Hosting is geen probleem(vps of bij Sasuke), wat doen jullie met mailboxen? @devilkin @Splitter
Ik heb al eens gekeken naar fastmail, maar dat tikt snel aan
1 domein met 1 mailbox
1 domein met 3 mailboxen
Eigen mail hosten
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 105 keer
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1122 keer
- Bedankt: 712 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Domeinen: all over (weliswaar EU spelers)
DNS bij desec.io
Mail/calendering/contacts zit bij mij bij fastmail, tegen dat m'n abonnement afloopt (eind 2026) herbekijk ik dat weer eens. Vriendin zit bij Google workspace (legacy free) en zoho.eu
DNS bij desec.io
Mail/calendering/contacts zit bij mij bij fastmail, tegen dat m'n abonnement afloopt (eind 2026) herbekijk ik dat weer eens. Vriendin zit bij Google workspace (legacy free) en zoho.eu
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 628 keer
- Recent bedankt: 5 keer
domeinen: vimexx (van zodra die vernieuwd moeten worden gaan ze naar mijn.host) + cloudflare (voor extensies dat zij ondersteunen)
dns: cloudflare
mail: self-hosted, nog steeds - en dat is tegenwoordig véél minder pijnlijk dan dat het ooit was - bij leaseweb (clean ip's & vrij betaalbare vps met good-enough specs)
(raar maar waar heb ik selfhosten van dns opgegeven alvorens ik dat voor mail doe dus
)
moest ik mail ooit ergens anders zetten zijn soverin (nederlands, 3,25/maand) en inbox.eu (letland, 9,99/jaar) mogelijke kandidaten.
dns: cloudflare
mail: self-hosted, nog steeds - en dat is tegenwoordig véél minder pijnlijk dan dat het ooit was - bij leaseweb (clean ip's & vrij betaalbare vps met good-enough specs)
(raar maar waar heb ik selfhosten van dns opgegeven alvorens ik dat voor mail doe dus
moest ik mail ooit ergens anders zetten zijn soverin (nederlands, 3,25/maand) en inbox.eu (letland, 9,99/jaar) mogelijke kandidaten.
- silentkiller
- Premium Member

Thanks!
Beetje schrik om mail zelf te hosten (niet dat ik het technisch niet kan, maar vooral omwille van de schrik voor gedoe met blacklists)
Beetje schrik om mail zelf te hosten (niet dat ik het technisch niet kan, maar vooral omwille van de schrik voor gedoe met blacklists)
- Splitter
- Elite Poster

blacklists heb ik al lang geen last meer van gehad - maar er is wel een duidelijk verschil tussen hosts zoals aws, oracle en hetzner vs bv leaseweb.
zit je op die 1ste 3 dan is de blacklist kans vrij groot wegens een heel snel verloop van IPs, met dus als resultaat dat je IP wss al blacklisted is voor je het krijgt.
bij leaseweb heb ik dat nooit gehad.
technisch moet je trouwens ook niet meer veel kennen, ik denk dat ik al meer als de helft van mijn postfix & dovecot kennis kwijt ben sinds ik met docker mailserver werk,
gezien ik er gewoon eigenlijk niet meer naar moet omkijken
het grootste probleem dat ik ooit gehad heb met selfhosten van mail, was jaren geleden dat ik een hoop blacklists ingesteld had (letterlijk 0,0 spam),
maar vervolgens vergat om ze op te volgen en (na meer dan een jaar niet omkijken naar de logs) mail delivery issues had omdat 1 spamlist niet meer bestond,
en (om je te doen opletten) mails begon te taggen & blokkeren
zit je op die 1ste 3 dan is de blacklist kans vrij groot wegens een heel snel verloop van IPs, met dus als resultaat dat je IP wss al blacklisted is voor je het krijgt.
bij leaseweb heb ik dat nooit gehad.
technisch moet je trouwens ook niet meer veel kennen, ik denk dat ik al meer als de helft van mijn postfix & dovecot kennis kwijt ben sinds ik met docker mailserver werk,
gezien ik er gewoon eigenlijk niet meer naar moet omkijken
het grootste probleem dat ik ooit gehad heb met selfhosten van mail, was jaren geleden dat ik een hoop blacklists ingesteld had (letterlijk 0,0 spam),
maar vervolgens vergat om ze op te volgen en (na meer dan een jaar niet omkijken naar de logs) mail delivery issues had omdat 1 spamlist niet meer bestond,
en (om je te doen opletten) mails begon te taggen & blokkeren
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
- Bedankt: 675 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik host al een aantal jaren bij Hetzner en mijn IP is nog steeds hetzelfde. Nog geen last gehad van blacklists.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- silentkiller
- Premium Member

Mss moeten we dit afsplitsen? Maar de discussie is wel interessant 
Ik vond mailbox.org (duits) waar ik voor 30 euro per jaar het mail gedeelte kwijt kan.
4 mailboxen en 2 domains, scherp geprijsd.
Het zelf hosten op een VPS is natuurlijk ook wel fun zls jullie geen last hebben om geblokkeerd te worden.
Zelf dan ook fan om het in docker te draaien.
Mailcow? Stalwart? Andere pakketten?
Ik vond mailbox.org (duits) waar ik voor 30 euro per jaar het mail gedeelte kwijt kan.
4 mailboxen en 2 domains, scherp geprijsd.
Het zelf hosten op een VPS is natuurlijk ook wel fun zls jullie geen last hebben om geblokkeerd te worden.
Zelf dan ook fan om het in docker te draaien.
Mailcow? Stalwart? Andere pakketten?
- Sasuke
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 253 keer
- Bedankt: 568 keer
- Recent bedankt: 12 keer
ProtonMail ? Om je eigen domeinnaam te gebruiken kost het wel iets, maar het is wel een enorm goeie mailserver/dienst ! Langs de andere kant, er zijn er ook die hun mailboxen bij mij hosten, maar ik raad het niet standaard aan (gezien ik géén data/uptime garanties biedt op de gratis hosting).
-
iamborg
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 54 keer
Ik gebruik nu sinds een klein jaar Migadu: www.migadu.com
https://migadu.com/pricing/
Afhankelijk van je noden kan de’micro’ formule genoeg zijn
Edit: gratis plan is vervangen door micro (19$/ jaar)
P.
https://migadu.com/pricing/
Afhankelijk van je noden kan de’micro’ formule genoeg zijn
Edit: gratis plan is vervangen door micro (19$/ jaar)
P.
- devilkin
- Administrator

Ik ben fan van de e2e encryptie die Proton/Tutanota aanbieden, maar het feit dat je geen standaard protocollen kan gebruiken (IMAP/POP) om je mail eruit te halen... is wel iets wat me stoort. Ik snap perfect waarom niet, maar ... grmpf. Hun eigen apps vind ik ook echt brak 
Eind 2026 vervalt m'n Fastmail abonnement, ik ga tegen dan nog eens overwegen wat ik ga doen. Misschien toch zelf hosten? Al moet ik een oplossing hebben voor het volledige - mail, calendar, contacts.
Eind 2026 vervalt m'n Fastmail abonnement, ik ga tegen dan nog eens overwegen wat ik ga doen. Misschien toch zelf hosten? Al moet ik een oplossing hebben voor het volledige - mail, calendar, contacts.
- silentkiller
- Premium Member

Zimbra heb ik nog gebruikt voor mijn eindwerk indertijd, dat lijkt me wat overkill.
Proton: zelfde bemerking als devilkin, ook omdat 1 domein van mijn ouders is, hun wil ik graag laten werken as-is.
Cfr. eerdere post, iemand ervaring met mailcow of stalwart? Andere pakketten (liefst in docker)?
Proton: zelfde bemerking als devilkin, ook omdat 1 domein van mijn ouders is, hun wil ik graag laten werken as-is.
Cfr. eerdere post, iemand ervaring met mailcow of stalwart? Andere pakketten (liefst in docker)?
- Splitter
- Elite Poster

ik gebruik, as said, docker mailserver - maar dat is dus met een cli tooltje om de mailboxen op te zetten.
zou niet inzien waarom je het met een frontend zou doen, omdat je dat opzetten in principe maar 1x doet, en de cli tool die ze ervoor gemaakt hebben het werk eenvoudig genoeg maakt.
je kan dan in andere containers, if needed, nog dingen draaien zoals roundcube als je een webmail moet hebben.
voor kalender/contacts gebruik ik dan weer davis, wat een frontendje met sabredav is, zodat ik ook mijn eigen caldav/carddav heb voor mijn kalenders,
dewelke ik dan met thunderbird & op mobiel gewoon ingesteld heb als de default kalender & contacts.
(reden dat het davis is, is historisch omdat dat het eenvoudigste pakket was voor caldav/carddav in de tijd voor docker, kan zijn dat er nu betere alternatieven zijn, omdat je die frontend ook dus nooit echt gebruikt behalve voor users aan te maken bv)
zou niet inzien waarom je het met een frontend zou doen, omdat je dat opzetten in principe maar 1x doet, en de cli tool die ze ervoor gemaakt hebben het werk eenvoudig genoeg maakt.
je kan dan in andere containers, if needed, nog dingen draaien zoals roundcube als je een webmail moet hebben.
voor kalender/contacts gebruik ik dan weer davis, wat een frontendje met sabredav is, zodat ik ook mijn eigen caldav/carddav heb voor mijn kalenders,
dewelke ik dan met thunderbird & op mobiel gewoon ingesteld heb als de default kalender & contacts.
(reden dat het davis is, is historisch omdat dat het eenvoudigste pakket was voor caldav/carddav in de tijd voor docker, kan zijn dat er nu betere alternatieven zijn, omdat je die frontend ook dus nooit echt gebruikt behalve voor users aan te maken bv)
-
BasicQ
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Zijn er meningen over of ervaringen met mailfence (Belgisch) ? Hoe verhoudt zich dit met bv soverin?
Hier ook zoekende om weg te gaan van google workspace (legacy free) .
Verstuurd vanaf mijn XQ-AS52 met Tapatalk
Hier ook zoekende om weg te gaan van google workspace (legacy free) .
Verstuurd vanaf mijn XQ-AS52 met Tapatalk
- Nob
- Erelid

- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik zit bij mailfence (mede omdat het Belgisch is en privacy gericht) en gebruik een eigen domeinnaam voor m'n mail.
Dat werkt goed. Web interface is wat ouderwets, maar ik gebruik die zo goed als niet (alles via SMTP/IMAP).
Ik heb ze nog nooit down weten zijn en ik gebruik ze nu toch al een paar jaar.
Dat werkt goed. Web interface is wat ouderwets, maar ik gebruik die zo goed als niet (alles via SMTP/IMAP).
Ik heb ze nog nooit down weten zijn en ik gebruik ze nu toch al een paar jaar.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- silentkiller
- Premium Member

Lijkt me inderdaad den goede keuze.
Voor vallen ze af omdat ze maar 1 domein supporteren per account en dan duurder zijn dan mailbox.org / self hosting
Voor vallen ze af omdat ze maar 1 domein supporteren per account en dan duurder zijn dan mailbox.org / self hosting
- devilkin
- Administrator

Ik kwam vandaag https://stalw.art/ tegen.
- Sasuke
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 253 keer
- Bedankt: 568 keer
- Recent bedankt: 12 keer
In dezelfde trant/trend heb je ook Xeams ... ik gebruik de Xeams mailrelay met M365 OAUTH support sinds kort om geen SMTPAUTH meer nodig te hebben voor bepaalde doeleinden.
- devilkin
- Administrator

ik heb dat 2j geleden eens getest maar er was _iets_ mee dat echt niet werkte voor me. Maar wat weet ik niet meer...nerph schreef: 5 dagen geleden Ik host mijn eigen mail (en calendar) bij mailbox.org en ben heel tevreden, kan eigenlijk over niets klagen.
-
BertG3
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 251 keer
Beetje vloeken in de kerk misschien qua sovereignity, maar mijn mails zitten bij iCloud+
Aangezien ik volledig in het Apple ecosysteem zit en sowieso al iCloud storage heb voor foto's e.d. ook de domeinnaam daar gestoken voor mail, en werkt nu al meer dan een jaar perfect.
Aangezien ik volledig in het Apple ecosysteem zit en sowieso al iCloud storage heb voor foto's e.d. ook de domeinnaam daar gestoken voor mail, en werkt nu al meer dan een jaar perfect.
- devilkin
- Administrator

Het grote probleem van icloud en Gmail (maw: je apple of Google account): van zodra je een stap mis zet, kan het bedrijf de boel blokkeren en ben je _alles_ kwijt. Mail, foto's, aankopen, you name it.
En tenzij je een blogger bent met een zeer groot publiek heb je nul kans dat ze dat rechttrekken.
Beter af van dit apart te houden, lijkt me.
En tenzij je een blogger bent met een zeer groot publiek heb je nul kans dat ze dat rechttrekken.
Beter af van dit apart te houden, lijkt me.