Mijn moeder heeft een projector, een Dell 1610HD. Dat is een 720p DLP met ongeveer 3500 lumen lichtopbrengst. Ze klaagt al heel lang dat de series die ze graag ziet, erg donker zijn op deze projector. Lamp is nog niet zo lang geleden vervangen en als ik er pakweg mijn laptop aan hang zie ik dat die best wel veel licht geeft. Je kan de lichtsterkte in de instellingen van de projector omhoog krikken maar op een bepaald moment begin je contrast te verliezen en is zwart niet meer echt zwart.
TV kijken op de projector gebeurt via de Scarlet TV box (een v5, niet de v5 compact) en een Google Chromecast. Ik heb ook al gezien dat donkere scenes via de Scarlet box vaak zo'n beetje "negatief beeld" lijken, hoewel het beeld op zich niet donker is. We hebben de TV box dan ipv via HDMI, via composiet aangesloten omdat we een vermoeden hadden dat het een mappingprobleem in HDMI kon zijn. Composiet geeft minder scherpte want dat is dan SD beeldkwaliteit, maar de helderheid lijkt IETS beter te zijn.
Met een Chromecast (wel via HDMI) hoor ik dezelfde klacht.
Ze kijkt ook wel eens naar shows op de Duitse zenders, en omdat die zenders niet beschikbaar zijn op Scarlet TV hebben we de schotelantenne terug in gebruik genomen.
Nu krijg ik de opmerking dat de beeldkwaliteit via satelliet véél beter is, niet alleen de scherpte (want die ontvanger is opnieuw via HDMI aangesloten) maar ook qua helderheid. Echt opvallend veel beter dan via de TV box of Chromecast. De satellietontvanger is een M7 SAT801 die TV Vlaanderen vroeger leverde.
Iemand enig idee waar dat verschil van zou kunnen komen?
Beeldkwaliteit op projector verschilt sterk afh van bron
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 752 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bij een beamer ga je altijd wat verlies hebben en dat hangt ook zeer sterk af van het aanwezige omgevingslicht. De kwaliteit van het bronmateriaal zal ook een rol spelen maar ik denk dat het ook een verschil is in het omgevingslicht. De kwaliteit varieert wel maar dat zie je vooral in de details van een beeld (scherpte en definiëring), als het om donker/licht (contrast) gaat dan zit je met de beperking van omgevingslicht. Een absoluut donkere kamer zal het beste resultaat geven.
Je kan ook via de regelaars op de beamer wat bijstellen maar dat is dan vaak wisselen als je bron ook vaak anders is.
Je kan ook via de regelaars op de beamer wat bijstellen maar dat is dan vaak wisselen als je bron ook vaak anders is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 155 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Daar ben ik me volledig van bewust 
Maar het bizarre is dat dezelfde projector, met dezelfde ingang (want die heeft maar één HDMI poort) en bijgevolg exact dezelfde instellingen, een veel helderder beeld geeft met een satellietontvanger dan met een TV Box. Met dezelfde soort content. Ik dacht dat er iets was met HDMI level curves, een beetje zoals A-Law en µ-Law indertijd, maar ik vind er niet meteen iets van terug.
Maar het bizarre is dat dezelfde projector, met dezelfde ingang (want die heeft maar één HDMI poort) en bijgevolg exact dezelfde instellingen, een veel helderder beeld geeft met een satellietontvanger dan met een TV Box. Met dezelfde soort content. Ik dacht dat er iets was met HDMI level curves, een beetje zoals A-Law en µ-Law indertijd, maar ik vind er niet meteen iets van terug.
-
johan.devos
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 182 keer
Heb je als een geprobeerd om op de Video Mode knop te duwen op de Remote? Daarmee switch je tussen "Video Mode" en "PC Mode"
Vaak is het zo dat de PC mode de volledige 0-255 RGB range gebruikt terwijl de Video mode enkel de 16-235 range gebruikt en de laagste en hoogste 16 waarden afkapt.
Vaak is het zo dat de PC mode de volledige 0-255 RGB range gebruikt terwijl de Video mode enkel de 16-235 range gebruikt en de laagste en hoogste 16 waarden afkapt.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 155 keer
Ja, al tig keren... Aan de TV box kan je bij mijn weten niet veel instellen, die V5 ondersteunt bij mijn weten geen HDR of HDMI 2.0; die zijn ondertussen ook al bijna 15 jaar op de markt he 
Aan de projectorkant is ook niks in te stellen.
Er is weinig overlap tussen satelliet en Scarlet TV, ik denk dat Eurosport de enige zender is die op beiden beschikbaar is en die zenden weinig programma's met donkere scenes uit
Dus een A-B test tussen de twee bronnen zal vermoedelijk niet veel opleveren, al wil ik het wel eens proberen. In de veronderstelling dat ik het verschil dan met een foto kan vastleggen.
Ik kan nog wel eens switchen tussen modes, al blijf ik met de vraag zitten waarom, in dezelfde mode, de éne bron wel goed is en de andere niet.
Aan de projectorkant is ook niks in te stellen.
Er is weinig overlap tussen satelliet en Scarlet TV, ik denk dat Eurosport de enige zender is die op beiden beschikbaar is en die zenden weinig programma's met donkere scenes uit
Ik kan nog wel eens switchen tussen modes, al blijf ik met de vraag zitten waarom, in dezelfde mode, de éne bron wel goed is en de andere niet.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 752 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het verschil moet al vrij groot zijn om het met een foto aan te tonen. Je moet al een goed toestel hebben en dan nog weten wat je moet doen (lichtmeting).
Soit, ik denk niet dat iemand twijfelt aan je uitleg maar de vraag is hoe we het kunnen aanpassen. Als we de oorzaak niet kennen zal het moeilijk zijn. Misschien een polsen op specifieke hifi/video forums? Ik veronderstel dat je telkens dezelfde kabels gebruikt, dus dat kan het ook niet zijn.
Soit, ik denk niet dat iemand twijfelt aan je uitleg maar de vraag is hoe we het kunnen aanpassen. Als we de oorzaak niet kennen zal het moeilijk zijn. Misschien een polsen op specifieke hifi/video forums? Ik veronderstel dat je telkens dezelfde kabels gebruikt, dus dat kan het ook niet zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.