Mobile vikings Internet en support werkt voor geen meter

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

Inderdaad, de perceptie zit tegen, dus stap je over, maar je weet niet waar je probleem zit, dus weet je ook niet of een overstap gaat helpen.
Proximus en EDPnet geven òòk geen support op je Unifi netwerk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

De internetbox ziet er zo uit:
Afbeelding

Dit is de Bbox:

Afbeelding
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Je moet inderdaad eerst kunnen uitsluiten dat het probleem niet buitenshuis is: Proximus, MV en edpnet gebruiken dezelfde VDSL-lijn. Als dáár iets mis mee is, dan zal overstappen niet helpen, tenzij misschien naar Proximus. Bij edpnet zal je hetzelfde scenario hebben als bij MV: enkel als het overduidelijk is dat de fout aan hun kant zit, gaan ze een technieker sturen.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

en je moet ook zeker zijn dat het weldegelijk aan de lijn ligt en niet aan je eigen netwerk...

conclusie: overstappen is redelijk voorbarig

En wat de helpdesk betreft: voor 5 cent op de eerste rij kan alleen in de kerk

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 29 jan 2026, 14:52 En wat de helpdesk betreft: voor 5 cent op de eerste rij kan alleen in de kerk
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen: "wat je belooft moet je doen".

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3905 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

nerph schreef: 29 jan 2026, 13:33 Ik heb het gevoel dat je al beslist heb over te stappen terwijl het niet met zekerheid jou problemen zal oplossen.
De topic starter wil helemaal geen hulp, want hij is ervan overtuigd dat MV een slechte provider is.
  • * hun routers zijn brol.
    * een budget merk is minderwaardig.
    * van zijn familie ook gehoord dat MV internet niet fameus is.
    * stabiliteit bij Proximus en EDPnet is beter (van horen zeggen).
    * de medewerker(s) zijn arrogant.
    * enz.

Als je met deze attitude de helpdesk belt, ja dan ...

We weten nog altijd niet:
  • welke modem hij heeft.
  • hoe deze ingesteld is.
  • hoe de rest van zijn netwerk eruit ziet (hoe zijn eigen router aangesloten is, of hij wel een publiek IPv4 adres krijgt, of er een IPv6 issue is ...).
Misschien kan hij beter van provider wisselen :oops: .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 29 jan 2026, 14:58
Joe de Mannen schreef: 29 jan 2026, 14:52 En wat de helpdesk betreft: voor 5 cent op de eerste rij kan alleen in de kerk
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen: "wat je belooft moet je doen".

Afbeelding
Het is maar hoe je 'top' definieert... maar voor niks gaat de zon op. Je zit bij een budgetprovider aan een budgetprijs, verwacht dan geen A-klasse service...
J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

We trekken veel te snel conclusies. Ik en anderen zitten ook bij MV en hebben andere ervaringen. Van de service kan ik al helemaal niet klagen, zelfs beter dan bij PX. Onlangs had ik een verbreking van de verbinding maar ik was verrast hoe snel ik iemand persoonlijk aan de lijn had. Na diagnose stelden ze zelf voor om iemand te laten komen, ik had er nog niet naar gevraagd. Uiteindelijk bleek het te liggen aan werken die snel opgelost waren. Mijn verbinding werkte alweer voor ik het kon melden bij werkgever. Nog een opvolgingsbericht direct erna. Zo'n slechte service vind ik dat dus niet, zeker niet omdat ik nu een pak minder betaal en een hogere snelheid heb.

Ik had ook al dezelfde indruk dat TS vooral WIL veranderen, ongeacht aan wat zijn probleem ligt. Hij heeft blijkbaat eerder nood aan bevestiging. Verschillende mensen hebben hem proberen helpen maar hij wil enkel weg. Dan moet hij dat maar doen, he.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 29 jan 2026, 15:09 Het is maar hoe je 'top' definieert... maar voor niks gaat de zon op. Je zit bij een budgetprovider aan een budgetprijs, verwacht dan geen A-klasse service...
Vind je?
Ik was bij edpnet, daar werd ik goed en correct geholpen.
Nu zit ik bij fastfiber (goedkoper dan MV) en kreeg ik snel antwoord op mijn vraag over hoe de vaste lijn in te stellen.
Ook waren ze proactief toen ik overstapte, ze vroegen me of ik ook een vaste lijn wilde mee nemen, wat ik niet had aangeduid maar wel wilde.
Daarentegen, mijn vraag aan telenet op maandag via de chat... Ze gingen me binnen "enkele uren" antwoord geven op mijn vraag, nog niet gekregen.
Zo zie je maar snel en goed geholpen bij de goedkoopste en compleet genegeerd door de duurste.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Ik wil wel hulp. Ik weet gewoon niet hoe we het kunnen uitvinden. Want ik zal gewoon kort mijn problemen melden:
Dus wanneer we op bridge gaan komen de problemen voor. Dan kan het gaan van stotter tot het beeld loopt vast en de video speelt door.
Ik heb de Internetbox als modem. Ik gebruik wel degelijk unifi equipment (2x Access Points, 1x Ethernet Hub en UCG Ultra). De UCG Ultra en Internetbox staan in de garage direct aan elkaar verbonden. Als er nog vragen zijn stel maar. Mischien was ik gewoon iets te voorbarig met conclusies te trekken en moet ik eerst met jullie hulp uitzoeken wat het probleem is.

Toegevoegd na 17 seconden:
Nogmaals mijn excuses voor mijn voorbarigheid.

Toegevoegd na 1 minuut 23 seconden:
Op dit moment staat de Internetbox op Bridge. Is omdat ik home server heb en al eerder heb uitgevonden dat dit anders ook "connection issues" meebrengt.

Toegevoegd na 1 minuut 9 seconden:
Ook hebben ze al lijntesten uitgevoerd (door MV en dan via MV door Proximus) en daar hadden ze geen problemen gevonden.

Toegevoegd na 1 uur 3 minuten 20 seconden:
Heb zonet ook zelf nog wat gezocht zodat ik toch alles toch kon geven. :-D
Ik heb een Bufferbloat Test gedaan. (Online gelezen dat, dat ook handig was om te doen)
Ik heb ook via PingPlotter eens alles gechecked
Ik heb dan ook nog eens via WinMRT gepinged naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8

Hopelijk helpt dit

Toegevoegd na 1 uur 28 minuten 32 seconden:
Gewoon een vraag tussendoor, kan het ook zijn dat de VDSL lijn in mijn straat niet perfect is. Wil gewoon eens vragen of dat mischien problemen heeft. Mijn buren hebben beide Telenet. In mij huis lag standaard COAX ze hebben er VDSL bijgelegd. Wil gewoon weten of dit er iets mee kan te maken hebben.
Bijlagen
WinMTR (naar 8.8.8.8 terwijl video speelt ongv. 5 min)
WinMTR (naar 8.8.8.8 terwijl video speelt ongv. 5 min)
WinMTR (naar 1.1.1.1 terwijl video speelt ongv. 5 min)
WinMTR (naar 1.1.1.1 terwijl video speelt ongv. 5 min)
Bufferbloat Test (waveform.com)
Bufferbloat Test (waveform.com)
Pingplotter (naar 8.8.8.8 terwijl video speelt - ongv. 2 min)
Pingplotter (naar 8.8.8.8 terwijl video speelt - ongv. 2 min)
Pingplotter (naar 1.1.1.1 terwijl video speelt - ongv. 6 min)
Pingplotter (naar 1.1.1.1 terwijl video speelt - ongv. 6 min)
Laatst gewijzigd door neils1108 29 jan 2026, 18:49, in totaal 1 gewijzigd.
:beerchug:
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Moeten jullie ook info hebben over de unifi. Indien gewoon wat. Zodat jullie ook wat meer info hebben over de router enzo.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

wat zeggen al die tests met een vpn ingeschakeld
bijvoorbeeld zoals de gratis cloudflare https://1.1.1.1 VPN, is er veel verschil dan?zo werk je ineens ook met andere ipv6 dan die van je thuisnetwerk.
niet dat ik direct een oplossing kan bedenken voor u, heb wel alles gelezen uit nieuwsgierigheid
uit ervaring ondervond ik al wel dat netwerkdevices met een zwakkere processor sneller voor hogere pings zorgen onder belasting, dit zowel bekabeld als over wifi
leid me naar
' hoe warm staan uw netwerkapparaten bij normaal gebruik, is de koeling ervan goed?
onder belasting stijgt ook de stroom dewelke het apparaat verbruikt,
leid me naar
mogelijks is de voeding van de proximus router versleten en heeft ze door de jaren wat moeite, probeer deze modem eens samen met een ander 12v adaptertje

offtopic
de bufferbloat term en test kende ik nog niet , eindigt hier op b
https://www.waveform.com/tools/bufferbl ... 705663ad90
(via vdsl + 5g ; elk via een een eigen cloudflare vpn tunnel , gecombineerd met een pfsense router, dewelke alle low power opties van de cpu, op ingeschakeld heeft
door gebruik van de vpn tunnels naar cloudflare is het uitgangsip van alle apparaten welke de combinatie gebruiken over de dubbele verbinding ineens hetzelfde)
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Awel, met een VPN heb ik nu nog niet uitgetest zal proberen.
Dat was ook een beetje mijn veronderstelling dat en of de internetbox of de UCG Ultra niet kan meevolgen en dat de processor op 95% zou zitten. Heb dat eens nageken zit meestal rond de 50%. Dus Dubble Nat was mijn volgende gedacht. Ook uitgetest met smart queus enz... Werd nog erger.
De Internetbox en UCG Ultra staan in de garage omdat daar in de enigste plaats is met een aansluiting. Maar nog nooit eerder problemen mee gehad. Ik weet niet hoe het zit met koeling ze staan eigenlijk al in de garage dus ik vermoed dat het daar koel is.

De bufferbloat term heb ik geleerd door online forums en het ook eens aan Gemini te vragen. Eigenlijk kende ik het ook niet. Het gaf wel iets meer dan info maar voor de rest nog niks. Ik was wel aan het kijken als het de modem is om mischien toch voor een fritzbox te gaan maar wil eerst alles zeker zijn.

Toegevoegd na 10 uren 38 minuten 5 seconden:
*De 50% Processor Load was op de UGC Ultra

Toegevoegd na 2 uren 51 minuten 24 seconden:
thomasdb schreef: 30 jan 2026, 03:00 wat zeggen al die tests met een vpn ingeschakeld
bijvoorbeeld zoals de gratis cloudflare https://1.1.1.1 VPN, is er veel verschil dan?zo werk je ineens ook met andere ipv6 dan die van je thuisnetwerk.
niet dat ik direct een oplossing kan bedenken voor u, heb wel alles gelezen uit nieuwsgierigheid
uit ervaring ondervond ik al wel dat netwerkdevices met een zwakkere processor sneller voor hogere pings zorgen onder belasting, dit zowel bekabeld als over wifi
leid me naar
' hoe warm staan uw netwerkapparaten bij normaal gebruik, is de koeling ervan goed?
onder belasting stijgt ook de stroom dewelke het apparaat verbruikt,
leid me naar
mogelijks is de voeding van de proximus router versleten en heeft ze door de jaren wat moeite, probeer deze modem eens samen met een ander 12v adaptertje

offtopic
de bufferbloat term en test kende ik nog niet , eindigt hier op b
https://www.waveform.com/tools/bufferbl ... 705663ad90
(via vdsl + 5g ; elk via een een eigen cloudflare vpn tunnel , gecombineerd met een pfsense router, dewelke alle low power opties van de cpu, op ingeschakeld heeft
door gebruik van de vpn tunnels naar cloudflare is het uitgangsip van alle apparaten welke de combinatie gebruiken over de dubbele verbinding ineens hetzelfde)
Heb eens geprobeerd met cloudflare warp.
Speedtest en WinMTR terwijl gepinged naar 1.1.1.1
Bijlagen
Screenshot 2026-01-30 212235.png
Screenshot 2026-01-30 212315.png
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

en dan die bufferbloat test?
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

@thomasdb heb Pingplottertest gedaan. Was niet zo fameus, bufferbloat test was ook nie echt om te zeggen verbeterd.
Bijlagen
Schermafbeelding 2026-01-30 225228.png
Schermafbeelding 2026-01-31 093629.png
Schermafbeelding 2026-01-30 225249.png
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Best wel raar dat jou upload latency zo veel is, ik ben benieuwd of we het oplossing gaan kunnen vinden. Het moet echt iets zijn op jou lokale netwerk denk ik, aangezien een VPN niet helpt
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

@nerph Ik hoop het ook. Want het is zeker heel raar en gebeurd bij bridge meer dan als we de modem op gewoon zetten. Heb ook al SQM geprobeerd maar maakte het alleen erger. En als we bridge uitzetten begint ons internet ook te flippen dus eigenlijk we zitten een beetje gekneld.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3905 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

neils1108 schreef: 5 maanden geleden Dat was ook een beetje mijn veronderstelling dat en of de internetbox of de UCG Ultra niet kan meevolgen en dat de processor op 95% zou zitten. Heb dat eens nageken zit meestal rond de 50%. Dus Dubble Nat was mijn volgende gedacht.
Dubbele NAT?
Als jouw opstelling correct is (brige naar USG), dan heb je geen dubbele NAT, maar krijgt jouw eigen router:
  • één publiek IPv4 adres.
  • één IPv6 /64 adres (SLAAC) op de WAN poort.
  • een IPv6 /56 Prefix (Prefix Delegation) voor verdere distributie naar de IPv6 Clients
Hier is niets van dubbele NAT, toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

@philippe_d Ik denk het ook niet, ik had eerst een vermoeden maar blijkt van niet. Kan spijtig genoeg nog steeds niet uitvinden waar het zit. Kan de internetbox mischien niet krachtig genoeg zijn om alles door te geven? Of kan het liggen aan de UCG Ultra?
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ik heb hier al enkele verschillende modems gebruikt voor vdsl,
een fritz 7510 was minder performant dan een 7530 (beiden met wireguard in de modem aan, uitte zich in lagere speedtest snelheden met de 7510,en met wireguard uit niet)
dus er is zo heb ik mogen ondervinden wel verschil ook nog tussen recentere modems
of dit ook latency veroorzaakte weet ik niet, is me toen niet opgevallen
de apparaten van proximus heb ik geen ervaring mee
heb je de mogelijkheid de proximus router bij jou eens te vervangen door een (eigen) andere modem? na wissel moet je toch enkel de pppoe gegevens invullen hierin om online te kunnen denk ik? als jouw lijn nog pppoe gebruikt
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Als het kan helpen heb ik hier een fritzbox 7530 AX staan die stof vangt, en ik woon niet ver van Lede.

Het is misschien het proberen waard om te zien of het wel degelijk aan de modem van Mobile Vikings/Proximus ligt.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ja, maar moesten we een eigen router kopen toch overstappen naar edpnet, fastic of fiberfast. Verkopen toch allemaal nog VDSL. En dan krijgen we actief help met onze eigen modem. Mischien… Moeten eigenlijk nog eens bespreken met huisgenoten.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Wou hier nog eens op terugkomen. Na wat uitvogelen bleek het ten eerste te liggen dat al mijn apparaten op een verkeerde access point stonden bv. de Chromecast van beneden stond op de AP van boven. Dus ga hierbij wel toegeven dat ik in fout was. :oops: Ah, ja voor iedereen die toch beetje wou helpen danku.
Plaats reactie

Terug naar “Mobile Vikings, Jim mobile”