Beste,
Ik vermoed dat je sinds een aantal jaar in de DIV database een bestuurder kan aanduiden voor een voertuig (bvb wanneer het voertuig ingeschreven is op naam van een leasemaatschappij of een andere vennootschap/organisatie).
Weet iemand wie dat mag doen? Wie mag aanpassingen doorvoeren?
Tegenwoordig krijg ik bij werkgevers boetes rechtstreeks thuis (GAS5 overtredingen, maar ook politionele vaststellingen met PV's).
Het zit zo:
- Ik heb in 2025 een 6-tal maand voor een werkgever gewerkt en kreeg daar een firmawagen.
- Ik heb in oktober 2025 die werkgever verlaten en mijn bedrijfswagen uiteraard moeten inleveren.
Nu is daar iemand anders mee aan het rijden die gemiddeld 2 à 3 boetes per maand heeft. Die krijg ik vervolgens rechtstreeks thuisgestuurd met als melding in het PV dat m'n mij geïdentificeerd heeft als bestuurder op basis van DIV & KBO (ik vermoed DVI voor mij als particuliere bestuurder, bedrijf zijn ze achter gekomen via KBO).
Ik heb aan leasemaatschappij gevraagd om mij te schrappen als bestuurder: antwoord, enkel de contractant van het leasecontract kan ons dit vragen.
Ik heb het gevraagd aan werkgever (nu 3de maal) en alle keren zegt m'n mij dat het in orde is, maar ik blijf dus die boetes ontvangen waar ik niet voor verantwoordelijk ben.
Ben al eens gaan informeren bij mijn lokale politiezone: kunnen ook niets voor doen.
Alle keren (2 à 3 keer per maand) moet ik dus een betwisting indienen dat ik niet de bestuurder was, wie dan wel, bewijsstuk meesturen enzoverder.
Ik zou toch verwachten als ik een verklaring ergens afleg, dat ik mij zelf uit die db moet kunnen schrappen? Indien misbruik/onterecht geschrapt zal de boete alsnog bij mij terechtkomen omdat de werkgever dan de vraag gaat krijgen wie verantwoordelijk was en wie de overtreding begaan heeft.
Iemand die meer weet hoe die databases précies werken en wie er aanpassingen in mag doen? Ik ben ook al eens als bestuurder aangeduid in een ver verleden in DIV database réchtstreeks door een werkgever (voertuig was geen leasevoertuig maar eigendom van de werkgever) dus ik vermoed dat anderen toch aan die database kunnen en niet enkel leasemaatschappijen?
Iemand?
Tnx.
DIV database bestuurder
- fryelectro
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 378 keer
- Bedankt: 177 keer
Mmm gaat een moeilijke worden. Denk dat je beter je rechtsbijstand hiervoor inschakelt. Anders klacht neerleggen.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
anonyme
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 12 keer
Heb vandaag nog contact gehad met een andere inspecteur van de lokale politie. Deze raadde me aan om de werkgever aangetekend in gebreke te stellen.
Maar dan vraag ik me af (hoewel een AS hopelijk ergens iemand op een bureau wakker laat schieten om een administratieve aanpassing door te voeren..): voor wat in gebreke stellen? Is het "verboden" om deze wijziging niet (tijdig) door te voeren?
Echt een ambetante situatie. Moeten zitten kl*ten in van die overheidsportalen, een hele waslijst aan vragen te moeten invullen voor iets waar je eigenlijk niets mee te maken hebt. Maar doe je het niet riskeer je nog erger: dagvaarding voor de politierechtbank omdat je uw OI niet betaald hebt en dan kan je nog een dag verlof gaan nemen of een advocaat nemen om het te gaan uitleggen.
Maar dan vraag ik me af (hoewel een AS hopelijk ergens iemand op een bureau wakker laat schieten om een administratieve aanpassing door te voeren..): voor wat in gebreke stellen? Is het "verboden" om deze wijziging niet (tijdig) door te voeren?
Echt een ambetante situatie. Moeten zitten kl*ten in van die overheidsportalen, een hele waslijst aan vragen te moeten invullen voor iets waar je eigenlijk niets mee te maken hebt. Maar doe je het niet riskeer je nog erger: dagvaarding voor de politierechtbank omdat je uw OI niet betaald hebt en dan kan je nog een dag verlof gaan nemen of een advocaat nemen om het te gaan uitleggen.
-
qless
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 161 keer
Het is de oude werkgever (of diens lease maatschappij) die de boel niet goed verwerkt heeft. Stel ze in gebreke en vraag vanaf die datum administratieve kosten voor al jouw werk.
Jouw opvolger is wel apart dat die zoveel overtredingen begaat trouwens...
Jouw opvolger is wel apart dat die zoveel overtredingen begaat trouwens...
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
-
anonyme
- Plus Member

Vandaag nogmaals mail van ex werkgever terug gekregen dat ze een fout hebben gemaakt bij de bestuurderswissel, en dat ze dit hebben rechtgezet. Hopelijk gaat dit nu goed want dit ben ik echt meer dan beu. Bedankt voor alle reacties.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Zou de politie/champetter in jouw buurt dit kunnen nakijken en bevestigen ? just wondering
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
anonyme
- Plus Member

Dat kan, heb gisteren nog eens gebeld naar de lokpol en kreeg daar iemand anders aan de lijn die gewoon voor mij een opzoeking deed in DIV en dan zei "ja hoor, ik zie het hier: u bent de feitelijke bestuurder van dit voertuig!". Dus indien je wat "chance" hebt met de persoon die je aan de lijn krijgt zoekt die dat wel op.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Ze moeten niet zeggen wie de bestuurder is he, alleen of jij het niet (meer) bent...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...