Ik probeer ergens wat info te vergaren over hoe 'smart grid' contacten op een warmtepomp(boiler) zouden moeten werken ? ik vind een beetje vage info bij een paar fabrikanten, maar is het een standaard ? ik veronderstel van wel, wat moet er kunnen ? hoe moet het werken ?
J.
waar is er info te vinden over smart-grid
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
- Bedankt: 175 keer
In het beste geval hebben sommige toestellen een app waarmee je manueel iets kan aan/uizetten maar veel meer dan dat heb ik nog niet gezien.
In het allerbeste geval heeft iemand er reverse engineering op gedaan om het op te nemen in tools zoals Home Assistant... en een jaar later gooit de fabrikant de API helemaal dicht en ben je alsnog gezien.
Een lokale API op basis van een open standaard... wishfull thinking vrees ik.
In het allerbeste geval heeft iemand er reverse engineering op gedaan om het op te nemen in tools zoals Home Assistant... en een jaar later gooit de fabrikant de API helemaal dicht en ben je alsnog gezien.
Een lokale API op basis van een open standaard... wishfull thinking vrees ik.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
- Bedankt: 696 keer
- Recent bedankt: 3 keer
zijn dat dan niet gewoon droge contacten waar je op één of andere manier een setting achter zet of waar er één achter zit ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 238 keer
- Contacteer:
Ik stuur mijn WPB met een WiFi-stopcontact waarbij de WPB ingesteld staat om altijd aan te staan in plaats van een tijdschema.
Die WiFi-stekker is momenteel een veredelde schakelklok, geprogrammeerd en gestuurd vanuit mijn HA. Het is mijn bedoeling om die - zeker in de niet-wintermaanden - zó te sturen dat die louter op (overschot van) zonne-energie draait.
Die WiFi-stekker is momenteel een veredelde schakelklok, geprogrammeerd en gestuurd vanuit mijn HA. Het is mijn bedoeling om die - zeker in de niet-wintermaanden - zó te sturen dat die louter op (overschot van) zonne-energie draait.
Computer(k)nul
-
JUD
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
Zou normaal in de handleiding moeten staan. Want niet elke fabrikant implementeert deze exact hetzelfde als ik me niet vergis. Maar normaal twee contacten en 4 states
00
01
10
11
Waarbij er normaal, aanbevolen aan schakelen, geforceerd aan en uit als state zijn.
Welke warmtepomp heb je op het oog zou misschien al helpen om iets zinnig te zeggen over de klemmen op je warmtepomp.
00
01
10
11
Waarbij er normaal, aanbevolen aan schakelen, geforceerd aan en uit als state zijn.
Welke warmtepomp heb je op het oog zou misschien al helpen om iets zinnig te zeggen over de klemmen op je warmtepomp.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

Nog geen warmtepomp op het oog, eigenlijk vooral uit interesse in de mogelijkheden.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 34 keer
Tegenwoordig heb je homeconnect. Dut is een leveranciers onafhankelijk systeem wat toestellen kan aansturen vanuit de cloud. Siemens en Boch passen dit toe op hen nieuwste toestellen.
Je verbind je wasmachine of droogkast met je wifi en je kan deze vanuit de cloud laten aansturen als de elektriciteitsprijs het laagst is.
Ik stuur ze aan via de P1 meter van Homewizard. Deze werkt samen met homeconnect.
Als er voldoende zon is wordt de wasmachine gestart, binnen een bepaald tijdslot.
Homewizard kan ook met andere fabrikanten samenwerken, maar daarvoor heb je een abonnement nodig.
Ik vermoed dat het contact in be WP boiler van de vraagsteller kan aangestuurd worden via de fabrikant.
Of het is een een aansluiten waar je extern kan bepalen wanneer de boiler mag opwarmen.
Is er een schema bij de boiler geleverd?
Mvg
Je verbind je wasmachine of droogkast met je wifi en je kan deze vanuit de cloud laten aansturen als de elektriciteitsprijs het laagst is.
Ik stuur ze aan via de P1 meter van Homewizard. Deze werkt samen met homeconnect.
Als er voldoende zon is wordt de wasmachine gestart, binnen een bepaald tijdslot.
Homewizard kan ook met andere fabrikanten samenwerken, maar daarvoor heb je een abonnement nodig.
Ik vermoed dat het contact in be WP boiler van de vraagsteller kan aangestuurd worden via de fabrikant.
Of het is een een aansluiten waar je extern kan bepalen wanneer de boiler mag opwarmen.
Is er een schema bij de boiler geleverd?
Mvg
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 238 keer
- Contacteer:
Inderdaad niet echt smart, maar ik bereik er momenteel wél mee wat ik wil, nl. het tijdvenster wat de WPB anders vraagt sterk reduceren zodat ik meer kans heb om op zonnestroom te warmen.
Ik heb dezelfde staan en zou die dan ook op dezelfde manier willen aansturen. Ik kon echter tot nu toe niet achterhalen in hoeverre deze opstelling het zou doen.Argon schreef: 2 weken geleden Ik heb de Atlantic Explorer V5 thuis geinstalleerd staan. Ik stuur die aan via Home Assistant (CozyTouch add-on) en heb zo die smartgrid/PV contacten niet nodig.
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster

Voor alle duidelijkheid: er is geen warmtepomp of warmtepompboiler, het is een algemene vraag, dit lijkt mij een 'standaard' waar ik dus info over wil vinden. Maar als ik het zo lees hier, is er geen info, of weet niemand het. Wat dan mijn vermoeden bevestigt dat het ook niet echt nuttig is en zeker geen verkoopargument.
Een commerciële kreet waar niemand meer over wil of kan vertellen...
J.
Een commerciële kreet waar niemand meer over wil of kan vertellen...
J.