Sindskort zelf Mobile vikings klant geworden wegens dat ze vertraagd snelheid aanboden van 5Mbit binnen belgie !
Geen problemen tot sinds paar dagen dat ik merk dat als ik op mijn 5G zit ik soms vaak naar 2G word gegooid en terug .
Is er misschien op mijn locatie werken ,overlast of misschien een ander technisch probleem of zelfs een een algemeen bekend probleem ?
Buiten dit is smssen en bellen dik inorde.
Hoor graag ook jullie ervaring
Regelmatig netwerk terugval ( 5G naar 2G ) ?
-
ghostboy1993
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 16 keer
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Werken aan de mobiele masten van Proximus kan je onderaan deze pagina vinden.
Maar nu met eindjaar werkt men daar niet aan.
https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_mobi ... ellen.html
Ikzelf gebruik al jaren dedicated 4G, omdat bij mij 5G teveel batterij vreet en er kwam vroeger ook frequent geen data door.
Op 4G werkt alles feilloos.
iPhone 13 Pro
Maar nu met eindjaar werkt men daar niet aan.
https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_mobi ... ellen.html
Ikzelf gebruik al jaren dedicated 4G, omdat bij mij 5G teveel batterij vreet en er kwam vroeger ook frequent geen data door.
Op 4G werkt alles feilloos.
iPhone 13 Pro
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
luukske
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 45 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Instellingen - Mobiel netwerk - Opties mobiele data.
Bij geprekken en data kun je dan 4g, 5g aan en 5g automatisch instellen.
Bij geprekken en data kun je dan 4g, 5g aan en 5g automatisch instellen.
Laatst gewijzigd door luukske 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- Flying
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 83 keer
Ik heb hetzelfde probleem en los dit meteen op door vliegtuigmodus in en uit te schakelen. Ook Mobile Vikings. Ik begon al te denken dat het aan mij lag, blij dat het toch niet zo is. Misschien dat ik eens een mailtje stuur om dit te melden.
Lijkt/leek (?) een algemeen netwerkprobleem bij Proximus: https://nl.forum.proximus.be/mobiele-te ... ndex4.html
-
ghostboy1993
- Premium Member

Momenteel zelf in Wijgmaal ( Leuven ) voor het werk en het zelfde probleem als in Genk ( Limburg ) vaak netwerk wissel tussen 5G en 2G … zijn ze dan op zoveel plaatsen bezig met de masten te onderhouden?
- TheCeet
- Elite Poster

Zoals al gemeld, momenteel geen werken aan hun masten in deze eindejaar periode.
De werken, verspreid over gans België, starten terug week 2 van januari.
De werken, verspreid over gans België, starten terug week 2 van januari.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
ISP:
-
ghostboy1993
- Premium Member

@nerph ikzelf heb een normaal Iphone 16 ! Toestel maar klein jaartje oud ?
Heb deze problemen in sommige delen van Genk en in Wijgmaal waar ik ook geregeld kom om te werken .
Steden zoals Hasselt , Maasmechelen en Lanaken wel geen problemen gehad moet ik zeggen.
Heb deze problemen in sommige delen van Genk en in Wijgmaal waar ik ook geregeld kom om te werken .
Steden zoals Hasselt , Maasmechelen en Lanaken wel geen problemen gehad moet ik zeggen.
-
ghostboy1993
- Premium Member

Wil nu nog toevoegen : Heb mijn Iphone 16 geforceerd op max 4G te blijven en zelfs dan valt het geregeld naar 2G ( E ) en dan terug naar 4G .
Ook is dit op dezelfde locaties waar ik met de 5G ook dezelfde probleem heb .
Ik denk dat er dan veel mensen op die locatie z'n mast zit of ze zijn er echt aan het werken of aan het upgrade ... Maar wel niet leuk voor de klant
Ook is dit op dezelfde locaties waar ik met de 5G ook dezelfde probleem heb .
Ik denk dat er dan veel mensen op die locatie z'n mast zit of ze zijn er echt aan het werken of aan het upgrade ... Maar wel niet leuk voor de klant
- TheCeet
- Elite Poster

Werd al eens gezegd om e lachen: in den Limburg is aaaaallles waaaat traaaager heh! 
Misschien is dit een tijdelijk dingetje daar in de regio, beperkter capaciteit ivm aankomende of gepasseerde werken.
Zit je op laatste iOS? 26.2 met Proximus profiel 67.0?
Mijn regio werkt het via Citymesh > eigenlijk nog Proximus nog steeds goed op 4G, zendmasten zijn hier +-2024/2025 aangepast.
Misschien is dit een tijdelijk dingetje daar in de regio, beperkter capaciteit ivm aankomende of gepasseerde werken.
Zit je op laatste iOS? 26.2 met Proximus profiel 67.0?
Mijn regio werkt het via Citymesh > eigenlijk nog Proximus nog steeds goed op 4G, zendmasten zijn hier +-2024/2025 aangepast.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
ISP:
-
ghostboy1993
- Premium Member

@TheCeet haha de goeie oude grap
Nu in elke grap zit er waarheid in . Maar nu even realistisch bekeken , de bevolking in limburg is met de jaren gegroeid , kinderen van ouders zijn opgegroeid , alleen gaan wonen , beginnen met hun eigen gezin te stichten , ... Sommige mensen zijn op een stuk grond gaan bouwen , lege pleinen ondertussen omgetoverd in woonprojecten , appartementen , etc ... Waar ik woon zijn ondertussen paar appartementen bijgekomen en paar woonprojecten , reken elke huishouden zeker een gsm ( ongeacht de provider nu ) , de bevolking is gegroeid en als je vroeger genoeg had met een mastje dat BV 20 mensen kon trekken gaat dit in anno 2025 ( bijna 2026 ) niet meer want meer mensen hebben een gsm , meer woningen bijgebouwd , ETC ... dus die denkwijze van een mindere provincie niet in te willen investeren moet uit het raam .
Dan dat terzijde , die bestralingsnormen die we in belgie hebben moet zowiezo uit de raam gegooid worden , er moet meer masten komen , zeker als je een snel stabiel 5G wilt voor uw klanten. De stralingen zijn al getest als ze mensen niet schade , etc .... dus geen rede om niet extra masten te plaatsen. Technologie gaat heel snel vooruit en inderdaad het eist meer dan vroeger en ons land moet gewoon mee en bepaalde denkwijze veranderen.
PS: ben zelf heel fel voor technologie , heb mijn toestellen altijd op de laatste firmware
Nu in elke grap zit er waarheid in . Maar nu even realistisch bekeken , de bevolking in limburg is met de jaren gegroeid , kinderen van ouders zijn opgegroeid , alleen gaan wonen , beginnen met hun eigen gezin te stichten , ... Sommige mensen zijn op een stuk grond gaan bouwen , lege pleinen ondertussen omgetoverd in woonprojecten , appartementen , etc ... Waar ik woon zijn ondertussen paar appartementen bijgekomen en paar woonprojecten , reken elke huishouden zeker een gsm ( ongeacht de provider nu ) , de bevolking is gegroeid en als je vroeger genoeg had met een mastje dat BV 20 mensen kon trekken gaat dit in anno 2025 ( bijna 2026 ) niet meer want meer mensen hebben een gsm , meer woningen bijgebouwd , ETC ... dus die denkwijze van een mindere provincie niet in te willen investeren moet uit het raam .
Dan dat terzijde , die bestralingsnormen die we in belgie hebben moet zowiezo uit de raam gegooid worden , er moet meer masten komen , zeker als je een snel stabiel 5G wilt voor uw klanten. De stralingen zijn al getest als ze mensen niet schade , etc .... dus geen rede om niet extra masten te plaatsen. Technologie gaat heel snel vooruit en inderdaad het eist meer dan vroeger en ons land moet gewoon mee en bepaalde denkwijze veranderen.
PS: ben zelf heel fel voor technologie , heb mijn toestellen altijd op de laatste firmware
- TheCeet
- Elite Poster

Voor het werk afgelopen zomer in Kinrooi geweest ivm fieldtesten Proximus netwerk.
Ik ben van Oost-Vlaanderen, zo afrit Genk richting Kinrooi. Moet wel zeggen, super veel bomen daar, wat ook niet zo fantastisch is voor dekking.
Swat, Proximus backoffice vertelde wel dat met hun nieuwe zendmasten (van Nokia dachtk) een theoretische verbetering zouden geven qua dekking. Dat liet men mij toch zien via een simulatietool.
Ze kijken ook te hard naar hun concurrentie, ivm hun dekking. Dus ze gaan rapper gedekt gebied versterken dan nieuwe sites creëren.. Jammer voor de bevolking maar het is nu eenmaal zo.
Grensstreek is er overeenkomst om minder sterk uit te zenden, omdat men niet wil/mag overlappen qua frequenties. In praktijk lijkt dat NL providers harder stralen richten BE grondgebied.
Indien het midden januari nog niet beter is zou ik Mobile Vikings toch eens contacteren om situatie uit te leggen.
Ik ben van Oost-Vlaanderen, zo afrit Genk richting Kinrooi. Moet wel zeggen, super veel bomen daar, wat ook niet zo fantastisch is voor dekking.
Swat, Proximus backoffice vertelde wel dat met hun nieuwe zendmasten (van Nokia dachtk) een theoretische verbetering zouden geven qua dekking. Dat liet men mij toch zien via een simulatietool.
Ze kijken ook te hard naar hun concurrentie, ivm hun dekking. Dus ze gaan rapper gedekt gebied versterken dan nieuwe sites creëren.. Jammer voor de bevolking maar het is nu eenmaal zo.
Grensstreek is er overeenkomst om minder sterk uit te zenden, omdat men niet wil/mag overlappen qua frequenties. In praktijk lijkt dat NL providers harder stralen richten BE grondgebied.
Indien het midden januari nog niet beter is zou ik Mobile Vikings toch eens contacteren om situatie uit te leggen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
ISP:
-
ghostboy1993
- Premium Member

@TheCeet Bedankt voor de info !
Wat jij zegt klopt wel , plaatsen zoals Kinrooi , bree , meeuwen , peer , etc ... hebben nog veel bomen en is inderdaad slecht voor de dekking.
Nu qua alle providers in belgie kan ik wel zeggen , de plaatsen waar er gedekt is vroeger blijft nog goed gedekt.
Het zou fijn zijn dat ze inderdaad meer nieuwe sites creeren want op sommige plaatsen zijn er nieuwe woningen bij gekomen , etc ...
Nu is mijn vraag waarom ze liever geen nieuwe sites creeren ?
En heb jaren zelf ook gezegd , de grensstreek van belgie ( niet perse het belgisch limburgse deel alleen ) is kei kei slecht gedekt ! Terwijl nederland inderdaad meer binnen belgie ( durft ) komt !
Ze kunnen in belgie aangepast frequenties proberen toe te passen zodat het met nederland niet overlapt en stoort ?
Want die nederlanders zelf kijke naar niks om dus waarom doet belgie het wel ?
Zoals ik al zeg : sommige mentaliteiten van vroeger moeten gewoon veranderd worden en horizons verbreed want anders blijven we nog boers ( algemeen )...
Ps: zal na de feestdagen met MV en Proximus eens contact leggen om te kijken wat ze gaan kunnen doen of ze dit feedback ook mee pakken voor de toekomst en hou jullie wel op de hoogste
Wat jij zegt klopt wel , plaatsen zoals Kinrooi , bree , meeuwen , peer , etc ... hebben nog veel bomen en is inderdaad slecht voor de dekking.
Nu qua alle providers in belgie kan ik wel zeggen , de plaatsen waar er gedekt is vroeger blijft nog goed gedekt.
Het zou fijn zijn dat ze inderdaad meer nieuwe sites creeren want op sommige plaatsen zijn er nieuwe woningen bij gekomen , etc ...
Nu is mijn vraag waarom ze liever geen nieuwe sites creeren ?
En heb jaren zelf ook gezegd , de grensstreek van belgie ( niet perse het belgisch limburgse deel alleen ) is kei kei slecht gedekt ! Terwijl nederland inderdaad meer binnen belgie ( durft ) komt !
Ze kunnen in belgie aangepast frequenties proberen toe te passen zodat het met nederland niet overlapt en stoort ?
Want die nederlanders zelf kijke naar niks om dus waarom doet belgie het wel ?
Zoals ik al zeg : sommige mentaliteiten van vroeger moeten gewoon veranderd worden en horizons verbreed want anders blijven we nog boers ( algemeen )...
Ps: zal na de feestdagen met MV en Proximus eens contact leggen om te kijken wat ze gaan kunnen doen of ze dit feedback ook mee pakken voor de toekomst en hou jullie wel op de hoogste
-
ghostboy1993
- Premium Member

Dus om terug te komen op de feedback van mobile vikings :
Bij de gsm mast waar ik woon zijn problemen als er 5G gebruikt word dus de telefoon forceren naar max 4G .
Ook dit gedaan maar helaas de terugval is er nog !
Wel merk ik op enkel op bepaalde tijdstippen . Ongeacht of je vb in limburg bent of in vlaams-brabant ( Leuven in mijn geval ) blijft dit gebeuren .
Op dat vlak is mis ik orange wegens stabiliteit .
Enkel jammer dat hun ' continu data ' maar 512K is ( zo anno 2000 ) ...
Vikings is 9 Euro per maand wel voor mij goedkoper maar tis echt vervelend als de verbinding vaak terug valt naar 2G ( E ) ...
wat zijn jullie ervaringen ? eventueel ook raad ?
Bij de gsm mast waar ik woon zijn problemen als er 5G gebruikt word dus de telefoon forceren naar max 4G .
Ook dit gedaan maar helaas de terugval is er nog !
Wel merk ik op enkel op bepaalde tijdstippen . Ongeacht of je vb in limburg bent of in vlaams-brabant ( Leuven in mijn geval ) blijft dit gebeuren .
Op dat vlak is mis ik orange wegens stabiliteit .
Enkel jammer dat hun ' continu data ' maar 512K is ( zo anno 2000 ) ...
Vikings is 9 Euro per maand wel voor mij goedkoper maar tis echt vervelend als de verbinding vaak terug valt naar 2G ( E ) ...
wat zijn jullie ervaringen ? eventueel ook raad ?
-
Jens
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik heb het probleem dat er te snel naar 2G edge wordt geschakeld terwijl 4G/5G nog voldoende aanwezig is opgelost met deze app
https://play.google.com/store/apps/deta ... info&hl=nl
Bij 'Set prefered network type' selecteer NR/LTE of LTE only
Bij de laatste Android versie kan 2G disabled worden.
Onder mobile network (security) > 'Allow 2G' uitschakelen.
Maar Proximus zou dit beter oplossen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... info&hl=nl
Bij 'Set prefered network type' selecteer NR/LTE of LTE only
Bij de laatste Android versie kan 2G disabled worden.
Onder mobile network (security) > 'Allow 2G' uitschakelen.
Maar Proximus zou dit beter oplossen.
-
ghostboy1993
- Premium Member

Dus kort samengevat iedereen die onder het proximus netwerk zit heeft last van dezelfde ' bug ' ( terugval naar 2G ( E ) ) ...
Proximus zou inderdaad dit moeten oplossen !
Eigenlijk een schande voor hun , ze zijn al duurder dan de andere providers en zelfs de 2de en 3de beste van ons land heeft niet zo deze problemen ( en daarmee bedoelde ik orange en base/telenet ) en schep bovenop te doen is ook grotendeels in hande van de politiekers en ons duur doen betalen en kwaliteit 0 is niet de bedoeling
Proximus zou inderdaad dit moeten oplossen !
Eigenlijk een schande voor hun , ze zijn al duurder dan de andere providers en zelfs de 2de en 3de beste van ons land heeft niet zo deze problemen ( en daarmee bedoelde ik orange en base/telenet ) en schep bovenop te doen is ook grotendeels in hande van de politiekers en ons duur doen betalen en kwaliteit 0 is niet de bedoeling
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 77 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Inderdaad super vervelend. Zeker als je Apple Carplay gebruikt met Spotify streaming + Waze. Je ziet dan wel 5G staan, maar dan met 2G snelheden. Dan loopt een van de 2 apps vast. Je kan er weinig aan doen, want je bent aan het rijden. Echt irritant. Ook zelf al ondervonden met mijn 2de sim op het Proximus netwerk. Dat probleem duurt al een tweetal maanden nu.
Werk zelf als student in een Proximus shop, en daar heb ik wel nog geen klanten gehad die dit exacte probleem aanhaalden. Waarschijnlijk omdat de shop in een stad ligt met zeer goed 5G bereik. Het treft dus eerder klanten die eerst in gebieden gaan met weinig bereik, zijnde alleen wanneer ze eens op 2G belanden. (?) Tijdje terug al vond ik er niks over terug in het intranet-systeem. Misschien is er intussen meer bekend, zal het later eens navragen, na de examens. Maar hopelijk is het tegen dan al opgelost.
Werk zelf als student in een Proximus shop, en daar heb ik wel nog geen klanten gehad die dit exacte probleem aanhaalden. Waarschijnlijk omdat de shop in een stad ligt met zeer goed 5G bereik. Het treft dus eerder klanten die eerst in gebieden gaan met weinig bereik, zijnde alleen wanneer ze eens op 2G belanden. (?) Tijdje terug al vond ik er niks over terug in het intranet-systeem. Misschien is er intussen meer bekend, zal het later eens navragen, na de examens. Maar hopelijk is het tegen dan al opgelost.
Studenteninternet: Telenet – € 29/maand
500/30 Mbps | AVM F!B 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – € 20/maand
200 GB (BE) + 35 GB (EU) | -5 €/m. for life
Jobstudent @ Proximus Center
500/30 Mbps | AVM F!B 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – € 20/maand
200 GB (BE) + 35 GB (EU) | -5 €/m. for life
Jobstudent @ Proximus Center
Ik heb het ook in een grote stad waar er normaal volledige 5G-dekking is, Proximus abonnement. Overweeg hierdoor zeker om terug naar Orange te gaan, zoals hier gezegd wordt: bij de duurste zou dit zeker niet mogen.