s/mime certificaat voor email & eID gebruiken voor digitale handtekening

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Gewoon omdat het 'leuk' is had ik s/mime certificaten voor een paar van mijn emailaccounts. Dat was van actalis.com Die gaven een gratis certificaat. Maar dat is nu enkel nog voor het eerste jaar gratis.

Zover ik kan zien zijn er geen gratis aanbieders meer van dergelijke certificaten. En voel mij niet direct geroepen om daar voor te betalen.

Maar wacht! Dat zou toch moeten kunnen met mijn eID? Die heeft een handtekeningscertificaat.

Op de website van eid.belgium.be staat daar niets meer over het gebruik van de eID om emails te handtekenen. Ben vrij zeker dat vroeger dat wel een vermelding had.

Maar in Thunderbird ziet alles er goed uit.

In de sectie 'end-to-end encryption' bij de s/mime instellingen kan ik als handtekeningscertifcaat mijn eID certificaat selecteren. Het encryptiecertifcaat moet ik leeg laten. Mijn eID certificaat is duidelijk beschikbaar en correct selecteerbaar in Thunderbird.

Maar als ik een email tracht te verzenden met de optie 'Digitally sign' actief krijg ik de foutmelding;
Sending of the message failed.
You specified that this message should be digitally signed, but the application either failed to find the signing certificate specified in your Mail & Newsgroup Account Settings, or the certificate has expired.
(met eID in kaartlezer op dat moment natuurlijk)

Weet iemand waar nog een gratis s/mime certificaat te bekomen is?
Of hoe emails ondertekenen met eID wel werkende te krijgen is?
crc
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Misschien niet helemaal een oplossing voor je probleem, maar ik gebruik altijd de Acrobat reader om PDFs te ondertekenen met mijn EID.
Die PDF voeg ik dan natuurlijk toe als bijlage.
Dat gebruik van de EID staat wat verborgen in de interface van Acrobat onder "Tools - Een certficaat gebruiken." Zoek dus niet onder invullen en ondertekenen, want dat wordt blijkbaar gebruikt om een afbeelding van een handtekening toe te voegen.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Het voordeel van zo'n certificaat is dat de mail wat hoger zou moeten scoren in de 'geen spam' score. En dat de ontvanger een subtiel icoontje te zien zou moeten krijgen dat het echt van dat emailadres komt, wat bijna niemand gaat opmerken en nog minder mensen begrijpen.

Eigenlijk was dat de echte reden om zo'n certificaat te gebruiken. Zodat mijn emails zo'n icoontje hebben bij de ontvanger.

PDF ondertekenen is inderdaad iets wat wel werkt. Doe ik voor mijn onkostennota's voor het werk. Als ik echt iets zou willen ondertekenen en doorsturen via email is dat een optie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”