totaal met 96 miljard dollar aan schulden. OpenAI zelf maakt nog eens een verlies van 14 miljard. Het is gewoon een verlieslatende business.

86 Down / 27 Up
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

dat was "het internet" in het begin ook.
Er zullen er vallen en er zullen er over blijven. Wie weten we niet.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

cadsite schreef: 05 feb 2026, 14:15 dat was "het internet" in het begin ook.
Er zullen er vallen en er zullen er over blijven. Wie weten we niet.
Dat is waar maar ik denk dat internet in het begin niet zo'n groot verlies had.

86 Down / 27 Up
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Klopt, nu is het racen om zoveel mogelijk gebruikers te lijmen die nadien dik zullen kunnen dokken als ze eraan gewoon geworden zijn. En reclame komt er ook al aan. Dat model kennen we ondertussen wel. En ja, er zullen geen -tig modellen over blijven.

Bij Adobe is het ook zo. AI werd in de programma's zoals Lightroom en Photoshop geïmplementeerd en nu schakelt men over op een credit systeem. AI bewerkingen worden steevast duurder en het aantal credits neemt af. Zo word je gepushed naar extra betalen voor extra credits. Voor niets gaat de zon op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

neils1108 schreef: 05 feb 2026, 14:22Dat is waar maar ik denk dat internet in het begin niet zo'n groot verlies had.
geen idee, toen waren het wel véééél meer partijen. Nu spreken we over een handvol.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Internet was ook deels militair/wetenschappelijk in begin en de eerste sites eerder amateuristisch. De grotere spelers doken pas op toen het aantal gebruikers groot genoeg was. De groei ging ook veel trager dan nu met AI dat echt ontploft is. Het risico op zeepbeleffecten is dan ook groter.

Zelfs MS heeft problemen met copilot en Apple is ook nog altijd aan het sukkelen om op de trein te geraken. Google stond op achterstand maar lijkt nu bijgebeend te zijn of zelfs nog beter. Het verandert constant en dus is het logisch dat er onzekerheid is. Investeerders haten onzekerheid, anders zouden ze wel in kerncentrales investeren :)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

oh, maar dat er iets gaat ontploffen, dat lijkt me quasi 100% zeker. De vraag is alleen wie en wanneer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Zullen ook wel overnames tussen zitten want datacenters kunnen nuttig zijn voor anderen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

cadsite schreef: 05 feb 2026, 14:42 maar dat er iets gaat ontploffen
Als je ziet hoe de deals sinds een jaar gefinancierd worden...?! Veel kans dat het daar gaat mislopen.
Hardware die voorbijgestreefd is, maar tegelijk nog voor jaren in de boeken moeten staan en dus moeten renderen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Lijkt een beetje op survival of the fittest.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Dizzy schreef: 05 feb 2026, 14:37 Zelfs MS heeft problemen met copilot en Apple is ook nog altijd aan het sukkelen om op de trein te geraken. Google stond op achterstand maar lijkt nu bijgebeend te zijn of zelfs nog beter. Het verandert constant en dus is het logisch dat er onzekerheid is. Investeerders haten onzekerheid, anders zouden ze wel in kerncentrales investeren
Apple heeft het maar opgegeven en gaat met Google in zee voor hun AI. Mischien beter in hun geval.

86 Down / 27 Up
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Is misschien inderdaad nog het verstandigste, zelf veel geld in iets steken dat al bestaat zal minder opbrengen dan deze oplossing integreren in je eigen producten. Apple heeft trouwens zelden echt nieuwe dingen gemaakt, ze namen meestal goede zaken uit bestaande producten en tweakten deze zodanig dat ze ineens wel een succes werden. Anderzijds hebben ze geld genoeg.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 386 keer

neils1108 schreef: 05 feb 2026, 14:22 Dat is waar maar ik denk dat internet in het begin niet zo'n groot verlies had.
*iemand* is de dot com bubble vergeten precies :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Millenium bug?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 181 keer
Provider
Te Koop forum

Was dat ook niet het begin van de 10 jaar van stilstand(qua beleggingen?)
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

duizend schreef: 05 feb 2026, 18:25 *iemand* is de dot com bubble vergeten precies :angel:
Ah ja, moeilijk te vergeten. Maar ja, beetje bij alles eh zoals ze zeggen "history repeats itself". Dot com bubbel maar met AI. Hetzelfde kweet niet internet gerelateerd, maar de financiele bubbel. jaren in rommelhypotheken beleggen, beurskoersen stijgen. oei rommelhypotheken falen. banken falen een bank crashed all andere crashen. zo is fortis spijtig genoeg gefaald.

Toegevoegd na 41 seconden:
ik mis fortis :-(

Toegevoegd na 16 seconden:
nu is dat allemaal fransen bagger

86 Down / 27 Up
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 47 keer

Ik kan mij zeker vinden in de redenering om minder afhankelijk te worden van Amerikaanse techbedrijven.
Voor mail ben ik al overgeschakeld op Proton, voor cloudopslag op Nextcloud en voor boekhouding op Odoo.

Bij AI ligt dat voor mij moeilijker. Ik zie het ethische debat, maar vandaag heb ik nog geen echt volwaardig alternatief gevonden dat hetzelfde gebruiksgemak en brede inzetbaarheid biedt. Voorlopig blijft het dus een pragmatische afweging tussen principes en praktische bruikbaarheid.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

PeterP schreef: 5 maanden geleden Voor mail ben ik al overgeschakeld op Proton, voor cloudopslag op Nextcloud en voor boekhouding op Odoo.
Begrijp het overstappen op Proton enzo. Vind het gewoon zeer spijtig dat tot op heden sommige services het nog steeds niet supporten. Bedrijf bestaat bekan al 15 jaar.

86 Down / 27 Up
AniMeshorer
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb ChatGPT of andere AI-diensten nog nooit gebruikt. De ecologische redenen zijn al genoeg om het te mijden. Die datacenters met servers waarop AI draait zijn enorm vervuilend. Veel mensen weten dat niet, maar een enkele vraag aan ChatGPT is ecologisch eigenlijk niet zo netjes. Natuurlijk, hoe ver iemand daar in wil meegaan is ieders eigen keuze.

Wat wel jammer is, is dat AI een beetje door de strot geramd wordt. Een Google zoekactie en je krijgt eerst een AI-gegenereerd antwoord, en op YouTube worden heel wat filmpjes via AI ondertiteld (vaak slecht ondertiteld, wat je vooral merkt als er bijvoorbeeld een niet-Engelstalige plaatsnaam vernoemd wordt en AI daar een zootje van maakt). Mocht er een manier zijn om dat uit te zetten geven ze je tenminste nog de keuze. Blijkbaar is er een manier om bij Google zoekopdrachten geen AI-antwoorden te krijgen, maar of je het bij YouTube kan desactiveren weet ik niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Datacenters verbruiken inderdaad heel wat en veel gebruik is totaal onnodig. Bekijk de hypes met het genereren van een beeld van jezelf als speelgoed bijvoorbeeld.

De samenvatting bij google kan ook nuttig zijn, vaak is dat het antwoord dat je zoekt. Waarom door lange lijsten van sites scrollen en die allemaal open klikken als het antwoord mooi samengevat wordt. Dit is net een goede toepassing al betekent het ook een nadeel voor de sites zelf die gepasseerd worden en inkomsten missen.

Ik denk niet dat dergelijke acties iets uithalen AI is er en wordt gebruikt en dat zal nog toenemen. Er zijn ook nuttige toepassingen die veel werk en dus ook energiegebruik kunnen besparen. We moeten gewoon er goed mee omgaan en bewuster zijn van de gevolgen. De kosten zijn ook gigantisch en zullen sowieso terugverdiend moeten worden, AI zal dus flink duurder worden waardoor het overgebruik vanzelf zal afnemen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”