Echt veilige tijdelijke opslag goederen? Bestaat het?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ben door omstandigheden opnieuw huurder van een unit bij de welbekende self storage boer. Ik heb zelfs mijn vorige unit opnieuw kunnen huren. Die unit heeft 4G ontvangst. Helaas geen stroom in de unit.

En ook al past alles op mijn enorme zolder, moet deze weldra door omstandigheden helemaal leeg zijn. Dus geen andere keuze om het ergens anders te zetten.

Tot mijn grote verbazing vandaag stond de politie voor het automatisch hekwerk van de self storage boer, en toen ik dan binnen reed om nog wat dingen te lossen, stond de politie plots in het gebouw met een andere klant. Ik vroeg of alles veilig was, waarop ze ja antwoorden. De klant had duidelijk een unit op het gelijkvloers.

Maar de klant vertelde dat iemand zijn hangslot letterlijk van de poort van zijn unit had geslagen. De opslagboer heeft wel camera's aan het automatisch hek aan de straat, aan de zijkanten van het gebouw, aan de deuren, in de liften - maar niet in elke gang.

Is het dan zo simpel, iets zoals een voorhamer of een andere tool waarmee een slag kan worden toegediend, en klaar?

Ik heb momenteel zelf een hangslot met een niet standaard sleutel, die het al wat lastiger maakt voor lock picking, en het standaard slot als backup. Heel de security van dit hangslot faalt uiteraard als iemand op een brute force manier het slot er gewoon kan af slaan, want het plaatje dat je van de opslagboer krijgt, is niet zo dik en stelt niet zoveel voor.

Als iemand het hangslot er af slaat, moeten ze nog steeds het ander slot lock picken. Het standaard slotje die ze in hun shop verkopen, zit wel in een koker in de deur, en er zijn geruchten op andere fora, dat de opslagboer lopers heeft van deze slotjes. Vandaar dus twee sloten.

Door dit incident overweeg ik opnieuw om een 4G camera in de unit te plaatsen. Helaas moet ik dan om de zoveel dagen weer lopen om een batterij te swappen.

Ik vraag me dan af of opslag met echte beveiliging bestaat. De opslagboer beweert dat ze dagelijks éénmaal alle gangen afwandelen.

Ze hebben ondertussen al de openingsuren verkort, tov mijn vorige huurperiode.

Recent was er nog een vreemd incident. Er stond onder de luifel een vrouw geparkeerd, met draaiende moter, en die was ons en iedereen in de gaten aan het houden. Mijn partner die toen mee hielp, is naar de security gestapt, en die zijn vliegensvlug gaan kijken naar de situatie. Maar volgens hen was er niks aan de hand.

Ik ben er niet meer gerust in. Het is echter geen optie om alles terug op zolder te zetten.

Als er manieren zijn om potentiële dieven af te schrikken, of andere (betere) opties, dan verneem ik dit graag.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Traditionele hangsloten open krijgen is easy

iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.9
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Alsof een dief zich daarmee gaat bezighouden....die breekt gewoon de deur/poort open...'tis een inBREKER, geen inlockpicker.
Verleden maand breken ze bij ons aan zee binnen in de kelders (op een rustig moment wanneer er amper volk in het gebouw is) Die deurtjes zijn in veel gevallen nog met zo'n antieke sleutel met doorkijk sleutelgat..... overal de koevoet ertussen natuurlijk.
FredericV
Plus Member
Plus Member

TheCeet schreef: 6 dagen geleden Traditionele hangsloten open krijgen is easy

Bedankt om dit te delen. Mijn slot is een ander type, waarbij ik vermoed dat dit niet gaat lukken:
slot.png
Zal eens mijn setje sleutels meedoen om te kijken of deze methode lukt.

Ik ga straks terug mijn 4G camera in de unit zetten. Zie geen andere optie.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Klopt, rond 6min toont hij veiligere alternatieven waaronder diegene die jij gebruikt.

Camera's blijven dubbel. Imo is dat puur om aan PV toe te voegen mocht er toch inbraak zijn. Maar een doorgewinterde inbreker laat zich daar niet door afschrikken en is toch onherkenbaar op de beelden.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.9
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1230 keer
Recent bedankt: 8 keer

FredericV schreef: 1 week geleden Ik heb momenteel zelf een hangslot met een niet standaard sleutel, die het al wat lastiger maakt voor lock picking, en het standaard slot als backup. Heel de security van dit hangslot faalt uiteraard als iemand op een brute force manier het slot er gewoon kan af slaan, want het plaatje dat je van de opslagboer krijgt, is niet zo dik en stelt niet zoveel voor.
Op YT vind je filmpjes van TheLockpickingLawyer (zie hierboven 1 exemplaar).
Maak u geen illusies over sloten: in een mum van tijd doet die gast alles open. Als hij dat kan, kan "iedereen" dat.
Zonder fysieke preventie (je kan niet binnen - en liest meer dan een tennisdraad) en camera's stelt beveiliging weinig voor.

Ik heb geen ervaring met storage. Ik heb wel mijn zolder al een paar keer "uitgeleend" aan vrienden/familie voor tijdelijke opslag.
Mijn beveiliging is aanwezig zijn en buren hebben. Maar ook daarover maak ik me geen illusies qua veiligheid of inbraakwering.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

TheCeet schreef: 6 dagen geleden Klopt, rond 6min toont hij veiligere alternatieven waaronder diegene die jij gebruikt.

Camera's blijven dubbel. Imo is dat puur om aan PV toe te voegen mocht er toch inbraak zijn. Maar een doorgewinterde inbreker laat zich daar niet door afschrikken en is toch onherkenbaar op de beelden.
of ze pikken uw camera ook...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FredericV
Plus Member
Plus Member

@Joe de Mannen van zodra de camera iets herkent, is er direct notificatie op de GSM

Ik heb o.a. een camera in de achtertuin, en van zodra ik naar m'n kippen ga is het al ping ping ....

Als dan nadien de camera niet bereikbaar is, weet je direct dat ze binnen zitten en dan bel je direct de flikken en de opslagboer.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 205 keer
Recent bedankt: 5 keer

Welke camera is dat?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 6 dagen geleden of ze pikken uw camera ook...

J.
indien je een the Cloud optie hebt toegevoegd heb je wel de beelden ..... alhoewel blijkbaar sommige inbrekers dit niet afschrikt , imou cameras van 50 euro werkte goed voor mij tijdens 3 maand Thailand , kon al die tijd sporadisch poolshoogte nemen mijn thuis living, en werkt op batterij ....aangegeven door imou 3 maand , .....bleek bij thuiskomst nog 30% te hebben . Cloud kan per maand voor 3,5 euro bij imou
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
FredericV
Plus Member
Plus Member

R2D2 schreef: 6 dagen geleden Welke camera is dat?
https://www.coolblue.be/nl/product/8634 ... -tilt.html

Veel beter beeld dan m'n oude 720p camera's.

Toegevoegd na 3 minuten 51 seconden:
Matt555 schreef: 6 dagen geleden werkt op batterij ....aangegeven door imou 3 maand , .....bleek bij thuiskomst nog 30% te hebben . Cloud kan per maand voor 3,5 euro bij imou
Hier hangt aan een ecoflow battery pack een 4G router via de 12V (heb 2e sim gratis van TN gekregen bij m'n bundle) en een Eufy 2K indoor via de 5V.

Helaas gaan deze dingen maar een dag of twee a drie op een ECOFLOW RIVER 2 MAX mee, dus ik heb twee van die ecoflows.

Gelukkig dat er een aantal winkels in de buurt zitten van de opslagboer, anders waren dit ritten met tijdverlies omdat opslagboer een vals gevoel van security verkoopt en geen stroom aanbiedt in de units.

Een andere piste is een garagebox met stroom vinden. Recent had ik eentje vlakbij, maar eigenaar was een louche type die weigerde dat ik een camera mocht hangen, en hij wou ook een kopie van de sleutel en ten alle tijde de garage kunnen controleren. Het stopcontact voor de camera gebruiken mocht ook niet.

No thanks, was dan nog 500m van hier.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
Bedankt: 175 keer
Te Koop forum

FredericV schreef: 6 dagen geleden @Joe de Mannen van zodra de camera iets herkent, is er direct notificatie op de GSM
En jij kijkt dag en nacht naar je notificaties, je slaapt nooit, hebt altijd je GSM bij de hand, ... lijkt me ook geen leven.

Ik vermoed trouwens dat dieven in een storage niet willekeurig een box gaan openbreken... maar deze doelbewust kiezen, vraag is dus ook of er zo'n waardevolle spullen in je box zitten dat je speciaal risico loopt ?
FredericV
Plus Member
Plus Member

@DarkV nee, de duurste spullen liggen thuis, waar een incert gekeurd alarm over alles waakt. De self storage is vooral bedoeld om al wat dingen uit de weg te zetten, zodat verhuizen vlotter gaat gaan. Ik heb 14.5 jaar aan spullen verzameld en moet nu beslissen wat nog zin heeft om te houden. Er is al veel naar het containerpark gegaan, naar de kringloopwinkel en lokale gift FB groepen. Het is gelukkig geen hoarding want alles zit per categorie wel in dozen gesorteerd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
Bedankt: 369 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het is een illusie te veronderstellen dat een (duur) alarm over je spullen waakt.
Wanneer het inbrekersgilde jouw als doelwit heeft uitgekozen houden ze zelden rekening met de aanwezigheid van een (luid) alarm. Integendeel de aanwezigheid van een alomvattende omheining en dure alarmen is eerder een aangeven dat er waardevolle spullen te rapen vallen.
Tegen de tijd dat na het afgaan van het alarm de politie, laat staan een privé bewakingsfirma, ter plaatse is zijn de inbrekers al met de meest waardevolle spullen ervandoor.

Naast eventueel de spullen die je kwijt bent heb je ook nog eens de schade te herstellen. Hoe hoger de beveiliging hoe groter doorgaans de schade aangericht om alsnog binnen te geraken.

Tussen de twee oren zal het voor sommige mensen wel geruststellend werken. Maar meer dan dat is het dan ook niet en ook daar hangt een extra prijskaartje aan.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
FredericV
Plus Member
Plus Member

@ivob in onze wijk verschuift het probleem zich naar de huizen die nog geen alarm hebben. Je ziet op basis van nieuwe alarmen aan de gevels, of verisure bordjes, waar ze dan binnen hebben gezeten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ze hebben dus binnen gezeten in woningen waar na de feiten een alarm werd geplaatst en waar bij de rondtrekkende bendes genoteerd staat dat ze al leeggeroofd werden.

Jouw gevolgtrekking => geen alarm = inbraak/wel alarm = inbraakprove klopt van geen kanten en wordt door de statistieken niet onderschreven.

Ik (eveneens n=1) heb geen alarm aan de woning en zal dat nooit hebben. In "onze wijk" (een wijk met allemaal woningen waar de poen ervan afdruipt) werd al in verschillende woning ingebroken. Alarm al aanwezig voor de inbraak. Verscheidene zelfs volledig omheind en voorzien van elektrische toegangspoorten.
In mijn "onbewaakte" woning werd tot op heden nog nooit ingebroken (voor de geïnteresseerden bespaar je de moeite want er valt niets te halen). Omdat dit in de wijk zowat het enige huis is zonder alarm en zonder uiterlijke blingbling?

Inbrekers komen uiteraard niet binnen via de stevige toegangspoort maar ergens uit het zicht de draad doorknippen, dan via het zwaktste punt naar binnen (doorgaans een raam of een deur waar een raam met driedubbel glas van meer dan twee meter hoog en verscheidene meters breed met een paar koevoeten in zijn geheel uit de omkadering wordt gelicht en vervolgens op het terras in diggelen valt). Binnen de vijf minuten zijn ze terug weg. Doorgaans lang voordat de eerste politiepatrouilles*, laat staan privé bewakingsdiensten**, ter plaatse zijn.
Met wat geluk kan je DAARNA op de beelden zien dat de goed georganiseerde bende (automatische) wapens in de aanslag had en je geluk had dat er niemand thuis was en de veiligheidsdiensten niet toevallig in de buurt waren.

Maar wanneer je met wat camera's, omheiningen, alarmen tussen de twee oren de illusie kan blijven koesteren dat je dierbare doorheen de jaren verzamelde en opgestapelde spullen veilig zijn voor een inbraak des te beter.
De meeste mensen gaan ook door het leven op basis van hun (onderbuik)gevoel en niet op basis van de feiten en de dagdagelijkse realiteit.

* Of deze zou toevallig in de buurt moeten zijn EN op tijd in kennis gesteld van de feiten. Dan is er misschien geen buit maar is de schade (die doorgaans hoger is als de buit) al aangericht.
** of je zou in een "gated community" met permanente eigen security moeten verblijven maar ik vermoed dat dit hier niet van toepassing is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
FredericV
Plus Member
Plus Member

Vandaag toch wat constructieve feedback. Even naar de office van de storage aanbieder.

1. ze bevestigen dat de wrench methode niet werkt met mijn slot, maar wel met een klassiek hangslot
2. ze waren al op de hoogte van wat er zich gisteren heeft afgespeeld en wisten wie het gedaan had
3. raden ook camera aan in unit

Ik ben zelf op mijn vloer eens rondgegaan om zeker te zijn, en geen enkel slot of poort werd geforceerd en nergens is zichtbare braakschade.
Dus het is wel degelijk "containerized' tot de vloer waar iemand toegang tot heeft.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus ze raden een camera aan maar er is geen stroom...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 260 keer
Bedankt: 782 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat soort veiligheid is spijtig genoeg een illusie; deels ook omdat er gewoon geen geld zit in het aanbieden ervan.
Dan zou je je opslagruimte al moeten beveiligen als een high-sec datacenter, met sluizen, toegangscontrole, etc.

Verder is het bekijken van een uurtje lockpickinglawyer genoeg om je alle illusies te ontnemen van de veiligheid van sloten allerhande :-)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 2 keer

FredericV schreef: 6 dagen geleden 1. ze bevestigen dat de wrench methode niet werkt met mijn slot, maar wel met een klassiek hangslot
hopelijk hebben de dieven dan dit fimpje niet gezien

FredericV
Plus Member
Plus Member

@duizend het ergste is dat mensen totaal verdoofd zelfs niet meer durven te reageren, bvb:

Geen enkele self storage poort gaat het winnen van een draadloze angle grinder / slijpschijf. Maar er zijn dan wel braaksporen, die nodig zijn om de verzekering te kunnen aanspreken. Dit in tegenstelling tot incidenten die doen denken aan een inside job, waar er spullen verdwijnen zonder enig inbraak spoor, zoals het lego incident.

Dit geldt eigenlijk voor elke diefstalpolis.

Vandaar twee sloten, dan is er tegenspreekbaarheid. Als ze dat plaatje er af willen wat je krijgt om een eigen slot te plaatsen, gaat er schade zijn aan de poort.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik weet niet hoe het eruit ziet maar slot doorsnijden en meenemen, bewijs jij dan maar eens dat er een slot was.
J.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, wanneer het je niet om de spullen an sich te doen is maar om het recupereren van de verzekerde waarde en je diefstal aan je spullen vaststelt kalm blijven en voor je verdoofd in paniek gaat rondbellen "zorgen dat er zichtbare braaksporen" zijn. Dan de politie bellen voor vaststellingen en dan pas de verzekering.
Uiteraard zorgen dat je niet op je eigen camerabeelden staat. :angel:
Dan heb je uiteraard ook al dat gedoe op voorhand niet nodig.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef: 5 dagen geleden Ik weet niet hoe het eruit ziet maar slot doorsnijden en meenemen, bewijs jij dan maar eens dat er een slot was.
J.
Dan moet je een derde slot kopen en dat zelf doorsnijden en dat ter plaatse gaan leggen.

Gans de uitleg begint serieus de alu hoedje paranoia kant uit te gaan. :angel:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Neen hoor, dieven zijn ook niet allemaal dom.
Bij een tante bvb , ingebroken, camera meegenomen, gelukkig had hij de tweede niet gezien en stond de footage in de cloud.

J.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”