Einde digibox in zicht, is Base een alternatief ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 41 keer

Ze beginnen het te menen bij Telenet lees ik net.
Binnenkort heeft je oude decoder geen toegang meer tot de Telenet TV-app, je extra entertainment (Streamz, Play More, Passion XL …) en kan je geen films meer huren. Later stopt ook Terugkijk TV en gaat je TV-gids maar twee dagen vooruit. Je kan dan alleen nog live tv-kijken en opnemen.

Probleem is dat wij hier 2 digiboxen en 1 digicorder hebben staan. Tv's zijn +5 jaar oud.
Ik lees tegen € 11,26/maand kan je een tv box huren. Dan zou me dat maandelijks €34 extra of €408 per jaar gaan kosten.

Nu ben ik aan het overwegen om over te stappen naar Base, enige nadeel(voor mijn man) is dat deze geen vaste lijn meer aanbieden.
Is hier een oplossing voor?
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 114 keer
Provider
Te Koop forum

Is dat nog nodig tegenwoordig, een vaste lijn?
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
karine
Elite Poster
Elite Poster

Voor mij niet, maar mijn man heeft op zijn werk vaak problemen met mensen die met hun gsm bellen en dan moeilijk verstaanbaar zijn. Met een vast toestel zijn daar geen problemen mee.
Ik heb wel als alternatief gezien:
Voor onze huidige dect telefoon, VoIP (met een adapter of Gigaset GO)
Ofwel een GSM-tafeltoestel.
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Welke abonnement heb je?

Bij All internet + TV is de “tv abonnement en tv box” gratis.

Trouwens, een extra ip tv box kost €5,42.
Internet + TV: Telenet
karine
Elite Poster
Elite Poster

Hebben nu nog Whoppa en betalen €93/maand voor tv+internet+telefoon.
Als ik dan naar Base kijk waar tv+internet €50/kost is dat toch een aardig verschil. Ok, max 200Mbps download, upload 20Mbps en onbeperkt internet zijn we tevreden mee.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3909 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

karine schreef: 21 jan 2026, 17:30 Binnenkort heeft je oude decoder geen toegang meer tot de Telenet TV-app, je extra entertainment (Streamz, Play More, Passion XL …) en kan je geen films meer huren. Later stopt ook Terugkijk TV en gaat je TV-gids maar twee dagen vooruit. Je kan dan alleen nog live tv-kijken en opnemen.
Binnenkort = einde 2026?
karine schreef: 21 jan 2026, 17:30 Probleem is dat wij hier 2 digiboxen en 1 digicorder hebben staan. Tv's zijn +5 jaar oud.
Ik lees tegen € 11,26/maand kan je een tv box huren. Dan zou me dat maandelijks €34 extra of €408 per jaar gaan kosten.
Nee, dat is niet waar ...
  • bij sommige abonnementen (vb TV Iconic) is de eerste TV-Box inbegrepen, vanaf de 2de betaal je 5.42€ per maand (dus 10.84€ en geen 34€ :-) )
  • bij andere abonnementen betaal je 11.26€ voor de eerste TV-Box, en 5.42€ per maand voor de volgende (dus 22.10€ en geen 34€ :wink: )
karine schreef: 21 jan 2026, 17:30 Nu ben ik aan het overwegen om over te stappen naar Base, enige nadeel(voor mijn man) is dat deze geen vaste lijn meer aanbieden.
Als je toch wilt overstappen, moet je alle alternatieven eens bekijken.
  • als je bij coax blijft, kijk dan ook naar BASE, Orange en Hey!
  • of als je fiber hebt zijn er nog veel providers
PS
* Bij BASE kan je maar één TV-Box krijgen (denk ik), er staan geen prijzen op de site voor extra decoders.
* Als je naar BASE gaat, moet je internet van BASE hebben om gebruik te kunnen maken van de BASE TV Box.
* Ik denk dat de mogelijkheid bestaat om vaste telefonie te hebben bij Telenet, en tegelijk internet (+ TV) bij BASE.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 2 keer

@karine Bron van je informatie?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Bron, een mail die ik vandaag kreeg van Telenet.
Vervang je verouderde decoder gratis door de TV-box
Dag Karine,
Wil jij de Telenet TV-app, TV-theek, Terugkijk TV, je TV-gids of extra entertainment blijven gebruiken op je tv? Dan moet je je verouderde decoder vervangen door de nieuwe Telenet TV-box. Je oude decoder krijgt namelijk geen updates meer en verliest dit jaar heel wat functies. Om verder te kijken zoals je gewoon bent, moet je de TV-box in huis halen. Omdat die alleen werkt met Telenet-internet, krijg je 6 maanden korting op je internetabonnement.
Stap over zonder zorgen
Bel 015 66 66 66 of kom langs in je dichtstbijzijnde Telenet-winkel. Dan regelen wij de overstap naar je nieuwe TV-box én je internet voor jou. We snappen natuurlijk dat er heel wat verandert. Daarom staan we klaar voor al je vragen én met deze voordelen:

Supersnel internet én de beste tv-ervaring

6 maanden € 25/maand korting op je internetabonnement

Wij regelen de overstap en installatie voor jou

Wat als je niet overstapt?

Binnenkort heeft je oude decoder geen toegang meer tot de Telenet TV-app, je extra entertainment (Streamz, Play More, Passion XL …) en kan je geen films meer huren. Later stopt ook Terugkijk TV en gaat je TV-gids maar twee dagen vooruit. Je kan dan alleen nog live tv-kijken en opnemen.

Met de nieuwe TV-box kijk je niet alleen verder zoals je gewoon bent, je krijgt er ook heel wat extra's bij. Stembediening, minder verbruik en onbeperkt tegelijk opnemen? Het zijn maar enkele voordelen van de nieuwe box.

Veel kijkplezier,
Het Telenet-team
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2036 keer
Recent bedankt: 13 keer

Binnenkort = 2030
karine
Elite Poster
Elite Poster

Van datums vind ik niets terug. Ze zullen stilaan de diensten afbouwen tot je uiteindelijk een keuze moet maken.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

Niemand weet hier natuurlijk of Telenet het aanbieden van bijvoorbeeld Telenet TV app in combi met een oude digicorder ook beschouwt als 'ondersteunen' he.....
karine
Elite Poster
Elite Poster

Andere optie zou ook kunnen zijn 3 Chromecasten kopen en op deze manier kijken. Ik veronderstel dat Terugkijk TV en de TV-gids dan ook gewoon blijven werken.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

Mijn ouders hebben nog geen enkele chantage mail ontvangen van Telenet en werken nog steeds met een gehuurde digicorder en gekochte digibox.

Het feit is dat de telenet TV App wel een groot voordeel is om bijvoorbeeld in Spanje via de tablet naar TV te kunnen kijken.

Niemand kan met zekerheid zeggen wat Telenet precies in gedachten heeft om tot eind dit jaar 2026 'zeker' te gaan 'ondersteunen' (zoals vermeld in onderstaand artikel):

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17 ... -internet/

Toegevoegd na 1 minuut 12 seconden:
karine schreef: 21 jan 2026, 18:11 Andere optie zou ook kunnen zijn 3 Chromecasten kopen en op deze manier kijken. Ik veronderstel dat Terugkijk TV en de TV-gids dan ook gewoon blijven werken.
Als ze de functie 'telenet TV app' gaan verwijderen uit uw huidige pakket dan is dat geen optie.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Optie zou ook kunnen zijn 1 tv box met 2 chromecasts.
Ga de Base optie eens verder bekijken.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

telenet tv app gedaan als digicorder niet meer ondersteund is? dan ben ik er weg , dag telenet , welkom tv vlaanderen/app tv, als ik zelfs nog een tv aanbieder abbo houd
waarom zou ik niet mijn kabelabbo mogen blijven betalen en toegang hebben tot de app zoals nu,
die app is onafhankelijk van de decoder, en of er nog dvb-c signaal beschikbaar is
dat het nog maar lang mag duren voor ze de stekker eruittrekken ik ben er momenteel heel tevreden van op deze manier
ik kijk ci+, en via de app als ik wat gemist heb. soms ook decoder maar zelden
app afsluiten samen met de digicorder, niet echt een slimme keuze van hen vind ik dat
een uitdoofscenario lijkt me beter
tenzij ze de enkel de app apart beginnen verhuren tegen dan natuurlijk zoals bij base ook kan -( en niet duurder dan nu natuurlijk)
alleszinds bedankt karine om die brief te delen
ToMiKoN
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

karine schreef: 21 jan 2026, 19:02 Optie zou ook kunnen zijn 1 tv box met 2 chromecasts.
Ga de Base optie eens verder bekijken.
Ik ben vrij tevreden hier van volgende combinatie van twee Strong Leap S3+ tv boxen met Google TV in combinatie met de BASE TV app. De ervaring komt dicht bij een decoder?
Waarom?
- Goede tv app BASE
- cijfers op afstandsbediening
- tv knop op afstandsbediening waaraan je BASE TV app kan koppelen.

Met app tv alleen ben je maar beperkt tot het kijken op twee toestellen te gelijk. Het is dus aan jou of je de decoder erbij neemt als je op 3 toestellen te gelijk kijkt.

Link naar toestel:
https://www.electrodepot.be/nl/androidt ... v2-nl.html
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement + DIGI kids e-SIM
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

Als je een decoder neemt van Base moet je ook hun internetverbinding nemen
karine
Elite Poster
Elite Poster

Enkel betalen voor de zenders die je écht bekijkt? Met Telenet TV flow krijg je 28 zenders en stream je alles vlot via één app, zonder TV-box of decoder.
Het lijkt wel wanneer je enkel via de app wil kijken je het duurste abonnement moet nemen.

De zaak eens rustig bekijken betreft de verschillen tussen de verschillende aanbieders maar Base lijkt er alvast aardig uit te komen.
Bijlagen
aaa.png
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Er verandert niets in 2026:
Stefan Coenjaerts, woordvoerder Telenet schreef:Eind 2026 zullen we pas opnieuw bekijken of we finaal stoppen met de digicorder of niet
bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17 ... -internet/

Telenet zit nu iedereen te pushen om vrijwillig te switchen naar de TV-box, maar je hoeft dat niet te doen!
Telenet zal nooit de 40 procent van alle tv-klanten die een Digicorder hebben op zwart beeld zetten.
Nooit! Dus als die 40% niet switcht, blijft de Digicorder nog zeer lang bestaan.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

Support en aantal kanalen voor de digicorders wordt langzaam afgebouwd, maar er zal nog wel iets overblijven voor de komende jaren, want telenet heeft beloofd dat er 5 jaar support is vanaf de laatste datum dat ze verkrijgbaar waren. Ze zijn nu een aantal maanden niet meer verkijgbaar, dus je hebt nog een 4 jaar, maar het is zeer waarschijnlijk dat je op het laatst enkel nog een paar vlaamse zenders gaat overhouden, alle rest zal al geschrapt worden om meer frequentie ruimte op de kabel vrij te maken.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Telenet heeft niets concreet gepland. Het management kijkt elke zes maanden eens hoeveel Digicorders er nog actief zijn en beslist dan wat de volgende stap in de uitfasering is.

Zolang er meer dan 100 000 Digicorders actief blijven, zal Telenet ze nooit op zwart zetten.

Die 40% uit de Radio 2-uitzending WinWin gaat over meer dan een half miljoen toestellen wellicht?
Dat duurt nog jaren om die te vervangen, reken het maar uit.
Je kan je Digicorder zeker nog blijven gebruiken tot in 2030.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Als ze effectief zenders schrappen in combinatie met hun dwingende mailings gaan toch veel mensen hun digicorder inleveren.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet dat Telenet 500 000 van zulke mails heeft verstuurd.
Dat zal ook wel in kleine batches per regio zijn zodat de winkels kunnen volgen.
Geloof me, de uitfasering van Digicorders duurt nog zeker tot 2030.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 22 jan 2026, 12:37 Ik denk niet dat Telenet 500 000 van zulke mails heeft verstuurd.
Dat zal ook wel in kleine batches per regio zijn zodat de winkels kunnen volgen.
Geloof me, de uitfasering van Digicorders duurt nog zeker tot 2030.
Men is wel gezien als een huur/koop digibox of digicorder het begeeft natuurlijk.

Niemand lijkt hier te reageren op mijn eerdere post: Telenet kan perfect de toegang tot de tv app afsluiten voor de 'legacy' gebruikers. Als ze dat gaan doen vrees ik dat de uitfasering van de boxen en corders wel eens veel sneller zal kunnen gaan dan dat je denkt....
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Als Telenet nooit een concrete datum voor deze wijzigingen in het nadeel van de klant communiceert, zijn die mailings zuiver bangmakerij.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Hier ook de mail en brief van Telenet gehad om "het goeie nieuws" te melden.... alleen hebben we enkel TV (iconic of hoe heet dat nu) en géén internet van Telenet. De decoder is in die 22 jaar ook nooit interactief geweest want ik heb geen modem noch NIU. Voor de zenders die wij kijken is gewoon geen TV-only alternatief beschikbaar.
Maar ik lees dan dat er voor mij eigenlijk (voorlopig) niets verandert.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

Welke zenders zijn dat?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

De Vlaamse en Franse zenders en EuroSport.
TV Vlaanderen heeft geen EuroSport en Base TV moet je keuze maken tussen Nederlandstalig of Franstalig.

Is TV Vlaanderen trouwens ook nog altijd slechts 720p ?
France.tv kijken via app/site gaat niet wegens geo-restrictie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

meon schreef: 24 jan 2026, 22:58 en Base TV moet je keuze maken tussen Nederlandstalig of Franstalig.
Of je kan beide nemen (= 58 zenders) voor 6€ extra per maand.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

agblngqxjjfg1.jpeg
Internet: Afbeelding (helaas alleen coax)
Mobiel: Afbeelding & Afbeelding (dual SIM)

Jobstudent @ Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat die TV-box enkel werkt met Telenet internet: is dat wettelijk? Er is bij mijn weten geen technische reden om dat te beperken. (enkel commerciële, strategische)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 807 keer
Provider
Te Koop forum

meon schreef: 24 jan 2026, 22:58 France.tv kijken via app/site gaat niet wegens geo-restrictie.
Nog niet getest wegens geen interesse, maar volgens mij gaat dat ook perfect lukken met de gratis VPN van proton.
Ik gebruik die ook om naar geo-restricted programma's op NPO te kijken.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 87 keer
Te Koop forum

Mijn grootouders nemen nog veel op. Met de prijsverhoging had ik ze de alternatieven voorgesteld (combi Hey + tv vlaanderen of Base tv via de app), maar konden zich hier niet in vinden.
Kijken ook nog regelmatig BBC zenders welke dan bij tv vlaanderen wel bij zitten. Moesten ze nu een opnamefunctie gehad hebben...
Base tv waren ze denk ik niet akkoord met het aanbod.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 26 jan 2026, 09:56 Dat die TV-box enkel werkt met Telenet internet: is dat wettelijk? Er is bij mijn weten geen technische reden om dat te beperken. (enkel commerciële, strategische)
Neen, dit is sowieso illegaal, er bestaat anno 2026 geen objectieve technische noodzaak meer om videostreaming in 1080p-kwaliteit exclusief aan te bieden op het eigen netwerk en af te schermen van het publieke internet. Streamz, VRT MAX, VTM GO, Netflix, Disney+, Youtube, Amazon Prime Video, Apple TV bewijzen elke dag dat je via het publieke internet wereldwijd video ook in veel hogere 4K-kwaliteit kan aanbieden.

Bijgevolg is het aanbod van Telenet een duidelijke schending van de netneutraliteit.
zie Article 3(5) first subparagraph: necessity requirement of specialised services, pagina 31 en volgende in https://www.berec.europa.eu/en/document ... _entity=en
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De brief van Telenet laat toch duidelijk uitschijnen dat je verplicht bent om
Is dat enkel misleiding of dreigement? Of werkt die effectief niet zonder Telenet internet?
Beide situaties zijn laakbaar. Onvoorstelbaar dat ze dit zich kunnen permiteren.

Edit:
Nog wat verder gezocht. Telenet heeft zich uiteraard ingedekt.
Zowel bij Telenet als bij Proximus moet je een internetaansluiting hebben van de provider zelf. Digitale televisie bij Telenet kijken met een internetaansluiting van Proximus of omgekeerd zal niet lukken. Een slimme commerciële truc? "Dat heeft technische redenen. We gebruiken een niet-publieke versie van het internet. Daardoor kunnen we problemen sneller oplossen en een veel betere kwaliteit bieden", zegt de woordvoerder van Telenet.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17 ... %20Telenet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Waarom valt er niemand over het feit dat je geen "Proximus TV" kan krijgen zonder Proximus Internet abonnement?
Of werkt de Proximus decoder ook op een internet verbinding van een andere provider?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Omdat je misschien beter, goedkoper, sneller af bent bij een andere provider.
Het is je reinste koppelverkoop. Koppelverkoop mag als je iets ook afzonderlijk kan kopen. Telenet gebruikt de loophole dat het zogezegd technisch niet mogelijk is : "een niet-publieke versie van het internet".
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 115 keer
Provider

In nederland staan ze veel verder met hun ontwikkeling op de coax, dus zijn alle providers daar ook internet gaan verplichten voor hun tv box ... dus is niet alleen hier.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Base Internet Speedtest https://www.speedtest.net/result/a/11785191507
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

80e voor internet met "onbeperkt" kuch kuch volume en tv.... wat een tarieven...
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

dan is er bij die maandelijkse kost nog niet bijgerekend wat je op internet allemaal van toeters en bellen betalend kan doen, da's enkel de basis
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”