Access point - gateway vraagje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
eliljo
Starter
Starter

Hey,

Ik heb momenteel een ADSL verbinding en had graag een telenet verbinding er aan toegevoegd. Ik gebruik een linksys wireless DSL gateway met 4 hubpoorten (WAG54Gv2).

nu mijn vraag:

Kan ik de Telenet modem op 1 van de 4 hubpoorten aansluiten zodat de pc's direct verbonden aan de andere hubpoorten alsook de wireless gekoppelde pc's kunnen genieten van de Telenet verbinding ? of moet die kabelmodem op de pc worden aangesloten om te werken ?

Ik weet dat ik de default gateway in de PC moet aanpassen om de gewenste verbinding te gebruiken dus dat is niet de vraag.

Alvast bedankt,

Eliljo
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Wat je wil doen heet Nat routing.

Aangezien je hier spreekt over 3 netwerken
-Telenet
- ADSL
- eigen netwerk

moet de router in staat zijn om 3 netwerken te routeren.
Jou router heeft slechts 2 netwerken die hij kan routeren. (WAN / LAN)
Routers met meerdere routing mogelijkheden zijn iets duurder of je moest een linux gebruiken met meerdere NIC kaarten.

Wat je wel zou kunnen doen is de wireless WAG gebruiken en die te configureren op 192.168.1.1 bijvb
en je een 2de router te kopen voor Telenet en die in te stellen op 192.168.1.2
Zet de DHCP in die router uit want anders ga je probs krijgen.

Nu heb je 2 Gayteway in je netwerk namelijk
- ADSL WIFI router voor ADSL op 192.168.1.1
- Telenet router op 192.168.1.2

ne kan je in de PC zetten welke gateway hij moet gebruiken.
Dit is nog steeds manueel dus er zijn ook betere oplossingen.

Beter gaan bepalen waarom je 2 ISPs gebruikt?
Want je zou met static routes kunnen werken en op basis van de destination de packets forwarden naar de 2de gateway

Vertel me even waarom je 2 gateways wilt?

Dan bedenk ik wel iets waarbij het automatisch gaat...

EDIT: even een quick and dirty schets gemaakt:

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door netdata 24 feb 2006, 15:10, in totaal 2 gewijzigd.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

prodata schreef: Nu heb je 2 Gayteway in je netwerk namelijk
- Telenet router op 192.168.1.1
<bitchmode>
De telenet router is 192.168.1.2
</bitchmode>
netdata
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef:
prodata schreef: Nu heb je 2 Gayteway in je netwerk namelijk
- Telenet router op 192.168.1.1
<bitchmode>
De telenet router is 192.168.1.2
</bitchmode>
Nope not bitchmode
thx voor te verbeteren want anders zou hij er niet aan uit geraken denk ;)
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

Wat dat je mischien ook eens kunt proberen (zonder een nieuwe router te kopen):

- zet de DHCP-server in de router af.
- koppel de telenet modem aan een van de poorten op die router

Nu kan je kiezen;

- ofwel zet je op jou PC je NIC als DHCP client en forward de router de DHCP van de telenetmodem.
- ofwel stel je een statisch IP in en de gateway van je router en gebruik je ADSL.

Wat je ook kunt doen (en gemakkelijker is) koppel je PC met 2 NIC's dubbel aan de router, zo heb je 2 internets tegelijk in jou PC.

Dit hierboven heeft bij mij gewerkt.
Wat ook interesant is dat de telenetmodem (bij expressnet) 2 DHCP IP's uitgeeft, dus je al 2 PC's kunt gebruiken zonder telenet te routeren.

Er zijn naturulijk ook andere mogelijkheden - bv. met switch enzo werken - want als je elk internet op elke PC wilt ga je ni veel poorten over hebben enzo...
Laatst gewijzigd door Ubremoved_2106 24 feb 2006, 15:16, in totaal 2 gewijzigd.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

mja, maar tzou idd beter zijn als er een reden gegeven werd waarom er 2 gateways gebruikt gaan worden. Dan kunt ge werken met static routes, want da handmatig ingegeven, da is gewoon klote he :-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb hier een soortgelijke setup thuis met 2 providers ( ADSL / TELENET ), maar gebruik een Linux Server / Router !

Maak gebruik van QOS en (dynamic) ip tables ! Er zit ook BGP op ( als 1 van de 2 offline gaat, neemt de andere het automagisch over). Http traffic gaat over Telenet (vanweze de snelheid), ftp gaat dan weer over DSL vanwege het limietloze karakter ;).
Laatst gewijzigd door ubremoved_983 24 feb 2006, 15:18, in totaal 1 gewijzigd.
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

Nice, ditch ^^ heel handig
Laatst gewijzigd door Ubremoved_2106 24 feb 2006, 19:42, in totaal 2 gewijzigd.
netdata
Elite Poster
Elite Poster

ditCh schreef:Ik heb hier een soortgelijke setup thuis met 2 providers ( ADSL / TELENET ), maar gebruik van een Linux Server / Router !

Maak gebruik van QOS en (dynamic) ip tables ! Er zit ook BGP op ( als 1 van de 2 offline gaat, neemt de andere het automagisch over). Http traffic gaat over Telenet (vanweze de snelheid), ftp gaat dan weer over DSL vanwege het limietloze karakter ;).
Tis daarom dat ik vroeg achter de reden waarom ;)

Want als het voor de uptime is kan je meestal met RIP uit de hand (ondersteun) of idd via BGP

maar dan nog heb je een NAT/Router nodig.

@ FST

das wel een erg leleijke oplossing he.
Je gaat 2 broadcast domains mengen (Telenet en je eigen LAN)
das tegen de RFC regels he ;)
Broadcast domains moeten worden afgeschermt door een router, of een VLAN
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

AH, oei... mja, da was mijn tijdelijke oplossing toen ik ook nog telenet had...
netdata
Elite Poster
Elite Poster

FST schreef:AH, oei... mja, da was mijn tijdelijke oplossing toen ik ook nog telenet had...
Het zal wel werken hoor, daar niet van, maar je gaat verschillende problemen kunnen hebben, vooral met broadcast applicatie's
eliljo
Starter
Starter

Bedankt allemaal voor jullie reacties !!! Even vlug een reactie over het waarom va de vraag.

De reden waarom ik twee verbindingen nodig heb is de snelheid en gebruiksgemak voor homeworking.

Aangezien de snelheid bij ADSL beperkt is had ik graag een telenet verbinding gehad maar de ADSL verbinding he ik nodig om aan homeworking te kunnen doen. Bijkomend krijg ik de ADSL verbinding terugbetaald door het bedrijf.

Momenteel heb ik een ADSL plus (4,4Mb/s) en het enige alternatief naar hogere snelheid is VDSL maar die is nog niet beschikbaar in de buurt waar ik woon. Trouwens gaat het om 8Mb/s wat nog altijd 3Mb/s trager is dan de gemiddelde snelheid van Telenet Turbo.

Ik moet nog even de verschillende mogelijkheden bekijken, vooral de BGP versie lijkt mij interessant.

Nogmaals bedankt,

Eliljo
netdata
Elite Poster
Elite Poster

eliljo schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties !!! Even vlug een reactie over het waarom va de vraag.

De reden waarom ik twee verbindingen nodig heb is de snelheid en gebruiksgemak voor homeworking.

Aangezien de snelheid bij ADSL beperkt is had ik graag een telenet verbinding gehad maar de ADSL verbinding he ik nodig om aan homeworking te kunnen doen. Bijkomend krijg ik de ADSL verbinding terugbetaald door het bedrijf.

Momenteel heb ik een ADSL plus (4,4Mb/s) en het enige alternatief naar hogere snelheid is VDSL maar die is nog niet beschikbaar in de buurt waar ik woon. Trouwens gaat het om 8Mb/s wat nog altijd 3Mb/s trager is dan de gemiddelde snelheid van Telenet Turbo.

Ik moet nog even de verschillende mogelijkheden bekijken, vooral de BGP versie lijkt mij interessant.

Nogmaals bedankt,

Eliljo
Als je een goedkope oplossing wenst voor je probleem en je bent een beetje goed in networking (of hebt een vriend die dat goed is)
dan raad ik je aan om een draadloze router van linksys te kopen. Deze dingen kosten 80€ en je kan er een andere firmware in blazen zodat je meerdere WAN poorten kan hebben (dus voor telenet 1 en voor adsl 1) deze kan je dan linken met routing bijvb BGP
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

En als iemand vragen omtrend deze heeft, ask me. Ben ondertussen al vlan-ergernissen expert op die dingen :-).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
netdata
Elite Poster
Elite Poster

The_Borg schreef:En als iemand vragen omtrend deze heeft, ask me. Ben ondertussen al vlan-ergernissen expert op die dingen :-).
Hehe hoeda?
Ik heb ook wel wat ervaring met VLAN's
vooral op de backbones van nortel

( Pasport 8600)

http://products.nortel.com/go/product_c ... cale=en-US

Leuk ding alleen niet voor thuis kostprijs is zo'n 50 000€
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”