Ik heb gekeken voor uitbreiding van mijn zonnepanelensintallatie(nu dus 6600WP) en daarnaast een vaste batterij.
Prijs batterij + omvormer viel goed mee zoals bij mijn collega maar met de extra panelen moest de meterkast omgebouwd worden naar een 3-fasige aansluiting en opnieuw gekeurd worden.
Daar mijn oude omvormer van 15j niet meer compatibel is moest ik dus ook een tweede nieuwe omvormer plaatsen ook. Dit moet sowieso want anders vervalt ook het recht op de certificaten. Als ik dan het volledige plaatje ging tellen komen we aan terugverdientijden van +10 jaar. Dan kwam nog de leuke verrassing dat mijn bestaande panelen zelfs niet compatibel zijn met de nieuwe omvormers.
Maar dat zal een probleem worden voor later worden.
Welke thuisbatterij voor mijn situatie?
- honda4life
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 392 keer
@karine
Je kan monofasig een omvormer tot 5.000VA installeren, een SMA laat denk ik het dubbele aan WP toe, dus 10.000WP aan zonnepanelen.
Als je deze kan spreiden in bijvoorbeeld oost-west opstelling laat je amper energie vallen op de piek in de zomer op de middag.
Ja, vroeger mocht de spanning hoger zijn maar hier is de wetgeving voor aangepast (AREI), 1 string moet dus opgesplitst worden in 2 strings dus extra bedrading.
Geen idee of dit komt uit Europese normering, en of ze de dag van vandaag nog omvormers maken die geschikt zijn voor zo hoge spanningen.
Je kan altijd een battterij plaatsen die netgevoed wordt, de efficiëntie is lager maar met huidig lage injectievergoeding niet echt van wakker liggen.
Je kan monofasig een omvormer tot 5.000VA installeren, een SMA laat denk ik het dubbele aan WP toe, dus 10.000WP aan zonnepanelen.
Als je deze kan spreiden in bijvoorbeeld oost-west opstelling laat je amper energie vallen op de piek in de zomer op de middag.
Ja, vroeger mocht de spanning hoger zijn maar hier is de wetgeving voor aangepast (AREI), 1 string moet dus opgesplitst worden in 2 strings dus extra bedrading.
Geen idee of dit komt uit Europese normering, en of ze de dag van vandaag nog omvormers maken die geschikt zijn voor zo hoge spanningen.
Je kan altijd een battterij plaatsen die netgevoed wordt, de efficiëntie is lager maar met huidig lage injectievergoeding niet echt van wakker liggen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
PeterP
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 45 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Kleine nuance bij de oost-west opstelling, zeker in combinatie met een batterij.
Oost-west was (en is) logisch in situaties:
- zonder batterij,
- met beperkte injectievergoeding,
- of waar piekvermogen absoluut beperkt moest blijven.
Maar zodra je een batterij in het systeem hebt, verschuift de optimalisatie.
Met een batterij wil je in de praktijk:
- zoveel mogelijk productie in de winter en het tussenseizoen,
- en voldoende vermogen om de batterij ook op kortere winterdagen gevuld te krijgen.
Een zuidgerichte (of zuid-zuid-oost / zuid-zuid-west) opstelling levert:
- hogere opbrengst in de winter,
- hogere middagdichtheid,
- en betere benutting van de batterijcapaciteit wanneer productie schaars is.
In de zomer is er sowieso ruim voldoende productie:
- batterijen zitten snel vol,
- overschot is dan onvermijdelijk, ongeacht de oriëntatie.
Oost-west spreidt de productie mooi, maar:
- verlaagt de winteropbrengst,
- en maakt het net moeilijker om een batterij optimaal te benutten wanneer je ze het meest nodig hebt.
Kort samengevat:
- zonder batterij → oost-west vaak een goede keuze,
- met batterij → winteropbrengst primeert, dus (deels) zuidgericht is meestal gunstiger.
Zoals bij alles in dit topic blijft het profiel bepalend, maar in een PV + batterij-context is “maximale spreiding” niet automatisch de optimale strategie.
Oost-west was (en is) logisch in situaties:
- zonder batterij,
- met beperkte injectievergoeding,
- of waar piekvermogen absoluut beperkt moest blijven.
Maar zodra je een batterij in het systeem hebt, verschuift de optimalisatie.
Met een batterij wil je in de praktijk:
- zoveel mogelijk productie in de winter en het tussenseizoen,
- en voldoende vermogen om de batterij ook op kortere winterdagen gevuld te krijgen.
Een zuidgerichte (of zuid-zuid-oost / zuid-zuid-west) opstelling levert:
- hogere opbrengst in de winter,
- hogere middagdichtheid,
- en betere benutting van de batterijcapaciteit wanneer productie schaars is.
In de zomer is er sowieso ruim voldoende productie:
- batterijen zitten snel vol,
- overschot is dan onvermijdelijk, ongeacht de oriëntatie.
Oost-west spreidt de productie mooi, maar:
- verlaagt de winteropbrengst,
- en maakt het net moeilijker om een batterij optimaal te benutten wanneer je ze het meest nodig hebt.
Kort samengevat:
- zonder batterij → oost-west vaak een goede keuze,
- met batterij → winteropbrengst primeert, dus (deels) zuidgericht is meestal gunstiger.
Zoals bij alles in dit topic blijft het profiel bepalend, maar in een PV + batterij-context is “maximale spreiding” niet automatisch de optimale strategie.
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 358 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik begrijp de nood niet om naar drie fasen om te schakelen.
Sinds het invoeren van het capaciteitstarief let iedereen toch een beetje op zijn verbruikspiek?
Laat de oude installatie gewoon liggen en zijn werk doen tot de GSC wegvallen. Zet een retrofit omvormer met een batterij en laat eventuele nieuwe panelen de batterij off grid vullen. Of wacht tot de GSC vervallen en leg dan je dak vol nieuwe panelen met hybride omvormer 1 fase gecombineerd met de rest off grid.
Sinds het invoeren van het capaciteitstarief let iedereen toch een beetje op zijn verbruikspiek?
Laat de oude installatie gewoon liggen en zijn werk doen tot de GSC wegvallen. Zet een retrofit omvormer met een batterij en laat eventuele nieuwe panelen de batterij off grid vullen. Of wacht tot de GSC vervallen en leg dan je dak vol nieuwe panelen met hybride omvormer 1 fase gecombineerd met de rest off grid.
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 175 keer
En met die 6600WP zeg je dat je "batterijtje van 5kWh nog nog niet volkrijg." ? Toch wel bizar (tenzij je over de winter spreekt).karine schreef: 1 week geleden Ik heb gekeken voor uitbreiding van mijn zonnepanelensintallatie(nu dus 6600WP) en daarnaast een vaste batterij.
Toegevoegd na 1 minuut 59 seconden:
Dat is inderdaad een optie maar dan heb je geen mogelijkheid tot "UPS mode"... en twee extra MP's is ongeveer 1400 euro extra (al kan dat voldoende zijn om je rendement met enkele jaren op te schuiven).PeterP schreef: 1 week geleden In zo’n situatie kan je perfect:
- één MultiPlus op één fase plaatsen,
- met batterij en ESS-sturing,
- terwijl de andere fasen gewoon rechtstreeks via het net blijven lopen.
-
karine
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 39 keer
Dat schreef ik ook, heb de batterij nog maar enkele maanden. In september was de batterij zo gevuld, november, december waren donkere maanden.
Nu was + plas + elek vuurtje voor student blijft er niet veel meer van over.
Misschien binnen 5 jaar alles in één keer vernieuwen want de panelen zijn ook al niet compatibel meer met de nieuwe omvormers.
Nu was + plas + elek vuurtje voor student blijft er niet veel meer van over.
Misschien binnen 5 jaar alles in één keer vernieuwen want de panelen zijn ook al niet compatibel meer met de nieuwe omvormers.
-
TomG
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 477 keer
- Bedankt: 106 keer
Hier digitale meter sinds apri 2025. Ik heb uit EnergieID (kan misschien ook vanuit Mijn Fluvius) van april tot eind december 2025 voor iedere dag de netafname en netinjectie geëxporteerd.
Ik ben geÏnteresseerd in 1 Homewizard, dus van deze case uitgegaan. Over capaciteit vond ik al terug:
bruto: 2,7 kWh
Nodig om vol te laden: 3 kWH
Netto capaciteit: 2,5 kWh
Is dus met de laad en ontlaadverliezen bij gerekend.
Ik heb vervolgens eens bekeken in onze situatie hoeveel dagen er voor de gegeven periode 3 kWh of meer geïnjecteerd werd, die dus potentieel de batterij vol kan laden. Anderzijds heb ik ook bekeken hoeveel dagen onze huidige netafname volstaat om de netto batterij capaciteit van 2,5 kWh te coveren.
Van de 272 dagen die deze periode telt, zijn er 220 dagen waarop de batterij capaciteit volledig ontladen kan worden. En 204 dagen waarop ze vol geladen kan worden. Er zijn 188 dagen waarop ze tegelijk vol geladen kon worden en ontladen kon worden. Dat laatste lijkt mij ook belangrijk, want je kan niet uiteraard niet de volledige capaciteit ontladen als ze eerder niet volledig geladen werd.
Als ik dezelfde oefening doe met 2 batterijen, daalt het aantal dagen onmiddelijk al met 35 à 40 dagen.
Ter info, voor deze periode werd er 2684 kWh door de panelen geproduceerd, werd er 600 kWh van het net afgenomen en 2197 kWh naar het net geïnjecteerd.
Opmerking: aangezien een 1 Homewizard met slechts 800 watt kan laden of ontladen, zijn dat de meest gustige cijfers, want injectie of afname boven de 800 watt wordt toch respectievelijk naar het net geïnjecteerd of van het net afgenomen.
Klopt mijn redenering zo ongeveer? Ik las ergens als eens als tip van iemand die zei dat je best een batterij in kWh kiest die het dichts aanleunt bij het vermogen van je zonneinstallatie. Bij ons is die laatste 3 kWp, dus dan sluit 1 Homewizard daar inderdaad het dichts bij aan.
Ik ben geÏnteresseerd in 1 Homewizard, dus van deze case uitgegaan. Over capaciteit vond ik al terug:
bruto: 2,7 kWh
Nodig om vol te laden: 3 kWH
Netto capaciteit: 2,5 kWh
Is dus met de laad en ontlaadverliezen bij gerekend.
Ik heb vervolgens eens bekeken in onze situatie hoeveel dagen er voor de gegeven periode 3 kWh of meer geïnjecteerd werd, die dus potentieel de batterij vol kan laden. Anderzijds heb ik ook bekeken hoeveel dagen onze huidige netafname volstaat om de netto batterij capaciteit van 2,5 kWh te coveren.
Van de 272 dagen die deze periode telt, zijn er 220 dagen waarop de batterij capaciteit volledig ontladen kan worden. En 204 dagen waarop ze vol geladen kan worden. Er zijn 188 dagen waarop ze tegelijk vol geladen kon worden en ontladen kon worden. Dat laatste lijkt mij ook belangrijk, want je kan niet uiteraard niet de volledige capaciteit ontladen als ze eerder niet volledig geladen werd.
Als ik dezelfde oefening doe met 2 batterijen, daalt het aantal dagen onmiddelijk al met 35 à 40 dagen.
Ter info, voor deze periode werd er 2684 kWh door de panelen geproduceerd, werd er 600 kWh van het net afgenomen en 2197 kWh naar het net geïnjecteerd.
Opmerking: aangezien een 1 Homewizard met slechts 800 watt kan laden of ontladen, zijn dat de meest gustige cijfers, want injectie of afname boven de 800 watt wordt toch respectievelijk naar het net geïnjecteerd of van het net afgenomen.
Klopt mijn redenering zo ongeveer? Ik las ergens als eens als tip van iemand die zei dat je best een batterij in kWh kiest die het dichts aanleunt bij het vermogen van je zonneinstallatie. Bij ons is die laatste 3 kWp, dus dan sluit 1 Homewizard daar inderdaad het dichts bij aan.
Laatst gewijzigd door TomG 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
pfuhu
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Natuurlijk heb je wel UPS-mode, maar wel maar op 1 fase ipv 3 fases. Maar waarom heb je UPS nodig op de 3 fases? Ik heb hier 1 Multiplus II en heb alle kritische verbruikers op 1 fase gegroepeerd en op de AC-uitgang van de Multiplus gehangen (voor UPS-mode). Niet vergeten aparte differentieel op AC-uitgang te plaatsen!DarkV schreef: 1 week geledenDat is inderdaad een optie maar dan heb je geen mogelijkheid tot "UPS mode"... en twee extra MP's is ongeveer 1400 euro extra (al kan dat voldoende zijn om je rendement met enkele jaren op te schuiven).PeterP schreef: 1 week geleden In zo’n situatie kan je perfect:
- één MultiPlus op één fase plaatsen,
- met batterij en ESS-sturing,
- terwijl de andere fasen gewoon rechtstreeks via het net blijven lopen.
-
karine
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 39 keer
Wel vreemd dat de Homewizard maar max kan laden aan 800W terwijl de Marstek dit aan 2500W kan/mag doen. Ook de mensen die ik ken laten de Marstek in de zonnige maanden ontladen aan 2500W om de batterij ten volle te benutten en het capaciteitstatarief te laten dalen. In de winter heeft ontladen aan 2500W geen zin want de batterij is bij 800W al leeg de dag erna.
Mijn panelen liggen ZW en in de wintermaanden als de zon dan eens doorschijnt kan de batterij gelukkig aan 2500W laden, moest dit aan 800W zijn blijft er niets meer van de batterij over.
Mijn panelen liggen ZW en in de wintermaanden als de zon dan eens doorschijnt kan de batterij gelukkig aan 2500W laden, moest dit aan 800W zijn blijft er niets meer van de batterij over.