Internet connectie alternatieven (5G en andere)

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
Bedankt: 270 keer

Binnenkort staat mij een verhuis te wachten naar een zone waar VDSL helaas geen optie is. Coax is er wel, maar vind ik 'duur' + ik hou wel van iets speciaals :) . Ik vroeg me af of er alternatieven mogelijk zijn.
Er is bv. Starlink (even los van de politiek etc., maar puur technisch), maar daar vind ik het energieverbruik een mogelijke spelbreker.
Dan is er nog 5G...
Ik verbruik maandelijks zo'n 300-800GB. Voor zover ik weet limiteren de meeste providers dat tot 300GB in hun unlimited abonnementen (daarna 5Mbps of 512kbps afhankelijk van provider)? Zijn er uitzonderingen?
Ik zou twee abonnementen (SIM/eSIM) kunnen combineren (via een Unifi 5G Max bv.) om toch het nodige volume te verkrijgen. Wat zijn de aanbevolen providers voor deze case? Mobile Vikings is 25euro/maand, maar eSIM (Unifi 5G Max ondersteunt max 1 eSIM dacht ik). Daarnaast nog een SIM-kaart van bv. Tadaam ofzo om rond de 60 euro/maand te eindigen... wat dan weer evenveel is als Coax.
Dus, zijn er prijstechnische alternatieven mogelijk? Of zijn er providers die niet naar het verbruik kijken (ook al zeggen ze dat er een limiet is)?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 115 keer

Hey! kost 34 euro per maand, dan heb je ongelimiteerd 150 down/15 up over coax...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 199 keer
Provider

Coax duur vinden, maar dan zelf bricoleren met 5G om maandelijks aan bijna het dubbele te komen + nog een investeringskost... :lol:
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 112 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is toch een nobrainer? Hey!, zoals reeds aangegeven hierboven.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 179 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Bij Hey! gebruiken ze de smerige toegestane truc "Ongelimiteerd*" , vergeet het * tekentje niet.
Deze snelheden zijn beschikbaar voor een normaal en persoonlijk gebruik, wat overeenstemt met een verbruikt
volume tijdens de piekuren (17 tot 23.59 uur) van 3 TB over een periode van één maand. Bij het overschrijden
worden de snelheden verlaagd tot 20 Mbps downstream en 2 Mbps upstream, tijdens de piekuren en tot aan het
einde van de betreffende periode.
Zie: https://www.heytelecom.be/sites/default ... t%20NL.pdf
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
NuKeM
Administrator
Administrator

Even ter verduidelijking, ik heb nu 40Mbps up bij EDPnet, daar wil ik absoluut niet teveel aan toegeven, vind ik belangrijker dan down en wil er zelfs CGNAT voor aanvaarden. 15Mbps is te weinig voor mijn gebruik (bv. regelmatig backups extern uploaden).
Het is ook maar een denkoefening. Waarschijnlijk wordt het Orange Zen ofzo, maar als het anders kan voor een gelijkaardig bedrag, wil ik het wel in overweging nemen.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 179 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Dan schiet er niet veel over qua keuzes op BE-markt.
COAX is FUP 3TB zowiezo. En prijs ligt steeds hoger dan VDSL abo's.

En hou er rekening mee dat op coax de snelheid niet altijd verzekerd is. Op drukke momenten kan de snelheid in elkaar stuiken... Althans indien je nieuwe woning in druk coax-gebied ligt.
VDSL upload is steeds verzekerd. Coax is 200mbps upload verdeeld over >200 modems.
Zie post van Raf1: viewtopic.php?p=1046247#p1046247
Dus misschien ook in achterhoofd houden dit.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
NuKeM
Administrator
Administrator

Inderdaad. Wetende dat ik in een zone met wijken kom waar VDSL beschikbaar is, maar aan absoluut minimale snelheid (max 20Mbps down als je geluk hebt) zal ver iedereen op Coax zitten... (ook geen fiber).
5G is ook shared natuurlijk, maar is nog 'vrijer', zeker m.b.t. upload zou ik denken. Mast is ook niet zo ver weg en zichtbaar.
CGNAT is wel een pita, maar daar kan ik wel rond werken hopelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1032 keer
Bedankt: 3833 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bij sommige providers kan je CGNAT (laten) uitschakelen, zodat je een mobiele verbinding hebt met een publiek IPv4 adres.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

TheCeet schreef: 5 dagen geleden Bij Hey! gebruiken ze de smerige toegestane truc "Ongelimiteerd*" , vergeet het * tekentje niet.
dat hebben quasi alle providers (ook orange zelf, telenet, proximus, en de meeste anderen wss)

unlimited = FUP = door het BIPT gedefinieerd als 3TB. (fixed internet) & 300GB (mobiel internet)
als je dat dus "smerig" wil noemen, moet je het bij de politiek aanhalen en niet de operatoren dewelke gewoon de regels volgen om zichzelf in te dekken :)

wat betreft opties....

vermoedelijk als je coax niet echt als optie zou beschouwen, er geen vdsl beschikbaar is, en starlink idd die "verborgen" kost van de elektra meebrengt....

tadaam ?

unlimited/FUP
100/50 over mobiel netwerk
tv inbegrepen
te pauzeren / mee te nemen als je ergens in belgie op verlof zou gaan
modem met simkaart inbegrepen
voor 60/maand

CGNAT weet ik niet of je dat bij tadaam kan uitzetten, maar als je daarrond wil werken kan je bv met een vpsje van hetzner of leaseweb werken samen met een wireguard tunnel bv.

je kan ook voor vdsl kijken naar bonding, maar als die lijnen max 20 zijn (in de down? ouch!) dan ga je met bonding ook niet ver komen om een goede verbinding te maken,
en dat zou dan nog erg duur uitvallen.

edit: FUP/unlimited verduidelijkt, gezien er een vrij groot verschil is tussen fixed vs mobiel :)
zie ook https://www.bipt.be/consumenten/publica ... t-internet
Laatst gewijzigd door Splitter 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 16 keer

Er zijn nog een aantal andere aanbieders van internet via de sateliet. Misschien zit daar iets tussen?
Hier staat een overzicht
Deze kost bv €32 voor 75mbps download.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb sinds enkele maanden Tadaam Standaard, na aanhoudende problemen met coax. Ik heb 30 Mbps synchroon, en die haal ik quasi altijd. Ik zit wel in een vrij landelijk gebied, en heb nog nooit last gehad van uitval.
Het enige nadeel is dat je niet in de modem kan om iets te configureren. Met veel moeite heb ik mijn SSID en wachtwoord door de helpdesk kunnen laten veranderen, maar dat is ook alles. En het is uiteraard CGNAT.
Ik ben wel nog nooit over de 300 GB gegaan, daarover kan ik geen uitspraak doen.
x0f
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het MV unlimited abonnement vind ik de beste 5G oplossing van het moment omdat je na je 300GB kan kiezen om het uit te zweten op 5mb/s of om je abonnement vroegtijdig te vernieuwen en terug aan een verse 300GB kan beginnen. Je hoeft dus niet te wachten tot de maand om is. Ik denk niet dat er een andere provider dit aanbiedt momenteel.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 112 keer
Provider
Te Koop forum

conexio schreef: 5 dagen geleden Er zijn nog een aantal andere aanbieders van internet via de sateliet. Misschien zit daar iets tussen?
Hier staat een overzicht
Als hij 15 Mbps upload al te laag vindt zal het moeilijk worden om - buiten Starlink - iets betaalbaars via satelliet te vinden.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer

Die 75mbps valt toch mee?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet wat er in de praktijk overblijft.
Deze provider is deel van een EU-project rond betaalbaar satelietinternet.
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Provider

75 Mbps is de downloadsnelheid, upload is maar 6 Mbps...
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 11 keer

conexio schreef: 5 dagen geleden Er zijn nog een aantal andere aanbieders van internet via de sateliet. Misschien zit daar iets tussen?
Hier staat een overzicht
Let op! SkyDSL e.d. maken gebruik van geostationaire satellieten, dezelfde satellieten die je gebruikt om bv. televisie te kijken (Astra, Hotbird,...)
Gezien de afstand van die satellieten ten opzichte van ons heb je een minimale ping tussen de 800 en 1000ms! Ik heb eens gedurende een week op hotel zo'n verbinding moeten gebruiken in de Oostkantons (daar was ook geen Proximus noch VOO etc, en Starlink bestond nog niet), en dat was praktisch onwerkbaar.

Momenteel is Starlink de enige provider die gebruikt maakt van "low earth orbit", hun satellieten staan op 480km-550km hoogte (Die van SkyDSL e.d. staan op +/- 36.000km).
Binnenkort komt Amazon erbij als tweede provider. Het grootste verschil is dat je bij Starlink/Amazon geen gebruik maakt van één enkele satelliet, maar je antenne switcht constant op de best bereikbare satelliet (om de paar milliseconden verander je van satelliet, maar omdat het zo snel gebeurt, merk je er als gebruiker niets van).

Bij Starlink mag een ping verwachten van 25-30ms. Met een Starlink Mini haal ik gemakkelijk 200-300 mbps down/30 mbps up. Met een Residential Lite-abonnement krijg je wel niet die volledige snelheid, reken op iets tussen de 50 en 100mbps down en rond de 20-30 up.

Dat gezegd zijnde :-D Voor deze use-case zou ik absoluut kiezen voor Hey Telecom i.c.m. met een Fritzbox 6660. Met een "gedeeld medium" zal je sowieso zitten, 5G en Starlink zijn uiteraard ook gedeelde media. Het voordeel van Hey is dat je toch maar max 150mbps down krijgt, je lijn zou al extréém overbelast moeten zijn om zelfs dat niet meer te halen in piekuren. En dat is meer dan voldoende voor thuiswerk, streaming, online gaming etc met meerdere gebruikers.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”