Digitale watermeter

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Ik weet niet of het hier op zijn juiste plek staat, maar zijn er nog mensen die problemen ervaren met hun digitale watermeter?

Vorig jaar is hier de oude meter vervangen door een digitale. Omdat ik al vaker meldingen hoorde van mensen die plots een hoger verbruik hadden, hield ik de meter extra ik de gaten. Mijn verbruik is al jaren een 6m3 per maand en dat bleef gewoon netjes doorlopen.

Tot 3 weken geleden ik plots een tellerstand van 262264m3 zag. Ja de grote digits, er stond helemaal volledig 262264,986 op. Ondertussen staat hij een 400m3 verder.

Uiteraard klopt dit langs geen kanten, en dinsdag komen ze hem vervangen.

Zijn er nog mensen met zulke ervaringen?

Deze meterstand is belachelijk en ik zie niet in hoe Pidpa hier ook maar kan proberen beweren dat er "meerverbruik" of een "lek" zou zijn.

Ik verwacht dus geen gezever maar toch....

Ik ondervind ook al paar weken lichte druk/sebiet schommelingen tijdens het douchen. Kan er mogelijk verband zijn met de defecte meter?
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Mijn vorige digitale meter van de watergroep is eind november na 2 jaar al vervangen door een nieuwe.

Had er geen problemen mee, maar de technieker wist mij te vertellen dat er zeer veel apparaten zijn die foutief meten door een bug en dat het veel miserie is op dat geval per geval opgelost te krijgen.

Vandaar dat ze bij de watergroep blijkbaar preventief beslist hebben om al hun digitale meters met dat bepaalde model te vervangen door een ander model.

Geen idee hoe het bij pidpa zit.
680x0
Plus Member
Plus Member

U bevestigt eigenlijk wat ik vermoed. Toen ik Pidpa hierover belde was de dame aan de telefoon helemaal niet verrast. Op mijn vraag of dit soort problemen meer voorkomt kreeg ik geen reactie.

Dat geeft mij de indruk dat ik dus geen alleenstaand geval ben.
mipa
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Wij hadden deze meter van Farys:

https://postimg.cc/yDwDf3t9

En die werd bij 228 m3 , begin oktober, al vervangen.
De technieker zei gewoon dat ze van meters veranderd waren.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Benieuwd wanneer er hier zo'n digitale watermeter zal komen. Ook in m'n omgeving/familie ken ik nog niemand met digitale watermeter.
Ze gaan in 2026 wel versneller met uitrol van 300k naar 400k per jaar (gans Vlaanderen)

@680x0 kan je anders even zeggen welk type/merk jouw meter is?
Op site kan Farys kan ik zien dat er 2 types zijn bij Farys grondgebied. Op site van Pipda zie ik niet meteen welke types daar in omloop zijn.
https://www.farys.be/nl/digitale-waterm ... oewerktdie
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 154 keer
Provider

mipa schreef: 1 dag geleden Wij hadden deze meter van Farys:

https://postimg.cc/yDwDf3t9

En die werd bij 228 m3 , begin oktober, al vervangen.
De technieker zei gewoon dat ze van meters veranderd waren.
Dat is idd de meter die ze hier ook vervangen hebben.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb van Pidpa de Sagemcom (Siconia) meter geïnstalleerd gekregen. Op eerste zicht dezelfde als die van Farys.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: TP-Link BE3600
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
680x0
Plus Member
Plus Member

Sagemcom hier die dus compleet flipt.

https://ibb.co/7tk7Z6vp

Toegevoegd na 23 uren 16 minuten 21 seconden:
Voor de geïnteresseerden : meter is vanmorgen vervangen. Volgens die vriendelijke man gaan al die eerste generatie Sagemcom's allemaal defect. Of ze geven absurde standen zoals hier of ze vallen gewoon uit. De gel die intern gebruikt wordt om de electronica af te schermen lost blijkbaar na een tijd op in het water. En op sommige plaatsen worden ze preventief allemaal vervangen, Pidpa doet dat niet.

Dat zoiets nog kan begrijp je niet..

Hij zei van de meter alsnog in de gaten te houden want "het is rommel" volgens hem.

Ik laat het hier maar achter.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 21 keer

Eigenlijk treed ik dat hele verhaal hier zeker bij hoor: ik heb ook zo een identieke Sagemcom sinds 06/2024.
En die is gekoppeld via de Homewizard P1 meter en lees ik o.a. uit in home assistant.
Blijkt dat ik zelfs kort na de installatie opmerkte dat er toch wel een significant verbruik was toen niemand thuis was.
Bovendien, soms als je slechts 1 glas water aftapt, dan kreeg ik meestal in HA 1 liter te zien (en ook op het display van die meter)

Ik heb dat in de maanden daarna correct gemeld aan Farys, o.a. in mijn mail stond dit te lezen:

"Zo stel ik bijvoorbeeld vast dat slechts een heel miniem verbruik -bijvoorbeeld je vult de waterkoker om amper 1 kop koffie te zetten, laat ons zeggen dat zoiets 0,2 liter is, dus absoluut geen volle liter maar een vijfde- dat de teller van die digitale meter dan toch 'verspringt' en 1 liter verbruik aanduidt en registreert en optelt.
Dat heb ik dus al meermaals vastgesteld in mijn home assistant software (die de API binnenhaalt van de digitale watermeter) dat verwaarloosbare en minimale verbruiken toch iedere keer als zijnde 1 liter worden opgeteld, terwijl de vroegere analoge meter mijns inziens daar veel accurater en correcter in was. Ook op het toestel zelf wordt dan telkens bij verbruik fracties van 1 liter telkens toch 1 liter bijgeteld."

Het antwoord van Farys kwam weken nadien...

Beste klant
De digitale watermeters registreren het verbruik accurater dan de analoge meters.
Even een korte uitleg hierover:
De nauwkeurigheid voor het registeren van uw waterverbruik heeft niet direct te maken met het aantal cijfers na de komma op uw meter maar met de R-waarde waarmee de meter het verbruik kan registeren.
De R-waarde van uw oude watermeter is lager dan die van de nieuwe digitale watermeters. De digitale watermeters registreren het verbruik dus met meer precisie waardoor uw waterverbruik nauwkeuriger zal worden bijgehouden.
Alle technische informatie van uw nieuwe watermeter kan u vinden op de meter zelf.
Via onze website kan u hiervan de informatie terug vinden.
Heeft u nog vragen, dan helpen de medewerkers van onze klantendienst u graag verder via mail, via de website (www.farys.be/contact) of via het nummer 078 35 35 99.

Met vriendelijke groeten
Farys klantendienst

Eerst dacht ik dat het overloopventiel van de aardgas boiler daarvoor verantwoordelijk kon zijn, maar dat is zeker en vast niet het geval: heb ik meermaals nagekeken.
Dan dacht ik aan een ondergronds lek, maar dat sluit ik eigenlijk zo goed als uit.
Dus nu begin ik na het lezen van deze thread toch wel op mijn poten te vallen en moet ik besluiten zoals de technieker die bij user 608x0 geweest is dat "het rommel" is en dat we dat in de gaten moeten houden.
Wat ik doe (en dat is compleet absurd natuurlijk dat we als klant zo iets zouden moeten doen) dat is dat ik mijn hoofdkraan gewoon dicht draai als ik naar mijn werk vertrek en niet thuis ben. Uiteraard wordt dat al wel eens vergeten en dan varieert het resultaat: soms geen verbruik, maar soms ook wel.
Ik had al zitten denken aan een zigbee of wifi 'smart water valve' maar eigenlijk is dat ook compleet van de pot gerukt nietwaar: het probleem ligt hier ook bij die watermeter.
(https://www.banggood.com/Tuya-WiFi-Smar ... &ID=528992)
Maar ook Farys doet nog altijd alsof hun neus bloedt.
Dus ja beste mensen: een goede raad, check dat zeker zoals die installateur als raad geeft.
Maar daarmee is mijn probleem natuurlijk nog niet opgelost.
Mocht het zo erg komen als ik hier zie en lees, dan gaan ze niet anders kunnen dan reageren. Maar als de hoofdkraan hoofdzakelijk toe staat....
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”