Wegenvignet

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 44371.html
https://www.nieuwsblad.be/politiek/comm ... 01933.html
https://www.bd.nl/brabant/straks-echt-1 ... gle.com%2F
Vlaanderen en Wallonië dicht bij akkoord over wegenvignet voor het hele land
Bij de uitwerking van het systeem mikken Vlaanderen en Wallonië op een gemeenschappelijke website voor aanvraag en registratie en streven ze naar dezelfde startdatum. Het is de bedoeling dat het systeem volgend jaar operationeel is. De extra inkomsten voor 2027 staan namelijk al ingeschreven in de Vlaamse meerjarenbegroting. Jaarlijks moet het wegenvignet Vlaanderen 130 miljoen euro opleveren.
Toch windt de Vlaamse minister van Financiën Ben Weyts er geen doekjes om. „Vlaanderen wil veel investeren in de weginfrastructuur, maar dat betekent dat we geld nodig hebben om nieuwe wegen te bouwen en bestaande te onderhouden,” zegt hij in het AD. „Het is logisch dat we proberen te zorgen dat buitenlanders meebetalen, want wij zijn bij uitstek een doorreisland.” De ambitie is om de komende maanden tot een akkoord te komen tussen Wallonië en Vlaanderen.
Vlaanderen en Wallonië kiezen bewust voor een vignet en niet voor een kilometerheffing. Zo’n heffing wordt als technisch complexer gezien en politiek gevoeliger. Het wegenvignet zou gelden voor de belangrijkste snelwegen en regionale wegen. In de plannen circuleert al langere tijd een tarief van ongeveer 100 euro per jaar. Voor auto’s ouder dan twintig jaar kan dat oplopen tot 125 euro.
Ofwel boel met onze buren, ofwel een gat in de Vlaamse begroting :)?
Joroen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ben Weyts er geen doekjes om. „Vlaanderen wil veel investeren in de weginfrastructuur, maar dat betekent dat we geld nodig hebben om nieuwe wegen te bouwen en bestaande te onderhouden,”
Wat doet Weyts dan momenteel met de inkomsten van de wegentaksen, de kilometerheffing op vrachtwagens en de meer dan 50% taksen op de kostprijs van brandstoffen?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Dat laatste komt momenteel in de federale kas terecht, maar de rest is grote bla bla. Als iedereen weer apart vanalles gaat invoeren in de EU van vignetten e.d., waarom hebben we dan open grenzen??? De verkeersbelasting zou beter volledig door de EU geregeld worden ipv door elk land apart (of zelfs regio's hier).
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator

Vaganzza schreef: 01 feb 2026, 19:15 waarom hebben we dan open grenzen
Is het raar dat de gebruikers van iets er ook voor betalen?
Waarom zou ik betalen voor het wegennet van Italië of Frankrijk, ik rij daar zelden of nooit?
En als ik er kom, betaal ik voor het gebruik.

In Vlaanderen/België niet: alles en iedereen rijdt over het netwerk, maar enkel de Belgen betalen ervoor.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Provider

Oh, gaan we die kant op. Ik rij nooit met de bus, ik heb geen kinderen, ik ben zelfs bereid om de snelweg te mijden, ...gelieve te storten op rek.nummer....
Solidariteit als het ons uitkomt, wel de lusten, niet de lasten, dat werkt helaas niet. Het werkt trouwens beter als de schaal groter is, dit ter info.

Dit los van het feit dat dat vignet niet mijn steun krijgt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 02 feb 2026, 08:56 Is het raar dat de gebruikers van iets er ook voor betalen?
Waarom zou ik betalen voor het wegennet van Italië of Frankrijk, ik rij daar zelden of nooit?
En als ik er kom, betaal ik voor het gebruik.

In Vlaanderen/België niet: alles en iedereen rijdt over het netwerk, maar enkel de Belgen betalen ervoor.
Als je mij quote, doe het dan volledig. Ik pleit dat als de grenzen van de EU open zijn, ze dan ook de belasting EU maken en van daaruit het wegennet financieren. Met ieder land of zelfs regio zijn eigen systeem is ronduit belachelijk en super complex!

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator

De grenzen zijn open, er is vrij verkeer van personen en goederen.
Maar een bijdrage voor het gebruik van het wegennet vind ik niet zo gek.
Waarom zou je iets als wegenonderhoud en -aanleg "exporteren" naar de EU?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Provider

ter info: iedereen die hier tankt draagt al bij...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 02 feb 2026, 13:02 Maar een bijdrage voor het gebruik van het wegennet vind ik niet zo gek.
Waarom zou je iets als wegenonderhoud en -aanleg "exporteren" naar de EU?
De bijdrage is de verkeersbelasting en laat die door de EU beheren. Dat zeg ik. Dan betaalt iedereen bijdrage voor het gebruik in de ganse EU.

on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Het lijkt mij sowieso interessant om meer op EU niveau te regelen en niet alleen een wegenvignet. Als men zo verder gaat zie niet meer door je voorruit. Milieusticker voor D en F, vignet voor VL/W/BR, SLO, A, CH, bakjes voor N... enz. (Ja, ik weet dat CH/N geen EU zijn)
Breder bekeken zou een miljardenbesparing kunnen gedaan worden mocht de EU het grootste deel regelen en enkel lokale beslissingen door lokale (nationale) besturen te laten doen. Dat gaat nooit gebeuren natuurlijk, men slaagt er hier nog niet in de senaat en provincies af te schaffen of politiezones efficient te laten samenwerken. Zelfs de snelheidsbeperking kan in B niet eens in het hele land hetzelfde zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Snap wel dat men als doorreisland ook buitenlanders wil laten bijdragen aan de kosten voor de wegen maar anderzijds is het toch een knoeiboel. Enerzijds wil men vrij transport maar anderzijds gaat men -tig systemen opzetten die deze vrijheid hinderen. Maak dan een kilometerheffing die Europees is, overal hetzelfde en de inkomsten kan je met verdeelsleutel verdelen over de lidstaten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Welk systeem het ook is, regel het Europees. Dat zeg ik al jaren... Idem voor nog andere belastingen trouwens. Mooiste voorbeeld zou de BTW zijn. In feite is dat al een EU belasting, maar elk land legt er zijn "sausje" over. Doe dit overal in de EU hetzelfde: zelfde tarief, aftrekregeltjes, ...

heist_175
Moderator
Moderator

Ik ben zelf voorstander van "meer Europa". Zelfs een azijnpissende nationalist als BDW komt tot die conclusie - rijkelijk laat nadat Verhofstadt hem dat heeft voorgedaan.
Helaas is dat vaak hetzelfde als "we zullen er een commissie voor oprichten": weinig kans dat er iets van in huis komt.

Het is misschien realistischer om kleinschaliger te beginnen met BeNeLux? En zelfs daar zie ik "wegenbeleid" niet zomaar gecentraliseerd worden in een overkoepelend orgaan. Bevoegdheden wegschenken ligt bij velen moeilijk. Foefelarij op wie wel en niet bediend wordt heeft vandaag voorrang op goed beleid. Zie maar wat de brulboei van een boerengat als Middelkerke als garantie kreeg (quod non) om op de NVA-lijst te gaan staan: zijn boerengat ging dwars door de natuur een nieuw stuk autosnelweg krijgen (opnieuw quod non).
Ik zie deze Vlaamse en federale NVA-regeringen nog niet meteen zulk een bevoegdheid (en dus mogelijkheid tot faveurkes en gefoefel) weggeven aan een onafhankelijk(er) orgaan op BeNeLux dan wel EU-niveau.
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

Hangt er ook vanaf wat je onder “buitenlander” verstaat, zelf ben ik Belg die in België woont maar in Luxemburg werkt en met een Luxemburgs voertuig rijdt. Ik betaal gemeentebelastingen in België, doe een belastingsaangifte ook in België. Waarom mag een “echte Belg die in België werkt” dat wel van zijn belastingen aftrekken en moet ik alsnog elk jaar de volle pot betalen. Lijkt me niet helemaal eerlijk. Ik hoor ook van vele buurlanden klachten (Frankrijk, Luxemburg, Nederland, …) en in Duitsland werd een gelijkaardig voorstel teruggefloten door het EU rechtshof omwille van het schenden van de rechtsbeginselen: buitenlanders hebben dus een nadeel t.o.v. Belgen. Gegarandeerd dat hier een rechtszaak van komt.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 163 keer
Provider
Te Koop forum

novie schreef: 04 feb 2026, 14:12 ...met een Luxemburgs voertuig rijdt. Ik betaal gemeentebelastingen in België, doe een belastingsaangifte ook in België. Waarom mag een “echte Belg die in België werkt” dat wel van zijn belastingen aftrekken en moet ik alsnog elk jaar de volle pot betalen.
Je betaald geen volle pot => je betaald immers helemaal geen verkeersbelasting.
Dat je voor de rest hier belastingen betaald doet helemaal niets terzake. Dat doen de "echte belgen" die hier wel verkeersbelasting betalen immers ook.
Die wagen is met zekerheid een bedrijfswagen want anders zou je als belgisch burger er zelfs niet mee in belgie mogen rijden.

Dat jij ofwel jou luxemburgse werkgever dringend mag starten mee te betalen aan het wegennet dat jij gebruikt in Belgie is dus EXACT de doelgroep die men hier voor ogen heeft.

Dat de methode: een vignet dom en inefficient is, niets helpt aan het grootste probleem = congestie, dat is een andere zaak.
Dat dit beter overkoepelend (benelux, europees, of wat tussenin) geregeld word: ook correct maar ook een andere zaak.
heist_175
Moderator
Moderator

Zullen we de inkomstenbelasting Luxemburg/België eens vergelijken?
Lijkt me dat er wel wat marge is om een vignet van €100 te betalen voor het weggennet dat je blijkbaar frequent gebruikt :).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
Bedankt: 240 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dus rekeningrijden wil men niet maar een dom en inefficiënt “vignet” kan wel omdat het zogezegd betaald wordt door anderen. Men kan mensen toch werkelijk alles wijsmaken.

En over buitenlanders gesproken: Brusselaars worden nogmaals versterkt in hun buitenlands statuut. Brussel, hoofdstad van Vlaanderen weet je nog?
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

lirec schreef: 05 feb 2026, 00:24 Je betaald geen volle pot => je betaald immers helemaal geen verkeersbelasting.
Er wordt wel degelijk verkeersbelasting betaald op het voertuig in het land van herkomst, Luxemburg.
lirec schreef: 05 feb 2026, 00:24 Die wagen is met zekerheid een bedrijfswagen
In tegenstelling tot de meesten geen “salariswagen”, of denk je dat ik om 3u ‘s nachts met de bus naar een DC rijdt voor een dringende interventie?
lirec schreef: 05 feb 2026, 00:24 Dat jij ofwel jou luxemburgse werkgever dringend mag starten mee te betalen aan het wegennet dat jij gebruikt in Belgie is dus EXACT de doelgroep die men hier voor ogen heeft.
Hier ga je toch volledig de mist in, en wat met al die Poolse en andere nummerplaten die in België rondrijden? Dit moet dus op Europees niveau aangekaart worden.
lirec schreef: 05 feb 2026, 00:24 Dat de methode: een vignet dom en inefficient is, niets helpt aan het grootste probleem = congestie, dat is een andere zaak.
Dat dit beter overkoepelend (benelux, europees, of wat tussenin) geregeld word: ook correct maar ook een andere zaak.
100% akkoord.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 163 keer
Provider
Te Koop forum

novie schreef: 05 feb 2026, 12:53 Er wordt wel degelijk verkeersbelasting betaald op het voertuig in het land van herkomst, Luxemburg.
Ik stel voor dat je de volgende keer bij de péage in Frankrijk het volgende doet: toon hen je betaling aan de Luxemburgse belastingdienst en eis dat ze je doorlaten. Succes!

Het ging er, uiteraard, om dat er in België niets afgedragen wordt.
novie schreef: 05 feb 2026, 12:53 In tegenstelling tot de meesten geen “salariswagen”
Goede punten hiervoor. Maar salariswagen of “echte” bedrijfswagen, het probleem is dat er niet wordt bijgedragen in België.
novie schreef: 05 feb 2026, 12:53 Hier ga je toch volledig de mist in, en wat met al die Poolse en andere nummerplaten die in België rondrijden?
Ook deze zullen moeten bijdragen, net zoals u. Van mist geen sprake.
novie schreef: 05 feb 2026, 12:53100% akkoord.
:beerchug:
Laatst gewijzigd door on4bam 07 feb 2026, 09:07, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: off topic verwijderd.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”