Naast de invoerrechten voor pakjes van minder dan 150 € die de EU vanaf 2026 wil innen voor aankopen in niet-EU webshops, gaat België nog een extra taks van 2 € opleggen om de begroting in evenwicht te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat geregeld worden als de Europese heffing al via IOSS gebeurt en daar nog eens een extra Belgische taks bovenop komt.
Inklaring door bpost? Een administratieve kost van 23,60 € om een taks van 2 € te innen?
Belgische begroting: pakjestaks van 2 €
- Goztow
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1697 keer
- Bedankt: 1525 keer
- Recent bedankt: 34 keer
Waarschijnlijk rechtstreeks aan de verkoper? Is geen slechte manier om het gat een beetje te vullen. Beter dan een vlaktaks door btw verhoging.
-
Vaganzza
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 261 keer
Het is al langer duidelijk dat de grote Chinese websites zich meer en meer met depots in de EU aan het vestigen zijn. Denk dat deze taks dan niet moet betaald worden als de goederen zich eerst op die manier naar de EU gebracht zullen worden. (enfin da's mijn vermoeden)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 665 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Modbreak:
Gelieve GEEN artikels volledig over te nemen. Een link naar een artikel met relevante quotes kan wel.
Gelieve GEEN artikels volledig over te nemen. Een link naar een artikel met relevante quotes kan wel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
Emile51
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 331 keer
- Bedankt: 17 keer
Zelf ben ik volledig pro deze (kleine) extra taks.
Die "chinese" aankoopprijzen zijn te laag (in vergelijking met Europese goederen) en hebben dikwijls weg van oneerlijke concurrentie.
Die "chinese" aankoopprijzen zijn te laag (in vergelijking met Europese goederen) en hebben dikwijls weg van oneerlijke concurrentie.
- Matt555
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 50 keer
Vandaar dat ik nu dan maar gebruik heb gemaakt om mits " black friday " prijs ( 318 euro ) mij een nieuwe Chuwi HI10 Max tablet met backlite keybord aan te schaffen alhoewel mijn huidige Chuwi Ubook pro nog goed werkt ( jaartal 2022 ....)Emile51 schreef: 1 dag geleden Zelf ben ik volledig pro deze (kleine) extra taks.
Wordt trouwens al geleverd uit "Europees Warehouse " blijkbaar hebben Chinezen al geanticipeerd ...., maar je weet nooit
https://eu.chuwi.com/products/hi10-max? ... 0773475672
Voldoet v/mij ben geen gamer , specs comments van techno Nerds op Youtube vele uitgebreide rescensies te zien
Laatst gewijzigd door Matt555 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 782 keer
- Recent bedankt: 1 keer
IOSS werkt voor zover ik weet (nog) niet op pakjes > 150 euro, net omdat daar ook een importtaks op zit.Flippi schreef: 1 dag geleden Naast de invoerrechten voor pakjes van minder dan 150 € die de EU vanaf 2026 wil innen voor aankopen in niet-EU webshops, gaat België nog een extra taks van 2 € opleggen om de begroting in evenwicht te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat geregeld worden als de Europese heffing al via IOSS gebeurt en daar nog eens een extra Belgische taks bovenop komt.
Wat IOSS dus gaat brengen als de 150 euro vrijstelling vervalt, weet ik nog niet.
De grote vraag zal zijn: is er op die 2 euro taks ook nog BTW verschuldigt? Want dan wordt het al snel 2.4 (afgerond 2.5) euro.
Vergeet niet dat op de importtaks zelf ook BTW verschuldigd is.
-
Flippi
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 112 keer
Een reden te meer om ook de pakjes van meer dan 150 € via IOSS te regelen, want de importtaks (invoerrechten) is toch voor alle EU-landen gelijk.
IOSS is een EU-systeem. Het wordt nogal een kluwen als afzonderlijke EU-lidstaten elk nog een bijkomende heffing gaan toepassen en van Ali wordt verwacht dat de juiste taks aan de juiste nationaliteit wordt aangerekend en vervolgens dan nog in het juiste land terecht komt.
IOSS is een EU-systeem. Het wordt nogal een kluwen als afzonderlijke EU-lidstaten elk nog een bijkomende heffing gaan toepassen en van Ali wordt verwacht dat de juiste taks aan de juiste nationaliteit wordt aangerekend en vervolgens dan nog in het juiste land terecht komt.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
-
bollegijs
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 53 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dan kan ik alvast je grote vraag beantwoorden: neen, want het betreft een taks. Op taksen wordt er geen btw aan toegevoegd. invoerrechten zijn geen taks, en daar wordt dus wel btw aan toegevoegd.ITnetadmin schreef: 1 dag geleden De grote vraag zal zijn: is er op die 2 euro taks ook nog BTW verschuldigt? Want dan wordt het al snel 2.4 (afgerond 2.5) euro.
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 782 keer
Ze zullen wel moeten; ofwel zal IOSS zich moeten aanpassen aan de prijsstructuur met invoerrechten, ofwel wordt het afgeschaft, want er zullen geen pakjes meer zijn die een uitzondering krijgen op die rechten (zoals nu het geval is met de <150 euro pakjes).Flippi schreef: 1 dag geleden Een reden te meer om ook de pakjes van meer dan 150 € via IOSS te regelen, want de importtaks (invoerrechten) is toch voor alle EU-landen gelijk.
Maar dan wordt er net wel verwacht dat Ali zijn pakjes juist zal aangeven (correct land en correcte categorieen voor het type merchandise want invoerrechten varieren per type product).
-
ygeffens
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 111 keer
Lijkt me dat Ali en Co hun pakjes, wanneer verzonden uit de EU, hier niet onder vallen? Dan is er toch al invoertax op betaald?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 665 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Modbreak:
topic gesplitst, het ging niet meer over de pakjes
Je kan over de begroting verder discussieren in het nieuwe topic: viewtopic.php?p=1044266topic gesplitst, het ging niet meer over de pakjes
Bye, Maurice
-
warpozio2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 35 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/24 ... ering-she/
De beslissing geldt voor alle webshops die hun pakjes invoeren van buiten de Europese Unie. Ook bedrijven in de Verenigde Staten of China met een verkooppunt in een Europees land, zullen aan die regels moeten voldoen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 696 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Die 2€ vind ik nog niet zo erg, het is maar als bpost of anderen een veelvoud gaan aanrekenen voor de afhandeling ervan dat het probleem wordt en zo ziet het ernaar uit als ik de kranten mag geloven.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
Flippi
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 112 keer
Als er nu plots duizenden klanten gaan geconfronteerd worden met de exuberante kosten die monopolist bpost hiervoor aanrekent, dan gaat er misschien wel wat bewegen.
23,60 € afdwingen voor het voorschieten van enkele euro's voor pakjestaks, BTW en invoerrechten is graaien in het kwadraat. Bij Postnl in Nederland kost zoiets 8 € voor pakjes tot 150 €.
23,60 € afdwingen voor het voorschieten van enkele euro's voor pakjestaks, BTW en invoerrechten is graaien in het kwadraat. Bij Postnl in Nederland kost zoiets 8 € voor pakjes tot 150 €.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
-
johann
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 47 keer
Hopelijk gaan die duizenden klanten dan eindelijk eens beseffen dat ze fundamenteel fout bezig zijn. Als 70% van die ingevoerde spullen aan geen enkele wetgeving voldoen, is de enig juiste actie eigenlijk: vernietiging op kosten van de verzender, maar dat krijgen de douanediensten helaas niet voor elkaar. Wat mij betreft worden die kosten dan maar doorgerekend aan de besteller, die - laten we niet naïef zijn - best wel weet dat er besteld wordt bij producenten die hun waren nooit op een behoorlijke manier in Europa zouden kunnen slijten. Dus ja, ik graag zien dat de douane facturen van meerdere honderden euro's bezorgt voor de verwerking en vernietiging van al dat spul aan de consument, waarvan het merendeel absoluut niet ter goeder trouw handelt.
- Sasuke
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 556 keer
Tuurlijk, want het is de fout van de consument dat er pakjes in het buitenland gekocht worden, net zoals het de fout van de consument is dat er niet meer in de buurtsuper gekocht wordt of dat de electro winkels failliet gaan ?
Neen, dat is de fout van een overheid die niet meer reguleert maar enkel reglementeerd, het is de overheid die zulke praktijken kan stoppen ... om maar te zeggen ... 2 EUR ... 2 !! EUR ... een onozel laag en arbitrair bedrag dat in de praktijk alleen maar ervoor gaat zorgen dat alles min. 5 EUR duurder wordt, of dat de andere partij die 2 EUR nu moet betalen of niet ... je zal zien dat jouw artikelen in de lokale winkels plots ook allemaal net wat duurder wordt ...
Zet gewoon een importtaks op ALLE goederen die niet in de EU gefabriceerd werden, maar gebruik (een deel) van die inkomsten om de sociale kas mee te spekken of voor een 'subsidie' op een gecontroleerde stempel wanneer een goed WEL in de EU gefabriceerd werd (met een stop op die kas als het geld op is natuurlijk) ... geld op = economische balans op goedkope import uit non-EU ...
Neen, dat is de fout van een overheid die niet meer reguleert maar enkel reglementeerd, het is de overheid die zulke praktijken kan stoppen ... om maar te zeggen ... 2 EUR ... 2 !! EUR ... een onozel laag en arbitrair bedrag dat in de praktijk alleen maar ervoor gaat zorgen dat alles min. 5 EUR duurder wordt, of dat de andere partij die 2 EUR nu moet betalen of niet ... je zal zien dat jouw artikelen in de lokale winkels plots ook allemaal net wat duurder wordt ...
Zet gewoon een importtaks op ALLE goederen die niet in de EU gefabriceerd werden, maar gebruik (een deel) van die inkomsten om de sociale kas mee te spekken of voor een 'subsidie' op een gecontroleerde stempel wanneer een goed WEL in de EU gefabriceerd werd (met een stop op die kas als het geld op is natuurlijk) ... geld op = economische balans op goedkope import uit non-EU ...
- Block
- Erelid

- Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
- Bedankt: 141 keer
Dit is een extra (pakjes)taks geen invoertaks. Geldt voor alle webshops met hoofdkwartier buiten EU. Amazon, Apple, Nike, ebay etc.... vallen hier ook onder. Ook al hebben ze in Europa een bedrijf of winkel.ygeffens schreef: 18 uren geleden Lijkt me dat Ali en Co hun pakjes, wanneer verzonden uit de EU, hier niet onder vallen? Dan is er toch al invoertax op betaald?
bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/24 ... ering-she/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
Stroper
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 176 keer
De uitleg van VRT NWS is wel tegenstrijdig:
Ik koop niks bij Chinese brolwinkels & boycot Amazon. En van die keren ik iets koop uit een US of UK winkel, zal ik ook geen boterhammetje minder eten.
Op dit moment zijn de grootste niet-Europese webshops ..., Amazon, ...
Terwijl https://www.amazon.com.be toch echt bestaat.Als je er zeker van wil zijn dat je je pakje bij een Belgische webshop koopt, doe je dat dus het best op een site met een Belgisch webadres (.be)
Ik koop niks bij Chinese brolwinkels & boycot Amazon. En van die keren ik iets koop uit een US of UK winkel, zal ik ook geen boterhammetje minder eten.