Al 2 maanden Fiber-gijzelaar door Proximus/NEO

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
jonze
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Zijn er hier mensen die ook vastzitten in de fiber-hel van Proximus/NEO :cry:

Ik wacht al 2 maanden op een werkende verbinding. Alles is aangesloten door Mobile Vikings, maar de aansluiting in ons gebouw (van Proximus-onderaannemer NEO) is defect. Mobile Vikings zegt 'we kunnen niets doen', Proximus geeft niet thuis, want we zijn klant bij Mobile Vikings en niet bij hun.

Ik kan mijn werk niet fatsoenlijk doen via een mobiele hotspot. Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft de magische oplossing om die mannen wél op te laten draven? Waar kan ik een klacht indienen of is er een snellere manier?

Erg bedankt bij voorbaat.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 1992 keer
Recent bedankt: 12 keer

Schade aan Proximus-infrastructuur kan je melden met de Proximus SOS Cable-app: https://proximusforrealestate.be/artike ... -proximus/
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 700 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Jij bent klant bij Mobile Vikings, zij moeten het voor je oplossen, escaleren zoveel je kan.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Jouw aanspreekpunt is Mobile Vikings, dus hen moet je porren.
Als dat niet lukt kan je ook proberen via de ombudsdienst voor telecommunicatie:
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/
Aangezien je al 2 maand aan het proberen bent zou ik daar onmiddellijk aan de bel trekken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

ik vraag me dan af "heeft de verbinding al gewerkt, en is ze nu gewoon defect" of "ze is nog niet volledig opgeleverd, maar ik heb geen andere internetverbinding (meer)", want die heb ik te snel opgezegd bv ?

want er is natuurlijk een groot verschil tussen "een werkende verbinding is defect geraakt en moet hersteld worden" en "er moet een nieuwe, eerste verbinding opgeleverd worden op een adres".
in dat eerste geval gaat het om opsporen en herstellen van de fout, al dan niet met toestemmingen voor graafwerken.
in dat tweede gaat het sowieso om onderzoeken, toestemmingen voor uitbreidingen/graafwerken/aansluitwerken, .... en zal het altijd langer duren (beperkte hoeveel techniekers, afhankelijkheid van gemeentelijke snelheden voor die toestemmingen en opvragingen, ....)

ik weet bv dat het in een zone van fiberklaar soms heel lang kan duren, omdat je met je provider zit (en de pxm technieker dat voor hen opdraaft), maar dan ook met de techniekers & planning van fiberklaar hun werken zelf)

nu, los daarvan, is de enige waarbij je kan/moet/mag porren mobile vikings, of dat nu een dochter van pxm is of niet, want dat is de enige waarmee jij een contractuele overeenkomst hebt.
staat dat je niet aan of duurt dat te lang, kan je de ombudsdienst vragen voor verhaal te halen, en als dat niets opbrengt, kan je nog altijd rechtstreeks naar proximus gaan als je denkt daar vlotter vooruit te raken.
jonze
Starter
Starter

raf1 schreef: 5 dagen geleden Schade aan Proximus-infrastructuur kan je melden met de Proximus SOS Cable-app: https://proximusforrealestate.be/artike ... -proximus/
Thx! Ik bekijk het eens, maar ziet er eerder uit alsof het gaat over zichtbare schade ipv onzichtbare.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp je verhaal niet goed. Heeft de verbinding gefunctioneerd en is ze nu defect? Hoe is het defect ontstaan? Is er een technicus ter plaatse geweest om het defect vast te stellen? Heeft niemand in het gebouw internet? Wil je een snelle oplossing?

Dan moet je dit probleem toch doortastend aanpakken?

Ofwel dwing je Mobile Vikings om een technicus ter plaatste te sturen die het "onzichtbare" probleem escaleert naar Proximus.
Zorg dat je bij de interventie aanwezig bent en foto's als bewijs neemt van het defect. Vraag Mobile Vikings om je te informeren over de timing van de herstelling.

Als de verbinding nog nooit gewerkt heeft en je dringend internet nodig hebt, dan bestel je onmiddellijk internet bij Telenet, Base, Orange of hey! telecom.
Je kan daarna eventueel nog altijd een abonnement bij een andere operator stopzetten moest je Mobile Vikings-verbinding toch online geraken.
jonze
Starter
Starter

@raf1 Dus we hebben internet besteld bij Mobile Vikings. Daarvoor is er een installateur langs gekomen die ons vertelde dat de aansluiting niet werkte en dat dat lag aan de infrastructuur van Proximus. Die infrastructuur bestaat uit een FTTH lijn. Om die lijn te herstellen moet er een andere dienst langskomen, maar dat gebeurt niet. Nu zijn we al 2 maanden aan het wachten.

Als ik het goed begrijp kunnen we geen internet bij een andere leverancier aanvragen, want zij zouden diezelfde defecte lijn moeten gebruiken. Zij het dan dat ze er een coax kabel op aansluiten en de fiberlijn niet doortrekken tot in ons appt. Daarnaast zouden we liever ook niet hebben dat er nieuwe gaten geboord moeten worden en nieuwe lijnen moeten aangelegd worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Dan zijn er een aantal opties:
-MV spammen tot ze een definitief antwoord geven
-ombudsdienst inschakelen
-internet MV annuleren en een abonnement bij proximus afsluiten
-fiber laten voor wat het is en voor een coax aanbieder gaan.
-fiber laten voor wat het is en gaan voor starlink, tadaam,...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je kan ondertussen wel internet bestellen bij Telenet, Base, Orange of hey! telecom die maken geen gebruik van de Proximus-infrastructuur maar van het netwerk van Wyre.
Dat zal in de meeste gevallen coaxkabel zijn, op sommige adressen is er fiber beschikbaar. Op de website van Telenet kan je dit checken op je adres.

Voor de verbinding met je appartement moet je nagaan (bij eigenaar/syndicus/elektricien) welke types kabel aangelegd zijn of er een technische schacht of wachtbuis is waar een nieuwe kabel kan doorgetrokken worden.

Ofwel bestel je internet bij één van de vier genoemde providers en laat je de technicus ter plaatse vaststellen of een installatie mogelijk is. Als je zelf aanwezig bent tijdens de installatie, kan je nog steeds weigeren als de technicus zou willen boren en je dat liever niet hebt. In dat geval moet je dan zelf maar een oplossing zoeken en de juiste bekabeling op voorhand voorzien.

Voorlopig is de Proximus-infrastructuur op jouw adres blijkbaar niet operationeel. Je kan rechtstreeks een bestelling bij Proximus plaatsen als Mobile Vikings geen technicus ter plaatse wil sturen om het probleem op te lossen.
Sowieso betaal je geen facturen aan Mobile Vikings zolang de verbinding niet werkt.
Als je een werkende Proximus-aansluiting hebt, kan je na een maand en je eerste correcte factuur nog steeds overschakelen naar Mobile Vikings.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”