Beste allen,
Sinds 9 u deze morgen ben ik een poging aan het ondernemen om de laatste bios update te installeren op mijn laptop.
Probleem is dat ik telkens na het uitvoeren van het desbetreffende .exe bestand, de melding krijg dat er onvoldoende schijfruimte (esp) is om de update uit te voeren.
Via opzoekwerk op internet,
- heb ik ontdekte dat het gaat om de UEFI partitie gaat die te klein is, maar ondanks het uitbreiden ervan, blijf ik de foutmelding krijgen
- ik ben het BIOS menu ingedoken om daar te kijken of er geen update optie is, maar niets te vinden
- heb ik de optie geprobeerd om bok start va, het gewdownload bestand van de HP-site, te kiezen voor de optie om de nodige bestanden op een opstartbare usb stick te zetten maar als ik het bios menu induik, en probeer te starten van de usb-drive - en ik heb al verschillende bestanden geprobeerd in de hoop van daaruit de update te kunnen lanceren, kom ik gewoon in windows of wordt gevraagd naar de biltocker key met als resultaat dat de laptop gewoon terug opstart.
Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Dank bij voorbaat voor jullie hulp !
Probleem met firmware update HP Spectre x360 14-ef2000
-
luukske
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 45 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Er wordt aangeraden om bitlocker uit te zetten bij een Bios-update.
Geeft de HP support assistant tool dezelfde Biosversie om te updaten? Kan zijn dat er eerst een eerdere versie nog moet worden geinstalleerd, voordat de laatste versie geinstalleerd kan worden.
Geeft de HP support assistant tool dezelfde Biosversie om te updaten? Kan zijn dat er eerst een eerdere versie nog moet worden geinstalleerd, voordat de laatste versie geinstalleerd kan worden.
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 782 keer
- Bedankt: 263 keer
Het sp168401.exe bestand dat ik eens bekeken heb met Winrar, geeft aan dat het een self-extracting cab(inet) is met daarin een 8BA0.exe bestand, dus mogelijk krijgt het niet de toestemming om zichzelf uit te pakken?
Run de .exe als administrator (rechtsklikken op de .exe om die optie te krijgen), maar verplaats het bestand eerst naar een zelfgemaakte folder ipv je Windows downloadfolder (vermoedelijk).
Soms kan je een BIOSupdate bestand in je C:\ rootfolder zetten en dan kan je daar aan vanuit het BIOS, maar ik gebruik zelf altijd een usb stick.
luukske verwees ook naar de HP Support Assistant, dus mogelijk moet je de update via die software installeren? De datum van het bestand is 25/12/2025 dus 't kan ook dat die nog niet in hun assistant beschikbaar is.
Run de .exe als administrator (rechtsklikken op de .exe om die optie te krijgen), maar verplaats het bestand eerst naar een zelfgemaakte folder ipv je Windows downloadfolder (vermoedelijk).
Soms kan je een BIOSupdate bestand in je C:\ rootfolder zetten en dan kan je daar aan vanuit het BIOS, maar ik gebruik zelf altijd een usb stick.
luukske verwees ook naar de HP Support Assistant, dus mogelijk moet je de update via die software installeren? De datum van het bestand is 25/12/2025 dus 't kan ook dat die nog niet in hun assistant beschikbaar is.
-
luukske
- Pro Member

De support assistant gaat dezelfde executable downloaden en uitvoeren, maar doet vooraf wel een controle wat er op die PC nog geinstalleerd moet worden. Verschijnt de bios update nog niet in die support assistant, dan zou ik die niet installeren.
Overigens zou de USB stick optie ook moeten werken: executable runnen en dan een opstartbare USB stick maken (zou een van de te kiezen items moeten zijn). Die stick dan bij het booten laden via F12 (en staat USB daar niet bij, dan in de Bios eerst USB aanzetten als boot-device).
Overigens zou de USB stick optie ook moeten werken: executable runnen en dan een opstartbare USB stick maken (zou een van de te kiezen items moeten zijn). Die stick dan bij het booten laden via F12 (en staat USB daar niet bij, dan in de Bios eerst USB aanzetten als boot-device).
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 144 keer
Eerst en vooral nogmaals dank voor alle reacties:
1. het installatieproces niet onderbroken werd met de melding 'te weinig esp ruimte'
2. ik zelfs de melding kreeg om de laptop aan te sluiten op een batterij om zeker te zijn dat de firmware update niet onderbroken werd (met alle gevolgen van dien)
maar .... vlak voor de herstart, kreeg ik de melding dat de BIOS-update 'Bitlocker' vereiste ...
3. toch maar verder gedaan en het beeldscherm bleef lange tijd zwart en finaal werd windows gewoon opgestart zonder update. Dan finaal nog een de versie gecheckt en inderdaad: nog steeds F09 ipv F10.
Ik ben dus vooral zoekende naar de manier om het vanop een usb-stick geklaard te krijgen.
Ipv update, opteer ik in het voorbereidingsproces voor 'kopieer de bestanden naar een bootable USB'. Dan kan ik in alle directories bestanden vinden maar ofwel krijg ik de melding 'cannot boot form this file' ofwel wordt opnieuw gewoon W11 opgestart.
Er zou ook een methode zijn waarmee je de inhoud van de UEFI partitie kunt bekijken via een 'mountvol' commando en waar je daar de '.bin-files' van vorige bios-updates kunt deleten zodat daar weer ruimte vrij komt ... Alleen kan ik op één of andere manier de partitie niet bereiken via 'diskpart'.
Ik blijf verder zoeken. Ga eerst nog eens de exe.file opnieuw als administrator uitvoeren.
Nogmaals dank voor jullie hulp en alvast een prettig eindejaar toegewenst ! Ideeën blijven natuurlijk steeds welkom. Mocht ik het opgelost krijgen, dan post ik uiteraard de gevolgde 'strategie'.
EDIT: de .exe file als administrator, helaas ook geen resultaat.
Toegevoegd na 2 uren 34 minuten 11 seconden:
Volgende stappen hebben het probleem opgelost, tijdens de update kreeg ik enkele foutmeldingen en minuten lang zwart scherm maar finaal is versie F10 geïnstalleerd. Bij deze de details:
Download the latest BIOS update file
Run the .exe
• Double-click the .exe file.
• When prompted, choose Create Recovery USB Drive.
• Insert a blank USB drive (at least 1GB).
• Follow the on-screen instructions to complete the recovery media creation.
Use the USB on Your HP Laptop
• Insert the USB into your HP
• Press and hold Windows + B, then press and hold the Power button for 2–3 seconds.
• Release the power button but continue holding Windows + B until the BIOS recovery screen appears.
• Follow the recovery prompts
Versie F10 wordt aangegeven als de huidige BIOS versie en dit is de laatste.
Zeer raar maar het werkt blijkbaar. Copilot start wel nu niet meer en HP Support assistant update resulteert in bericht 'onverwachte fout opgetreden: 2'
Ga dus verder het net afschuimen ...
Prettig eindejaar aan iedereen
Zoals gezegd, heb ik Bitlocker uitgeschakeld en de executable file gelanceerd. Aanvankelijk dacht ik dat het probleem opgelost was omdat:
1. het installatieproces niet onderbroken werd met de melding 'te weinig esp ruimte'
2. ik zelfs de melding kreeg om de laptop aan te sluiten op een batterij om zeker te zijn dat de firmware update niet onderbroken werd (met alle gevolgen van dien)
maar .... vlak voor de herstart, kreeg ik de melding dat de BIOS-update 'Bitlocker' vereiste ...
3. toch maar verder gedaan en het beeldscherm bleef lange tijd zwart en finaal werd windows gewoon opgestart zonder update. Dan finaal nog een de versie gecheckt en inderdaad: nog steeds F09 ipv F10.
Ook al geprobeerd met al resultaat opnieuw de melding dat er te weinig (esp) schrijfruimte is. Al de UEFI partitie vergroot ook maar geen resultaatt.cptKangaroo schreef: 1 week geleden Run de .exe als administrator (rechtsklikken op de .exe om die optie te krijgen), maar verplaats het bestand eerst naar een zelfgemaakte folder ipv je Windows downloadfolder (vermoedelijk).
In de HP Support Assistant app, krijg je de melding dat er een update beschikbaar is en het bestand dat gedwonload wordt, is hetzelfde als hetgeen je van de HP-site kunt downloaden na aanduiding van het besturingssyteem en laptop type.cptKangaroo schreef: 1 week geleden uukske verwees ook naar de HP Support Assistant, dus mogelijk moet je de update via die software installeren?
Ik ben dus vooral zoekende naar de manier om het vanop een usb-stick geklaard te krijgen.
Ipv update, opteer ik in het voorbereidingsproces voor 'kopieer de bestanden naar een bootable USB'. Dan kan ik in alle directories bestanden vinden maar ofwel krijg ik de melding 'cannot boot form this file' ofwel wordt opnieuw gewoon W11 opgestart.
Er zou ook een methode zijn waarmee je de inhoud van de UEFI partitie kunt bekijken via een 'mountvol' commando en waar je daar de '.bin-files' van vorige bios-updates kunt deleten zodat daar weer ruimte vrij komt ... Alleen kan ik op één of andere manier de partitie niet bereiken via 'diskpart'.
Ik blijf verder zoeken. Ga eerst nog eens de exe.file opnieuw als administrator uitvoeren.
Nogmaals dank voor jullie hulp en alvast een prettig eindejaar toegewenst ! Ideeën blijven natuurlijk steeds welkom. Mocht ik het opgelost krijgen, dan post ik uiteraard de gevolgde 'strategie'.
EDIT: de .exe file als administrator, helaas ook geen resultaat.
Toegevoegd na 2 uren 34 minuten 11 seconden:
Volgende stappen hebben het probleem opgelost, tijdens de update kreeg ik enkele foutmeldingen en minuten lang zwart scherm maar finaal is versie F10 geïnstalleerd. Bij deze de details:
Download the latest BIOS update file
Run the .exe
• Double-click the .exe file.
• When prompted, choose Create Recovery USB Drive.
• Insert a blank USB drive (at least 1GB).
• Follow the on-screen instructions to complete the recovery media creation.
Use the USB on Your HP Laptop
• Insert the USB into your HP
• Press and hold Windows + B, then press and hold the Power button for 2–3 seconds.
• Release the power button but continue holding Windows + B until the BIOS recovery screen appears.
• Follow the recovery prompts
Versie F10 wordt aangegeven als de huidige BIOS versie en dit is de laatste.
Zeer raar maar het werkt blijkbaar. Copilot start wel nu niet meer en HP Support assistant update resulteert in bericht 'onverwachte fout opgetreden: 2'
Ga dus verder het net afschuimen ...
Prettig eindejaar aan iedereen
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
luukske
- Pro Member

Ik wilde juist hetzelfde uitleggen.
Ik heb geprobeerd een opstartbare USB stick te maken met die executable, maar die kopieert niks dat die USB stick ook opstartbaar maakt.
Dan deze wiki gevonden: https://www.wikihow.com/Create-and-Use- ... P-Notebook
en daar staat de Windows+B combinatie in bij opstarten
Fijn dat het opgelost is. Goed eindejaar!
Ik heb geprobeerd een opstartbare USB stick te maken met die executable, maar die kopieert niks dat die USB stick ook opstartbaar maakt.
Dan deze wiki gevonden: https://www.wikihow.com/Create-and-Use- ... P-Notebook
en daar staat de Windows+B combinatie in bij opstarten
Fijn dat het opgelost is. Goed eindejaar!