De garage is hier een heel aantal jaar geleden gewijzigd naar een bureauruimte (want de auto staat toch altijd buiten).
nu is het probleem dat ze vroeger de waterteller in de garage staken, in een put.
bijkomend is het dan zo dat ze in dit huis blijkbaar "per ongeluk" die put een meter dieper gemaakt hebben dan de rest van de straat....
en deze put zit nu dus "onder" de bureauruimte, maar:
- de bodem van die put is gewoon zandgrond
- er komt zowel condensatie van de waterteller als grondwater in
- en de afsluiting is momenteel met een houten deksel op maat, omdat ik niet kon vinden hoe je dat best anders afsluit.
gevolg: de geur in de ruimte is niet altijd even aangenaam, en vermoedelijk ook niet altijd gezond dus.
nu vroeg ik me af of er hier iemand ervaring heeft met zoiets, en:
- of er een beter soort deksel is om dat af te sluiten
- of het uberhaupt een goed idee is om die volledig luchtdicht af te sluiten (want wat zal er dan gebeuren met de condensatie, het grondwater, en de nu al roestende leidingen ?
- en, of iemand een idee heeft hoe je al in ieder geval van het grondwater zou afgeraken in zo'n put (de een zegt beton erin gooien, de ander zegt dat je dan net meer problemen kan krijgen - plus, echt veel beton kan er sowieso niet in, want: waterteller....
ik weet in ieder geval dat als er daar ooit een lek in is, het overstromen zal zijn (want die put is anders net drijfzand)
deksel voor (binnenhuis) waterput
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 261 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Fotokes, afmetingen?
Gebricoleerde oplossing zou ik zeggen: wat ruimte laten voor water bovenop zand, daarboven een sandwich van waterkering en PIR plaat laten 'zweven' (vastlijmen aan wanden en/of op enkele boutjes laten rusten, of inklemmen), en dan onder het deksel nog een PIR plaat (of 2...) inklemmen en die randen goed afsluiten met alutape wat dus een dampscherm vormt samen met de aluminium folie op de PIR plaat. Of een dampscherm in het deksel verwerken, dat ook goed afsluit.
Dus 't komt erop neer van een kleine, koude ruimte rond de teller te bouwen en vocht proberen erbuiten te houden.
De warme kamerlucht wordt dan tegengehouden door het dampscherm en de isolatie bovenaan maakt de ganse put koud zodat vocht niet verdampt. Uiteraard weet ik niet langs waar dat zand bevochtigd wordt -- als dat via de zijwanden binnensijpelt of via een lek in de roestige leidingen, is dat een ander probleem. Beton wordt pas waterdicht beschouwd vanaf 30cm dikte en als dat enkel een vloerplaat moet vormen, heeft dat eigenlijk enkel dezelfde functie als de waterkering (pvc folie bijvoorbeeld) in mijn bricolage.
Gebricoleerde oplossing zou ik zeggen: wat ruimte laten voor water bovenop zand, daarboven een sandwich van waterkering en PIR plaat laten 'zweven' (vastlijmen aan wanden en/of op enkele boutjes laten rusten, of inklemmen), en dan onder het deksel nog een PIR plaat (of 2...) inklemmen en die randen goed afsluiten met alutape wat dus een dampscherm vormt samen met de aluminium folie op de PIR plaat. Of een dampscherm in het deksel verwerken, dat ook goed afsluit.
Dus 't komt erop neer van een kleine, koude ruimte rond de teller te bouwen en vocht proberen erbuiten te houden.
De warme kamerlucht wordt dan tegengehouden door het dampscherm en de isolatie bovenaan maakt de ganse put koud zodat vocht niet verdampt. Uiteraard weet ik niet langs waar dat zand bevochtigd wordt -- als dat via de zijwanden binnensijpelt of via een lek in de roestige leidingen, is dat een ander probleem. Beton wordt pas waterdicht beschouwd vanaf 30cm dikte en als dat enkel een vloerplaat moet vormen, heeft dat eigenlijk enkel dezelfde functie als de waterkering (pvc folie bijvoorbeeld) in mijn bricolage.
- honda4life
- Moderator

- Berichten: 6188
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 392 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Voorzie onder het deksel een L-profiel en plakner een plaat op met een beetje silicone.
Of je zou ik de rand van het deksel iets rubberachtig kunnen leggen en het deksel met een bout licht aantrekken op het rubber ofzo.
Of je zou ik de rand van het deksel iets rubberachtig kunnen leggen en het deksel met een bout licht aantrekken op het rubber ofzo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- lacer
- Elite Poster

- Berichten: 3398
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: 09
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 202 keer
Er zijn enkel- en dubbelwandige aluminium putdeksels verkrijgbaar in vierkante maten 40 - 50 - 60 cm en meer.
Alleszins beter dan je houten plaat. Als het echt luchtdicht moet zijn, de randen rondom dicht kitten met clear silicone.
Telkens je aan de watermeter moet zijn voor de telleropname, zal je de silicone wel moeten insnijden.
Voor je deze terug dicht doet, alle silicone resten wegschrapen en opnieuw dicht kitten.
Ideaal moet er een verluchtingsbuis in vanaf bovenkant put (onder het deksel) naar buiten om te verluchten, maar daar moet je je vloer voor openbreken, of als de put niet ver van de buitenmuur ligt, via buiten graven.
We hebben wat te weinig info om je meer tips te geven.
Hoe zijn de wanden van de put gemaakt ? Uit baksteen ?
Hoeveel cm heb je nog vrij tot het zand onder de watermeter ? Als dit veel is zou ik er zavelzand in gooien tot boven het niveau v/h grondwater.
Zijn de waterleidingen in de put in plastiek en/of staal of koper ?
Alleszins beter dan je houten plaat. Als het echt luchtdicht moet zijn, de randen rondom dicht kitten met clear silicone.
Telkens je aan de watermeter moet zijn voor de telleropname, zal je de silicone wel moeten insnijden.
Voor je deze terug dicht doet, alle silicone resten wegschrapen en opnieuw dicht kitten.
Ideaal moet er een verluchtingsbuis in vanaf bovenkant put (onder het deksel) naar buiten om te verluchten, maar daar moet je je vloer voor openbreken, of als de put niet ver van de buitenmuur ligt, via buiten graven.
We hebben wat te weinig info om je meer tips te geven.
Hoe zijn de wanden van de put gemaakt ? Uit baksteen ?
Hoeveel cm heb je nog vrij tot het zand onder de watermeter ? Als dit veel is zou ik er zavelzand in gooien tot boven het niveau v/h grondwater.
Zijn de waterleidingen in de put in plastiek en/of staal of koper ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 261 keer
- Recent bedankt: 4 keer
In mijn oplossing snij je gewoon de alutape door en vervang je hem daarna. De scheiding tussen kamer en put moet dampdicht zijn, dus opletten voor kieren naast de dekselrooster, en het temperatuurverschil moet zoveel mogelijk opgevangen worden door isolatie ertussen.
Bij kunststof regenwaterputjes kan je ook deksels en ophogingskaders apart kopen, maar die zijn wel wat gevoeliger aan vervorming (doch ook makkelijker te bewerken), en ook opletten met draagvermogen als er een zware kast of zo bovenop zou staan.
Bij kunststof regenwaterputjes kan je ook deksels en ophogingskaders apart kopen, maar die zijn wel wat gevoeliger aan vervorming (doch ook makkelijker te bewerken), en ook opletten met draagvermogen als er een zware kast of zo bovenop zou staan.


