Ik weet niet of dit topic al ergens anders werd besproken, maar wat denken jullie over AI (huidige en toekomstige versies) en jobverlies? ABN Amro deze week kondigde aan dat ze duizenden jobs wou liquideren omwille van AI. (5200 minder jobs in 2028)
https://www.ad.nl/economie/bijna-kwart- ... kgo.com%2F
Wat ik nu al zie:
- vertalers zitten nu meestal niet meer van 0 aan een vertaling te werken, maar op het werk gemaakt van AI en verder verfijnen indien nodig. Gevolg is minder vertalers die nodig zijn en uiteindelijk zal AI zo goed zijn dat deze dan helemaal niet meer nodig zullen zijn.
- schoolverlaters die misschien in de toekomst minder jobopportuniteiten zullen hebben, omdat de entry-level jobs door AI zal kunnen gedaan worden (bureaujobs). -> Hoe zullen ze de job dan aangeleerd krijgen?
Ik werk als financieel controller en de grootste workload die ik heb zijn grote datasets via excel of power omzetten naar begrijpbare rapporten en daar een eerste analyse op doen naar management toe. Ik vraag me af hoe lang het zal duren eer AI even efficiënt of zelfs efficiënter zal te werk gaan voor een fractie van de kost. Momenteel heeft AI op het werk nu al toegang tot alle Office365 data en kan het in de toekomst zich daar op training... om me te vervangen?
Misschien overdrijf ik, maar moet ik al niet beginnen om opleiding te volgen tot loodgieter of elektricien? En wanneer Elon Musk zijn humanoid robots op de markt zal plaatsen, dan dat zelfs dan geen jobzekerheid zal brengen?
Thoughts?
Als dit topic al ergens anders werd besproken, kan het altijd verplaatst worden