Zonnepanelen thuisbatterij

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer

Hi
Ik heb zonnepanelen laten plaatsen met thuisbatterij in en huis dat ik aan het verbouwen ben.
Dus de stroom blijft aanstaan. En er zitten in de schakelaars van de gang kleine lampjes
Het is een Solis omvormer en 2x een phylonthec pelio batterij.
Is het normaal dat er nu dagelijks rond de +- 1.2 kWh verbruikt wordt
Bedankt voor het antwoord
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Verbruik? Kunnen wij moeilijk inschatten wat je thuis hebt draaien wat stroom vraagt :)

Vermoedelijk bedoel je opwek van panelen.
maar met de weinige info die je wéér deelt is het lastig.

Google kan je dit antwoord geven, vooral tools waar je zonnepanelen moet invullen met richting en hellingsgraad etc.
Zijn toch ook allemaal vragen die je kon stellen aan je installateur lijkt me....
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.9
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

glda19 schreef: 6 dagen geleden dagelijks rond de +- 1.2 kWh verbruikt wordt
Dat is +-50 watt per uur, voor een leeg huis zonder frigo,diepvries,modem,wifi misschien wat hoog voor enkel het sluipverbruik gedeelte. Zet eens wat zekeringen uit en dan kan je zien waar het zit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
Bedankt: 369 keer
Recent bedankt: 10 keer

glda19 schreef: 6 dagen geleden Hi
Ik heb zonnepanelen laten plaatsen met thuisbatterij in en huis dat ik aan het verbouwen ben.
Dus de stroom blijft aanstaan. En er zitten in de schakelaars van de gang kleine lampjes
Het is een Solis omvormer en 2x een phylonthec pelio batterij.
Is het normaal dat er nu dagelijks rond de +- 1.2 kWh verbruikt wordt
Hi, In een woning waar de stroom blijft aanstaan en waar er verbruikers aanwezig zijn is het inderdaad normaal dat er stroom verbruikt wordt.
Bedankt voor het antwoord
Geen dank, graag gedaan. :!:
ben144 schreef: 6 dagen geleden Dat is +-50 watt per uur, voor een leeg huis zonder frigo,diepvries,modem,wifi misschien wat hoog voor enkel het sluipverbruik gedeelte. Zet eens wat zekeringen uit en dan kan je zien waar het zit.
TS schrijft nergens welke energieverbruikers er al dan niet aanwezig zijn.
Het heeft dus weinig zin om met zijn allen daar dan een slag naar te slaan.
In een ander topic geeft hun zelf al aan in dezelfde woning aan het experimenteren te zijn met een L/L WP. Bij dit weer heeft deze uiteraard ook een standby verbruik.
Hij schrijft wel dat hun een PV installatie + thuisaccu in de woning heeft. Deze hebben uiteraard ook een mate van zelfverbruik. Wanneer daar geen andere verbruikers tegenoverstaan is het sluipverbruik zelfs relatief hoog tegenover het verbruik dat ze moeten afdekken voor de andere verbruikers.

Ter vergelijking: in mijn woning, eveneens met PV en thuisbatterijen, bedraagt bij afwezigheid het standbijverbruik per etmaal tijdens deze tijd van het jaar een 2 tot 3 kWh. Het aandeel van de twee koelvriescombinaties daarin bedraagt in totaal 720 Wh per etmaal.
Het verbruik van de router/modem + extender + accespoint bedraagt 460 Wh per etmaal.
Het verbruik van de batterijomvormer (bij afwezigheid is er maar één actief) bedraagt dan 430 Wh.
Het verbruik van de actieve PV omvormer (schakelt zich na zonsondergang en voor zonsopgang automatisch uit bij een standbyverbruik van minder dan 1W) 120 Wh per etmaal (in dit seizoen).
De rest is toe te schrijven aan monitoring apparatuur, led verlichting die af en toe aanslaat, circulatiepompen,....
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

als ik de stoom afleg af leg maar niet aan de digitale meter dan is er totaal geen verbruik en laden de zonnepalen op en blijft de omvormer aan staan
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je bedoelt dat de zonnepanelen de batterijen opladen en er verder in huis geen verbruik is.
Nogal wiedes dat er geen verbruik is wanneer alle automaten afgeschakeld zijn.
Maar de automaten waarop PV staan en de batterij zijn uiteraard niet afgesloten want dan bleven ze niet werken.

Wil je het eventuele extra verbruik bepalen van de andere kringen dan zal je - zoals reeds eerder aangegeven - kring met kring moet afzetten en kijken wanneer er dan verbruik wegvalt. Dan weet je welke kring dat verbruik teweeg brengt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Enkel in de keuken zitten 2 allogeen spotjes en aan de deur van de zolder ook maar die branden niet.
Of zou dit komen van de omvormer en thuis batterij

Toegevoegd na 23 uren 17 minuten 53 seconden:
Sorry mensen ik zie net dat er bij mijn start topic niet bijstaat dat er-+1.2kw van het net word gehaald.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer

Heb je 1.2 Kw verbruikt op een nacht, of heb je een verbruik van 1,2Kwh.

Je baterijen of zonnepanelen moeten uitvallen als je de hoofdschakelaar afzet.
Als er geen spanning is mogen deze geen stroom leveren, tenzij met een apart circuit dat niet met het net verbonden is.

Verder lijkt 1,2 Kwh verbruik niet zo veel.
Je hebt een warmtepomp, modem, tv box, frigo, misschien een diepvries....

Mvg
ivob
Elite Poster
Elite Poster

glda19 schreef: 5 dagen geleden Sorry mensen ik zie net dat er bij mijn start topic niet bijstaat dat er-+1.2kw van het net word gehaald.
Je bedoelt waarschijnlijk dat er (over 24 uur?) 1,2 kWh uit het net wordt gehaald bovenop de productie van je PV installatie (wat me bij deze instraling en de omvang van je PV installatie niet abnormaal lijkt).
Handig om te weten is wat de minimale SoC instelling van je batterij is en hoeveel de actuele SoC van je batterij is (Wanneer de actuele SoC gelijk is aan de ingestelde minimale SoC kan je batterij uiteraard ook geen vermogen leveren.)

Of bedoel je dat er af en toe 1,2 kW vermogen uit het net getrokken wordt (display 160 van de DM)?

Heb je nu al de vorige raad opgevolgd en een voor een je kringen afgelegd (ipv allemaal) zodat je kan bepalen welke kring (en welke verbruikers op die kring) dat verbruik/vermogen uit het net trekken?

Dat je PV en accu blijft werken nadat je - met uitzondering van de hoofdzekering en de zekeringen van de PV/accu omvormer(s) - alle kringen hebt uitgeschakeld is normaal. Dat er dan behalve het zelfverbruik van de omvormers geen verbruik meer uit het net is uiteraard ook.

Zoals eerder aangehaald zal PV en accu bij afschakelen van de hoofdzekering (op de DM) alleen blijven werken wanneer deze een eilandfunctie modus heeft.

Wanneer er 1,2 kWh vanuit het net wordt betrokken zegt dat uiteraard ook maar weinig over je totale verbruik. Je totale verbruik is immers de som van netafname plus direct verbruik uit PV en indirect verbruik uit de thuisaccu.
Sol Invictus!
glda19
Elite Poster
Elite Poster

ik zie als mijn batterij bv op 89 % staat er 0.3254 kwh dag en 0.233 kwh nacht is afgehaald van het net. Maar zou het kunnen dat er te weinig verbruik is zodat de batterij niet werkt. Dit voor de levensduur van de batterij
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Met batterij haal je altijd iets van het net da’s alom geweten.
Google dat maar eens.
(Het is google.be trouwens)
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.9
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 2 keer

Neen, da’s niet alom geweten.
Dat is zelfs compleet fout.
Je kan dat instellen met het grid setpoint.

Googel dat maar eens.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

glda19 schreef: 4 dagen geleden ik zie als mijn batterij bv op 89 % staat er 0.3254 kwh dag en 0.233 kwh nacht is afgehaald van het net. Maar zou het kunnen dat er te weinig verbruik is zodat de batterij niet werkt. Dit voor de levensduur van de batterij
Hoeveel er bij voldoende SoC alsnog uit het net wordt gehaald en/of teruggeleverd aan het net heeft niets te maken met de SoC van je thuisaccu maar met de instelling van je gridsetpoint.

Er zit steeds een vertraging op de meting waardoor je bij het opwekken en/of verbruiken van grote vermogen altijd een beetje netteruglevering of netafname zal hebben.

Wil je nul kWh netafname als resultaat boeken moet je een negatief gridsetpoint instellen (of kijken hoe dat bij jouw installatie dient ingesteld te worden). Je zal dan wel - zolang je PV installatie en thuisaccu gridgekoppeld zijn - altijd iets terugleveren aan het net. Hoeveel exact het gridsetpoint dient te zijn om dat doel te bereiken hangt af van je eigen thuissituatie en daar zal je dus even zelf mee moeten experimenteren.
Hier stel ik bv. het gridsetpoint in op - 10W om praktisch een nul netafname te bekomen doch per etmaal 300 tot 400 Wh terug te leveren aan het net. Beter - mijn mening - een beetje terugleveren dan afnemen van het net gezien de economische waarde van netteruglevering door de band genomen lager is dan netafname.

Maar nu begrijp ik weer niet meer waarom je eerst schreef dat je 1200 Wh (?) van het net hebt afgehaald en nu 560 Wh per etmaal?
Een thuisbatterij werkt uiteraard ook bij lage vermogensafnames (maar minder efficiênt).
Hangt uiteraard ook af van de persoonlijke instellingen toegepast op het EMS.

En een thuisaccu is een gebruiksvoorwerp, niet iets dat je tijdelijk op non actief zet om de "levensduur" te verlengen.
Het zijn overigens LFP cellen waar je bij een normaal huishoudelijk gebruik al niet moet inzitten over de "levensduur".
Ze zal eerder "verouderen" door chemische degradatie dan door te veel cycli te draaien.
TheCeet schreef: 4 dagen geleden Met batterij haal je altijd iets van het net da’s alom geweten.
Google dat maar eens.
(Het is google.be trouwens)
Nope, zie mijn vorige post, dan moet je zelfs niet "googelen". :angel:
En al zeker geen 1200 Wh per etmaal. :nono:

Ter vergelijking: mijn netafname voor de afgelopen maand november bedroeg door de accu exact 0 Wh en dat bij een gridpointinstelling van minus 10 W. De netteruglevering bedroeg tijdens deze periode 11.730 Wh.

Nul netafname gelijktijdig met nul netinjectie bereik je alleen in een eilandopstelling. Wat afhankelijk van de gebruikte hardware, koppelingen (back up uitgang gekoppeld aan de meter), de en instelingen (menukeuze bij opstart "off-grid modus") overigens ook kan bij een Solis hybride omvormer).
Bij een (deel) netaansluiting zal je voor het grid connected deel altijd moeten kiezen tussen afname of teruglevering.
Toch bij (meet)apparatuur gebruikt in een huishoudelijke omgeving.

En voor wie meer geloof hecht aan beeldekens dan aan taal:
Fluvius nov 25.jpg
Fluvius Dec 1-5 25.jpg
Heeft AI in zijn speurtocht naar correcte info weer wat bijkomende data om zichzelf te verbeteren. :angel:

ps. bovenstaande resultaten werden uiteraard bekomen op basis van individuele (EU) survival hardware en deels in house geschreven software en niet op basis van p&p AI gestuurde Chinese software losgelaten op Chinese hardware. :P
Sol Invictus!
glda19
Elite Poster
Elite Poster

waar kan ik kijken hoe gridsetinstellingen Staan bij een solis omvormer?
En waarstel jij de 10 W juist in?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Normaliter op het dashboard van je besturingssysteem.
Maar ik heb een Victron omvormer met eigen VE OS dus je hebt er in se niets aan om te weten waar ik het gridsetpoint instel.
Maar het is ook geen geheim:
Dashboard/Remote console/ESS/Instelwaarde stroomnet =>
Victron ESS.jpg
Waar je dit precies instelt op een Solis omvormer?
Even in de handleiding kijken, een YT filmpje opsnorren of aan AI vragen?
Moeten we nu echt tot in het allerlaatste detail alles voor jou doen?
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”