V2H ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Beste mede-UB'ers

Op 9 november is er een artikel verschenen op HLN waarbij een man vertelt dat hij zijn Kia e-Niro als thuisbatterij gebruikt. (https://www.hln.be/mijn-geld/peter-prof ... ~ada0c23e/) Helaas kan ik het hele artikel niet lezen.

Dit heeft mijn interesse gewekt mede omdat mijn echtgenote een Kia EV3 heeft (model dat nieuwer is dan de e-Niro). Echter wanneer ik naar meer info zoek dan lees ik overal dat noch de e-Niro noch de EV3 op dit moment V2H ondersteunen. Ik vraag me dus af hoe die man dit gerealiseerd heeft. Ik besef dat je een laadpaal moet hebben die V2H/V2G ondersteunt maar de auto moet het toch ook ondersteunen ? Zijn er hier op UB mensen die een V2H oplossing hebben thuis ?

Thanks !

Uzzi
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
Bedankt: 369 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je kan dat o.a. met een KIA model met een V2L functie en een V2L adapter.
Wanneer je al een thuisaccu hebt kan dat met extra hardware voor een paar honderd € (reken nieuw tussen de 500 en 750 € en tweedehands op de helft) en kan je de energie uit de accu dan omzetten richting V2H.
Zelf pas ik deze werkwijze al geruime tijd toe op een EV6 (waar alle modellen standaard een actieve V2L functie hebben) icm met een MPII lader. Je kan dan tot een SoC van minimaal 20% uit de HV EV accu tot 3,6 kW vermogen aan de woning leveren.
De EV6 is hier echter een salarisauto waar er niets moet "terug verdiend worden" en de thuisaccu stond er toch al.
Bepaalde modellen van de e-Niro, EVx ondersteunen eveneens V2L.

Hoe hij dat met een e-Niro of een Kia EV3 via een bidirectionele laadpaal op een CCS aansluiting voor elkaar gekregen heeft en dat op 2-3 jaar kan "terugverdienen" is mij eveneens een raadsel.
Je moet er (privé) immers rekening mee houden dat de Kia bij terugleveren (bij laden trouwens ook) een eigen verbruik van een 300 W heeft. De DC uit de HV accu moet - met de nodige verliezen - dan ook nog eens omgezet worden naar AC voor verbruik in huis. Werk je met de KIA adpater heb je zelfs twee keer verliezen (want de Kia zet via de eigen omvormer de DC stroom eerst om naar AC).
Kan je werken via PV productie maakt dat niet zoveel uit want de "verliezen" hebben toch nauwelijks een eocnomische waarde. Werk je via een dynamisch contract des te meer want je hebt eerst verliezen door van het net AC stroom te laden in de EV in DC om vervolgens de omgekeerde beweging richting woning te maken. En voor de netafname betaal je
een kwartierprijs + fee voor de energieleverancier + de volle pot heffingen, accijnzen en BTW (dus ook op de niet herbruikbare dubbele verliezen).

Hier kan je het volledige artikel lezen:
https://bidirectioneelladen.be/v2g-auto ... -study-kia
Het artikel vermeldt uiteraard niet de voorgaande negatieve punten (je had van HLN toch geen gedegen onderzoeksjournalistiek verwacht?).

Het artikel zit - mijn mening - dan ook vol fouten.
De kostprijs van een 15 kWh thuisaccu wordt (bewust?) sterk overdreven.
Je moet ook geen erkend "gediplomeerd" installateur zijn om een thuisaccu te mogen installeren.
Je moet ze alleen na installatie AREI gekeurd krijgen (reken op een 150 €).
De TVT van een 5000 € kostende laadpaal (waarbij de EV ook nog eens steeds aan de woning moet gekoppeld zijn om over de opgeslagen energie te kunnen beschikken) op drie jaar tijd lijkt me dan weer schromelijk onderschat en je vindt er geen berekening van hoe men - inclusief de verliezen - tot dat resultaat gaat komen. Dat gaat al zeker in Vlaanderen niet lukken via een dynamisch energiecontract.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 10 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

De installateur maakt reclame voor zijn laadpaaltjes. (5k)

https://bidirectioneelladen.be/v2g-aut ... -dc-auto-s
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Die 5k laadpaal op 2 of 3 jaar rendabel maken zal toch enkel maar kunnen als je grootverbruiker bent, gratis kan laden op je werk en de auto niet teveel loskoppelt van het huis :lol: Toch wel mijn bedenkingen hoe heel dit artikel geschreven is (reclamepraatje). Maar in de toekomst als die DC laadpalen betaalbaarder zijn mogelijk wel interessant.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
Bedankt: 369 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hij zegt zelf dat hij van de "goedkope" uren van een dynamisch contract gebruik wil maken om tijdens de "dure" uren en tijdens de nacht (wanneer de EV van zijn vrouw waarschijnlijk een even hoog standby verbruik heeft dan het sluipverbruik van zijn woning, verlies is dus even groot als de benutte stroom :roll: ) vanuit de EV aan de woning wil terug leveren.

Bovendien rijdt hij zelf met een Porsche en is de Kia blijkbaar de tweede auto van zijn vrouw die voornamelijk thuiswerk doet en de auto alleen 's morgens en 's avonds gebruikt om boodschappen te doen. Dure thuisbatterij anex boodschappenkarretje dan. :-D

Wanneer hij via een dynamisch contract zijn energiecomponent altijd aan nul euro kan inkopen (maar wel de volle pot aan andere kosten moet betalen) "bespaart" hij in het beste geval een 15 cent/kWh.
Om 5000 € "terug te verdienen" moet hij dus al - inclusief verliezen - een 43000 kWh binnenhalen (op 2-3 jaar tijdens de nachturen?). Wil hij zich niet blauw betalen aan extra captar moet dat al een relatief laag vermogen geschieden (en dan gaat ie ook nooit de energiecomponent aan nul cent/kWh kunnen binnenhalen) waardoor het aandeel van 300 W standbyverbruik de hoogte inschiet (aan 3 kW laden is dat dus al 10% extra aan standby verbruik).

De "journalist" kwekt dus duidelijk gewoon de wensen van de verkoper na.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”