Belgische begroting: pakjestaks van 2 €

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Naast de invoerrechten voor pakjes van minder dan 150 € die de EU vanaf 2026 wil innen voor aankopen in niet-EU webshops, gaat België nog een extra taks van 2 € opleggen om de begroting in evenwicht te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat geregeld worden als de Europese heffing al via IOSS gebeurt en daar nog eens een extra Belgische taks bovenop komt.
Inklaring door bpost? Een administratieve kost van 23,60 € om een taks van 2 € te innen?
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1697 keer
Bedankt: 1525 keer
Recent bedankt: 34 keer
Provider
Te Koop forum

Waarschijnlijk rechtstreeks aan de verkoper? Is geen slechte manier om het gat een beetje te vullen. Beter dan een vlaktaks door btw verhoging.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 261 keer
Provider

Het is al langer duidelijk dat de grote Chinese websites zich meer en meer met depots in de EU aan het vestigen zijn. Denk dat deze taks dan niet moet betaald worden als de goederen zich eerst op die manier naar de EU gebracht zullen worden. (enfin da's mijn vermoeden)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 141 keer

Of nemen gewoon een Europese concullega over dat is nog interessanter voor de Chinese speler.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 665 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Modbreak:
Gelieve GEEN artikels volledig over te nemen. Een link naar een artikel met relevante quotes kan wel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 331 keer
Bedankt: 17 keer

Zelf ben ik volledig pro deze (kleine) extra taks.
Die "chinese" aankoopprijzen zijn te laag (in vergelijking met Europese goederen) en hebben dikwijls weg van oneerlijke concurrentie.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 50 keer
Provider

Emile51 schreef: 1 dag geleden Zelf ben ik volledig pro deze (kleine) extra taks.
Die "chinese" aankoopprijzen zijn te laag (in vergelijking met Europese goederen) en hebben dikwijls weg van oneerlijke concurrentie.
Vandaar dat ik nu dan maar gebruik heb gemaakt om mits " black friday " prijs ( 318 euro ) mij een nieuwe Chuwi HI10 Max tablet met backlite keybord aan te schaffen alhoewel mijn huidige Chuwi Ubook pro nog goed werkt ( jaartal 2022 ....)
Wordt trouwens al geleverd uit "Europees Warehouse " blijkbaar hebben Chinezen al geanticipeerd ...., maar je weet nooit

https://eu.chuwi.com/products/hi10-max? ... 0773475672

Voldoet v/mij ben geen gamer , specs comments van techno Nerds op Youtube vele uitgebreide rescensies te zien
Laatst gewijzigd door Matt555 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 782 keer

Flippi schreef: 1 dag geleden Naast de invoerrechten voor pakjes van minder dan 150 € die de EU vanaf 2026 wil innen voor aankopen in niet-EU webshops, gaat België nog een extra taks van 2 € opleggen om de begroting in evenwicht te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat geregeld worden als de Europese heffing al via IOSS gebeurt en daar nog eens een extra Belgische taks bovenop komt.
IOSS werkt voor zover ik weet (nog) niet op pakjes > 150 euro, net omdat daar ook een importtaks op zit.
Wat IOSS dus gaat brengen als de 150 euro vrijstelling vervalt, weet ik nog niet.
De grote vraag zal zijn: is er op die 2 euro taks ook nog BTW verschuldigt? Want dan wordt het al snel 2.4 (afgerond 2.5) euro.
Vergeet niet dat op de importtaks zelf ook BTW verschuldigd is.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een reden te meer om ook de pakjes van meer dan 150 € via IOSS te regelen, want de importtaks (invoerrechten) is toch voor alle EU-landen gelijk.
IOSS is een EU-systeem. Het wordt nogal een kluwen als afzonderlijke EU-lidstaten elk nog een bijkomende heffing gaan toepassen en van Ali wordt verwacht dat de juiste taks aan de juiste nationaliteit wordt aangerekend en vervolgens dan nog in het juiste land terecht komt.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef: 1 dag geleden De grote vraag zal zijn: is er op die 2 euro taks ook nog BTW verschuldigt? Want dan wordt het al snel 2.4 (afgerond 2.5) euro.
Dan kan ik alvast je grote vraag beantwoorden: neen, want het betreft een taks. Op taksen wordt er geen btw aan toegevoegd. invoerrechten zijn geen taks, en daar wordt dus wel btw aan toegevoegd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 782 keer

Flippi schreef: 1 dag geleden Een reden te meer om ook de pakjes van meer dan 150 € via IOSS te regelen, want de importtaks (invoerrechten) is toch voor alle EU-landen gelijk.
IOSS is een EU-systeem. Het wordt nogal een kluwen als afzonderlijke EU-lidstaten elk nog een bijkomende heffing gaan toepassen en van Ali wordt verwacht dat de juiste taks aan de juiste nationaliteit wordt aangerekend en vervolgens dan nog in het juiste land terecht komt.
Ze zullen wel moeten; ofwel zal IOSS zich moeten aanpassen aan de prijsstructuur met invoerrechten, ofwel wordt het afgeschaft, want er zullen geen pakjes meer zijn die een uitzondering krijgen op die rechten (zoals nu het geval is met de <150 euro pakjes).
Maar dan wordt er net wel verwacht dat Ali zijn pakjes juist zal aangeven (correct land en correcte categorieen voor het type merchandise want invoerrechten varieren per type product).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 111 keer
Provider
Te Koop forum

Lijkt me dat Ali en Co hun pakjes, wanneer verzonden uit de EU, hier niet onder vallen? Dan is er toch al invoertax op betaald?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Of ergens een hub opzetten in een ander land? Als je ze eerst naar Nederland stuurt waar die taks (nog) niet geldt, en dan doorstuurt naar België, omzeil je de taks dan niet?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 665 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Modbreak:
topic gesplitst, het ging niet meer over de pakjes
Je kan over de begroting verder discussieren in het nieuwe topic: viewtopic.php?p=1044266
Bye, Maurice
https://on4bam.com
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 35 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/24 ... ering-she/
De beslissing geldt voor alle webshops die hun pakjes invoeren van buiten de Europese Unie. Ook bedrijven in de Verenigde Staten of China met een verkooppunt in een Europees land, zullen aan die regels moeten voldoen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Die 2€ vind ik nog niet zo erg, het is maar als bpost of anderen een veelvoud gaan aanrekenen voor de afhandeling ervan dat het probleem wordt en zo ziet het ernaar uit als ik de kranten mag geloven.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als er nu plots duizenden klanten gaan geconfronteerd worden met de exuberante kosten die monopolist bpost hiervoor aanrekent, dan gaat er misschien wel wat bewegen.
23,60 € afdwingen voor het voorschieten van enkele euro's voor pakjestaks, BTW en invoerrechten is graaien in het kwadraat. Bij Postnl in Nederland kost zoiets 8 € voor pakjes tot 150 €.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

Hopelijk gaan die duizenden klanten dan eindelijk eens beseffen dat ze fundamenteel fout bezig zijn. Als 70% van die ingevoerde spullen aan geen enkele wetgeving voldoen, is de enig juiste actie eigenlijk: vernietiging op kosten van de verzender, maar dat krijgen de douanediensten helaas niet voor elkaar. Wat mij betreft worden die kosten dan maar doorgerekend aan de besteller, die - laten we niet naïef zijn - best wel weet dat er besteld wordt bij producenten die hun waren nooit op een behoorlijke manier in Europa zouden kunnen slijten. Dus ja, ik graag zien dat de douane facturen van meerdere honderden euro's bezorgt voor de verwerking en vernietiging van al dat spul aan de consument, waarvan het merendeel absoluut niet ter goeder trouw handelt.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 556 keer
Provider
Te Koop forum

Tuurlijk, want het is de fout van de consument dat er pakjes in het buitenland gekocht worden, net zoals het de fout van de consument is dat er niet meer in de buurtsuper gekocht wordt of dat de electro winkels failliet gaan ?

Neen, dat is de fout van een overheid die niet meer reguleert maar enkel reglementeerd, het is de overheid die zulke praktijken kan stoppen ... om maar te zeggen ... 2 EUR ... 2 !! EUR ... een onozel laag en arbitrair bedrag dat in de praktijk alleen maar ervoor gaat zorgen dat alles min. 5 EUR duurder wordt, of dat de andere partij die 2 EUR nu moet betalen of niet ... je zal zien dat jouw artikelen in de lokale winkels plots ook allemaal net wat duurder wordt ...

Zet gewoon een importtaks op ALLE goederen die niet in de EU gefabriceerd werden, maar gebruik (een deel) van die inkomsten om de sociale kas mee te spekken of voor een 'subsidie' op een gecontroleerde stempel wanneer een goed WEL in de EU gefabriceerd werd (met een stop op die kas als het geld op is natuurlijk) ... geld op = economische balans op goedkope import uit non-EU ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 141 keer

ygeffens schreef: 18 uren geleden Lijkt me dat Ali en Co hun pakjes, wanneer verzonden uit de EU, hier niet onder vallen? Dan is er toch al invoertax op betaald?
Dit is een extra (pakjes)taks geen invoertaks. Geldt voor alle webshops met hoofdkwartier buiten EU. Amazon, Apple, Nike, ebay etc.... vallen hier ook onder. Ook al hebben ze in Europa een bedrijf of winkel.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/24 ... ering-she/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

De uitleg van VRT NWS is wel tegenstrijdig:
Op dit moment zijn de grootste niet-Europese webshops ..., Amazon, ...
Als je er zeker van wil zijn dat je je pakje bij een Belgische webshop koopt, doe je dat dus het best op een site met een Belgisch webadres (.be)
Terwijl https://www.amazon.com.be toch echt bestaat.

Ik koop niks bij Chinese brolwinkels & boycot Amazon. En van die keren ik iets koop uit een US of UK winkel, zal ik ook geen boterhammetje minder eten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”