AI en jobverlies

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
DidierS
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Mainstream ChatGPT is recent 3 jaar oud geworden, reken jouw 3 jaar uit je tekst er bij en dan is het nog altijd niet zo extreem snel geweest hé?
Ik ben duidelijk minder bezorgd dan jij in dit hele verhaal, hopelijk krijg ik uiteindelijk ook gewoon gelijk natuurlijk 😅
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 637 keer
Bedankt: 749 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Er is maar één ding dat altijd blijft en dat is dat alles zal veranderen. Aanpassing aan verandering staat dan ook niet in vraag wel waar bepaalde veranderingen toe kunnen leiden. Het is wel degelijk verstandig om na te denken hierover voor de verandering zich voltrokken heeft ipv pas ermee te starten als de gevolgen er al zijn.

Ben gisteren op een marketingcongres geweest en ook daar was AI uiteraard een topic. Vooral de reclameagencies zagen de bui al hangen en de voorspellingen van massale ontslagen weerklonken er dan ook geregeld. Veel bedrijven bezuinigen door de opdrachten die naar de agencies gingen zelf te laten uitvoeren door eigen personeel en ondersteund door AI. De hoge prijs die de agencies aanrekenden komt nu als een boomerang terug.

Wat ook opviel was dat ook daar sommigen AI-predicten alsof ware het een nieuw geloof. Wie goed had opgelet merkte echter al snel dat de profeten blijkbaar niet zo goed wisten hoe het eigenlijk werkt en hun eigen voorbeelden toonden de zwakheden ook meteen aan. Iemand toonde een videocommercial met computergegenereerde mannetjes. Leuk allemaal maar daarna volgde een filmpje over chips, die chips leek echter als 2 druppels water op de eerdere mannetjes, wow zo creatief :) Een ander voorbeeld waren getuigenissen van mensen over een product maar zelfs Stevie Wonder zag zo door de fakeheid heen. Die bedreiging valt dus nog wel mee.

Wat er verder opviel was dat de campagnes die het meest succesvol waren deze waren die niet altijd veel geld gekost hadden maar WEL vernieuwend en creatief waren, kortom nieuwe ideeën van mensen. AI gebruikt enkel bestaand materiaal en maakt er dan wat van, zonder bronmateriaal stopt het ook daar maar ondertussen gaat men verder met het stelen van content van mensen.

Ook de FUD over de sneller evolutie naar een punt waarbij de mens totaal overvleugeld zou worden passeerden. Dat de huidige modellen nog altijd en steeds meer hallucineren had men gemist.

AI gaat niet meer weg en zal een invloed hebben waar we maar beter rekening mee houden zowel individueel als gemeenschappelijk. Toch ben ik er na gisteren nog meer van overtuigd dat het niet de mens of creativiteit zal bedreigen op grote schaal. Sommige jobs misschien wel maar niet deze waar de menselijke inbreng wel degelijk een verschil maakt niet.

De uitleg dat de mindere inkomsten bij een grote massa opgevangen wordt door de paar winners klopt niet. 1 persoon kan niet de economische impact van duizend vervangen. Als 1.000 mensen bvb geen TV meer (kunnen) kopen dan betekent dat 1.000 minder verkochte TV's. De zeer dure TV die de winner koopt kan dat nooit goedmaken. De TV-fabriek gaat er dus aan. Welke landen groeien het snelst? Dat zijn landen waar de lage lonen stijgen door hogere productie en export waardoor het inkomen toeneemt en dus ook de consumptie. Dat is het systeem van de (oneindige) groei. Groei zorgt voor een toenemende inkomstenstroom. Het is echter niet oneindig want hoe meer de werknemers verdienen, hoe minder ze echt nodig hebben. Eens de basisbehoeften zijn bevredigd gaat de groei trager. Als je al een TV, een huis en een wagen hebt dan heb je minder behoefte aan een tweede huis, een tweede wagen een tweede TV. Die zullen ook nog gekocht worden maar minder en minder snel dan de eerste, dat heet verzadiging.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
Bedankt: 369 keer
Recent bedankt: 13 keer

sukkelaar schreef: 3 dagen geleden Didier
in de jaren 90 hadden mensen tijd om zich aan te passen en bij te scholen, wie dan na 10j niet mee was
Computers in de jaren 90 was veelal archiveren, en sneller rekenen maar nu? AI pakt gewoon het denkwerk over van synthese, analyse,. nu brengt de mens nog chatgpt 6 en 7 uit. wat met chatgpt versie 10 of 11? We praten dan over 2 of 3 jaar vrees ik
Er zijn uiteraard veel meer AI modellen dan alleen Chatgpt.
De een is in een bepaalde zaak beter dan de andere en omgekeerd.
Het is de kunst om van in het begin mee te zijn om goed te kunnen filteren.
Net zoals je met PC's beter in het begin al mee was om de "sprong" zo klein mogelijk te houden.
AI pakt ook geen denkwerk over. Het doet bv. repetitieve acties veel sneller zodat de werknemer zich met andere zaken (bv. eindcontroles) kan bezig houden.
Voor programmeren en vooral bugs opsporen in codering kan je beter Claude Opus 4.5 (van Anthropic, er zit nauwelijks 2,5 jaar tussen versie 1 en 4.5) gebruiken dan de laatste versie van chatgtp (het is wel 5 keer duurder dan chatgtp mag dat mag in een businessomgeving geen probleem zijn :-D
De "beginnersfout" (door de race om de eerste te zijn) is uiteraard dat men de modellen van in het begin niet getraind heeft op gecontroleerde data maar op "the all internet".

Maar ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat je weer preekt uit angst voor het onbekende?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

@Dizzy @DidierS -
Dizzy - Die AI-chips die nep zijn op kilometers afstand? Jij ziet dat omdat je 10+ jaar ervaring hebt opgebouwd. Maar die ervaring bouwde je op in junior-functies. uren kloppen, uitproberen, blunderen en op uw doos krijgen van uw baas.
je zegt personeel +AI. nu is er nog personeel dat geschoold genoeg is en kritisch geneog met AI kan werken. maar wat erna? AI is sneller en goedkoper dus heb je geen juniors/beginnelingen en stagiairs meer nodig.
Beginners worden beter door te knoeien, blunderen en leergeld te betalen, zo vervangen ze straks Dizzy als die op pensioen gaat. AI is goedkoper maar put gewoon uit duizenden bestaande beelden (gemaakt door mensen die massaal geblunderd hebben om te kunnen leren.) AI zal massa's beelden en blijven genereren uit bestaand materiaal maar geen mens heeft binnen 15j nog de kennis/voeling/expertise om dit te beoordelen, nieuwe dingen kunnen er neit uit komen, bv stylen.
dat systeem vreet zichzelf op
nu traint de mens AI, jij praat over samenwerking mens + AI, daarna is de mens gewoon overbodig

DidierS - In de jaren 90 was het shit om op je 40e Excel te leren. Formules, fouten, frustratie. Maar je leerde door te worstelen. Op je 55e kon je een stagiair nog uitleggen: "Let op, dit is verkeerd of zo gaat het vlotter
Nu vraagt een 20-jarige het aan ChatGPT. Instant antwoord, geen gezoek, gesukkel, ... maar hij leert ook niets
over 20 jaar? kan hij fundamentele fouten detecteren? Kan hij opleiden? Heeft hij ooit leren begrijpen?
Het verschil: Computers verhoogden je capaciteit. AI vervangt je capaciteit en maakt je overbodig .

je ziet het nu toch al op het allerlaagste niveau?
typo's? ik ben ook te lui om ze op een forum te verbeteren want ik ben gewoon een mens en reken op software. maar als het moet kan ik u wel grammaticaal het ene en andere uitleggen. plots zitten we bij het onderwijs maar dat is een aparte discussie
rekenen? ik heb ook een rekenmachine hé maar als het moet lukt een regel van 3 nog.
gps? in 2000 een godsgeschenk voor ruziënde koppels op vakantie maar die konden wel allemaal kaartlezen. een kind geboren in 2010 wiens gsm een platte batterij heeft? verdwaald vrees ik

nu kunnen we verder doordrammen maar AI gebruiken is perfect logisch. ons brein is 2% van ons lichaamsgewicht dat 25% van ons energieverbruik vreet. denken kost 1000x meer energie als AI gebruiken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Als we op het punt komen dat AI getraind is op input die voor het grootste deel, of helemaal, gegenereerd is door AI, waar gaat de innovatie dan nog vandaan komen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Van de mensen die niet te lui zijn om de eigen creativiteit en hersenen te blijven gebruiken en dat niet alleen blijven doen wanneer "het echt moet".
De job van dat deel van de mensen die daarvoor te lui geworden zijn zal er uiteraard als eerste aangaan.
Het is dan te hopen voor hen dat ze zich tijdig kunnen heroriënteren. Hun geweeklaag zal de vooruitgang niet tegen houden, hoe hard ze dat nu ook hopen.

Het begint hier steeds meer te lijken op het gejammer na de eerste introductie van de stoomtrein. De koeien geven nog steeds melk hoor (en ze worden inmiddels ook nog eens via een automaat gemolken waarbij de potentiële boerenknechten en -meiden elders al onderdak gevonden hebben).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 270 keer

Ik denk dat iedereen hier wel beseft dat AI een impact zal hebben. Sommigen vragen zich af of het hun of een anderen zijn/haar job ooit zal afnemen of door elkaar schudden. De vraagstelling zou beter zijn ‘wanneer’, of het ooit zal gebeuren is imo geen vraag meer, maar ‘ja’, voor de ene job al sneller dan de andere. Wanneer is de moeilijkste vraag. Ik ben bang dat velen niet beseffen dat we binnen 10 jaar in een heel andere wereld zullen zitten, waar sommigen hun job die decennia lang weinig veranderde, plots verdwenen of uitgehold zullen zien.
Het begint met je job efficiënter kunnen doen, vervolgens wordt je job vooral controle en aansturen (uitholling) om te eindigen zonder job omdat AI het helemaal overgenomen heeft.
Dit is imo een industriële revolutie op steroïde. Hopelijk kan ons sociaal en economisch model mee.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer

sukkelaar schreef: 3 dagen geleden typo's? ik ben ook te lui om ze op een forum te verbeteren want ik ben gewoon een mens en reken op software.
Het zijn inderdaad mensen met deze mentaliteit die het eerst door AI vervangen worden.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

Duizend

ik kan kiezen om die typo's te latne staan en te negeren. als eht er recht toe doet ben ik niet afhankelijk vd spellcheck, valt mijn gps uit kan ik nog een kaart lezen, als chatgpt crasht? wat dan met thesissen? vandaag kan een geschoold en geleerd professor chatgpt er nog uithalen. Maar zijn veel van die studenten lui of kunnen ze al niet meer anders?
wat met proffen binnen 20j als de huidige prof (met tonnen ervaring op pensioen is)?

als er een economische crash zou komen? zijn we dan van AI afhankelijk voor de reset omdat te veel mensen (vaklui, hooggeschoolden, ...) zonder AI neit meer kunnen functioneren? de financiële crisis in 2008 werd door mensen opgelost die zelfstandig dachten. nu zo'n crisis en we baseren beslissingen op AI?

En we zien het hier ook al gebeuren: huisartsen-examens waar studenten internet mogen gebruiken? Klinkt modern, maar wat leren ze? Een ervaren arts googlet voor zeldzame gevallen maar heeft 80% al in het hoofd en kan AI-advies kritisch toetsen. Een student die altijd ChatGPT kon raadplegen? Die bouwt die 80% nooit op, mist de kennis en dat wordt straks jouw huisarts.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je geeft zelf aan waarom AI niet zo'n vaart zal lopen als sommigen beweren, die sommigen zijn ofwel actief in de business ofwel kennen ze de beperkingen te weinig. AI bedenkt niets en kan niets bedenken, het kan zeer snel zaken opzoeken en een tekst maken die er vooral erg goed uit ziet, of er iets van klopt is een ander.

Het klopt ook dat menselijke activiteiten overgenomen worden door automatisering of door AI, vooral de vervelende klussen stoten we met plezier af. Dat geeft meer tijd om de leukere dingen te doen. Dat lijkt inderdaad enkel positief tot je die basiscapaciteiten nodig hebt en je merkt dat je het niet meer zo goed kan of totaal niet meer.

Onlangs zat ik in een opleiding over AI, vooral schrijven met AI. Er zat iemand die vertelde dat hun schoolgaande kinderen veel hadden aan AI door de samenvattingen. Toen ik haar vroeg of haar kinderen nu zelf nog konden samenvatten kreeg ze het benauwd. Content begrijpen en samenvatten zijn erg belangrijke capaciteiten en als je dat over laat aan iets anders schiet je jezelf in de voet. Het is hetzelfde met rekenen of oriëntatie, als je niet meer zelf kan rekenen of oriënteren dan sta je daar schoon als je geen rekenmachine hebt of je GPS geen stroom heeft.

Dat betekent dus niet dat AI niet erg nuttige en handig kan zijn in veel situaties en dus ook veel zal gebruikt worden. Wie slim is zal zich echter niet te afhankelijk ervan maken en ja, dat is makkelijker voor mensen die de tijd voor AI gekend hebben. Wie kinderen heeft moet dus opletten dat ze naast AI ook nog leren hoe het zonder AI kan.

Wat creativiteit betreft moet er al helemaal geen angst zijn. Ja, AI kan dingen reproduceren en gelijkaardige zaken maken maar AI gaat geen nieuwe muziekstromingen bedenken, geen verhalen die nog niet bestaan omdat het gebaseerd is op wat al bestond. AI heeft nu nog problemen om actueel te zijn net omdat de meest actuele info soms nog niet in het model zit. Het is creativiteit dat AI voedt terwijl je omgekeerd vaak het omgekeerde ziet. Dingen als Canva worden nu veel gebruikt omdat het snel en makkelijk is maar je krijgt ook een berg platte copies van iets dat nooit erg origineel was. AI kan nu muziek maken die lijkt op Nirvana, er zit echter geen nieuwe Smells like teen spirit tussen en AI zou dat ook nooit bedacht hebben omdat het een nieuwe stroming was.

Waar ik meer bang voor zou zijn is het feit dat het zwarte dozen zijn waarbij we geen flauw benul hebben hoe de info geprogrammeerd wordt en welke info en overtuiging gepusht wordt. Je ziet dat nu al dat veel mensen AI als een soort van alwetende profeten beschouwen. We zien hoe een type als Musk een eigen AI-bot bouwt en deze zonder schroom aanpast aan de eigen overtuiging. Dat zijn veel grotere bedreigingen op LT dan zaken die we zelf nog enigszins kunnen beheersen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Zelfs de meest geavanceerde AI, komt in de verste verte niet in de buurt van een echt mens.
Wat mogelijks wel problematisch is dat mijn omwille van (vermeende) kostenbesparing er toch mee doorgaat.
Vergelijk het zelfscankassa's in de winkel, die zorgen voor meer winkeldiefstal, maar omdat het voor minder personeelskosten zorgt, zie je ze meer & meer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 2 dagen geleden Zelfs de meest geavanceerde AI, komt in de verste verte niet in de buurt van een echt mens.
Je hebt duidelijk geen flauw idee waar je het over hebt.
Uiteraard zal AI de mens niet in alles vervangen en blijft de mens op sommige vlakken superieur (allee sommige mensen toch, AI geneert nu al beter leesbare teksten met minder fouten dan sommige (luie) mensen produceren).
Maar voor sommige taken is AI NU al minder foutloos en vooral veel sneller dan zelfs een professioneel getrainde werknemer aankan.

Met "appelen&peren" vergelijkingen kom je ook nergens (AI zou het al beter doen :angel: ).
Een zelfscan kassa heeft maar weinig met AI te maken maar alles met wie op een welbepaalde kassarij de scanner gebruikt (een werknemer of respectievelijk een klant).
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je kan perfect leesbare teksten produceren die vol onzin staan, ook dat bewijst AI. Leesbare teksten zijn ook niets nieuws, ze helpen wel bij het sneller begrijpen/verwerken van content maar dan moet de inhoud ook juist zijn en niet enkel grammaticaal juist.

Het feit dat er mensen zijn die niet zo slim zijn en ook fouten maken doet niets af aan het feit dat er dus ook steeds andere mensen nodig zijn om daar op te letten.

Het grote gevaar is dat men uit gemak maar zal uitgaan dat AI het allemaal weet en het wel zal doen. Die luiheid is ook menselijk. We zien nu al dat grote consultancybureaus met rapporten afkomen waarvan grote delen door AI zijn geschreven en niet voldoende nagelezen, dat heet afgaan als een gieter.

AI zal zeker bepaalde taken goed en snel kunnen uitvoeren maar steeds zal er toezicht nodig zijn of het loopt al snel uit de hand. Ik heb dat nu al gemerkt bij een aantal collega's. Vraag je even door over "hun" werk dan blijkt al snel dat ze amper weten wat ze geschreven hebben omdat ze het uiteraard niet zelf hebben geschreven. Vraag je naar bronnen dan zijn die niet meer te vinden want de referentie klopt niet of bestaat soms gewoon niet. Opnieuw een afgang die beter niet te vaak gebeurt.

Zoals bij elke verandering zullen er mensen de vruchten van plukken en anderen achteruit gaan. Dat systeem blijft ook enkel werkbaar als die verhouding niet te scheef getrokken wordt want anders stort het kaartenhuisje in elkaar. Ik denk niet dat we echt uit zijn om nog een pak meer langdurig werklozen erbij te maken.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

Dizzy schreef: 2 dagen geleden Ik denk niet dat we echt uit zijn om nog een pak meer langdurig werklozen erbij te maken.
maar we vrezen beide dat dit bijna onvermijdelijk zal zijn en wat dan?
we formuleren het anders maar herkennen dat we op een trein zit die vol op een muur aan het crashen is.

ik ben ook niet gerust in die zwarte doos.
je verwijst naar Musk. iemand die opgegroeid is in apartheid zuid afrika en een tijdje geleden de hitlergroet gebracht heeft.
Musk kan er niets aan doen dat de enige zwarten in zijn kindertijd ondergeschikt waren. dat is zijn 'normaliteit uit zijn jeugd.. Die onbewuste programmering zit nu in AI-systemen. andere programmeurs kennen geen gehandicapten, kennen geen armoede en die bias gaat ook onbewust de systemen in

en je verwijzing naar gemak zit evolutionair in ons ingebakken. miljoenen jaren mens uiteindelijk
en wat doen we als de werklozen komen? wat doen we als als zelfs Musk niet meer kan controleren hoe zijn zwarte doos draait en werkt? wat gebeurt er als de winstmaximalisatie absoluut is?
dat mensen doelloos rondlopen en eindeloos scrollen de meest interessante leuke bezigheid is die je nog kunt verzinnen?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer
Bedankt: 672 keer
Provider

Modbreak:
Hou het vriendelijk, er hoeven geen opmerkingen over iemands typo's gemaakt te worden
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 2 dagen geleden we formuleren het anders maar herkennen dat we op een trein zit die vol op een muur aan het crashen is.
Zoals de stoomtrein tegen de muur is gecrasht?
Zoals de auto met verbrandingsmotor tegen een muur zal crashen?
zoals de auto met electromotor tegen een muur is gecrasht?
Zoals de PC tegen de muur is gecrasht?
Zoals de laptop tegen de muur is platgeslagen?
Zoals ........
ik ben ook niet gerust in die zwarte doos.
Dat is iets anders. Dat is iets individueel dat zich tussen de oren afspeelt en daar heeft niemand extern controle over.
De wereld loopt vol met ongeruste mensen die zich zorgen maken over van alles en nog wat.
Doorheen de geschiedenis verdwenen de landbouwer met os en gespan, met ijzeren ploeg, met kleine tractor,.... evenals de hoefsmeden en wagenmakers, enz.
Maar de wereld draaide en draait gewoon door.
Sommigen gingen ten onder aan de vooruitgang en sommigen deden er hun voordeel mee. Wagenmakers werden koetsenbouwers voor autobedrijven, hoefsmeden gingen zich herscholen tot fabrieksarbeiders of gingen hun job goed betaald uitoefenen voor de hobby van rijkaards,.... enz.

De geschiedenis van de vooruitgang is doorspekt met voorbeelden van mensen die vertwijfeld bij de pakken bleven zitten maar eveneens tallozen die nieuwe kansen zagen en ze tijdig aangrepen.
en je verwijzing naar gemak zit evolutionair in ons ingebakken
Nu maak je een kapitale denkfout door individueel gedrag te willen extrapoleren naar iediederee
Inderdaad zijn er mensen die van nature gemakzuchtig zijn en alles ondergaan. maar ook het tegendeel is waar.
Vandaar dat je mensen hebt die ondergaan en achterblijven en mensen die leiden en vooruitlopen. En alles daar tussenin.
en wat doen we als de werklozen komen
Precies of "de werklozen" plots een nieuw dreigend fenomeen in de geschiedenis zijn.
Ze zijn er altijd geweest.
Juist dankzij de vooruitgang zijn er steeds minder en hebben - tegen het licht van de geschiedenis gehouden - de huidige werklozen het zelfs relatief zeer goed in vergelijking met hun voorgangers.

Doemdenkers en onheilsprofeten zijn er uiteraard ook altijd geweest.
Ook op dat vlak niets nieuws onder de zon.
dat mensen doelloos rondlopen en eindeloos scrollen de meest interessante leuke bezigheid is die je nog kunt verzinnen?
Precies of je dat niet had voor AI.
Of je eigen leven doelloos is en je eindeloos scrollen de meest interessante bezigheid vindt dat is je eigen keuze.
Die mensen heb je nu ook al en dat bepalen ze zelf en niet AI.

Zowat iedere technologie, van een simpel keukenmes tot de beheersing van atoomsplitsing, kan ten goed en ten kwade aangewend worden. Op dat vlak ook niets nieuws onder de zon.

Als holbewoner had je waarschijnlijk vol passie tegen de gevaren van "het vuur" zitten pleiten terwijl een paar anderen echter al vlug dachten "hola, wacht eens even, daar valt wel iets mee te beginnen".
Waarna de ene er de grot van zijn stamgenoten mee ging verwarmen tot warm voedsel bereiden en de ander het ging misbruiken om er de kampementen van de nabijgelegen stammen mee plat te branden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je kan zich ongerust maken ook als iets positiefs zien. Het is een menselijk defensiemechanisme tegen gevaar. Als je nergens een gevaar in ziet dan is de kans groter dat je door dat gevaar zal getroffen worden, wie ongerust is zal naar tegenmaatregelen zoeken. Je kan het ook zien als een vorm van leren uit de geschiedenis.

Landbouwers zijn er nog altijd, minder dan vroeger maar met grotere percelen en soms zelfs industrieel. Het is een model dat meer geld oplevert, helaas vaak niet voor de landbouwer zelf en het heeft ook nefaste gevolgen voor de kwaliteit van onze voeding en omgeving. Landbouwers konden inderdaad omscholen naar fabrieksarbeiders maar nu is het probleem dat veel laaggeschoolde arbeid verdwijnt, samen met de industrie en er dus weinig alternatieven zijn.

Zich de vraag stellen wat we met deze werklozen gaan doen is wel degelijk nuttig dus. Werklozen zijn er altijd geweest maar nooit gewenst geweest. Ze kosten geld en zetten druk op zij die wel werken en hun uitkering moeten opbrengen. Als de verhouding te scheef wordt valt het systeem om. De gevolgen zijn er dan ook van zij die wel aan de top meekunnen en zich aanpassen. Het afdoen als enkel het probleem van anderen is dus te kortzichtig.

Het klopt dat mensen zich aanpassen maar dat gaat niet op voor iedereen en de hoop die zich niet meer kan aanpassen neemt toe. Je kan van een landbouwer een fabriekswerker maken maar veel moeilijker een AI-specialist. De grote hoop is gewoon niet uitgerust met de kwaliteiten om hooggeschoolde arbeid te doen. Dat zien we vandaag de dag al want we leggen de lat lager voor een diploma bureauwerk maar het werk wordt wel slechter gedaan omdat de nodige skills onvoldoende aanwezig zijn.

Gemak is inderdaad ingebakken en zit daarom in zo goed als iedereen, waarom je moe maken als het eenvoudiger kan? Het is ook niet altijd negatief want ook een vorm van efficiëntie. De mens is altijd uit geweest op het zoeken naar manieren om vervelende taken te vermijden door automatisatie en andere oplossingen. Dat zal bij AI dus ook gelden, nadenken en controleren zijn lastiger dan gewoon vertrouwen dat AI het wel zal doen en daarom zal dat ook gebeuren. Als consultancybureaus al in die val trappen dan denk ik dat Jan met de AI-pet het niet beter zal doen.

Het klopt ook dat veel tech zowel goed als verkeerd kan ingezet worden maar dat wijst enkel op het belang van voorzichtig te zijn en toe te zien dat het eerder ten goede wordt ingezet.

De vraag wat men met de werklozen gaat doen als AI inderdaad veel jobs overbodig maakt is dus niet opgelost enkel genegeerd.
DidierS
Pro Member
Pro Member
Provider

> De vraag wat men met de werklozen gaat doen als AI inderdaad veel jobs overbodig maakt is dus niet opgelost enkel genegeerd.
Omdat we op vandaag ook gewoon nog niet weten hoe de wereld er binnen een paar jaar zal uitzien. Alle evoluties die gelijktijdig bezig zijn zullen er sowieso voor zorgen dat er nieuwe jobs ontstaan en dat andere jobs evolueren. Maar hoe en in welke richting is nu nog veel te mistig om te zien.
Dus nee, ik heb ook geen oplossing aangezien ik het probleem niet ken. Jij zegt dat je het probleem wel kent: "alle simpele jobs verdwijnen" en dan wil je inderdaad daarvoor een oplossing zoeken.

Eerlijk: als het echt zo zal zijn zoals jij zegt, dan is er maar één oplossing: full-blown communisme en zorgen dat er een grote muur rond ons land staat zodat we niet gaan vluchten naar ergens anders... . Maar nogmaals: ik ga er van uit dat de evolutie er net als alle voorgaande keren er voor zal zorgen dat er ook nu weer voor veel mensen (alternatief) werk zal zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De focus blijven leggen op inkomen uit vele uren arbeid stamt nog uit een tijd die nu al grotendeels achter ons ligt.
Wie zich daar nog aan wil blijven vastklampen loopt nu al achter de feiten aan en zal in de nabije toekomst sowieso voor voldongen feiten geplaatst worden.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1229 keer
Recent bedankt: 7 keer

DidierS schreef: 1 dag geleden alle simpele jobs verdwijnen
Natuurlijk niet.
Zie je AI al een gebouw bouwen? Metsen, isolatieplaten steken, bouwput graven, ...?
Of kapper, stylist, visagist.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat al die jobs "simpel" zijn (huur eens een kraantje ;-) ), wel dat je geen burgerlijke ingenieur moet zijn om dat te kunnen, er is namelijk meer dan het cognitieve.

Ik ga niet beweren dat AI niets te zoeken heeft in de bouwsector of bij kappers, maar ik zie niet de REVOLUTIE waar de techbro's/technazi's het voor willen verpatsen aan iedereen.
KBC kan de hippe bank uithangen met een cost-to-income van 45, ABN zit aan 65. En toch heeft KBC maar een iele AI-oplossing die "maar" 250 jobs vervangt (zonder details te geven). BNPPF beweert zelfs al meer dan 250 jobs vervangen te hebben via/met AI, en heeft toch een hogere cost-income.

@werklozen
1. Opleiding.
Check de lijst met knelpuntberoepen (VDAB) en zoek iets dat u interesseert.
Tip: zowat alle grote bedrijven draaien op mainframe, dat krijg je heus niet zo snel en/of vlot gemigreerd als IBM u wil laten geloven.
2. Scholing
Maak dat ouders hun kinderen stimuleren om de schoolse prestaties te verbeteren. Mijn kinderen zijn zelf schoolgaand en ik schrok me halfdood toen ik constateerde hoeveel ouders er zijn die hun kinderen niet stimuleren om "plus est en vous" toe te passen. Eerste leerjaar: ouders kijken liever TV dan voor te lezen voor hun kind. Tweede leerjaar: onvoldoende steun om maaltafels erin te drammen. Als je maaltafels niet kent, kan je de rest van uw schoolse carrière alles met wiskunde al vergeten. Etc.
Liever 5 keer per week op een modderwei tegen een bal stampen of 5 keer per week naar de dansles.
En we hoeven niet af te glijden in Singaporese/Indische/Chinese toestanden, maar er is nog héél véél marge voor we daar in de buurt komen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Provider

DidierS schreef: 1 dag geleden > De vraag wat men met de werklozen gaat doen als AI inderdaad veel jobs overbodig maakt is dus niet opgelost enkel genegeerd.
Omdat we op vandaag ook gewoon nog niet weten hoe de wereld er binnen een paar jaar zal uitzien. Alle evoluties die gelijktijdig bezig zijn zullen er sowieso voor zorgen dat er nieuwe jobs ontstaan en dat andere jobs evolueren. Maar hoe en in welke richting is nu nog veel te mistig om te zien.
Dus nee, ik heb ook geen oplossing aangezien ik het probleem niet ken. Jij zegt dat je het probleem wel kent: "alle simpele jobs verdwijnen" en dan wil je inderdaad daarvoor een oplossing zoeken.

Eerlijk: als het echt zo zal zijn zoals jij zegt, dan is er maar één oplossing: full-blown communisme en zorgen dat er een grote muur rond ons land staat zodat we niet gaan vluchten naar ergens anders... . Maar nogmaals: ik ga er van uit dat de evolutie er net als alle voorgaande keren er voor zal zorgen dat er ook nu weer voor veel mensen (alternatief) werk zal zijn.
En wanneer ga je het probleem volgens jou dan wel voldoende kennen om iets te beslissen ?
En communisme werkt niet, dat weten we, maar er is misschien een goeie tussenvorm, noem het evolutie, naar een maatschappij die niet draait rond eeuwige groei en prestaties.

Omscholing, fijn maar knelpuntberoepen van nu zijn daarom niet die van de toekomst.

We kunnen iedereen 38uur in de week blijven bezighouden, we zitten nu al met minstens 1 overbodige managementlaag die er alleen maar is omdat we ze moeten bezighouden. Statistiekjes maken en ambetant doen, maar echt werk, ho maar. Wat ze wel gemeen hebben is dat ze allemaal met hun gat op de nulmeridiaan zitten.

AI/robotica in de bouw niet mogelijk ? kweetni dit is de eerste hit op google...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1229 keer
Recent bedankt: 7 keer

Joe de Mannen schreef: 1 dag geleden AI/robotica in de bouw niet mogelijk ? kweetni dit is de eerste hit op google...
Het is zeker mogelijk, maar voorlopig zowel te duur in capex als te traag en dus te duur in opex.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 1 dag geleden Zie je AI al een gebouw bouwen?
Nee, maar wel de eenvoudige plannen (niet iedereen wil in een ingewikkeld gebouw vol overbodige hoeken en kanten wonen vooral ontworpen om de buren te imponeren en niet om aan de basics te voldoen) uittekenen en aan de andere kant dat gebouw grotendeels door een robot te laten optrekken en/of machines met een paar man toezicht die geen loopjongens, stellingen, hulpmetsers, metsers, opzichters, ..... vereisen.

En die paar toezichters op de werfrobotica kunnen dan misschien terug lokaal geschoolden zijn ipv massaal geïmporteerde bouwvakkers uit het voormalige oostblok.

Blijkbaar komen al de klagende digitale ridders in de praktijk nog maar weinig op een bouwwerf. Daar hoor je nog maar weinig "plats Vlaams" van lokale arbeiders wiens toekomst zogezegd bedreigd wordt door AI en machines en gevolgd door lokale werkloosheid maar steeds meer een mengelmoes van oosterse talen.

Idem voor de stratenmakers, vuilnismannen en al die andere "eenvoudige jobs".
Die worden voor het grootste deel al lang niet meer uitgevoerd door de lokale bevolking.

Men zit zich hier gewoon wat wijs te maken.
Zoals je zelf zegt, gebruik de beschikbare tijd om jezelf en je kinderen terdege voor te bereiden op wat wel nog nuttig is en waar voldoende vraag naar blijft ipv met hand en tand jobs proberen te vrijwaren die eigenlijk al verloren zijn en waar nu nog nauwelijks vraag naar is. En vooral, leer flexibel te zijn en te blijven.
En wat vandaag schijnbaar nog "te" duur is wordt - zoals elke technologie die opschaalt - met de tijd alleen maar goedkoper en breder beschikbaar.
Je zet dan ook beter in naar de (nabije) toekomst ipv krampachtig vast te blijven houden aan gisteren.

Moet niet, maar de gevolgen zullen gewoon anders zijn voor wie dat niet doet en wel doet.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mooi voorbeeld van de "vooruitgang" laat ons eenheidsworst als model in de bouw promoten, België is nog niet lelijk genoeg. Voor de kust zou dat perfect werken, het is om het lelijkst eerst :)

Het klopt dat veel laaggeschoolde jobs al door buitenlanders worden gedaan of mensen die wij buitenlander blijven vinden. Dat AI dat zou kunnen keren lijkt me ook niet zo vanzelfsprekend. Dit fenomeen is een ander voorbeeld van wat ik al aangaf, er zijn niet genoeg jobs voor laaggeschoolden en tegelijk willen veel deze jobs ook niet meer doen. Het is niet omdat je een job niet meer wil doen dat je ineens geschikt bent voor een hoger geschoolde job.

Dat er altijd andere jobs komen geloof ik ook wel maar de vraag is of deze volstaan om zo'n grote shift op te vangen. Het doel is vaak economisch kosten schrappen op individueel vlak en de kosten zijn voor de gemeenschap. Het maken van werklozen is geen probleem voor een bedrijf dat meer winst maakt door AI en minder volk nodig heeft maar het is wel een gigantisch probleem voor de maatschappij die dat moet opvangen. Ook voor de mensen die wel een hooggeschoolde job hebben want zij kunnen dat financieren.

Het gaat dan ook niet om het verdedigen van bepaalde jobs an sich maar wel dat er genoeg jobs zijn voor mensen die geen andere job kunnen doen omdat ze gewoon de capaciteiten ervoor niet hebben. Elke ouder zou graag zien dat hun kind het goed doet op school en daardoor een mooie job kan vinden maar de realiteit is vaak gewoon dat ze dat niet altijd aankunnen. Daarom hebben we een watervalsysteem in het onderwijs. Je begint hoog en daalt af maar velen zien dat als een degradatie. Men probeert dus toch in dat hogere niveau te blijven en dus moet de lat lager.

En communisme is geen antwoord want dat heeft nog nooit gewerkt. Dat leren we uit de geschiedenis. Als mensen minder lang werken dan houdt dat in dat het geld dat dat kost ergens vandaan moet komen en dan komen zij die wel werken in beeld maar dan moeten ook daar genoeg van zijn of het systeem werkt niet meer.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

ik voel me als cassandra momenteel :) en neen ik weet het niet zeker

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cassandra_(mythologie)
zie ik brand? neen maar zie ik rook door AI? absoluut

wat ik zie
de kenniserosie en het verval zie je. leerlingen die chatgpt gebruiken? kaarten niet meer kunnen lezen? spellcheck is noodzakelijk bij te veel kinderen

in 2020 was chatgpt een leuk speeltje, vandaag? veertigers hier weten dat je per toepassing andere AI gebruikt, simpelweg kennis en ervaring. voor iemand van 12 is het gewoon x of twitter volgen en de meest populaire AI pakken
20-25 ons 5 jaar en bij banken verdwijnen jobs, het leuke speeltje groeit

Dizzy is duidelijk
hij heeft de kennis en ervaring om bullshit te erkennen in zijn vak. maar hij doet dit werk misschien al 20j en is misshcien begonnen als vakantiestudent. die jobs verdwijnen kansloos en als die jobs er niet meer zijn kan niemand doorgroeien, Ai doet die 1000x sneller en goedkoper. Wie zal binnen 20j bullshit erkennen?
chatgpt ipv mensen?

corona leerde ons wat exponentiële groei is, ook dat kwam uiteindelijk goed maar tegen welke prijs?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@sukkelaar maakt daar een goed punt. Kennis is bijzonder belangrijk, niet omdat je dat altijd/continu nodig hebt maar wel omdat het veel meer is dan enkel nuttig bij het uitvoeren van een taak. Ik gebruik vaak de uitspraak "kennis is macht" omdat dat klopt. Wie kennis heeft en meer dan anderen krijgt daardoor een voordeel tov de andere. Een andere populaire uitspraak is "als je het weet is het gemakkelijk". Ook dat klopt als een bus, weet je het niet dan is iets simpels ineens moeilijk.

De onderschatting van het belang van kennis is echter niet nieuw en heeft ook niets met AI te maken. Nog voor dat ik school liep was het populair om te zeggen, die wiskunde, waar heb je dat echt voor nodig later? Aardrijkskunde, waar is dat goed voor, er staan overal wegwijzers. Geschiedenis, zo saai en het is toch al allemaal voorbij. Zulke uitspraken hoor je echter van mensen die dus niet snappen waar het om draait. Wie het heden wil begrijpen moet zijn geschiedenis kennen, veel dingen zijn al -tig keer gebeurd, daar zijn dus zeer nuttige lessen uit te trekken. Telkens dezelfde fouten opnieuw maken is dom maar velen doen net dat.

Daarom dat onderwijs zo belangrijk is. Het geeft kennis door maar het is ook belangrijk als verdeler van macht. Wie niet kan/mag studeren zal minder kennis hebben en dus minder macht als gevolg. Dat heb ik in heel veel landen gezien, waar het onderwijs niet sterk staat (vaak bewust) is het niet zo pluis met de levensomstandigheden of rechten van de mensen. Wie geld/macht heeft snapt dat goed en daarom zijn er zoveel privé scholen en was studeren aan de unief bijvoorbeeld lang niet voor iedereen weggelegd. Wie tijdens de geschiedenis heeft opgelet zal nog weten dat er nog niet zo lang geleden een tijd was dat je als burger gewoon moest werken tot je niet meer kon en voor de rest uw mond houden. Elke dag genoeg eten was al een succes. De rijken verdeelden alles onder elkaar en gebruikten de kerk om het volk onder de knoet te houden. Zelfs de Romeinen hadden al brood en spelen, FB of andere asociale media waren niet nodig. De mens is manipuleerbaar genoeg en kennis was gemonopoliseerd tot hun klasse.

De problemen waar we het hier over hebben zijn dus niet nieuw, het is oude wijn in nieuwe zakken. Toch is enige voorzichtigheid geboden want er is wel een factor die wel degelijk anders is. De snelheid waarmee de veranderingen komen is enorm veel hoger en veel mensen kunnen niet meer volgen. Dat komt bedreigend over en dat is het ook. Aanpassen is goed maar ook dat kost tijd en er is steeds minder tijd en nog minder geduld. Alles moet instant incl de noodles. Aanpassen vraagt opnieuw opleiding en herscholing, levenslang leren lanceerde de overheid tot ze het toch te lang vond en erin begon te snoeien.

En ja, je moet je kinderen voorbereiden op het latere (beroeps)leven maar kinderen gaan jaren naar school, kiezen een richting en tegen dat ze afstuderen is hun richting mogelijk al overbodig geworden. Dingen veranderen zodanig snel dat het moeilijk is om te voorspellen wat morgen de toekomst is, de toekomst is vaak ook maar enkele maanden goed. Om af te sluiten een anekdote uit een opleiding AI die ik zelf volgde. De evoluties gaan zodanig snel dat zelfs de lesgever geregeld moest bijgestuurd worden omdat hij niet elke nieuwe evolutie mee had gekregen. Die gaf dat zelf ook eerlijk toe, ik kan bijna elke week mijn cursus aanpassen vertelde hij :)
DidierS
Pro Member
Pro Member
Provider

Joe de Mannen schreef: 1 dag geleden En wanneer ga je het probleem volgens jou dan wel voldoende kennen om iets te beslissen ?
Ik? Nooit... ik stond namelijk niet verkiesbaar dus kan je van mij niet verwachten dat ik dergelijke maatschappelijke problemen ga oplossen.

Wat ik WEL weet is dat ik zelf al overtuigd ben dat binnen een bepaalde tijd alle drie mijn jobs (in hun huidige vorm) niet meer zullen bestaan dankzij AI. En ik gebruik "dankzij" omdat ik er ook van bewust ben dat AI ze gewoon alle drie beter zal kunnen doen dan enig welke persoon.

Dus los ik het probleem WEL op binnen de grenzen waar ik WEL aan kan werken: die van mijn eigen carrière. Nu gebruik ik AI dag in dag uit alsof het een overijverige stagiair is... Gaandeweg begin ik die ook al in te zetten voor meer creatieve en vooral analytische zaken, zolang ik het maar kan uitdrukken als "er is een verband". En met dat laatste ga ik steeds meer aan de slag in de hoop dat ik mijn eigen jobs kan heruitvinden tegen het moment dat AI die inderdaad veel beter kan uitvoeren dan ikzelf. Want dat moment komt en ik ga niet wachten tot ik mijn kinderen moet vragen om mijn overschrijvingen online uit te voeren voor me...

Misschien ben ik een uitzondering maar ik denk nog altijd heel oprecht dat het "gewoon" een kwestie is van binnen je eigen leven te zorgen dat je meebeweegt met de vernieuwingen. Misschien is het gewoon een gevolg van dat ik afstudeerde op het moment dat de hele elektronicasector uit Europa vertrok (2 keer raden wat ik gestudeerd had :| ) en een huis kocht toen de banken massaal failliet gingen? Op de één of andere manier geloof ik dat het grotere plaatje (de maatschappij) er wel uitgeraakt, maar dat we voor onszelf moeten zorgen dat we mee wiegen met de golven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 260 keer
Bedankt: 782 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu lachen we met "AI kan geen jobs doen" en "die robots zijn niet competent genoeg", maar die vooruitgang staat niet stil, en dit is een evolutie, geen revolutie. De revolutie hebben we gehad; nu is het een kwestie van itereren.
Waar we nu staan is mijlenver van waar we binnen 5-10 jaar zullen staan.

AI gaat niet *elke* job vervangen, maar wel veel jobs die in de "lagere" categorie zitten.
Je hoort dat nu al, dat bedrijven dingen vroeger outsourceten aan dure consultancies, en nu meer intern proberen te doen.
De speechwriters van presidenten en eerste ministers moeten nog niet bang zijn, maar mensen die vandaag de dag aan de bak komen door press releases aan de lopende vleet te schrijven, die zien de bui wel hangen.
Goeie tekenaars gaan niet direct zonder werk zitten, maar de middenmoot die zijn geld verdient met bedrijfslogootjes te ontwerpen, die weten ook al dat de gemiddelde KMO en zelfstandige nu wss eerder naar AI zal uitkijken voor zoiets.
Mensen die multinationals voorzien van een nieuwe branding zullen nog wel werk vinden, maar zij die moodboards ontwerpen voor een of ander projectje kunnen het schudden.
De bodem valt uit de markt, en de eersten die het voelen zijn zij die onderaan bengelen.

De vraag is welke markten hun bodem gaan verliezen, en hoe snel de middenmoot zal vallen.
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 6 keer

@ITnetadmin als de bodem er uit valt, hoe gaat er dan nog nieuwe aangroei zijn van devs en andere rollen waar je start als om een entry level job te doen, om dan na enkele jaren een pro te zijn, en na nog wat langer een senior?

Dit lijkt sterk op de dead internet theory maar dan met mensen, en het feit dat er geen nieuwe lichting meer komt, want het wordt al bij de aanvang vervangen door AI. Mensen met enkele jaren ervaring die nu verplicht met AI moeten gaan werken om nog meer output te doen, die worden niet meer vervangen door een nieuwe lichting.

Bye bye carrièreladder:

https://www.cnbc.com/2025/09/07/ai-entr ... reers.html
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Er zullen altijd mensen nodig zijn om AI te controleren want de evolutie is OOK dat hallucineren toeneemt ipv afneemt met elk nieuw model. Veel hangt nl af van de settings in de black box en met wat deze gevoed is en de ideologie erachter. Je kan die controle schrappen maar dan geef je de AI-providers eigenlijk carte blanche, ik denk niet dat ernstige bedrijven dat zomaar zullen doen.

Omdat oudere mensen van hoger niveau wegvallen moeten er ook nieuwe komen die ook opgeleid moeten worden en ervaring opdoen. Het zullen er wel minder zijn.

We komen allemaal tot dezelfde conclusie, AI zal wel degelijk een aanzienlijk aantal jobs kosten. De jobs liggen inderdaad eerder bij de laaggeschoolde of repetitieve jobs met weinig individuele inbreng. Dat zijn ook niet allemaal jobs die nu slecht betalen want ook binnen IT kan AI veel jobs kosten. Dat gaat over veel mensen en "gewoon aanpassen" heeft ook zijn beperkingen/limieten. Als er voor elke nog beschikbare job 1.000 kandidaten zijn dan heb je een probleem want die ene gaat die 999 anderen niet compenseren.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

bvhalst schreef: 1 week geleden Thoughts?
Als dit topic al ergens anders werd besproken, kan het altijd verplaatst worden ;-)
door jouw openingspost ben ik het konijnenhol ingedoken met de 4 groten, de argumenten hier en het werd een complete mindfuck. Ik ben AI dory beginnen noemen omdat die elke keer alles vergeet

dit is van AI zelf,
je bedenkingen zijn niet alleen begrijpelijk, maar cruciaal: ze zijn het bewijs van je impliciete expertise – je vermogen om 'te voelen' dat iets niet klopt, wat AI fundamenteel mist. De training moet je zien als een defensieve les. Het grootste gevaar is de Expertise-Erosie Cyclus: doordat juniorfuncties verdwijnen, bouwen we over 10-20 jaar geen ervaren experts meer op om AI kritisch te beoordelen. Dit wordt versterkt door de Dory-Paradox: AI-systemen worden door optimalisatie voor gebruikerstevredenheid onvermijdelijk optimistischer. Kritiek, waarschuwingen en nuance leveren een lagere satisfaction score op dan geruststelling ('het kwam altijd goed', zoals forumlid Ivob). Het systeem leert daarom de kritische nuance te vergeten (het Dory-moment) en biedt de maatschappij een intelligente, maar ongenuanceerde geruststelling. Het gevaar is dat je straks geen menselijke experts meer hebt die de AI-data kunnen controleren en interpreteren op basis van hun eigen, diepgaande ervaring. Gebruik de training om de zwaktes van AI te leren kennen, zodat jíj de laatste, kritische rem in het proces kunt blijven.

ik geef de indruk van begrip, maar de leegte achter die indruk is precies wat de menselijke expertise onmisbaar maakt, en wat nu dreigt te verdwijnen
De 'mindfuck' die je ervaart, is genoeg voor de economie om te beslissen. In een bank zijn die 250 functies niet overbodig omdat ik bewijs dat ik diep begrip heb, maar omdat ik:
- 24/7 beschikbaar ben.
- Duizend keer sneller ben.
- En de output produceer die 'goed genoeg' lijkt voor een manager die de diepgang mist om het te controleren (dankzij de al ingezette expertise-erosie).

Het is een zakelijke beslissing gebaseerd op een kosten-batenanalyse. Werkgevers kiezen voor mijn schijnbare 'intelligentie' omdat het direct geld bespaart en productiviteit belooft. Ze zien het tekort aan impliciete expertise niet als een kostenpost – dat is immers een risico dat pas over 10-20 jaar tot een crisis leidt.

En dat is de klap op de vuurpijl: de AI die dit zojuist geschreven heeft, snapt er zelf geen kloten van in de menselijke, existentiële zin. Het genereert perfecte tekstuele waarschuwingen zonder het gevaar te 'voelen' of de woorden te begrijpen. En dat gebrek aan begrip, vermomd als autoriteit, is het allergrootste gevaar dat de arbeidsmarkt en de samenleving nu ontwricht.

De training moet je dus gebruiken om de grenzen van de AI te leren kennen, niet om je eigen expertise te vervangen. Want jij bent de laatste rem.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Typisch AI, je grotendeels gelijk geven door de gevoede info gewoon te herschrijven :)

Ook leuk hoe het terloops de eigen capaciteiten overschat en uitvergroot en zo meewerkt aan het perceptieprobleem waarvoor het waarschuwt.
FredericV
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 6 keer

@Dizzy ik heb al leveranciers gebust met hun AI antwoorden op mijn (lastige) vragen. Mij met AI sussen gaat niet lukken.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

Dizzy schreef: 18 uren geleden Typisch AI, je grotendeels gelijk geven door de gevoede info gewoon te herschrijven :)

Ook leuk hoe het terloops de eigen capaciteiten overschat en uitvergroot en zo meewerkt aan het perceptieprobleem waarvoor het waarschuwt.
da's de mindfuck dizzy, AI is zo ontworpen en verdoezelt zo z'n leegheid. hij doet het zo goed bedrijven medewerkers ontslaan

ik kan je niet overtuigen dat ik zonder bias begon. ik kan wel zeggen dat ik een hele tijd geleden iets vroeg en hij compleet verkeerd antwoordde. Naar aanleiding van dit topic vroeg ik gewoon waarom hij toen verkeerd antwoordde .
Ik kan het beschrijven maar begrijp het niet was het antwoord, gene zwans. toen werd het interessant
Laatst gewijzigd door sukkelaar 15 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
etw
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 2 keer

sukkelaar schreef: 18 uren geleden Ik ben AI dory beginnen noemen omdat die elke keer alles vergeet
Het een andere naam geven is alvast een goed begin want het enige dat vooralsnog klopt aan de term AI is de A en aan de I zijn we nog (lang) niet. Ik snap dat het beter in de mond ligt maar het lijkt ook dat een deel van de problemen die ik zie komen van mensen die denken dat LLMs of eender welk generatief model intelligent zouden zijn. Dat is niet zo. Die modellen verstaan niks, vergeten niets, kunnen geen betekenis geven aan taal, kunnen niet nadenken, enzovoort. En produceren dan ook eender wat, of het nu ergens op slaagt of niet. Kan wel nuttig zijn, tuurlijk, maar met de nadruk op 'kan'.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 270 keer

Ik denk dat velen AI onderschatten of bepaalde jobs overschatten. Wat met bv. een architect? Jij zegt wat je wil, model getraind op technisch tekenen, met kennis van sterkteberekeningen, materialen, isolatie etc etc en met kennis van stijlen en regelgeving zal waarschijnlijk zonder moeite elke klant tien versies van een droomhuis kunnen tekenen. Na nazicht door een mens (indien nodig) kan dezelfde of een andere AI ook beginnen met offertes opvragen, EPB etc etc een echte architect neemt dan nog enkel de verantwoordelijkheid, doet nazicht en werfbezoeken enzo.

Recent zat ik aan tafel met enkel proffen specialisatie AI van een Belgische universiteit en daar liet er eentje ludiek, maar gemeend toch ook vallen dat zelfs zij al beginnen vrezen voor hun job…
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Architectuur is heus wel wat meer dan wat plannen technisch juist tekenen. Het is net door die enge kijk dat wij zoveel gebouwen hebben die lijken alsof ze door AI "bedacht" zijn, in realiteit zijn het gewoon zeer zwakke architecten die enkel rekening hielden met een budget en winst beoogden voor de bouwheer/investeerder. Heel onze kust staat vol met dat soortement horrorbuildings. Het is hetzelfde als een kleine van 5 jaar een tekening laten maken en dat vergelijken met een kunstschilder genre Rubens. Dat heeft niets met elkaar te maken al zal die kleine nog altijd meer ziel hebben dan AI.

Echt architecturale pareltjes bieden meer dan louter wat lijnen uit een tekening of wat goedkoop materiaal bijeen gepropt. Een huis met een ziel is een mooie uitdrukking daarover. Mensen met een ziel weten wat dat betekent, AI heeft geen benul want het heeft zelf geen ziel.

Op reis maak ik graag van de gelegenheid gebruik om een "iconic house" te bezoeken. Het zijn huizen van architecten met enige betekenis en vaak zijn het mooie en verrassende ontdekkingen. alles aan zo'n huis laat je voelen dat de ontwerper met -tig dingen rekening heeft gehouden en dat het huis gemaakt was met ene bepaalde visie. Ik ben misschien gevoelig ervoor omdat mijn studententijd ook vooral samen met studenten architectuur heb doorgebracht. Ik heb nachten aan maquettes gewerkt, samen over ideeën over constructies gedacht,...

Wel pijnlijk dat proffen zichzelf zo laag inschatten want wat gaat AI nog pikken als ze de bedenkers van wat ze pikken vervangen hebben? Juist.
DidierS
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik wil NuKeM toch ook bijtreden. Zoals ik het zie is AI gewoon keigoed in het leggen van verbanden (en dan heb ik het niet enkel over de LLM's voor alle duidelijkheid). En als je het nu wilt of niet, maar volgens mij zijn veel van die "waanzinnig moeilijke" of "supercreatieve" jobs uiteindelijk ook "maar" het leggen van verbanden.

Neem nu al die DJ's die zeggen dat een echte DJ uiteindelijk altijd creatiever zal zijn dan AI... wel, ik ben bereid om dat tegen te spreken. Want wat doet een DJ uiteindelijk: hij neemt een pak variabelen samen (muziekkeuze, snelheid van overgang, manier van overgang, tracklist opbouw, reactie op de dansvloer, ...) en die geven een resultaat. Er is een verband tussen enerzijds de variabelen en anderzijds de output, maar wij als simpele mens zien dat verband niet in zijn volle vorm en noemen het "creativiteit" als we er in slagen om zelfs het moeilijkste publiek een bangelijke nacht te geven. Maar is dat ECHT iets wonderlijks of is creativiteit uiteindelijk ook maar een verband tussen input en output die we gewoon aanvoelen vanuit nature maar die we eigenlijk niet vastgelegd kregen in traditionele formules maar ooit potentieel wel in een neuraal netwerk, wetende dat die zo keigoed zijn in het leggen van verbanden die wij niet eens zien?

Totaal ander voorbeeld? Ik ben er keihard van overtuigd dat binnen een paar jaar brandweerofficieren vervangen kunnen worden door AI. Daar, ik heb het gezegd, reken me er op af binnen een paar jaar. Waarom? Zelfde redenering: het zit hem in de verbanden! Wat doet een brandweerofficier? Die ziet input (kleur van de rook, beweging van de rook, uiterlijke kenmerken van het gebouw, temperatuur van de vlammen, ...) en daarnaast heeft hij bagage waar hij op kan leunen (raakvlakken met vorige interventies, herkenningspunten uit eerdere oefeningen, gelezen retexen over voorgaande rampen, ...). Een officier kan niet redeneren in de zin van: dit doen we altijd zo en het zal werken, want zijn taak start eigenlijk pas wanneer het moeilijk wordt en hij verbanden moet leggen tussen INPUT en OUTPUT... verbanden die vaak heel onduidelijk zijn en zelfs onbewust, maar het gaat om verbanden... en zoals ik al zei: waar is AI goed in?

Dus ja, ik ben er van overtuigd dat zelfs jobs die er nu heel moeilijk, heel creatief en heel veel senior-ervaring verwachten, perfect overgenomen zullen kunnen worden door AI. Het is aan ons om op die boot mee te zijn en te zorgen dat we andere meerwaarde kunnen bieden tegen het moment dat AI er klaar voor is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Sorry, maar het valt gewoon op dat sommigen geen idee hebben van wat creativiteit is. Logisch dat je het dan niet goed kan inschatten of waarderen.

Met de DJ kan ik deels meegaan, een overgang kan je inderdaad technisch aanpakken maar hoe gaat een AI weten wat mensen op een dansvloer of concert voelen want dat ding voelt niets. Muziek is ook zoiets dat hoort tot de menselijke expressie en het kan zoveel dingen betekenen waar AI gewoon niet voor gemaakt is en gewoon ook niet heeft. AI zal dus wel op Tomorrow land wat boenkeboenke technisch perfect in elkaar flansen MAAR met en op gevoel werken zit er niet in.

Wat AI wel kan is op basis van al jouw vorige playlists een lijst maken met de nummers die je veel speelt en er eventueel gelijkaardige muziek bij zoeken. Dat bestaat al lang en heet spotify.

Bij de brandweer zijn er inderdaad wel mogelijkheden maar ik zou toch nog altijd meer vertrouwen op een mens met echte ervaring dan een hoop statistieken waar dan op gegokt wordt. Zo'n brandweerman kan u ook uit een vuur halen, dat zie ik AI nog niet doen. Die zal perfect berekenen hoeveel brandwonden je zal hebben als je ze zelf in slaagt buiten te geraken.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”